Publicerat Mars 6, 20224 yr 50 minutes ago Mad Mike sa: Svenska pansarskotten är framme i ukraina👍 Vad bra! Nu kanske dom kan ställa till mer bekymmer för Diktator Putin!
Publicerat Mars 6, 20224 yr 36 minutes ago lsjonsson sa: Nu kanske dom kan ställa till mer bekymmer för Diktator Putin! I värsta fall slår det tillbaka på oss och ställer till med bekymmer hemmavid med Putin i förarsätet. Men det kanske inte bekymrar Isjonsson !?
Publicerat Mars 6, 20224 yr 14 minutes ago MrT. sa: I värsta fall slår det tillbaka på oss och ställer till med bekymmer hemmavid med Putin i förarsätet. Men det kanske inte bekymrar Isjonsson !? ”Annars är man ingen människa utan bara en liten lort”
Publicerat Mars 6, 20224 yr 27 minutes ago MrT. sa: I värsta fall slår det tillbaka på oss och ställer till med bekymmer hemmavid med Putin i förarsätet. Men det kanske inte bekymrar Isjonsson !? Nu heter jag inte Jonsson men var och en måste följa sin egen övertygelse. Hot fungerar inte på mig och jag vägrar vara rädd för en ynklig ryss. Kan vi hjälpa till att befria ukraina från några tusen ryska pansarfordon har vi gjort hela mänskligheten en stor tjänst! Ukraina- väl bekomme💖
Publicerat Mars 6, 20224 yr 19 minutes ago MagnusN sa: ”Annars är man ingen människa utan bara en liten lort” Fast vi har ju skickat hjälp, både ekonomiskt och materiellt, i form av hjälmar, matransoner och skyddsvästar...
Publicerat Mars 6, 20224 yr 32 minutes ago MrT. sa: I värsta fall slår det tillbaka på oss och ställer till med bekymmer hemmavid med Putin i förarsätet. Men det kanske inte bekymrar Isjonsson !? För tillfället så har Putin nog inse att han har skitit i det blå skåpet rejält Ukraina var uträknade på förhand och det rejält. Men ska vi ta ryssarnas förlust med en nypa salt så lär det fortfarande svida rejält för han
Publicerat Mars 6, 20224 yr 5 minutes ago Mad Mike sa: Nu heter jag inte Jonsson men var och en måste följa sin egen övertygelse. Absolut är det så. 6 minutes ago Mad Mike sa: Hot fungerar inte på mig och jag vägrar vara rädd för en ynklig ryss. Nu vill jag inte framstå som oförskämd, men jag tror det är skillnad att sitta bakom tangentbordet jämte att möta ryssen öga mot öga...
Publicerat Mars 6, 20224 yr 2 minutes ago killer_mouse sa: För tillfället så har Putin nog inse att han har skitit i det blå skåpet rejält Ukraina var uträknade på förhand och det rejält. Jo, han hade nog inte förväntat sig det MASSIVA stödet från den övriga världen och alla dessa sanktioner och bojkotter som nu drabbar Ryssland, likväl som det massiva stödet Ukraina har, och får.
Publicerat Mars 6, 20224 yr 4 minutes ago MrT. sa: Jo, han hade nog inte förväntat sig det MASSIVA stödet från den övriga världen och alla dessa sanktioner och bojkotter som nu drabbar Ryssland, likväl som det massiva stödet Ukraina har, och får. Hans största problem just nu är hur fan han räddar sitt anseende
Publicerat Mars 6, 20224 yr 2 minutes ago killer_mouse sa: Hans största problem just nu är hur fan han räddar sitt anseende Som sagt, han hade nog inte räknat med det massiva stödet för Ukraina...
Publicerat Mars 6, 20224 yr 16 minutes ago MrT. sa: Absolut är det så. Nu vill jag inte framstå som oförskämd, men jag tror det är skillnad att sitta bakom tangentbordet jämte att möta ryssen öga mot öga... Jo du framstår som oförskämd... Din lösning har vi förstått, vi ska skicka hjälmar och skottsäkra västar och sen ska dom kriga med matransoner...
