Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

DEN STORA TRÅDEN OM SKOGSFÅGELJAKT

Featured Replies

Publicerat

Jo det är underligt, ifjol när jag var mellan hundar s.a.s så fick jag springa efter en orrtupp som jag lite olyckligt klippte i ett vingfäste vid ett skott rakt framifrån med kula. Jävlar vad jag fick springa för att få tag i den där i riset! :o

Gjorde exakt så på en tjäderhöna, ena vingen ramla av. Gick å leta under alla granar men efter 30min gav jag upp och hämta labben min, tog 30sek så bärgade han den. Vingen stod jag på utan att se den..En höna med sin camo och friska ben, så säger jag bara lycka till.

Jockmus: Det är reglerna som är som är felet, du rättar dig efter dom som alla andra.

Jag såg gärna en regeländring.

• Svar 183
  • Visningar 35,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Bakgrunden till de där reglerna kan man spekulera länge kring. Men jag tror att det påverkats av många faktorer. På skogsfågeljakt utan hund har man ju sällan många skottchanser på en dag. Duvor, gäss och änder jagas ju på lite andra sätt. Fler skott/timme. Större chans för upprepade sottillfällen. Mer attraktivt för säljjakter till "visst klientel" osv. Finns om jag förstått det rätt även en bakgrund till varför kal 10 är förbjudet.

Publicerat

Skulle vara tråkigt för alla utan hund då. Själv är jag allergiker och bor dessutom i en etta. Men skulle väldigt gärna ha hund om jag hade möjlighet. Fast hur djurvänligt är det att ha en spets i hundgård/löplina 90% av tiden? Aldrig skadeskjutit något, men så tar jag skott på 1/10 uppflog kanske... och skulle något skadeskjutas.... Bor man i Sveriges hundtätaste kommun mest troligt... tycker även vi gled av ämnet helt, men det kanske är sån här elitism man ska förvänta sig på det här forat? Isåfall lämnar jag er

Publicerat
  • Författare

Skulle vara tråkigt för alla utan hund då. Själv är jag allergiker och bor dessutom i en etta. Men skulle väldigt gärna ha hund om jag hade möjlighet. Fast hur djurvänligt är det att ha en spets i hundgård/löplina 90% av tiden? Aldrig skadeskjutit något, men så tar jag skott på 1/10 uppflog kanske... och skulle något skadeskjutas.... Bor man i Sveriges hundtätaste kommun mest troligt... tycker även vi gled av ämnet helt, men det kanske är sån här elitism man ska förvänta sig på det här forat? Isåfall lämnar jag er

Har finnspets hon är inte många timmar i hundgården bara då vi är borta resten av dygnet så är hon inne hos oss och sover med oss i sovrummet. Jag själv skulle aldrig kunna ha en hund i hundgård dygnet runt eller som du skriver 90%. Jag har själv skadeskjutit en fågel, sånt händer för eller senare. Ingen här förordnar elitism det har jag aldrig upplevt.

Publicerat

Nu kan jag väl tycka att regler/lagar gällande sådana saker bör baseras på annat än boende och allergier utan på mer på lidande ur viltets sida, sedan om jag anses som elitsimmare för att jag förespråkar en ändring må vara hänt.

I den argumentationen får man såklart hålla med, även om jag inte håller med i övrigt. Det innebär t.ex förbud av toppjakten också? Där folk ständigt chansar iväg skott på 250 meter. Skadeskjutningarna ni drar upp har tex skett med kula...

Ja, du ser ut som en elitist om du ska hoppa på folk som vill diskutera en vanlig jaktform (inte dess vara eller icke-vara) men den kanske kräver sin egna tråd, som ni förbudsivrare kan undvika. Bara det att fyra st postade snarlikt före mig...

Publicerat

Härligt gaston :)

Har du fått fart på Jäger?

Jag är nyfiken på honom tycker du ska anmäla han på något prov i höst :)

Jodå, det börjar ta sig. Efter ett par usla år så finns det lite fågel numera. Några till och gärna med bra markering så blir det jaktprov sen.  :yes:

Publicerat
  • Författare

Väntar på att älgjakten tar uppehåll och att det blir lite kyligare då ska gammtanten få söka fågel, sen är det upp till husse o lyckas med det andra ;)

Publicerat

Efter 1 år utan trädskällare så har jag äntligen fått en ny jaktkamrat :) . Har varit ute ofta men korta svängar här i Norrbotten och sett riktigt hyfsat med fågel, både stora orre och tjäderkullar. ÄR riktigt glad hur lilldamen har lyckats prestera i skogen hon är precis bara fyllda 6 månader. 2 st fåglar har jag lyckats fälla åt henne redan och hoppas verkligen hon fortsätter utvecklas i denna takt och att fåglarna fortfarande är snälla mot henne, hon är ju trots allt bara valp än :wub:

10646759_833223756701613_418411451330482

Uppfriskande med en riktigt positiv berättelse! Håller tummarna stenhårt för er!

telefonskrivet

Publicerat

Stort grattis, kul när det går bra för unghunden. Vad är det för stam på en sån liten goding?

Publicerat

Stort grattis, kul när det går bra för unghunden. Vad är det för stam på en sån liten goding?

Tackar :). Hon kommer från Styggbergets
Publicerat

Gratta Göran när du pratar med honom.

Publicerat

Gratta Göran när du pratar med honom.

Det ska jag göra :)
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Publicerat

Nice! :smile:

Publicerat

Hade en perfekt dag igår! 1,5år är hunden, och gjorde det perfekt! vi gick hem med 4kg var mer i ryggsäcken :sweat:

Äsch nu blir man bara less att vi int fick en finne då man ser dina finna bilder o hund.. :)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Nice! :smile:

Publicerat

Vad hindrar köp av finne?