Publicerat Mars 5, 20224 yr Men det är väl klart att man kan ta ställning om ena parten startar krig helt huvudlöst? Visst det kan svida i pälsen men man ska kunna leva med sig själv och se sig i spegeln. Vi kommer helt klart att få skit för det men det känns ändå rätt givet.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 5 hours ago exabit sa: Trevlig kollega man har förresten… Du, min vän, skall nog inte klaga allt för högljutt skulle jag tro. På min arbetsplats är 95 % (av ~ 400 anställda på "golvet") av utländsk bakgrund (nej, jag jobbar inte på Samhall) varav det stora flertalet är (praktiserande) muslimer från Irak, Somalia, Afghanistan, Libanon, Syrien, Bosnien ,Turkiet etc. Lägg därtill att (nästan) alla cheferna är också från samma kulturbakgrund, så var dom har sina sympatier är det inte svårt att räkna ut. En av dessa herrarna (för de flesta är män) är jämngammal med mig. Han var tidigare yrkessoldat under Saddam Husseins skräckvälde (tvåstjärnigt något) och dessutom hardcore praktiserande muslim. Det är inte sällan vi lunchar tillsammans, och han vet vad jag tycker om religion, gudar och profeter oaktat om dom kallar sig kristna, judar eller muslimer. Man kan väl lugnt påstå att min situation i lunchrummet är hyfsat utsatt efter det att Rasmus Paludan tyckte det var en god idé att bränna en Koran i stadsdelen Frölunda, omringad av kravallstaket och Polis (till skillnad från mig). I 99 % av tillfällena när jag har rast, är jag ensam Svensk i lunchrummet. Jag hycklar dessutom inte med vad jag tycker om religion i största allmänhet, jag har troligtvis redogjort ganska tydligt att jag inte är religiös ö h t utan kan i det närmaste betraktas som ateist, och om det är något muslimer avskyr mer än Judar och Kristna, är det ateister. Men vem är väl jag !? En bonde i det politiska spelet som man utan betänklighet kan offra med lätt hjärta. Fast jag själv är av en avvikande uppfattning 😉.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 36 minutes ago Hipshot sa: Men det är väl klart att man kan ta ställning om ena parten startar krig helt huvudlöst? Visst det kan svida i pälsen men man ska kunna leva med sig själv och se sig i spegeln. Vi kommer helt klart att få skit för det men det känns ändå rätt givet. Det kan man ju tycka och i viss mån håller jag med dig, men jag är ingen Rambo, dessutom är man sig själv närmast. Kanske skulle du resonera annorlunda om det verkligen fick "svida i pälsen" som du skriver. Hur långt är du beredd att gå ? Offra dina egna barn för att rädda någon annans för den "goda" sakens skull !?
Publicerat Mars 5, 20224 yr Och hur fan får man 2 miljoner skott in i landet? Vilka kalibrar skickas? Och hur får man dom distribueret ut till dom stridande? Spännande....
Publicerat Mars 5, 20224 yr 2 minutes ago Dansken sa: Och hur fan får man 2 miljoner skott in i landet? 2 minutes ago Dansken sa: Och hur får man dom distribueret ut till dom stridande? UPS, DHL, Bring !?
Publicerat Mars 5, 20224 yr 1 hour ago Hipshot sa: Men det är väl klart att man kan ta ställning om ena parten startar krig helt huvudlöst? Visst det kan svida i pälsen men man ska kunna leva med sig själv och se sig i spegeln. Vi kommer helt klart att få skit för det men det känns ändå rätt givet. Det svida oavsett, kommentarerna om neutraliteten under ww2 har inte slutat än. Man får välja hur det ska svida bara.👍🏻
Publicerat Mars 5, 20224 yr Jag har alltid ansett att vår neutralitet har tjänat oss väl, jag har vidare alltid ansett att Sverige och Finland borde ha en gemensam försvarsmakt och en egen försvarsallians. Som jag ser det var det ett svek av Sverige 1939 när vi inte kom till finlands försvar. Jag är dock inte sämre än att jag kan ändra på mig då om Finland väljer nato så skall vi också göra det. Ukraina har visat med all tydlighet att tiden för neutralitet inte finns längre, alla måste välja sida nu, jag kan bara beklaga att Sverige förutom de 5000 pansarskotten inte även skickade 2500 robot 57 som hade gett ytterligare kraftfull slagkraft.
