Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ja till varg i Småland

Featured Replies

Publicerat

Menar du alltså att man ODLAR kött??? Det tyder ju verkligen på en vettig syn på djur... :wallbash:

Återigen visar du att du inte är intresserad av att diskutera och hur lite du bryr dig om andra än dig själv. Du är här för att omvända oss mindre förstående. Förstår inte du att det är ett väldigt stort problem för samerna om det kommer in varg i de områden de har sina renar, naturligtvis gör de allt de kan för att förhindra att vargen tar deras renar, det är ju dem de lever av.

Blev fel, menade närproducerat så klart :) 

Renägarna har 52% av Sveriges yta. De behöver inte gapa om skyddsjakt så fort de hör om att en varg finns i området. Vargen har många gånger inte gjort något innan dom gapar.

Jag har inget emot samerna annars. använder bl.a deras produkter då jag slöjdar.

• Svar 314
  • Visningar 20,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Min syn på Mattisvargens insats på forumet. Det blev 10 inlägg. Inga nya infallsvinklar eller seriösa försök till debatt presenterades. De frågor han ställde lyckades inte provocera fram några idi

• Hur i herrans namn kan den vara svår att tyda? Den är ju ärkekonkret!   HUR ska vi i Sverige ha mer än 200 vargar (och det är alltså rent praktiska förslag jag vill se här: stödutfodring, omflyttnin

• Hoppas inte han blev utkastad. Det är fel väg att gå så länge han sköter sig. Att han inte tar in det som skrivs är han ju inte ensam om här inne på forumet. Skickat från min HTC One S via Tapatalk

Posted Images

Publicerat

Ska man vara riktigt konspirationsteoretisk så tänker dom nog så här.

vargen får utvecklas fritt över hela landet vilket resulterar i totalt kolappsade klöviltstammar och renens utrotning,när den byteskategorin tar slut så går vargen över till tamdjur med samma resultat.

Slutsats blir att samtliga 9 miljoner svenskar blir vegetarianer över en natt då enorma betesarealer friställs för odling istället för köttproduktion och återigen blir vi påtvingade ett sätt att leva som vi inte valt.

/Mike

Kan ju vara så att regeringen har en dold agenda, att man ser vargen som redskapet för att centraliseringen i landet skall fortsätta, vargen blir redskapet för att få bort renen och den ursprungsbefolkning vi har.

Kan faktiskt inte förstå hur man kan tilllåta att en sån liten grupp med fanatiker får utrymme att påverka landet så mycket, är ju uppenbart att deras anhängare finns i styrande instanser.  

Publicerat

Det är min största dröm att få åka till Alaska och yellowstone

Få? Det är bara köpa en biljett det, och får man inte åka till USA för nå konstigheter så går det förmodligen utmärkt att besöka Sibirien. I Sibirien får du jobb också, kan du bo och verka där. Du förstår vilket paradis, 1000tals vargar som finns där för dig.
Publicerat

Blev fel, menade närproducerat så klart :)

Renägarna har 52% av Sveriges yta. De behöver inte gapa om skyddsjakt så fort de hör om att en varg finns i området. Vargen har många gånger inte gjort något innan dom gapar.

Jag har inget emot samerna annars. använder bl.a deras produkter då jag slöjdar.

Skyddsjakt är ju deras enda försvar mot vargen så vad föreslår du att de gör? Det är väl ändå skillnad på att skjuta vargen eller be om tillstånd för skyddsjakt?

telefonskrivet

Publicerat

Ytorna finns ja, kanske tom för 500 vargar. Men det bor och arbetar människor där. Som dessutom bedriver jordbruk, skogsbruk, utvinner naturresurser, har vägar och annan infrastruktur. Men vart hittar du de ytor vargen behöver för att kunna leva sitt naturliga beteende?

