Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benelli Comfort

Featured Replies

Publicerat
jag har et liitet problem med min..eller kanske inte jag förstår mej på den...när jag släppt åter sluts tycket och skall börja stoppa i plugg i magasinet så är den där för patronerna upp till loppet sitter fast..vad gör  jag för fel

Jag hade samma på min Comfort men jag minns inte vad jag gjorde för fel. Nu har det inte hänt alls, under dessa 1000 plugg :)

• Svar 324
  • Visningar 52,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
jag har et liitet problem med min..eller kanske inte jag förstår mej på den...när jag släppt åter sluts tycket och skall börja stoppa i plugg i magasinet så är den där för patronerna upp till loppet sitter fast..vad gör  jag för fel

Du kan inte peta in plugg i magasinet underifrån? Du måste släppa magasinet med kraft, slutstyckshuvudet måste in och låsa i pipan annars fungerar ingenting. Har du försökt ladda tyst så kan det hända..

Gör såhär!

Dra tillbaka slutstycket och tryck på knappen så det far fram. Gör INTE blindavfyrning!

Greppa slutstycksnyckeln och dra tillbaka slutstycket lite och släpp sedan fram slutstycket sakta, släpp inte, fram till pipan. När slutstycket stannar i vad som ser ut att vara rätt läge så kolla noga hur långt in slutstycket gått i pipan.

Därefter drar du tillbaka slutstycket och släpper det med full kraft så det smäller igen. Titta igen hur det ser ut och jämför! Du ser snart hur det ser ut då slutstycket låst och hur det ser ut då slutstycket inte låst.

Då det inte låst så går det inte att ladda eller skjuta tack och lov.

Mvh!

Publicerat

Var förra veckan med Comforten och provade alla chokerna.

Såg då att jag ligger lite högt och lite till vänster i träffläget. Vilken bricka ska man då byta till? Stod nått i boken om A,B,C och D bricka??

Mvh

Publicerat

Inte en aning! Hur ser spångbilden ut? Ligger du lite knas så borde du kunna se det tycker jag.. Oftast är väl B-brickan monterad när man köper bössan tror jag. Jag har bytt till C-brickan, tyckte jag såg lite för mycket av spången. Nu kan jag väl lägga två enkronor på spången vid lådan och med nöd och näppe se kornet. Jag kan nog tänka mej att sänka ytterligare men problemet är inte så pass stort att jag orkat engagera mej i det.

Så hur ser din spångbild ut? A-brickan höjer kolven dvs mer spång medan resten sänker.. Den här D-brickan såg jag i förpackningen men jag har inte en susning om vad den gör..

Mvh!

Publicerat

De där med kolven löste sig!

Nu till en annan sak...Rengörning av Comfort ???

Har hunnit skjuta iväg ca 1100skott med min nu, inte för att jag haft nå problem med den pga skit eller så men det känns som att jag vill rengöra den.

Hur går jag tillväga?

Mvh//Jonas

Publicerat

Ingen aning  :-

Skruva av pipan, plocka ur slutstycke, ta bort underbeslag.. och så gör du rent där du ser att det behövs?

Så brukar jag göra.. rev tom magasinet sist och gjorde rent. Behövdes inte, var inte speciellt mycket skräp där.

Mvh!

Publicerat

Okej, vad rengör jag med? 55-6?

Mvh

Publicerat

Nja..lite läskigt med olja tycker jag.. visst, spruta på och därefter torka av, men i vanliga fall så försöker jag ha systemet så torrt som möjligt. Olja skyddar iofs mekanism osv men det binder även krutgaser och då riskerar det att slagga igen. Har iofs inte upplevt just det MEN det jag haft problem med är allt damm och skit som man har i fickor/patronväska. Varje gång du stoppar i en plugg så följer det med skit in i systemet och det binds av olja..

Jag fick en sprayburk av en kompis med någon teflonolja... den är kunglig att blåsa på efter blöt jakt då man inte kan göra rent direkt när man är klar.

Sen fick du väl med en liten burk olja när du köpte bössan? Den kanske man kan plutta i systemet och lite på slutstycket kanske, jag vet inte..

Mvh!

• 1 month later...
Publicerat

Mmmmm...Comforth  ;):)

post-1184-1189837679_thumb.jpg

Publicerat

;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Dagens ungdom har allt för mycke pengar ::) ;D ;D

Publicerat

Uppenbarligen! Hörde om en ung herre som avlivade en grävling i en fälla med en Oryx i kal .308  ;D

Mvh!

Publicerat
Uppenbarligen! Hörde om en ung herre som avlivade en grävling i en fälla med en Oryx i kal .308  ;D

Mvh!