Publicerat Mars 5, 20224 yr Neutraliteten har och kommer att tjäna oss väl. Nato handlar i grunden om ökad vapenförsäljning för krigskomplexen och Trump var rätt där. Jag tror inte heller att de andra Nato-länderna är så sugna att skicka mer än ett symboliskt antal soldater. Jag skulle gissa att Ukraina-kriget är över inom en snar framtid. Jag tror inte att de ryska oligarkerna är så nöjda med situationen och speciellt Putin. De har kunnat åka världen runt och vältrat sig i lyx och privilegier och det är över nu. Det är bara att titta på sociala medier och familjemedlemmarna har levt som om de var del av en nutida tsarfamilj. De kan kanske klänga sig kvar vid rikedomen, men anseendet är borta. Blir det här långvarigt så är Putins dagar räknade. De kommer ganska snabbt att pensionera honom.
Publicerat Mars 5, 20224 yr Men en sak får man ge Rysspacket: Dom förnekar sig aldrig. I detta krig har dom besannat ALLA mina fördomar om dom.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 2 hours ago Dansken sa: Och hur fan får man 2 miljoner skott in i landet? Vilka kalibrar skickas? Och hur får man dom distribueret ut till dom stridande? Spännande.... Jag tror att dom smugglas in via Polen på något sätt eller kanske Moldavien, Ungern eller Slovakien. Alla tre är gränsländer till Ukraina. Tur att Putin har en kinesisk kompis som kan hjälpa honom med överföring av pengar via SWIFT. Stäng av Kina från Swift också men då blir det ett riktigt ramaskri.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 19 hours ago MKJ sa: Senaste uttalandet från Putin så bad han ju nästan om att sanktionerna måste mildras vilket troligen är ett tecken på omfattande korridorsgnissel. "Fanns ju ingen anledning att ytterligare försämra relationerna" Vilka relationer!?, vill han åka på stadsbesök efter det här blir det väl högst nordkorea. Putin kommer för evigt vara persona non grata i väst, kanske börjar det gå upp för honom. Wagnergruppen styrs av dollars, inte av Putin vilket skulle ge mig svett i kragen om jag retat upp 15 busslaster oligarker. Är rätt selektiv i mitt faktasök om geopolitik. En persons åsikter som sticker ut som kloka och intressanta är Alexander Stubb, Finlands förre PM. Gissar att storhetsvansinnet förblindat honom och nickedockorna runt honom. Av den anledningen kunde de inte förutse omvärldens reaktion. De har ju kommit undan med andra intrång tidigare. Det har blivit tydligt att krig inte längre är krig på fronter. Krig som omvärlden ogillar innebär uteslutning i det globala sammanhanget på många nivåer. För ett land med någorlunda vettiga tillgångar innebär det en brutal förlust. Det gäller bara att det inte slår för hårt mot gemene Ivan så att han blir motiverad att strida.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 23 hours ago Järven sa: England har lovat "bistå med hjälp" om ryssen kommer sig för att försöka ta Sverige sas det på radion. Kanske är tur det när man läser att bara 6/10 är beredda att ställa upp att försvara vår land, minst benägna var de som sympatiserade med MP, V och S såklart. Äldre var mer benägna än yngre, kanske delvis ett resultat av slopad allmän värnplikt ? 6 av 10 beredda att försvara Sverige - Fokus Är väldigt undrande över vilket alternativ de tänker sig istället? Accepterar de ockupation, tänker de fly eller glömde de bara att tänka innan de svarade? 4/10 är rätt många människor, typ 2.5M 18-75år.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 22 hours ago exabit sa: Det enda rimliga är om samtliga prospects för NATO-medlemskap blir medlemmar exakt samtidigt. Sen kan ju Putin anfalla hela NATO om han vill. Känns tyvärr inte helt avlägset att man kommer få uppleva kärnvapen i strid under ens livstid, vilket är en klart skrämmande tanke. Skulle vara om det blir en kupp och Putin likvideras av de "egna" då kanske. Det kan inte vara helt otänkbart. Tror det är precis vad som diskuteras mellan nato och prospects. Den enda vettiga strategin för alla.
Publicerat Mars 5, 20224 yr Har funderat lite på det här med att Ivan skickar in sina gamla stridsvagnar och unga soldater. Tänkte de dåligt? Trodde de att det skulle räcka? Eller är det en medveten strategi där man sparar de bra grejerna till ett annat syfte?