Det finns några bytesdjur i skogen. Men hur ska vi hitta de mängder som vargen behöver? Särskilt om du ska offra rennäringen och dränera skogen på 60 000-70 000 extra bytesdjur årligen som våra björnar, järvar, lodjur och kungsörnar, som nu lever på att åderlåta rennäringen? Om vi ska ha de vargar som du vill ha och där du vill ha dom. Då kommer det att fattas bytesdjur. Om alla "dina" vargar och de rovdjur som tidigare levt av ren, ska börja äta älg då fattas det i runda slängar minst 60 000 bytesdjur i ränta. Visst kan vargen fortsätta äta älg i några år, men sen har dom slagit ner älgstammen tom kanske utrotat älgen och förmodligen så följer även de små kronhjortstammarna som finns också med, vad ska vargarna då leva av?

(Troligtvis så kommer rådjuren och dovhjorten också att bli en spillra av vad som finns idag. Detta dels för att vargen kommer att behöva späda på älgmenyn, men också för att övriga rovdjur kommer att gå hårdare åt bla rå, för att det finns inget annat vilt att variera menyn med...)

Vidare kräver dina tankar ett stopp för Svensk klövviltsjakt innan dina tankar ens kan börja realiseras, varför törs du inte gå ut och säga det? Förmodligen så kommer det också innebära slutet för våran köttindustri. Att stängsla in våra djurbesättningar kommer att göra att svenskt kött inte kan stå sig i konkurrensen med billigt kött från andra länder. Tex från Brasilien där det offras art efter art när regnskogen får ge plats åt djurfoder....

Iom att du har de starka åsikter som du har, så vore det rätt passande om du åtminstone kunde presentera hur du har tänkt att det ska fungera i naturen, när du vill göra en rätt omvälvande stor förändring. Nog måste du ha tänkt till, vilka konsekvenser en stark vargstam har på annat vilt och andra intressen?

Vargen stoppas inte vid tullen vid Torneåälven! Den kan vandra ner över landet. Finns inga hinder för det. Problemet är att det finns inte så mycket varg på Finnsk-ryska sidan heller. Iof inte renrasiga vargar som inte har korsats med hundar. Skyll inte på att renägarna tjuvskjuter invandrande varg, innan du har belägg för det!

(Hade vargen sett det som naturligt att vandra ner i landet från finn-ryska sidan, då hade den aldrig försvunnit ur vår fauna heller. Sverige är inte geografiskt fördelaktigt för vargarna att etablera sig i. Ska det finnas varg här, så är det på "konstgjord" väg, inte naturligt....)

He he ja du

Vi kan diskutera länge du och jag.

Är du politiker? :)

Låter som en sån :) 

Men självklart finns det bytesdjur till vargen UTAN att älgen, hjortar rådjur försvinner.

I Skåne Finns inte så mycket skogsmark för vargen att vara i så där är väl inte den bästa platsen att etablera revir.

Men annars i södra Sverige finns det mycket plats och bytesdjur.

T.ex Östergötland har ingen varg, det traskar någon varg ibland i norra delen och norr om Motala men sällan att den vandrar neråt länet.

här finns det gott om rådjur, hjortar och vildsvin som inte är vargens vardags mat men den skulle kunna lära sig att jaga vildsvin.

Titta på vargen i nordvästra USA. Där finns både varg och älg plus andra djur. Vargen har där fått igång ett naturligt kretslopp som inte fanns där innan.

Se även i Afrika där lever de stora rovdjuren tillsammans med bytesdjuren utan att något djur utrotas pga rovdjuren.

Där är tjuvjakten ett större bekymmer.

Sedan föds det mer människor och då också fler jägare som ska dela på skogens tillgångar.

En annan sak apropå rovdjur i Afrika. Sverige och Svenskarna betalar massor för att bevara tigrar och andra rovdjur i Afrika och Asien bl.a. Men ska vara så mycket motstånd för att hjälpa sina egna rovdjur. 

som jag skrivit tidigare här så är jag för ett förbud mot att importera Brasilianskt antibiotika proppat kött. De måste ge djuren där så mycket antibiotika för att kunna ha djuren på de marker där det tidigare funnits regnskog.

