Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

DEN STORA TRÅDEN OM SKOGSFÅGELJAKT

Featured Replies

Publicerat

Tack för alla positiva kommentarer! :)

Jodå, de är hyfsat med fågel iår, men inte är det något fågel år... Har blivit totalt 4års tuppar iår, annars är det mest äldre fåglar. Men under alla gånger jag varit ute så har jag bara skjutit en höna i mitt liv och de va för hund. Det kanske har en påverkan,

• Svar 183
  • Visningar 35,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Jo de är grymma dina filmer! De kommer att snurra nu när säsongen snart är slut och bisterheten vi kallar sommar kommer :(;)

Publicerat

Tack för alla positiva kommentarer! :)

Jodå, de är hyfsat med fågel iår, men inte är det något fågel år... Har blivit totalt 4års tuppar iår, annars är det mest äldre fåglar. Men under alla gånger jag varit ute så har jag bara skjutit en höna i mitt liv och de va för hund. Det kanske har en påverkan,

Det verkar vara mer än bra ur en annans ögon med fågel på dina marker. :thumbsup:  :biggrin:

Publicerat

Helt otroligt fina och upplyftande bilder!! :-)

Ser att du har en bärstol till din dotter. Bör ju vara väl beprövad just nu :-) Vilket märke är det?

Publicerat

Tack tack :) Det är en haglöfs bärstol, den gamla modellen säger sambon, vet inte vad som skiljer dom åt

Publicerat

Nu var jakten över för denna säsong. Jaktlyckan har inte varit så god, trots att tjäderstammen ökat. Två orrar var det enda som jag lyckats skjuta fram till sista dagen :wink:  Tänkte att jag skulle avsluta säsongens jakt med jakt under knappt tre dagar. Ordnade så att det blev plogat till jaktkojan. Ved fanns så att det skulle räcka dessa dagar. Kom upp till jaktkojan på torsdagen strax efter 13. Tände kaminen och sedan tog jag på mig mina snöskor och vandrade ut i skogen. Inte en fågel i sikte, kanske beroende på att det blåste för mycket.

Dagen efter besatte jag min favoritmosse strax innan kl 8. Det tog inte  lång stund innan en orrtupp satte sig i tallen ovanför mig.

Avlossade en patron nr 6.Till min förvåning flög den vidare, något omruskad tror jag. Det enda som ramlade ner var 5 tallkvistar.

Forts

Publicerat

Fortsätter här!

Strax efteråt kom en duvhök flygande över mossen, troligen den som tidigare under säsongen norpat 2 av mina orrbulvaner. Därefter hände inte mycket mer. Jag beslöt att spåra orren jag skjutit på men ingen fågel fann jag och inte heller några fjädrar.

En stund senare landade en flock med orrar på andra sidan av mossen, dock för långt skjutavstånd. Efter ett tag flög de vidare. Det vad som hände denna dag. På eftermiddagen tände jag kaminen och softade lite för att invänta min jaktkamrat som skulle komma upp med sin norrbottenspets. När han kom upp berättade han att det skulle bli snökaos dagen efter med upp till fler decimeter snö. Det var inte riktigt det man ville höra. Hunden skulle inte kunna användas på grund av den stora snömängden.

Vaknade på natten att det var kraftiga vindar och snön yrde runt jaktstugan.
Vi beslutade än dock att ge oss ut runt kl 8. Två decimeter snö hade fallit under natten och snöfallet hade inte avtagit när vi lämnade stugan. Jaktkamraten begav sig till en annan del av marken och jag tog en annan del.

När jag gick på vägen upptäckte jag plötsligt alldeles färska spår i snön från en tjädertupp.
Jag följde spåret ca 100 meter för att sedan se att tuppen sedan hade flugit upp. Jag anade att den kunde sitta i någon närliggande tall. Jag gick sakta framåt med hagelbössan redo. Plötsligt flyger tuppen iväg från en tall 75 meter ifrån mig och ser till min förvåning att den kommer flygande snett emot mig. Jag höjer bössan och på ett avstånd på ca 20 meter låter jag skottet gå. Tuppen brakar rätt ner i snön och ger i från sig ett par vingslag för att sedan ligga orörlig. Min första tanke var att detta inte är ”något som händer” full snöstorm och jaktdagen hade knappt börjat. Meddelade min jaktkamrat vad som hänt och lite chockad var han nog, för vi hade båda ansett att jaktförhållandena var det sämsta tänkbara.

Såg några orrar senare under dagen men lät de vara då jag tycke att jag redan fått full utdelning.

Vi packade våra bilar och städade ur stugan för att sedan styra mot Stockholm.

Nu är det bara att se fram emot nästa säsong som jag tror blir bättre än på många år då jag sett ganskamånga hönor och tuppar i höst.