Publicerat Mars 5, 20224 yr 4 minutes ago MagnusN sa: Har funderat lite på det här med att Ivan skickar in sina gamla stridsvagnar och unga soldater. Tänkte de dåligt? Trodde de att det skulle räcka? Eller är det en medveten strategi där man sparar de bra grejerna till ett annat syfte? Skicka böset för att trötta ut Fi, spara på Spetznas till andra anfallsvågen, alternativt bekämpa tredje part som lägger sig i, alternativt hålla ukraina efter det har fallit.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 34 minutes ago sidelock sa: Skicka böset för att trötta ut Fi, spara på Spetznas till andra anfallsvågen, alternativt bekämpa tredje part som lägger sig i, alternativt hålla ukraina efter det har fallit. Det ser mer nu ut som att det utvecklas som i tidigare ryska konfliktzoner med typiska strider kvarter för kvarter och byggnad för byggnad med understöd av artilleri. Den där andra anfallsvågen mot Kiev är nog förbi och det blev inte så mycket av den då ukrainare lyckades hålla emot p g a ryssarna inte utnyttjade sin överlägsenhet i luften. Det känns mer som att försöket att inte Kiev var en dålig genomförd operation och de nu tvingats övergå till att försöka ta det bit för bit. De hade nog tänkt att snabbt komma in I Kiev och tvinga sig till kontroll och samtidigt låsa situationen i öst med en mer långsam invasion.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 2 hours ago edge sa: Neutraliteten har och kommer att tjäna oss väl. Nato handlar i grunden om ökad vapenförsäljning för krigskomplexen och Trump var rätt där. Jag tror inte heller att de andra Nato-länderna är så sugna att skicka mer än ett symboliskt antal soldater. Jag skulle gissa att Ukraina-kriget är över inom en snar framtid. Jag tror inte att de ryska oligarkerna är så nöjda med situationen och speciellt Putin. De har kunnat åka världen runt och vältrat sig i lyx och privilegier och det är över nu. Det är bara att titta på sociala medier och familjemedlemmarna har levt som om de var del av en nutida tsarfamilj. De kan kanske klänga sig kvar vid rikedomen, men anseendet är borta. Blir det här långvarigt så är Putins dagar räknade. De kommer ganska snabbt att pensionera honom. Tror du missförstått syftet med NATO. NATO är en försvarspakt och inget annat. Att inte NATO skickar trupper till Ukraina beror helt enkelt på att Ukraina inte är medlem i NATO. Det är helt enkelt en jätteskillnad på att vara medlem eller ej. Däremot hoppas jag som alla andra att Putins dagar är räknade men är lite pessimistisk. Att vara inflytelserik ryss och kritisera Putin är förenat med livsfara oavsett var i världen man bor.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 1 hour ago MagnusN sa: Är väldigt undrande över vilket alternativ de tänker sig istället? Accepterar de ockupation, tänker de fly eller glömde de bara att tänka innan de svarade? 4/10 är rätt många människor, typ 2.5M 18-75år. Ja, för de som svarade att dom inte vill försvars fosterlandet så finns väl två alternativ. 1. Fly 2. Stanna och helt lägga livet och framtiden i fiendens händer. Så här såg svaren för respektive partisympati ut på frågan om man är beredd att försvara Sverige. SD 73% KD 66% M 66% V 55% MP 55% S 55% Sett till åldersgrupper så är 65-79år försvarsvilligast med 64% som säger att dom skulle och 13% säger att dom inte skulle. Minst försvarsvilliga är åldersgruppen 18-29år med 44% som säger ja, medan 35% säger att dom inte skulle.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 5 hours ago Dansken sa: Och hur fan får man 2 miljoner skott in i landet? Vilka kalibrar skickas? Och hur får man dom distribueret ut till dom stridande? Spännande.... I AB webupplaga bekräftas att 500 milj. kr har kommit till Ukrainas försvar, men det är mycket hushhush ang pansarskott o 2 milj skott.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 1 hour ago Järven sa: Ja, för de som svarade att dom inte vill försvars fosterlandet så finns väl två alternativ. 1. Fly 2. Stanna och helt lägga livet och framtiden i fiendens händer. Så här såg svaren för respektive partisympati ut på frågan om man är beredd att försvara Sverige. SD 73% KD 66% M 66% V 55% MP 55% S 55% Sett till åldersgrupper så är 65-79år försvarsvilligast med 64% som säger att dom skulle och 13% säger att dom inte skulle. Minst försvarsvilliga är åldersgruppen 18-29år med 44% som säger ja, medan 35% säger att dom inte skulle. Skrämmande. En del lär vakna upp om skotten viner. Andra kommer att gråta av självömkan. Några dör i tron om att det är counter strike.
Publicerat Mars 5, 20224 yr Ukraina sköt ihjäl en av sina förhandlare. Man kan ju förstå varför de flesta oligarker lämnade Ukraina redan ett par veckor innan eller redan var ute ur landet och tackade nej till att delta vid förhandlingar. Ett liv är inte mycket värt i de där krokarna och det känns mer som en maffiauppgörelse. Ukrainarna verkar ganska ointresserade av att förhandla och räknar nog med att de till slut skall få hjälp från väst.