Det sätter inte stopp för köttproduktionen i Sverige om det skulle sättas upp mer stängsel.

Vad gäller Svensk köttproduktion får man ta det med riksdag och handlarna i landet. Som tar in det och detta eftersom Danskt, Irländskt, Brasilianskt kött är billigare än Svenskt kött.

Om Svensken bojkottade och slutade äta importerat kött så skulle Svenska köttmarknaden växa igen och Scan slutar lägga ner slakterier. plus många fler fördelar.

Det vargpar som nu finns i Tiveden nedanför Örebro är flyttade från trakterna kring Torneå.

De flyttades bl.a för att samerna där hotade med att skjuta vargarna.

Skjuts de ryska vargarna inte i Sapmi så skjuts dem i Finland tyvärr.

Publicerat
  • Författare

Det är min största dröm att få åka till Alaska och yellowstone

Det är väl allas dröm el. iaf bra mångas dröm.

Gör så får du umgås med dina kompisar 24 tim dygnet 365 dagar om året. :thumbsup::laugh:  :whistling:

Publicerat

He he ja du

Vi kan diskutera länge du och jag.

Är du politiker? :)

Låter som en sån :)

Men självklart finns det bytesdjur till vargen UTAN att älgen, hjortar rådjur försvinner.

I Skåne Finns inte så mycket skogsmark för vargen att vara i så där är väl inte den bästa platsen att etablera revir.

Men annars i södra Sverige finns det mycket plats och bytesdjur.

T.ex Östergötland har ingen varg, det traskar någon varg ibland i norra delen och norr om Motala men sällan att den vandrar neråt länet.

här finns det gott om rådjur, hjortar och vildsvin som inte är vargens vardags mat men den skulle kunna lära sig att jaga vildsvin.

Titta på vargen i nordvästra USA. Där finns både varg och älg plus andra djur. Vargen har där fått igång ett naturligt kretslopp som inte fanns där innan.

Se även i Afrika där lever de stora rovdjuren tillsammans med bytesdjuren utan att något djur utrotas pga rovdjuren.

Där är tjuvjakten ett större bekymmer.

Sedan föds det mer människor och då också fler jägare som ska dela på skogens tillgångar.

En annan sak apropå rovdjur i Afrika. Sverige och Svenskarna betalar massor för att bevara tigrar och andra rovdjur i Afrika och Asien bl.a. Men ska vara så mycket motstånd för att hjälpa sina egna rovdjur.

som jag skrivit tidigare här så är jag för ett förbud mot att importera Brasilianskt antibiotika proppat kött. De måste ge djuren där så mycket antibiotika för att kunna ha djuren på de marker där det tidigare funnits regnskog.

Det sätter inte stopp för köttproduktionen i Sverige om det skulle sättas upp mer stängsel.

Vad gäller Svensk köttproduktion får man ta det med riksdag och handlarna i landet. Som tar in det och detta eftersom Danskt, Irländskt, Brasilianskt kött är billigare än Svenskt kött.

Om Svensken bojkottade och slutade äta importerat kött så skulle Svenska köttmarknaden växa igen och Scan slutar lägga ner slakterier. plus många fler fördelar.

Det vargpar som nu finns i Tiveden nedanför Örebro är flyttade från trakterna kring Torneå.

De flyttades bl.a för att samerna där hotade med att skjuta vargarna.

Skjuts de ryska vargarna inte i Sapmi så skjuts dem i Finland tyvärr.

Vad har du för siffror och beräkningar som underlag för din tro att vi har nog med bytesdjur för att föda dina vargar? Om vi släpper upp varg på renbetet. Vilka är dina teorier kring konsekvenserna? Jag ser en kollaps i samebyarna och renen försvinner. Vad ska vi ersätta 60-70 000 renar som går till rovdjuren, med?

Sverige importerar idag mer än 50% av den föda vi äter. Hur har du tänkt att vi ska vända den trenden, när vi samtidigt försvårar och fördyrar svank matproduktion. Glöm inte heller att vi måste ersätta räntan som jakten ger, med producerad föda.

Nej jag är inte politiker. Men jag försöker att se saker i ett större perspektiv. Vad olika önskningar och förändringar ger för effekter i 2:a, 3:e led också......

Publicerat

..........

jag förstår dom som blivit av med hundar pga varg. Det är inte kul. Men där kan jag vara elak att säga att släppa hundar där man vet det finns varg, är lite dumt gjort. Vargen ser hunden som sin fiende rent naturligt.

Helst vill jag ha 1000 vargar men det skulle aldrig gå med motstånd som finns för vargen. Då menar jag inte vargmotstånd från människor utan praktiska motstånd.

Med det uttalandet så blir det liksom meningslöst med någon som helst dialog. Det är liksom kärnan i den svenska jakten - löshundsjakt i ngn form.

Dert är inte stängsel till fårägarna som krävs för en acceptans - det är en ny balans i förhållandet skogsbruk, vilt & jakt, rennäring och "det öppna landskapet". Som det är just nu är det jakten och det öppna landskapet som har att "betala" för vargen. Vill du ha en dialog med jägarna - då får du nog presentera lösningar som tar bort den mycket ensidiga hanteringen av "kostnaden". Och kanske börja fundera lite kring vad det kostar att underhålla alla elstängsel.......

Det är en sak i det hela... Att jag inte fåt sett detta djur gör det mer mystiskt mm.

Vet inte om det är så mycket att stå efter - jag såg frilevande varg på det glada 80-talet (1984). Den som senare sköts mellan Vellinge och Trelleborg sprang förbi mitt föräldrahem. På lite håll ser de ut som en liten och ljus schäfer.........

Facination över ett mytiskt djur kan jag förstå, och det är kanske lätt att se vargen som en representant för det urpsungliga och äkta i en tid av stora omvälvningar. Men givet de ekonomiska realiteterna så är det inte så lite naivt att tro att det är okomplicerat att återinföra vargen i Sverige i mycket stort antal. Vilket vi ser....

Därmed inte sagt att vargen inte har en plats i Sverige - för det har den, liksom talgoxen, näbbmusen och andra arter vi har i sverige. Men givet skogsindustrins krav på betesskador, fårnäringens existens för att vi ska kunna klara av miljömålen för det öppna landskapet och för att vi ska ha kvar jakten i Sverige så är det inte 500 vargar som fungerar - det är betydligt färre. För vi har nämligen inte "vildmark" i sverige i någon större omfattning. Ska vi ha det så innebör det att det öppna landskapet försvinner (det var ju en förutsättning med lågt rovdjurstryck för att det landskapet skulle skapas en gång) och att skogsindustrin vackert får leva med betydligt mer betesskador (lägre tillväxt, lägre vinster - notera att staten är en stor skogsägare).

Det är liksom inte jakten som är den stora stötestenen egentligen - det är i förlängningen mycket, mycket, mycket större ekonomiska intressen du utmanar. Det är inte dialog (som i ditt fall verkar varas mest monolog) som krävs för den saken, det är praktiskt fungerande lösningar, Och en betydligt mindre vargstam.

Vill du ha dialog så får du vackert börja komma med konkreta exempel hur vi annars ska kunna hantera en vargstam över 200 djur.

.....................

1000 vargar, hur har du tänkt lösa tillgången på bytesdjur?

En vuxen varg/ett revir slår ung 100-120 älgar/år. Ränta på våran älgstam ligger idag på ung 70 000-80 000. Vi skjuter lite mer för att skogsbolagen vill sänka älgstammen lite för att minska betesskador.

1000 vargar x 120 älgar i byte. Det ger ett årligt uttag av älg på 120 000 älgar. Dvs vargen måste då äta ner kapitalet för att överleva. (Under förutsättning att vi förbjuder jakt också...)

Vid en vargstam på 1000 individer så ger jag svensk älgstam ca 7-8 år i överlevnad innan det är utrotad i Sverige.

(Lägg där till att Björn, Lo, Järv, Kungsörn, korp och delvis räv och andra kråkfåglar, vill ha sin del av älgkalvar och annat klövvilt.)

1000 vargar kräver också att renbetet ska hysa varg. Det leder oavkortat till att renhållande samebyar kollapsar och slaktar ut sina renar. Rennäringen dör.

Vi vet också att svenska rovdjur årligen dödar i runda slängar 60 000-70 000 renar. Vad ska vi ersätta renen med när samerna slutar med rennäringen? ( http://www.samer.se/1173 )

1000 vargar är inte på något vis realistisk i vår natur ens om vi förbjuder jakten.

1000 vargar tarvar en betydligts större vinterälgstam än vi har i dag, lycka till att få skogsbolagen att acceptera det.......... Och tusen vargar omöjliggör helt det öppna landskapet - så adjö med orkideer och andra rara ängblommor och den sjubenta steppstekeln samrt en herrans massa andra småkryp. Vargen skapar skog lite krasst sett.

Lägger rennäringen ner finns det möjlighet att återinföra vildren, det har gjorts i Ryssland vill jag minnas, Men det är inget man gör i en handvändning. Och det kommer i alla fall inte att kunna hanteras 1000 vargar i Sverige med mindre än att man kör över skogsindustrin hur som.

/T
Publicerat

Vad har du för siffror och beräkningar som underlag för din tro att vi har nog med bytesdjur för att föda dina vargar? Om vi släpper upp varg på renbetet. Vilka är dina teorier kring konsekvenserna? Jag ser en kollaps i samebyarna och renen försvinner. Vad ska vi ersätta 60-70 000 renar som går till rovdjuren, med?

Sverige importerar idag mer än 50% av den föda vi äter. Hur har du tänkt att vi ska vända den trenden, när vi samtidigt försvårar och fördyrar svank matproduktion. Glöm inte heller att vi måste ersätta räntan som jakten ger, med producerad föda.

Nej jag är inte politiker. Men jag försöker att se saker i ett större perspektiv. Vad olika önskningar och förändringar ger för effekter i 2:a, 3:e led också......

Det finns björn, järv, lo bland renarna och renen har inte försvunnit och kommer inte göra det med några vargar på den ytan.

Dom kan inte bestämma om varg eller inte då de har en yta som är över halva Sverige....

Som jag sa om vi slutar att importera menar då inte direkt förbud, utan mindre o mindre för varje år så den Svenska köttmarknaden hinner växa....

Med svenskt kött så blir vi mindre resistenta mot bakterier och virus eftersom det inte innehåller den mängd antibiotika som finns i utländskt kött.

Publicerat

Antibiotika har inget med virus att göra. Följer diskussionen med förundran. Känns ganska viktigt att båda parter lägger fram ordentliga argument underbyggda med fakta och inte bara påståenden gripna ur luften. Gäller egentligen mest ena parten när jag tänker efter...

Publicerat

Det finns björn, järv, lo bland renarna och renen har inte försvunnit och kommer inte göra det med några vargar på den ytan.

Dom kan inte bestämma om varg eller inte då de har en yta som är över halva Sverige....

Tamrenen står och faller med rennäringen, så jo....... Ska vi ha vildren är det en helt annan fråga - och den dyker inte upp ur tomma intet.

(Smått otroligt att jag av alla på detta jordklot tvingas försvara rennäringen......)

..............

Som jag sa om vi slutar att importera menar då inte direkt förbud, utan mindre o mindre för varje år så den Svenska köttmarknaden hinner växa....

Med svenskt kött så blir vi mindre resistenta mot bakterier och virus eftersom det inte innehåller den mängd antibiotika som finns i utländskt kött.

Svenskt kött kärver svenska betesmarker........ Så hur tänkte du nu?

Eller tänkte du lösa den svenska arbetslösheten genom att sätta alla arbetslösa att rensa gräs runt eltrådar och vakta boskap?

Påminn mig att jag ska köpa aktier i dansk grisproduktion efter valet. Eller begära biologisk asyl pga dumhet i den svenska miljöpolitiken.

/T

Publicerat
  • Författare

Med det uttalandet så blir det liksom meningslöst med någon som helst dialog. Det är liksom kärnan i den svenska jakten - löshundsjakt i ngn form.

Dert är inte stängsel till fårägarna som krävs för en acceptans - det är en ny balans i förhållandet skogsbruk, vilt & jakt, rennäring och "det öppna landskapet". Som det är just nu är det jakten och det öppna landskapet som har att "betala" för vargen. Vill du ha en dialog med jägarna - då får du nog presentera lösningar som tar bort den mycket ensidiga hanteringen av "kostnaden". Och kanske börja fundera lite kring vad det kostar att underhålla alla elstängsel.......

Vet inte om det är så mycket att stå efter - jag såg frilevande varg på det glada 80-talet (1984). Den som senare sköts mellan Vellinge och Trelleborg sprang förbi mitt föräldrahem. På lite håll ser de ut som en liten och ljus schäfer.........

Facination över ett mytiskt djur kan jag förstå, och det är kanske lätt att se vargen som en representant för det urpsungliga och äkta i en tid av stora omvälvningar. Men givet de ekonomiska realiteterna så är det inte så lite naivt att tro att det är okomplicerat att återinföra vargen i Sverige i mycket stort antal. Vilket vi ser....

Därmed inte sagt att vargen inte har en plats i Sverige - för det har den, liksom talgoxen, näbbmusen och andra arter vi har i sverige. Men givet skogsindustrins krav på betesskador, fårnäringens existens för att vi ska kunna klara av miljömålen för det öppna landskapet och för att vi ska ha kvar jakten i Sverige så är det inte 500 vargar som fungerar - det är betydligt färre. För vi har nämligen inte "vildmark" i sverige i någon större omfattning. Ska vi ha det så innebör det att det öppna landskapet försvinner (det var ju en förutsättning med lågt rovdjurstryck för att det landskapet skulle skapas en gång) och att skogsindustrin vackert får leva med betydligt mer betesskador (lägre tillväxt, lägre vinster - notera att staten är en stor skogsägare).

Det är liksom inte jakten som är den stora stötestenen egentligen - det är i förlängningen mycket, mycket, mycket större ekonomiska intressen du utmanar. Det är inte dialog (som i ditt fall verkar varas mest monolog) som krävs för den saken, det är praktiskt fungerande lösningar, Och en betydligt mindre vargstam.

Vill du ha dialog så får du vackert börja komma med konkreta exempel hur vi annars ska kunna hantera en vargstam över 200 djur.

1000 vargar tarvar en betydligts större vinterälgstam än vi har i dag, lycka till att få skogsbolagen att acceptera det.......... Och tusen vargar omöjliggör helt det öppna landskapet - så adjö med orkideer och andra rara ängblommor och den sjubenta steppstekeln samrt en herrans massa andra småkryp. Vargen skapar skog lite krasst sett.

Lägger rennäringen ner finns det möjlighet att återinföra vildren, det har gjorts i Ryssland vill jag minnas, Men det är inget man gör i en handvändning. Och det kommer i alla fall inte att kunna hanteras 1000 vargar i Sverige med mindre än att man kör över skogsindustrin hur som.

/T

Det finns samer i Ryssland o tamren också. Tyvärr så är dom inte särskilt uppskattade av ryska staten o dess tjänstemän. Dom har fått utså mycket skit. :sad:

Publicerat

Påminn mig att jag ska köpa aktier i dansk grisproduktion efter valet. Eller begära biologisk asyl pga dumhet i den svenska miljöpolitiken.

/T

Med den kommande politiken och dagens naturromantik så ger jag oss 100 år innan vi klassas som u-land,samtliga nuvarande u-länder kommer då vara i-länder.