20150131-105935.jpg

Publicerat

Jätte trevlig film Ragnarsson!

Känns helt klart som att skogsfågeln är på väg uppåt igen :)

Jag har jagat hela sista veckan och både sett och skjutit mer ungtuppar än normalt, sedan ovanligt lite rävspår så det verkar lovande inför hösten :)

Publicerat

Mycket trevlig film Ragnarsson fortsätt i den här stilen... :thumbsup:

• 5 months later...
Publicerat

Hösten närmar sig med stormsteg så det kanske är dags att få liv i den här (den bästa...) tråden igen...  :smile:

Hela vecka 35 har jag lyckats ta ledigt från jobbet och ska köra den långa vägen från Stockholm till Gulsele. Det var ett år sedan sist...

Så nu är jag jättenyfiken. Vad säger ni som håller till norrut, ser ni några fåglar???

Tack,

/Farfar

Publicerat

Skapligt med fjolårsfåglar i centrala Härjedalen...men dessvärre inte sett så många kullar (kallt å allmänt jävligt under kläckning och hela sommarn). Men längtar ändå till 25e när man får släppa nobsen...årets bästa dag. Har tagit ut semester hela veckan tis-fre. Ensam med hunden, skogen och fåglarna...en lisa för själen :-D

Publicerat
  • Författare

Har bytt namn på tråden så denna tråd kan användas oavsett vilket år det är. Mitt knä börjar bli bättre men det blir ingen resa i höst för att jaga skogsfågel vill vara hemma o jaga då jag kan bryta snabbt o fara hem o vila knäet. Blir svårt då man är i en husvagn eller i tällt.

Publicerat

Jag ska prova att släppa min setter Malin på skogsfåglar i Hälsingland 25-26/8. Det ska bli jäkligt kul även om jag inte har så stora förhoppningar på att få skjuta nån fågel. Hade gärna kört några dagar till men schemat tillåter inte riktigt det. Ev. kan det bli en sväng till lite senare i höst.

Publicerat

Rekar för fullt ser magert ut med föryngring i Västerbottens inland. Men är obotlig optimist och vet hur svårt det är att finna kullar denna årstid så inte gett upp hoppet

Publicerat

Blev väldigt förvånad när jag gick på en järpkull förra veckan. Knappt flygga och minstingen lyfte aldrig överhuvudtaget. Poserade snällt som en annan stenstod. Känna väldigt sent eller vad tycker ni?

Publicerat

Blev väldigt förvånad när jag gick på en järpkull förra veckan. Knappt flygga och minstingen lyfte aldrig överhuvudtaget. Poserade snällt som en annan stenstod. Känna väldigt sent eller vad tycker ni?

Bör vara en omläggning, gissar att de är rätt kvicka att lära sig flyga.
Publicerat

Men hur sent kan de lägga om? Har förövrigt gått upp 3 tjäderhönor utan att se en enda kyckling. Dock en del björnspår så jag fokuserar på det i slutet på Aigusti istället för fågel.

Publicerat

Tack för svaren! Hade dålig koll på hur vädret varit under kläckningen i våras.

Ingen som varit i Västernorrland? Umeå, Strömsund, Vilhelmina?

/F

Publicerat

Allt talar nog för ett risigt år, har inte hört nåt positivt alls från något håll. När det kommer till kullar.

Publicerat

Mina kommentarer gällde Strömsund.

Publicerat

Aj då. Får väl plocka lingon i värsta fall...

Publicerat

Är rädd för att det inte såg så bra ut på bärfronten heller...

Publicerat
  • Författare

I lördags på en fest fick jag då veta att jaga med trädskällare väl inge svårt hunden skäller ju fast fågeln sen är det bara lägga sig på 200 - 300 meter o trycka av. Orkade inte besvara han. Skulle vilja se dessa hårda duktiga killar följa med ut o jaga Skogsfågel med Trädskällare och smyga fram sen hitta fågeln.  

Publicerat

P g a den kalla våren o sommaren så är det extremt mycket snö kvar ännu i fjällen, högt vattenflöde i bäckarna o is på vissa ställen också.

Iaf i Norge enl. reportaget. Va beredd på lite motstånd ni som ska upp till fjälls o jaga för det är inte länge dit nu.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/rekordmycket

Publicerat
  • Författare

En ny sväng i skogen idag vi stötte upp två fåglar. Så det är ju alltid lika trevligt att stöta upp fågel, men man blir ju lika överraskad var gång det händer. Den andra vi skrämde lät ordentligt och hörde exakt var den satt sig det hördes. Mirva blev helt galen och höll på att slita omkull mig. 

Märkte direkt då vi kom in i skogen att det var goda dofter hon var vaksam och riktigt ville in i de värsta områderna, så det verkar då röra sig fågel där vi var.