Publicerat Mars 4, 20224 yr 32 minutes ago culot sa: Hörde det på radion imorse så för mig var det nytt , men det var det tydligen inte . Jag vet inte om Xi känt till det, men teorin var att Putin inte skulle agera för att förstöra Xis fina OS, så den biten stämde ju. Sen är USA m.fl. jäkligt på nu och ska givetvis försöka orsaka så mycket skada de kan mot Ryssland och Kina.
Publicerat Mars 4, 20224 yr England har lovat "bistå med hjälp" om ryssen kommer sig för att försöka ta Sverige sas det på radion. Kanske är tur det när man läser att bara 6/10 är beredda att ställa upp att försvara vår land, minst benägna var de som sympatiserade med MP, V och S såklart. Äldre var mer benägna än yngre, kanske delvis ett resultat av slopad allmän värnplikt ? 6 av 10 beredda att försvara Sverige - Fokus
Publicerat Mars 4, 20224 yr Detta är en populär post. Det enda rimliga är om samtliga prospects för NATO-medlemskap blir medlemmar exakt samtidigt. Sen kan ju Putin anfalla hela NATO om han vill. Känns tyvärr inte helt avlägset att man kommer få uppleva kärnvapen i strid under ens livstid, vilket är en klart skrämmande tanke. Skulle vara om det blir en kupp och Putin likvideras av de "egna" då kanske. Det kan inte vara helt otänkbart.
Publicerat Mars 4, 20224 yr Storbritannien har lovat att hjälpa Sverige vid ett ev. anfall från Ryssland. https://www.svd.se/senaste-nytt-om-konflikten-i-ukraina
Publicerat Mars 4, 20224 yr 57 minutes ago exabit sa: Känns tyvärr inte helt avlägset att man kommer få uppleva kärnvapen i strid under ens livstid, vilket är en klart skrämmande tanke. Delar din oro, men jag tror inte att någon vill vara först på bollen i det scenariot. Dessutom, om så skulle ske, blir det (sannolikt) Armageddon, till vilken nytta !? Utifrån det perspektivet tror jag inte att det kommer att ske, så tillvida att någon inte är väldigt självmordsbenägen och med vett och vilja vill dra med sig hela mänskligheten. Ingen är väl fullt så galen, eller 🤔 !?
Publicerat Mars 4, 20224 yr 1 hour ago Järven sa: England har lovat "bistå med hjälp" om ryssen kommer sig för att försöka ta Sverige sas det på radion. Kanske är tur det när man läser att bara 6/10 är beredda att ställa upp att försvara vår land, minst benägna var de som sympatiserade med MP, V och S såklart. Äldre var mer benägna än yngre, kanske delvis ett resultat av slopad allmän värnplikt ? 6 av 10 beredda att försvara Sverige - Fokus Tyvärr tror jag detta är glädjesiffror, när det verkligen hettar till skulle jag bli förvånad om så många som 4/10 faktiskt var beredda att försvara oss. Allmän värnplikt har i princip varit avskaffad sedan 2009 även om några tusen per år gjort det sedan 2017. Får vi inte hjälp utifrån kommer vårt 25 000 man starka yrkesförsvar snart vara ganska slitet.
Publicerat Mars 4, 20224 yr Författare Detta är en populär post. Hör ni mullret..? Den tyska krigsmaskinen har fått luft igen och kommer ställa om storskaligt och i en takt världen kommer häpnas över. Sen behövs bara en ny Hitler. Nåväl, det Hitler inte klarade via kanoner löste Merkel med pennan, men hitills har de bara varit hjärnor utan vapen. Snart har de både och tack vare idioten i Kreml. Kom ihåg vad det landet sånär lyckades med i stort sett allena i sovjet, hade de inte haft flera fronter 1943 så hade inte Ryssland existerat idag. Tror ryssen är skrajare för Europas samlade vrede än USA. På nåt sett får jag fånig ståpäls av tanken på SAS, Commando marine och Kommando spezialkräfte sida vid sida. Inge kul att vara halvmotiverad rysk soldat då. Tror som Mike att det är lätt att haspla ur sig dito. Men även om det blir 6/10 så kommer ganska snart vänstersvansen att hugga oss kämpande i ryggen och konspirera med fi. Glöm inte att en avsevärd del av valboskapen använder endast demokrati som en rökridå, rysk invasion skulle applåderas av fler än vad vi tror...iaf en stund.