Frågan är om vi som lyckades med att totalhaverera ett rikt och välmående land kommer beviljas asyl i afrika...

/Mike

Publicerat

Det finns samer i Ryssland o tamren också. Tyvärr så är dom inte särskilt uppskattade av ryska staten o dess tjänstemän. Dom har fått utså mycket skit. :sad:

Skit och skit. Man måste sätta saker i sim moderna relation. Är det vare sig konstruktivt eller ens demokratiskt att 400 personer tillåts ha ett ärftligt veto över 50% av sveriges yta i en näring som är så extremt bidragsberoende?

Kulturer har uppstått, blomstrat och gått under de senaste 25 000 åren. Det kommer vår kultur med att göra vad det lider,  Det är liksom inte mer än så.....

/T

Publicerat
  • Författare

Det får var och en ha sin åsikt om och vad du tycker om det vet jag. 

Det vore tragiskt om Sverige förlorade sin ursprungsbefolkning o deras traditioner.

Publicerat

Du missar helt vad det handlar om. Samerna förlora 22-23% av sina renar till rovdjuren. Någon % till så börjar renhjordarna att krympa och kollapsen är ett faktum. Inte ska vi inbilla oss att samerna kommer att fortsätta att hålla ren för att vi vill ha stora rovdjursstammar.... Rennäringen går i graven om vi ökar trycket på den. Vän av ordning rycker säkert åå axlarna och säger att staten får väl köpa in de renar som finns kvar och släppa lös i skogen. Oroblemet är att renen har blivit 2 olika arter. Tamren och vildren. Tamrenen överlever inte utan männskligt skydd iom att dom hanterar inte rovdjur på ett bra sätt. Dom låter sig bara dödas. Dvs behöver en varg en ren, så kommer vargen att hinna döda 10-15 renar innan tamrenen skingrats och vargens jaktinstinkt lägger sig så vargen börjar äta istället för att döda. Vildrenen är mer var och har större chans att överleva. Så ska vi ha ren som bytesdjur, måste vi först bygga upp en stam av vildren på ca 300 000 renar. Bara för att ersätta uttaget som görs av tamrenen.

Du lever i en värld av kortsiktighet utan tanke på vad som dina förslag och önskningar leder till i förlängningen. Läs på! Kommigen när du har skapat dig ett underlag som kan bära dina tankar. Än har du inte svarat på någon av mina frågor och presenterat hur du har tänkt, med siffror och beräkningar. Du bara påstår att det ordnar sig säkert bara vi får en massa varg. Det du min vän, det gör det inte!

Publicerat

Vargen.

Du förstod visst inte min fråga. Du skrev i ett svar till pmt att en frisk och fri varg aldrig hade tagit en människa i sverige. Det där är en lek med statistik som trollar bort många dödsfall när man kikar på det internationellt. Därför undrar jag varför man inte skall räkna med de människor som skadats eller dödats av sjuka vargar?

Publicerat

Tamrenen står och faller med rennäringen, så jo....... Ska vi ha vildren är det en helt annan fråga - och den dyker inte upp ur tomma intet.

(Smått otroligt att jag av alla på detta jordklot tvingas försvara rennäringen......)

Svenskt kött kärver svenska betesmarker........ Så hur tänkte du nu?

Eller tänkte du lösa den svenska arbetslösheten genom att sätta alla arbetslösa att rensa gräs runt eltrådar och vakta boskap?

/T

har man djur så har man skyldighet att underhålla stängslet.

Publicerat

Vargen.

Du förstod visst inte min fråga. Du skrev i ett svar till pmt att en frisk och fri varg aldrig hade tagit en människa i sverige. Det där är en lek med statistik som trollar bort många dödsfall när man kikar på det internationellt. Därför undrar jag varför man inte skall räkna med de människor som skadats eller dödats av sjuka vargar?

