Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åteljakten på räv 2015-2016

Featured Replies

Publicerat

Grattis på dig också! :smile:

• Svar 379
  • Visningar 31,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Så här såg den ut

• Säsongens 7:a trillade 22:45 :-) Det blev samtidigt premiärräven i den nybyggda cellplast kojan.

• Husqvarna30-06
    Husqvarna30-06

Äntligen får jag skryta med en till räv. Det började närma sig sjukligt många timmar utan obs. Tänkte att jag sitter ett pass till kl 21 mest för att det var så bra ljus. Kl 20:50 tyckte jag det var

Posted Images

Publicerat

Tack. Det gäller att ligga i nu om det ska bli några rävar i vinter. Snöbristen har ju inte varit något vidare. Hipshot..svåraste momentet är att ta sig upp på kullen när man är sent ute. Men jag brukar lyssna och spana när jag fått upp huvudet så jag ser över kanten..Rävarna är ofta på plats och ifrån åkrarna runt ser de flera hundra meter..att visa siluett mot himlen är inget bra heller.Väl uppe så kan man sätta sig med balar i ryggen..

Plast som hänger ifrån balar smattrar och boskapen bonkar och slår.. Gårdens folk är ute ibland så rävarna sticker bara för stunden. På gården finns säkert 8 katter så det gäller att se rätt. Huvudet vred jag sakta när jag såg räven i periferin..sen var den bakom ett gäng halmbalar ca7-8m bort..fötterna stod redan bra så att ställa sig upp när bilen passerade var inte så svårt. Sen fick jag förståss stå där jag stod. Att skjuta ståendes är ofta bättre med hagel. Rävjakt kan jag och det är sällan jag misslyckas med det(skryt)

Vet inte hur det ser ut men att sitta så där utsatt för elementen (vind o kyla) och behöva resa sig osv.. det är inte skitlätt! Bara hitta en ryggsäck som inte knarrar när du lyfter rumpan.. Sen hagel, skyttet är ju enkelt när du väl har räven i håll och bössan uppe men att regelmässigt få in rävarna så nära utan att störa dem är inte skitlätt. 

Öht som du beskriver, lyckas smyga sig in på en räv som käkar på åtel.. man måste ha bra förutsättningar för att fixa det.

Impad helt enkelt!

Publicerat

Var ut och tittade till våra två åtlar.. kattspår invid ena  :dry:

Inga rävspår öht vid den åteln trots att den rimligen borde vara absolut hetast! 

En del spår vid den andra.. blir väl någon sittning nästa vecka eller något.

Publicerat

Skjöt sesongens femte igår kväll vid 23.10 :-)

Bra jobbat Albin!

Nu blir Sune & Kjell galna på dig[emoji12].

Skickat från iPhone med Tapatalk

Publicerat

Tackar :-) Haha ja det blir dom säkert ;-) Fast detta va den första friska för i år, de andra har haft skabb..

Publicerat

Hipshot..nä det är inte det lättaste men faktum är att de flesta vakrävar jag skjuter brukar vara inne på 10-15m..ibland närmre. Föredrar att sitta högt..en gång satt jag vid en hönshusvägg och vakade men då kom räven in på två meter till höger om mig..den fanns ingen chans att kunna skjuta..nästa vak så satte jag mig på hönshustaket istället..fick lägga upp en lastpall att sitta på..och räven kom och blev på plats. Det är jädrigt spännande att sitta ute helt öppet och vaka..förra vintern bommade jag en räv som sprang upp på kullen efter skottet oc

h den gläfste med truten och vände en meter ifrån mig! Det var rätt fräckt och inget man var beredd på.. Varm koja och åtel på 70m håll känns inte lika spännande.. Skulle satt mig ikväll men har fått kramp i ryggen efter någon sträckning..skulle vilat men bygger ett stall så det blev 6h arbete ändå. Som väl är verkar snön ligga kvar..får ta räv imon istället.. Ryggsäcken har jag tejpat med eltejp på all yta som kan väsnas..stålram och spännen..

Publicerat

För några år sen spenderade jag ohälsosamt många timmar i div öppna torn samt på backen i jakten på räv.. klart det funkar men jag tror ingen annan jakt ställer lika högra krav på jägaren för att lyckas! Sen krävs ett passlim utöver det normala för att kunna förbli stilla i den miljö du beskriver.. och stillhet är ett absolut krav då rävarna skyggar ofelbart annars. Jag hade en räv som skyggade för mej trots att jag satt i koja förförra gången jag var ute.. den fick inte vind av mej utan den måste ha hört ngn ljud som läckte ut trots isolering..

Häftigt vilt att jaga utan tvekan!

Publicerat

Skönt att läsa Vildmark, skönt att läsa. Big Like!

Publicerat

Färska rävspår nästa åtel. Skulle vakat ikväll men har ett jädra ryggskott nu..ska se om osteopaten kan fixa det.. annars är det kört med rävvak de närmsta dagarna..

Publicerat

Är de lönt att sätta sig på åteln om det snöar och blåser? :)

Publicerat
  • Författare

Nästan alla säger att i regn o snö så är det meningslöst att sätta sig, men mina rävar är ute lika mycket i spöregn o storm så för min del så hade jag gått ut!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Tycker det är bäst om det blåser lite och snöar. Ut med dig ;)

Publicerat

Skulle sluta snöa och blåsa nu till kvällen så jag åker ut iaf :)

Publicerat

Ja ska oxå ut

Publicerat

Ja ska oxå ut

Ja då är det ju ofarligt för rävarna. :)
Publicerat

Ja då är det ju ofarligt för rävarna. :)

Tsss [emoji12]

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Tsss [emoji12]

Idag är det nog nästan 100% att det kommer räv...

Publicerat

Idag är det nog nästan 100% att det kommer räv...

Förmodligen inte [emoji12]

Publicerat

Tänkte pallra mej ut med.. inte heltänd så vi får se hur länge jag ids sitta. Sista chansen nu sen är det jobb i 7 dagar och semester i några till..

Publicerat

Klart du ska ge dig ut..ibland räcker 2h för att ge resultat..

Publicerat

Kom en vid 23 o gick förbi utan att styra upp. Nyss kom två o jagade varandra på ett ställe jag aldrig sett räv innan. Ena la sig ned o reste sig inte mer andra snodde runt o drog ngr meter stannade o tittade mot mej.. Bra träffljud m räven försvann i skottet hade bara skallen att skjuta på. Tror den ligger..

Publicerat

Gött då fick du en? Kanske två?

Publicerat

En ser jag den andra kollar jag när jag bryter..

Publicerat

Jag såg en runt 00.00 följde en direskant 250m bort utan att vända upp mot åteln... Dags att bryta, upp och jaga annat villebråd imorgon bitti :)