Publicerat Mars 6, 20224 yr 2 minutes ago Mad Mike sa: Din lösning har vi förstått, vi ska skicka hjälmar och skottsäkra västar och sen ska dom kriga med matransoner... Det var inte någon lösning på konflikten jag presenterade, den tolkningen får stå för dig. Vad jag avsåg var att vi har inte stått handfallna utan att bidra med någonting och ingenting annat.
Publicerat Mars 7, 20224 yr 7 hours ago MrT. sa: I värsta fall slår det tillbaka på oss och ställer till med bekymmer hemmavid med Putin i förarsätet. Men det kanske inte bekymrar Isjonsson !? Jo visst är det det!
Publicerat Mars 7, 20224 yr Tydligen räcker det inte med att Putin har egna militärer utan tar in syriska legosoldater som ska strida i statsmiljö inne i Kiev vilken dom ska vara vana vid. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4nMzg/uppgifter-putin-satter-in-syriska-legosoldater-i-kriget
Publicerat Mars 7, 20224 yr Detta är en populär post. På 2022-03-05 at 11:35 MrT. sa: Om jag tillåts ha en åsikt, tycker jag att Sverige gjorde fel i att skicka pansarskott till Ukraina. På så sätt drar vi på oss ryssens aggression. Hjälmar, skyddsvästar och mat ok, men inte pansarskott. Vi är ju trots allt "neutrala", eller !? Men att skicka pansarskott till en stridande part i en pågående väpnad konflikt är samma sak som att man väljer att aktivt gå in i konflikten och ta ställning för endera part och därmed ökar risken för ett väpnat angrepp på Sverige. Men det kanske det är värt, för den goda sakens skull !? När vi skickar vapen till Ukraina så sänder vi meddelandet att dina hot inte biter på oss vi gör som vi vill ändå. Om vi inte skulle sicka vapen så sänder vi meddelandet att vi rädda för dig så fortsätt hota oss så får du som du vill.
Publicerat Mars 7, 20224 yr 3 hours ago lsjonsson sa: Tydligen räcker det inte med att Putin har egna militärer utan tar in syriska legosoldater som ska strida i statsmiljö inne i Kiev vilken dom ska vara vana vid. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4nMzg/uppgifter-putin-satter-in-syriska-legosoldater-i-kriget Vi får hoppas att det blir samma sak med dom som med hans Tjetjenska allierade, dom tar så mycket stryk att dom springer hem med vansen mellan benen. Lite lustigt att de enda som stödjer Putins arméer är Tjetjener och betalda legosoldater, inte ens Vitryssarna verkar ju vara redo att göra något annat än att ställa upp sig.
Publicerat Mars 7, 20224 yr Detta är en populär post. 20 minutes ago KJE81 sa: Vi får hoppas att det blir samma sak med dom som med hans Tjetjenska allierade, dom tar så mycket stryk att dom springer hem med vansen mellan benen. Lite lustigt att de enda som stödjer Putins arméer är Tjetjener och betalda legosoldater, inte ens Vitryssarna verkar ju vara redo att göra något annat än att ställa upp sig. Tjetjenerna kanske såg videoklippet där en Ukrainare doppade kulor i grisfett innan han tryckte ner dom i magasinet😉
Publicerat Mars 7, 20224 yr 21 minutes ago KJE81 sa: Vi får hoppas att det blir samma sak med dom som med hans Tjetjenska allierade, dom tar så mycket stryk att dom springer hem med vansen mellan benen. Lite lustigt att de enda som stödjer Putins arméer är Tjetjener och betalda legosoldater, inte ens Vitryssarna verkar ju vara redo att göra något annat än att ställa upp sig. Ja, det får vi hoppas att dom gör! Hurdet är med belarusiska armen vet vi lite om. Det har ju förekommit uppgifter om att dom har gått in i Ukraina men diktator Lukasjenko förnekar det. Vad som är sanning vet inte jag.