Den varg som dödade människa i Sverige på 1800 talet va sjuk, jagad och stressad fanns heller den vetskap om djuret, vargen då.

Men sedan dess har ingen människa i Skandinavien dödats av frilevande varg.

Publicerat

Nu när ni frågat mig en massa saker så har jag ett par frågor till er.

Ni har frågat jag har svarat och vi har pratat.... Utan att det varit sura fula ord från någon av oss.

Sånt uppskattas.

MEN

Varför kan det inte vara så här på flera håll då det diskutera varg mellan de som är för och emot?

Det gapas, skriks, hotas, förolämpas etc etc från BÄGGE håll Vad vinner debatten på det?

Publicerat

har man djur så har man skyldighet att underhålla stängslet.

Jo......

Men en låg eltråd som sitter så lågt att gräs och annan växtlighet kan kortsluta den kräver att man klipper runt stängslet. Ponera att det tar 1h per km. 1000ha är en kvadratkilometer, lite beroende på form blir det från 4h arbete. Inte mycket kan tyckas.....

Men ska du göra det tre gånger i veckan (12h) och lite annat underhåll så har du snart en halvtidstjänst på att hantera stängsel. Tid som om du har minsta lilla insikt i näringen INTE finns över så då blir det en kostnad man lägger på produktionen under växtsäsongen.

Ville du inte ha mer svenskt kött?

Nu när ni frågat mig en massa saker så har jag ett par frågor till er.

Ni har frågat jag har svarat och vi har pratat.... Utan att det varit sura fula ord från någon av oss.

Sånt uppskattas.

MEN

Varför kan det inte vara så här på flera håll då det diskutera varg mellan de som är för och emot?

Det gapas, skriks, hotas, förolämpas etc etc från BÄGGE håll Vad vinner debatten på det?

Å andra sidan kan man ju fundera på om det ger så mycket att diskutera med människor som inte inser verklighetens vilkor......

Men jag provar igen: HUR ska vi kunna ha ÖVER 200 vargar i Sverige givet att rennäringen består, vi ska ha kvar det öppna landskapet (betesmarker), skogsindustrin behåller sin lönsamhet (lite älg och därmed hanterliga betesskador) OCH det ska gå att jaga klövvilt?

/T

Publicerat

Eltråd och stängsel räcker inte,det kommer behövas vilthägn och eltrådar då det redan idag inte är ovanligt att lodjur tar sig in i hjorthägn trots detta.

Högre hägn än idag och längre från hägn till skog än idag då det inte bara är gräs som kan skada trådarna.

Är detta en landskapsbild som är önskvärd? kombinerat med vindkraftverk för att generera el? kärnkraft och vattenkraft lär vi inte ha om några år.

När mjölken kostar 50:- litern och ett kilo nötfärs 359:-  så kommer det inte vara lika roligt längre.

/Mike

Publicerat

Många frågor du inte svarat på, eller duckat för rättare sagt.

MarkusR undrar bl.a vem som skall sköta trafikeftersöken när det finns varg överallt ?

Bönderna skall stängsla och hålla efter dem själva, med den tidsåtgången som PMT upplyser om ?

Samerna skall flytta, lägga ner eller vad ?

Jägarna skall inte kunna släppa sina hundar längre ?

Föräldrar uti byarna skall leva i lite lagom oro för sina barn ?

Inte ett ord du nämnt om vad din/era som förespråkar varg om vilka eftergifter ni skulle göra i det hela, men det kanske behöver till några för ni har alla rätt och alla andra skall finna sig bara ?

Allt detta bara för att nån tycker det är ett mystiskt djur...

Publicerat

Du glömde det öppna landskapet, kollar du med LST så är det ett mycket stort bekymmer redan i dag där vi snart ser en massa arter som utrotade i Sverige......

/T

Publicerat

Det mytiska kanske upphör om man får en eftermiddag tillsammans med vargarna på Kolmården, då kan det bli en mer sakligt orienterad diskurs efter ett antal timmar i hägnet.

/Christian