Publicerat Mars 4, 20224 yr 1 hour ago exabit sa: Det enda rimliga är om samtliga prospects för NATO-medlemskap blir medlemmar exakt samtidigt. Sen kan ju Putin anfalla hela NATO om han vill. Känns tyvärr inte helt avlägset att man kommer få uppleva kärnvapen i strid under ens livstid, vilket är en klart skrämmande tanke. Skulle vara om det blir en kupp och Putin likvideras av de "egna" då kanske. Det kan inte vara helt otänkbart. Vad jag förstår så har han samlat ett gäng oligarker hos sig så han har nog räknat ut vad som kan hända. Ett visst känt citat är väl något i stil med: "Håll dina vänner nära men dina fiender ännu närmare." Det mest överraskande är ändå hur den dåligt planerad den ryska operationen ser ut att ha varit inledningsvis. Man trodde ju att det berodde på att de ville hålla igen, men det verkar nu mer som att det var dåligt genomfört p g a brist på flygunderstöd och svag logistik. Jag tror att de hade räknat med att snabbt kunna avsluta det, men nu är de fast i artillerikrig där man går från kvarter till kvarter och jämnar allt framför sig. Jag misstänker att ryssarna är mer villiga till förhandling i nuläget.
Publicerat Mars 4, 20224 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Tyvärr tror jag detta är glädjesiffror, när det verkligen hettar till skulle jag bli förvånad om så många som 4/10 faktiskt var beredda att försvara oss. Allmän värnplikt har i princip varit avskaffad sedan 2009 även om några tusen per år gjort det sedan 2017. Får vi inte hjälp utifrån kommer vårt 25 000 man starka yrkesförsvar snart vara ganska slitet. Enig bror, just det faktum att försvaret är klent spär bara på det. Många kunde nog anslutit sig till en stark försvarsmakt men inte till ett försvar som garanterat är toast oavsett.
Publicerat Mars 4, 20224 yr Författare Senaste uttalandet från Putin så bad han ju nästan om att sanktionerna måste mildras vilket troligen är ett tecken på omfattande korridorsgnissel. "Fanns ju ingen anledning att ytterligare försämra relationerna" Vilka relationer!?, vill han åka på stadsbesök efter det här blir det väl högst nordkorea. Putin kommer för evigt vara persona non grata i väst, kanske börjar det gå upp för honom. Wagnergruppen styrs av dollars, inte av Putin vilket skulle ge mig svett i kragen om jag retat upp 15 busslaster oligarker. Är rätt selektiv i mitt faktasök om geopolitik. En persons åsikter som sticker ut som kloka och intressanta är Alexander Stubb, Finlands förre PM.
Publicerat Mars 4, 20224 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Tyvärr tror jag detta är glädjesiffror, när det verkligen hettar till skulle jag bli förvånad om så många som 4/10 faktiskt var beredda att försvara oss. Du har förmodligen rätt. Svensken i gemen verkar tyvärr ha lite problem med orsak-verkan, det är först när Ryssen börjar rulla med pansarvagnar över gränserna man börja fundera över försvarsbudget, hur många flygflotilljer vi lagt ner vart närmsta skyddsrum ligger och hur man lagar mat på ett Trangiakök.
Publicerat Mars 4, 20224 yr Eritrea övre rad t. v Nordkorea på övre rad t höger Belarus nedre rad t v. Syrien nedre rad t höger.