Publicerat Mars 7, 20224 yr Wagner gruppen är i ukraina... (googla dom ... mysiga killar,bjud hem dom..) Jag förstår inte tesen om att rädda sitt anseende, har man kontroll på media inom landet, så har man juh inga problem. Det är svårt att få IN information i landet eftersom att dom har lärt sig av kinas "great wall of china" (googla eller lyssna på pod om det),(länk https://en.wikipedia.org/wiki/Organ_harvesting_from_Falun_Gong_practitioners_in_China och nej, det är inte den typen av mur.. Mkt värre mur som gör att man lättare kan styra folket, OCH hålla koll på sökord, träffar ... Vi pratar om ett land som faktiskt inte bryr sig ett dugg om ditt välmående, om du röstar på fel snubbe. Ryssland är STORT.. men förutom storstäderna, så är det inte alls så modernt, tex mobiltäckning, eller likande, tillhanda hålls av oligarkernas företag som i sin tur tjänar partiet. Så dom har inget intresse i att "utöka" världsbilden! Dessutom ... https://www.businessinsider.com/russia-cuts-self-off-from-global-internet-tests-defenses-rbc-2021-7?r=US&IR=T Det går inte jämföra ett västland med Ryssland,Kina,Iran,Syrien,Venezuela eller Nordkorea... dom har inte samma spelregler...
Publicerat Mars 7, 20224 yr 2 hours ago Droggot sa: När vi skickar vapen till Ukraina så sänder vi meddelandet att dina hot inte biter på oss vi gör som vi vill ändå. Om vi inte skulle sicka vapen så sänder vi meddelandet att vi rädda för dig så fortsätt hota oss så får du som du vill. Förstår tankegången. Tur (för mig) att jag inte har några barn...
Publicerat Mars 7, 20224 yr På 2022-03-05 at 11:35 MrT. sa: Om jag tillåts ha en åsikt, tycker jag att Sverige gjorde fel i att skicka pansarskott till Ukraina. På så sätt drar vi på oss ryssens aggression. Hjälmar, skyddsvästar och mat ok, men inte pansarskott. Vi är ju trots allt "neutrala", eller !? Men att skicka pansarskott till en stridande part i en pågående väpnad konflikt är samma sak som att man väljer att aktivt gå in i konflikten och ta ställning för endera part och därmed ökar risken för ett väpnat angrepp på Sverige. Men det kanske det är värt, för den goda sakens skull !? Sverige är inte neutralt, har aldrig varit, vi har varit alliansfria, vilket även röstades och skrevs in i säkerhetsdoktrinen 1992. Alliansfrihet, inte neutralitet. Stor skillnad. "Är Sverige ett neutralt land? Sverige skrotade neutraliteten när den säkerhetspolitiska doktrinen formulerades om 1992. Sveriges nuvarande säkerhetspolitiska doktrin lyder: ”Sveriges militära allians-frihet syftande till att vårt land skall kunna vara neutralt i händelse av krig i vårt närområde består.” Fast i realiteten är vi inte alliansfria heller iom EU. I medlemskapet ingår att hjälpa andra EU länder militärt, så sedan 1994 är denna säkerhetsförklaring kastad på soptippen, vi bryter i själva verket inte mot några doktriner alls genom att skicka vapen till konflikter. "Vad händer om ett EU land blir attackerat? I den ena, artikel 42.7 i EU-fördraget, står att “Om en medlemsstat skulle utsättas för ett väpnat angrepp på sitt territorium, är de övriga medlemsstaterna skyldiga att ge den medlemsstaten stöd och bistånd med alla till buds stående medel”
Publicerat Mars 7, 20224 yr En god historia... Även om det inte handlar om rosa moln, eller enhörningar...
Publicerat Mars 7, 20224 yr 42 minutes ago Finskavapen sa: Sverige är inte neutralt, har aldrig varit, vi har varit alliansfria, vilket även röstades och skrevs in i säkerhetsdoktrinen 1992. Alliansfrihet, inte neutralitet. Stor skillnad. "Är Sverige ett neutralt land? Sverige skrotade neutraliteten när den säkerhetspolitiska doktrinen formulerades om 1992. Sveriges nuvarande säkerhetspolitiska doktrin lyder: ”Sveriges militära allians-frihet syftande till att vårt land skall kunna vara neutralt i händelse av krig i vårt närområde består.” Fast i realiteten är vi inte alliansfria heller iom EU. I medlemskapet ingår att hjälpa andra EU länder militärt, så sedan 1994 är denna säkerhetsförklaring kastad på soptippen, vi bryter i själva verket inte mot några doktriner alls genom att skicka vapen till konflikter. "Vad händer om ett EU land blir attackerat? I den ena, artikel 42.7 i EU-fördraget, står att “Om en medlemsstat skulle utsättas för ett väpnat angrepp på sitt territorium, är de övriga medlemsstaterna skyldiga att ge den medlemsstaten stöd och bistånd med alla till buds stående medel” 42 minutes ago Finskavapen sa: Sverige är inte neutralt, har aldrig varit, vi har varit alliansfria, vilket även röstades och skrevs in i säkerhetsdoktrinen 1992. Alliansfrihet, inte neutralitet. Stor skillnad. "Är Sverige ett neutralt land? Sverige skrotade neutraliteten när den säkerhetspolitiska doktrinen formulerades om 1992. Sveriges nuvarande säkerhetspolitiska doktrin lyder: ”Sveriges militära allians-frihet syftande till att vårt land skall kunna vara neutralt i händelse av krig i vårt närområde består.” Fast i realiteten är vi inte alliansfria heller iom EU. I medlemskapet ingår att hjälpa andra EU länder militärt, så sedan 1994 är denna säkerhetsförklaring kastad på soptippen, vi bryter i själva verket inte mot några doktriner alls genom att skicka vapen till konflikter. Tackar för förtydligandet, men låt mig påpeka att jag skrev "neutralt" och inte neutralt. En liten men inte obetydlig skillnad. 42 minutes ago Finskavapen sa: "Vad händer om ett EU land blir attackerat? I den ena, artikel 42.7 i EU-fördraget, står att “Om en medlemsstat skulle utsättas för ett väpnat angrepp på sitt territorium, är de övriga medlemsstaterna skyldiga att ge den medlemsstaten stöd och bistånd med alla till buds stående medel” Fast nu är Ukraina ännu inte (mig veterligen) med i EU !? Sedan kan jag inte låta bli att fundera på denna formulering; 42 minutes ago Finskavapen sa: Sveriges nuvarande säkerhetspolitiska doktrin lyder:”Sveriges militära allians-frihet syftande till att vårt land skall kunna vara neutralt i händelse av krig i vårt närområde består.” Innebär inte neutralitet att man inte blandar sig i endera stridande parter i en väpnad konflikt !? För mig framstår vapenleverans till endera stridande part i en väpnad konflikt att man tar ställning i konflikten och då är man ju inte neutral eller i praktiken alliansfri heller, i o m ett aktivt deltagande i konflikten, även om det sker på distans. Inte lätt det här, men skit samma, låt det regna (kärn) vapen över Sverige så går vi också under men med flaggan i topp, så blir alla glada och nöjda, och samtidigt avslutas en (lång och tråkig) sammanhängande period av fred på över 200 år.
Publicerat Mars 7, 20224 yr 1 hour ago lindgren sa: Wagner gruppen är i ukraina... (googla dom ... mysiga killar,bjud hem dom..) Jag förstår inte tesen om att rädda sitt anseende, har man kontroll på media inom landet, så har man juh inga problem. Det är svårt att få IN information i landet eftersom att dom har lärt sig av kinas "great wall of china" (googla eller lyssna på pod om det),(länk https://en.wikipedia.org/wiki/Organ_harvesting_from_Falun_Gong_practitioners_in_China och nej, det är inte den typen av mur.. Mkt värre mur som gör att man lättare kan styra folket, OCH hålla koll på sökord, träffar ... Vi pratar om ett land som faktiskt inte bryr sig ett dugg om ditt välmående, om du röstar på fel snubbe. Ryssland är STORT.. men förutom storstäderna, så är det inte alls så modernt, tex mobiltäckning, eller likande, tillhanda hålls av oligarkernas företag som i sin tur tjänar partiet. Så dom har inget intresse i att "utöka" världsbilden! Dessutom ... https://www.businessinsider.com/russia-cuts-self-off-from-global-internet-tests-defenses-rbc-2021-7?r=US&IR=T Det går inte jämföra ett västland med Ryssland,Kina,Iran,Syrien,Venezuela eller Nordkorea... dom har inte samma spelregler... Ja, det är trevliga killar och dom har väl bara en uppgift att plocka bort regringen och presidenten i Ukraina.
Publicerat Mars 7, 20224 yr S-ledningen (Verkställande utskottet) i extrainkallat möte om allvarliga läget. https://www.expressen.se/nyheter/s-ledningen-i-extrainkallat-mote-om-allvarliga-laget/ Kommer Nato-medlemskap upp på agendan? Extra pengar till försvaret, m. m.