Jaså :o Jag hörde av en av herrens närstående att det var en räv :-* ;D ;D
Publicerat

De sitter inte i pengarna  ;):D :D

Publicerat
Jaså :o Jag hörde av en av herrens närstående att det var en räv :-* ;D ;D

Fan! Räv var det visst  ;D ;D ;D ;D

Mvh!

• 4 weeks later...
Publicerat

Kom och tänka på en sak....

När jag skjuter lerduvor med min Comfort funkar det kanon, känns som att det inte går att missa (ibland  :) )

Men när jag sköt sjöfågel här för några helger sedan så började en fågel att snurra runt i vattnet, jag tog upp bössan och siktade "mitt på den" skottet tog då ÖVER!

Hörde då att folk säger att när man skjuter på stillasittande fågel ska fågeln "sitta på kornet"?? Känns konstigt??

Har ni så på era bössor?

Mvh//Jonas

Publicerat

Det är svårt att få liv av fågel i vatten.

Ev så kan du ha slarvat med att trycka till kinden mot kolven och då skjutit över.

För du har väl redan provskjutit bössan mot en slammad tavla så du vet var svärmen tar,det bör man göra med en ny bössa.

Mvh

Publicerat

Japp, men det beror ju också på hur mycket "spång" man ser vid ett anlägg..och hur mycket överslag man vill att sin hagelsvärm skall ha, men kan du lägga en penna ovanför mekanismen vid ett anlägg å fortfarnade se kornet, skall du även vid sittande fågel rikta under, för när du skjuter på ett mål i rörelse med sving så riktar du automatiskt under målet då du vill se målet.. därav blir man tvungen att även vid stillasittande rikta under om man nu inte väljer att skjuta med "struken spång" dvs, då du pressar kinden så hårt mot kolven att du inte ser något av spången utan bara kornet, isf bara att sikta "mitt på"..!

Hälsningar

Publicerat
Japp, men det beror ju också på hur mycket "spång" man ser vid ett anlägg..och hur mycket överslag man vill att sin hagelsvärm skall ha, men kan du lägga en penna ovanför mekanismen vid ett anlägg å fortfarnade se kornet, skall du även vid sittande fågel rikta under, för när du skjuter på ett mål i rörelse med sving så riktar du automatiskt under målet då du vill se målet.. därav blir man tvungen att även vid stillasittande rikta under om man nu inte väljer att skjuta med "struken spång" dvs, då du pressar kinden så hårt mot kolven att du inte ser något av spången utan bara kornet, isf bara att sikta "mitt på"..!

Hälsningar

Det är nog som du skriver. För när jag skjuter mot mål i rörelse tar dem bra.

Provsköt mina choker på en plåt och då såg jag att svärmen tog högt om jag höll "mitt i".

Tusen tack!!

Mvh//Jonas

P.s har du fått hem din Comfort ännu??

Publicerat

Jajemensan.. ;D

Dröjde bara 3 timmar ifrån att jag hämtat ut bössa till första viltet föll, en liten skabbangripen räv som buktade bra för hunden uppe på en ås på cirka 50ha...

Har väl hunnit med en 10jakt pilar å är förtillfället väldigt nöjd..

Några tips innan man eldat i väg allt för många plugg??

hälsningar

Publicerat

Tips? Dra iväg fler jaktplugg och bli ännu mer nöjd  ;D ;D

Mvh!

Publicerat
Tips? Dra iväg fler jaktplugg och bli ännu mer nöjd  ;D ;D

Mvh!

Gott mos...;D

Någon som testat med olika slug? Isf vilka å hur blev träffbilden...

mvh

Publicerat

Sköt oförskämt bra med Selleri och Blåbärs slug.. eller om det var brenneke.. fan jag vet ärligt talat inte, de såg ut som brenneke men jag tror det stod slug på hylsan. Sköt på frihand, tre smällar och tja ca 40 mm träffbild. Finsköt en sån där rådjursplansch, tre stoora hål i knoppen på bocken  ;D Tror det var runt 40 m håll utan fjolliga riktmedel osv.

Mvh!

Publicerat

Det var som sjutton, sådant öst-kraffvs borde inte äns få leveraras hit.. ;)

Nejrå, vad jag läst så tuggar comforten det mesta, vilket är galet gött.. slippa tänka på sådant som annars får pannan att rynka sig på automatägare ;D

Fler slugtest, tack!!!  ;D

mvh

Publicerat

Hmm, får en sån här vill ha känsla när jag läser tråden, vet inte riktigt varför ::)