Publicerat Mars 5, 20224 yr Förstår att han är förtvivlad, men hans begäran är orimlig och beskyllningen mot Nato fullkomligt huvudlös.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 1 hour ago exabit sa: Förstår att han är förtvivlad, men hans begäran är orimlig och beskyllningen mot Nato fullkomligt huvudlös. Ja, nu går han in på fel stig. Att hålla omvärlden ansvarig för Rysk aggression leder inte till någon bra plats. Fast man kan även förstå att han är under hård press och är förtvivlad och då gör man kanske inte dom bästa uttalandena även om man är president, men fel väg till samarbete och hjälp som sagt.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 7 minutes ago exabit sa: Trevlig kollega man har förresten… Bor han i Sverige ? Fråga honom i så fall varför han inte åker tillbaka till Ryssland med enkel biljett ?
Publicerat Mars 5, 20224 yr 4 minutes ago Järven sa: Bor han i Sverige ? Fråga honom i så fall varför han inte åker tillbaka till Ryssland med enkel biljett ? Bor i närheten av mig och jobbar på samma arbetsplats. Från Ryssland ursprungligen.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 11 minutes ago exabit sa: Bor i närheten av mig och jobbar på samma arbetsplats. Från Ryssland ursprungligen. Vad gör han här om Ryssland nu är så förträffligt ? Dessutom så väljer han ju i så fall själv medvetet att utsätta sig själv och ev familj för fara om han väljer att stanna i Sverige om det skitsnack han skriver mot bättre vetande nu skulle stämma. Fråga utan att vara otrevlig. 👍
Publicerat Mars 5, 20224 yr 23 minutes ago exabit sa: Trevlig kollega man har förresten… Dags att uppmärksamma din arbetsplats om detta och när du ändå håller på så kan du hälsa från hela mitt hjärta att han kan dra åt helvete! Han är inte önskvärd i vårt land!
Publicerat Mars 5, 20224 yr 2 minutes ago Mad Mike sa: Dags att uppmärksamma din arbetsplats om detta och när du ändå håller på så kan du hälsa från hela mitt hjärta att han kan dra åt helvete! Han är inte önskvärd i vårt land! Redan gjort till hans chef för två veckor sen när han började med liknande grejer.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 13 minutes ago exabit sa: Redan gjort till hans chef för två veckor sen när han började med liknande grejer. Då måste man ställa sig frågan om vad du har för chefer! Såg just ett klipp från AP som visade en familj på flykt i sin civila bil, samtliga ihjälskjutna av ryssar. Sverige borde utvisa varenda ryss och i synnerhet din kollega!
Publicerat Mars 5, 20224 yr 4 minutes ago Mad Mike sa: Då måste man ställa sig frågan om vad du har för chefer! Såg just ett klipp från AP som visade en familj på flykt i sin civila bil, samtliga ihjälskjutna av ryssar. Sverige borde utvisa varenda ryss och i synnerhet din kollega! Jo, får ta det vidare. Messat en annan chef som han är vän med på FB nu som fick en del skit av honom för en vecka sen. Gissar att det inte blir bättre av vodka på kvällar och helger…
Publicerat Mars 5, 20224 yr 28 minutes ago Mad Mike sa: Då måste man ställa sig frågan om vad du har för chefer! Såg just ett klipp från AP som visade en familj på flykt i sin civila bil, samtliga ihjälskjutna av ryssar. Sverige borde utvisa varenda ryss och i synnerhet din kollega! Till Ukraina med honom så låter det nog inte likadant.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 3 hours ago exabit sa: Förstår att han är förtvivlad, men hans begäran är orimlig och beskyllningen mot Nato fullkomligt huvudlös. Enig.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 2 hours ago Järven sa: Bor han i Sverige ? Fråga honom i så fall varför han inte åker tillbaka till Ryssland med enkel biljett ? Om jag tillåts ha en åsikt, tycker jag att Sverige gjorde fel i att skicka pansarskott till Ukraina. På så sätt drar vi på oss ryssens aggression. Hjälmar, skyddsvästar och mat ok, men inte pansarskott. Vi är ju trots allt "neutrala", eller !? Men att skicka pansarskott till en stridande part i en pågående väpnad konflikt är samma sak som att man väljer att aktivt gå in i konflikten och ta ställning för endera part och därmed ökar risken för ett väpnat angrepp på Sverige. Men det kanske det är värt, för den goda sakens skull !?