Publicerat Februari 5, 20251 yr Jag tänker på samma gamla risk: att det från politikens håll är rätt lätt att ändra på vapenägarregler och verka handlingskraftig, när det liksom tidigare egentligen är Balkanimporten som är det verkligs problemet. Sedan nyår är det fler ”skjutningar” och lika många ”sprängningar” i Sverige som det gått dagar. Det ger en rätt ansträngd situation.
Publicerat Februari 5, 20251 yr 7 hours ago 700LTR sa: Enligt SVT använde gärningsmannen sitt JAKTvapen som han hade licens för. Herregud alltså 😭 Men skotten som man hörde igår som någon hade spelat in så lät det som att det kom från en k-pist typ, och det får man väl inte använda till jakt? Rätta mig om jag har fel eller missuppfattat något.
Publicerat Februari 5, 20251 yr 33 minutes ago lsjonsson sa: Men skotten som man hörde igår som någon hade spelat in så lät det som att det kom från en k-pist typ, och det får man väl inte använda till jakt? Rätta mig om jag har fel eller missuppfattat något. Du skjuter enkelt så snabbt med en AR (förutsatt att det är samma ljudupptagning vi pratar om).
Publicerat Februari 5, 20251 yr 1 hour ago exabit sa: Du skjuter enkelt så snabbt med en AR (förutsatt att det är samma ljudupptagning vi pratar om). Ok! Jag tyckte att det smattrade lite för fort för en AR.
Publicerat Februari 5, 20251 yr Tror jag såg det klippet, det smattrade på rätt bra.. kollat ngt annat klipp, omöjligt att veta men jag är rädd att någon form av AR plattform i 223 torde vara aktuell.. förjävla tragiskt. Man hör ingen mantelrörelse och skotten kommer tätt även i de andra klippen. Jävlar vad en och annan "terrorist expert" på jobbet kommer att grotta ned sig i detta.. och sen ska skiten gnuggas in i oss som har att hantera dessa händelser när det sker
Publicerat Februari 5, 20251 yr Mina tankar går till de anhöriga. Tyvärr är jag inte förvånad över att det även inträffat här. Liknande händelser har inträffat i alldeles för många länder för att tro att Sverige i längden skulle förbli förskonat. När det gäller vapenplattform är jag relativt ointresserad av vad det var. Jag hoppas att debatten inte hamnar där. Tyvärr är det väl inte otroligt att det rör sig om AR-15. Internationellt sett verkar det vara valet för många av dessa gärningsmän.
Publicerat Februari 5, 20251 yr Detta är en populär post. Detta kommer ta tid att reda ut men det ställer en del följdfrågor, det verkar som om gm använt sig av legala vapen, dessa kan vara på både jakt eller sportskytte, sannolikt någon variant av AR, alla är nu arga på gm och oförstående men jag är för min del övertygad om att den här personen har mått riktigt dåligt och hur kan ingen reagerat tidigare? Det är ingen frisk människa som bara vaknar en morgon och tänker att idag är det dags för ett massmord, det måste ha funnits signaler att den här människan mår riktigt dåligt, hur kan ingen ha sett det eller bryr sig ingen om någonting längre?
Publicerat Februari 5, 20251 yr GM har inte haft så mkt kontakt med andra människor, ej heller haft ett stadigt arbete. Då blir det svårt att veta hur han mår, finns inga omkring honom. Det kan gå rejält fort när det väl börjar dala, speciellt när du är ensam.
Publicerat Februari 5, 20251 yr Ytterligare frågor då antalet döda i relation till skadade skiljer sig markant här, historiskt globalt är antalet döda mot skadade betydligt lägre vid denna typ av skjutningar, i det här fallet är det omvänt, var gm en väldigt vältränad skytt eller använde han sig av expanderande ammunition?
Publicerat Februari 5, 20251 yr Detta är en populär post. Av hänsyn till alla inblandade, tycker jag att vi slutar spekulera och inväntar fakta. Bilden är väldigt suddig nu, men kommer att klarna inom de närmaste dagarna
Publicerat Februari 5, 20251 yr 2 minutes ago Fläskfia sa: GM har inte haft så mkt kontakt med andra människor, ej heller haft ett stadigt arbete. Då blir det svårt att veta hur han mår, finns inga omkring honom. Det kan gå rejält fort när det väl börjar dala, speciellt när du är ensam. Har svårt att köpa detta, gm nolltaxerade sen många år men hade egen bostad med avgifter? Mat, el, alla andra kostnader som mobil, osv, han hade enligt info ett gevär i händerna och ett på ryggen, vi antar att vi pratar om två AR, prisklass 25-50 000, var kommer pengarna ifrån? Så isolerad är ingen.
Publicerat Februari 5, 20251 yr När är det ok att spekulera då? Såg ngr klipp och kalibern är med all säkerhet 223, något grövre hade garanterat smällt värre/kraftigare. Sen verkar ju denna dåren varit äckligt grundlig just med tanke på vad som framkommit avseende skadade/döda. Antingen expanderande ammunition och/eller "grundligt" genomförande Det här är så sjukt illa ur så många perspektiv, givetvis för de drabbade och deras familjer, men även för aktivisterna på tillstånd.. den politiker som nu vågar sätta emot där kommer nu få Risbergaskolan i huvudet.. medialt självmord. Sen pluggen, det kan dessvärre vara så att han skjutit expanderande men det är omöjligt att veta. Men det finns saker som talar för det.. Vapnet kan väl iofs vara vad som helst halvautomatiskt, behöver inte vara AR men förmodligen är det så..
Publicerat Februari 5, 20251 yr Detta är en populär post. Mm kanske vettigare med en egen tråd om folk vill dra detta vidare? Jag vet inte.. avser dra iväg och kolla kråkkojan nu
Publicerat Februari 5, 20251 yr 2 hours ago Hipshot sa: Tror jag såg det klippet, det smattrade på rätt bra.. kollat ngt annat klipp, omöjligt att veta men jag är rädd att någon form av AR plattform i 223 torde vara aktuell.. förjävla tragiskt. Man hör ingen mantelrörelse och skotten kommer tätt även i de andra klippen. Jävlar vad en och annan "terrorist expert" på jobbet kommer att grotta ned sig i detta.. och sen ska skiten gnuggas in i oss som har att hantera dessa händelser när det sker Det jag har hört av skottlossningen så tycker jag att det smattrade för fort för att vara en AR. Jag trodde först att det var en k-pist när det smattrade som det gjorde. Går det att modefiera en AR till automatvapen? Jag bara undrar.
Publicerat Februari 5, 20251 yr Skulle säga att det spelar kvitta vilken typ av vapen det är, men fokuset kommer hamna på vapentyp, tror jag, och åtstramning för legala vapenägare i allmänhet. För att det är enkla poäng. En vanlig repeter och en normalbegåvad skytt kan även den ställa till mkt död mot ovetande och obeväpnade människor. Jag skiter personligen i om just AR förbjuds, det är principen som oroar mig mer. Då och då är det någon galning som dyker upp och det går nog inte att stoppa, längre. Det finns en sjukdom i samhället som inte fanns förr. Flink, Breivik, Drottninggatan. En sorglig utveckling. Förra helgen var det någon idiot som sprängde en port 500 m från där jag bor och den här helgen sprängdes det vid en pizzeria 1500m från där jag bor. Igår gick de runt med hästpolis i områdena. Känns lite som krigszon mitt i medelklassens bullerby.
Publicerat Februari 5, 20251 yr I hela detta hemska som hänt kommer polisen garanterat utnyttja fönstret för deras agenda att ytterligare försvåra legalt vapenägande med litet eller inget motstånd då det är lika med politiskt självmord, ingen kommer ta den debatten.
Publicerat Februari 5, 20251 yr Ja, blir det inga restriktioner efter den här skjutningen om det nu är en AR så är det konstigt. Strömmer sa att det var en sprängning i närheten av hans bostad tidigare i år. Typ 100 m. https://www.google.com/search?q=sprängning+nära+Strömmer&rlz=1C1CHBF_svSE981SE981&oq=sprängning+nära+Strömmer&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigATIHCAIQIRigAdIBCTEyODg0ajBqN6gCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Publicerat Februari 5, 20251 yr På 2025-02-04 at 23:28 exabit sa: Står på i princip alla nyhetssidor. En oerhört mörk dag på flera olika plan Ja det står… men veiferat isf av vem., men sorry detta blir som . Kan inte stava utyöj. Bara å lämna in Ar ni som har isf.
Publicerat Februari 5, 20251 yr Tror ni kan glömma att en AR är inblandad. Hört en del filmsekvenser och det låter vääääldigt mycket mer likt en hagelsmäll, halvauto med långt rör tippar jag på.
Publicerat Februari 6, 20251 yr Nu har Trumps vapendragare kommenterat skolskjutningen i Örebro genom en lögn. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/elon-musk-sprider-logn-om-massakern/
Publicerat Februari 6, 20251 yr På 2025-02-05 at 08:49 exabit sa: Du skjuter enkelt så snabbt med en AR (förutsatt att det är samma ljudupptagning vi pratar om). I rapport ikväll hade polisen hittat 10 tomma magasin och många hylsor samt flera fulla magasin. Hur många patroner rymms i magasinen till en AR, för det är väl en sådan bl. a. han har anv. Polisen har inte avslöjat något om vad det var för vapen han anv. mer än att han hade licens på 4 jaktvapen.
Publicerat Februari 6, 20251 yr Nu har jag hört lite från nån som känner nån som känner nån… så inget bekräftat Men jag är rätt säker på att det inte var nån AR som användes i detta dådet, speciellt med tanke på att jag i så fall tror att polisen med GW i spetsen skulle stå och gapa om detta i bästa sändningstid.
Publicerat Februari 6, 20251 yr 1 hour ago TekDr sa: Nu har jag hört lite från nån som känner nån som känner nån… så inget bekräftat Men jag är rätt säker på att det inte var nån AR som användes i detta dådet, speciellt med tanke på att jag i så fall tror att polisen med GW i spetsen skulle stå och gapa om detta i bästa sändningstid. Är lite inne på din linje. De hade troligtvis skrikit högt om det var en AR inblandad. Vi får helt enkelt vänta på informationen.
Publicerat Februari 6, 20251 yr 1 hour ago TekDr sa: Nu har jag hört lite från nån som känner nån som känner nån… så inget bekräftat Men jag är rätt säker på att det inte var nån AR som användes i detta dådet, speciellt med tanke på att jag i så fall tror att polisen med GW i spetsen skulle stå och gapa om detta i bästa sändningstid. Står på TV4 att han tog jägarexamen 2011 och då fick ut fyra licenser och dessa ska vara på två halvautomatiska kulgevär och två pumphagel. Tidigare uppgifter angav att ena kulgeväret är kaliber .30-06. Så någon AR variant eller för den delen Ruger PCC går att utesluta på den sista hittills okända licensen. Kan det kanske röra sig om en Mini-14? Kommer inte ihåg vilket år den blev förbjuden, kanske var redan 2010? Men det skall ivf. röra sig om någon modell med löstagbart magasin då det skrivits att det hittats både tomma och laddade magasin. https://www.tv4.se/artikel/6KUNqncvi67f676QKXQ1QW/misstaenkte-skyttens-vapen-tva-hagelgevaer-och-tva-halvautomatgevaer