Publicerat Januari 8, 201610 yr Nu har vi minsann ett litet snötäcke På väg till jobbet så körde jag förbi en åtel som jag tänkte sitta vid igår kväll, vinden spökade för mig så det blev ingen sittning där. Imorse vid 06:30 så såg jag en mindre räv som var framme och tuggade i sig lite godsaker så det finns räv!! Blir nog någon sittning om vinden tillåter i helgen.
Publicerat Januari 8, 201610 yr Snöat sen igår och snöar fortfarande. Har varit iväg och åtlat på två av mina åtlar så ikväll blir det sittning..
Publicerat Januari 8, 201610 yr Vilken tid ser ni flest rävar? Har suttit mellan 21 och 1 och sett bara någon enstaka. Kanske är där senare?
Publicerat Januari 8, 201610 yr Jag har skjutit flest mellan 22-02:00 tiden! Däremot så finns det nästan alltid rävar som väljer tidiga timmarna . Vill man sitta hela nätter så tror jag man jagar på olika rävar hela tiden. Det beror på var de börjar sitt födosök och om det ligger sent eller tidigt i rundan.
Publicerat Januari 8, 201610 yr Okej ja då får jag fortsätta så kanske det smäller snart. Sköt 7 rävar i området där jag pilar i höstas så det kanske inte är så många som är där nu
Publicerat Januari 8, 201610 yr Gjorde en ny åtel hemma på gården där jag får lite ljus från gårdsbelysningen också. Det är ett loft på övervåningen med en lucka där jag tänkte sitta. Gjorde en lös skiva med fönster och skjutglugg som man kan ta ur om man vill Så här blev luckan. Skjutgluggen är något ventilationsspjäll eller så som jag fick. Satte eltejp på sidorna på den lösa delen så den löper ljudlöst. Vyn från gluggen. Åteln ligger på 30m. Skickat från min D6503 via Tapatalk
Publicerat Januari 9, 201610 yr Detta är en populär post. Jag behövde en koja lite snabbt. Eftersom den är byggd med isoleringsmaterial så borde det bli varmare än snödrivorna som var alternativet.
Publicerat Januari 9, 201610 yr Detta är en populär post. Blir sittning i "utedasset" ikväll. Satt där igår mellan 22-01 men inte ett liv! Slängde ut hundfoder idag då fåglarna hade käkat upp det gamla och inte ett spår efter räv på åteln men på andra sidan udden 15m bort så såg det ut som på bilden! Får hoppas att de vågar fram ikväll, bara det kan bli kallare ute så havsisen lägger sig så blir det kanon [emoji106]
Publicerat Januari 9, 201610 yr Sitter i Simons ombonade vakkoja och har en jädra bra utsikt.. Vädret är blåsigt och med stickande snö..Härligt att Simon valde att sätta sig ute på en åker brevid..där är det säkert jättevarmt
Publicerat Januari 10, 201610 yr Detta är en populär post. Satt mellan 22:15 och 02:45, vid 23:30 såg jag en räv men när jag la upp bössan såg jag den inte i siktet - fullt med smält snö på linsen Sedan såg jag inget mer förutom 41st Kanadagäss som retfullt simmade förbi, efter tredje vändan var det nära att en skulle hamna på åteln! Nu blir det töväder men det blir nog bättre när det blir kallare sen [emoji106]
Publicerat Januari 10, 201610 yr Runt 2,5 dm lös snö på åkern vid åteln. Tror ni räven springer ut i det eller hur gör de är det är mycket snö?
Publicerat Januari 10, 201610 yr De hindras inte av snön. Finns det gamla spår så går räven i dem för att spara på krafterna.
Publicerat Januari 11, 201610 yr Runt 2,5 dm lös snö på åkern vid åteln. Tror ni räven springer ut i det eller hur gör de är det är mycket snö? Då tar mickel på sig snöskorna.
Publicerat Januari 11, 201610 yr Räv på flera av mina åtlar nu. Ska sätta mig ikväll där jag sett spår efter en större räv.. Det kommer nog bli spännande då jag inte kan vara där före 22..och räven är säkert där före. Sen ska jag sitta helt öppet på en kulle och där gick rävspåren rakt över.. Det kan bli riktig närkontakt om räven tar vägen upp.
Publicerat Januari 11, 201610 yr Detta är en populär post. Äntligen lyckades det! En mindre tik, har varit bra fart efter sjökanten nu när det blev kallare. Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Publicerat Januari 11, 201610 yr Detta är en populär post. Plötsligt händer det! Nr2 för kvällen var också en tik, synd att man måste upp och jobba imorgon. Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Publicerat Januari 12, 201610 yr Satt och vakade 2215-0220 på bondgården. Hade räven inne på 8m efter ca30min..men lyfte inte ens bössan 1mm innan räven märkte av det och pep iväg. Hade flera olika rävar på 100m håll runt bondgården som gick runt och vråla..parningen verkar vara i gång.. räknade in minst 3 olika rävar..inget skjutet denna gång tyvärr..
Publicerat Januari 12, 201610 yr Grattis Kurok. Går du ut på åteln efter varje skjuten räv? Det är bättre att låta dem ligga tills passet är över..
Publicerat Januari 12, 201610 yr Tackar! Jag brukar oftast hämta direkt eftersom jag inte vakar som de flesta gör jag har åtellarm inne i huset, så när larmet går och det finns tillräckligt med ljus så försöker jag smyga mig ut för att få skottläge, därför vet jag egentligen aldrig när vakpasset tar slut. Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk