Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ut med den rödgröna röran!

Featured Replies

Publicerat

Dom sa nyss på TV4 nyheterna att halvautomaterna inte var av typen AR.

Sedan sa dom att Riksdagen i nästa vecka ska diskutera jaktvapen och rösta om halvatomatiska jaktvapen "av militär typ".

Inte för att jag personligen är ett skit intresserad av AR och liknande, men det känns lite som det är en lågoddsare att man nu kommer att "visa handlingskraft" och plocka lite lågt hängande frukt.

• Svar 3,6k
  • Visningar 237,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Jag hade alltid tyckt att Nya Zeeland var ett paradis för vapenägare, det räckte med en Moskéskjutning i Christchurch så var det klippt. Total svängning och "buy-back" av många halvautomater samt hårdare regler överlag - man kan hoppas att svenska polisen inte oemotsagda får styra spelplanen angående halvautomater.....

Raggarö 

Publicerat

Hoppas kan vi alltid göra men detta kommer polisen utnyttja både mot vapendirektivet och den tänkta viltmyndigheten, nu blir det upp till Bergheden med flera att argumentera och besluta rätt.

Publicerat
11 hours ago 700LTR sa:

Står på TV4 att han tog jägarexamen 2011 och då fick ut fyra licenser och dessa ska vara på två halvautomatiska kulgevär och två pumphagel. Tidigare uppgifter angav att ena kulgeväret är kaliber .30-06.

Så någon AR variant eller för den delen Ruger PCC går att utesluta på den sista hittills okända licensen. Kan det kanske röra sig om en Mini-14? Kommer inte ihåg vilket år den blev förbjuden, kanske var redan 2010?

Men det skall ivf. röra sig om någon modell med löstagbart magasin då det skrivits att det hittats både tomma och laddade magasin.

https://www.tv4.se/artikel/6KUNqncvi67f676QKXQ1QW/misstaenkte-skyttens-vapen-tva-hagelgevaer-och-tva-halvautomatgevaer

Lyssnar man på vad som sägs i klippet så kommer nog diskussionen om att halvautomater rakt av skall förbjudas.

Publicerat

Från pressmeddelandet:

IMG_1457.thumb.jpeg.5dd29cf14bfdf4e185eff70bf96649b0.jpeg

Publicerat

Ja aktivisterna på tillstånd passar på att smida nu när frågan är aktuell och i denna inramning finns i princip ingen politiker som har dådkraft nog att stå emot.. Då kommer tillstånd att lite lagom anonymt förmedla till media att politiker X från Y parti minsann vill att dessa örebro-vapen ska vara lagliga att använda.. det drevet skulle inte någon politiker överleva.

Publicerat
12 minutes ago Droggot sa:

Tråkigt nog så har nu fokus hamnat på vapentypen inte hur man kan förhindra att psykiskt sjuka människor kan få eller lyckas behålla sin vapenlicens.

Tror inte utgången hade varit så mycket annorlunda om han använt en konventionell repeter / rakrepeter studsare.

Hade denna snubbe inte haft något vapen så hade han använt något annat istället.
Typ jag är lastbils chaffis så jag tar min lastbil och mejar ner ett gäng människor.
Jag har tillgång till sprängmedel jag spränger skolan.
Det är människan som dödar inte hjälpmedlet den använder för att utföra dådet.

Han hade ju uppenbarligen en Browning Bar 30-06 som han skaffade redan 2011.  Frågan är mer hur det går med resten som 5 års licenser, ny viltmyndighet och vapengarderoben...

Publicerat

Jag tycker bara hela samtalsämnet kring detta blir så bedrövligt! 

Bara för att en troligtvis psyksjuk människa gör något med legala vapen så ska det förbjudas, stramas åt i vapenlicenser mm. 

Men ALLA har slutat höja på ögonbrynen när det sprängs i bostadskvarter, skjuts dagligen i undre välden.. Dagligen ser man notiser i nyheterna om detta men inget händer! Man stramar inte åt gränserna, man ökar inte resurserna för tullen, man ökar inte resurserna för gränspolisen... 

Nä, våra politiker ser detta som att hitta jävligt billiga poäng för att visa "handlingskraft" och polisen får vatten på sin kvar att få igenom sin aktivistiska åtstramning av legala vapen! 

Publicerat
8 minutes ago detstorabla sa:

Han hade ju uppenbarligen en Browning Bar 30-06 som han skaffade redan 2011.  Frågan är mer hur det går med resten som 5 års licenser, ny viltmyndighet och vapengarderoben...

Precis frågan är hur skall man kunna få psykiskt sjuka människor att inte ha vapen.
Denna snubbe har ju helt klart glidit mellan dom kontroller som finns.

Publicerat
1 hour ago Droggot sa:

Lyssnar man på vad som sägs i klippet så kommer nog diskussionen om att halvautomater rakt av skall förbjudas.

Ja det verkar som du fick åtminstone delvis rätt hittills (kan ju bli ännu hårdare), regeringen skall nu förbjuda "moderna" halvautomater och även ta fram ett regelverk om inlösen av befintliga sådana licenser.

Oppositionen vill gå mycket längre och se över samtliga utgivna licenser på alla typer av vapen vad jag förstod det som för att försöka få ned antalet vapen i samhället.

Publicerat
22 minutes ago tobe sa:

Jag tycker bara hela samtalsämnet kring detta blir så bedrövligt! 

Bara för att en troligtvis psyksjuk människa gör något med legala vapen så ska det förbjudas, stramas åt i vapenlicenser mm. 

Men ALLA har slutat höja på ögonbrynen när det sprängs i bostadskvarter, skjuts dagligen i undre välden.. Dagligen ser man notiser i nyheterna om detta men inget händer! Man stramar inte åt gränserna, man ökar inte resurserna för tullen, man ökar inte resurserna för gränspolisen... 

Nä, våra politiker ser detta som att hitta jävligt billiga poäng för att visa "handlingskraft" och polisen får vatten på sin kvar att få igenom sin aktivistiska åtstramning av legala vapen! 

Men detta är väl inte så konstigt? Nåt horribelt har hänt och regeringen har redan fullt upp med gängkriminalitet, sprängningar, etc. in absurdum. Självklart måste de ta i med hårdhandskarna - annars kommer de inte kunna sitta kvar efter nästa val (men det gör de nog inte ändå).

Sen vad vi vapenägare tycker om det är nåt helt annat. Deras symbolpolitik och beslut riktar sig mot de stora skarorna väljare som inte är intresserade av vapen.

Publicerat
32 minutes ago Droggot sa:

Precis frågan är hur skall man kunna få psykiskt sjuka människor att inte ha vapen.
Denna snubbe har ju helt klart glidit mellan dom kontroller som finns.

Vad jag läst så finns det inget överhuvudtaget som innan skulle peka på att denna person skulle vara direkt olämplig att ha vapen. Då är man ute på väldigt lösa områden. Va tänkte du skulle vara anledningen? Att han är "annorlunda"? Att han är ensam?  Att han är arbetslös? Vem bestämmer vad som är annorlunda?

Nä, det kommer alltid att kunna finnas människor där något plötsligt slår slint, det kommer man inte att kunna komma ifrån oavsett vilka kontroller man har. Vi har en hel del kontrollmekanismer redan idag.

Därför är en lätt åtgärd att begränsa tillgången till det som behövs för hobbyn och inget mera. Det kommer inte förhindra alla dåd men kan begränsa skadan som uppstår.

Det finns ju t.ex. absolut ingen jaktlig anledning att ha vapen där man lätt utan större träning kan avlossa ett väldigt stort antal skott på liten tid. Halvautomater i sig kan ge fördelar, "modernt" utseende kan ge fördelar, men sätt samma begränsningar som på hagel: Endast fasta magasin med permanent begränsad kapacitet.

Publicerat
44 minutes ago Malx sa:

Vad jag läst så finns det inget överhuvudtaget som innan skulle peka på att denna person skulle vara direkt olämplig att ha vapen. Då är man ute på väldigt lösa områden. Va tänkte du skulle vara anledningen? Att han är "annorlunda"? Att han är ensam?  Att han är arbetslös? Vem bestämmer vad som är annorlunda?

Nä, det kommer alltid att kunna finnas människor där något plötsligt slår slint, det kommer man inte att kunna komma ifrån oavsett vilka kontroller man har. Vi har en hel del kontrollmekanismer redan idag.

Sådant är ju jättesvårt att förutse.

Rent spontant känns det som det inte är sällan beskrivningen av sådana här personer är av typen "han var tyst och tillbakadragen och hade få eller inga vänner, aldrig våldsam eller hotfull"

Dom mekanismer vi i dagsläget har för att plocka av olämpliga personer jaktvapen kommer väl mer åt de som är utåtagerande, hotar, inblandade i grövre brott eller "delar ut en fläskläpp till någon på krogen" ?

Sen finns det väl en viss anmälningsplikt hos läkare, men hur den fungerar i praktiken har jag dålig koll på.

Publicerat
42 minutes ago Malx sa:

Därför är en lätt åtgärd att begränsa tillgången till det som behövs för hobbyn och inget mera. Det kommer inte förhindra alla dåd men kan begränsa skadan som uppstår.

Det finns ju t.ex. absolut ingen jaktlig anledning att ha vapen där man lätt utan större träning kan avlossa ett väldigt stort antal skott på liten tid. Halvautomater i sig kan ge fördelar, "modernt" utseende kan ge fördelar, men sätt samma begränsningar som på hagel: Endast fasta magasin med permanent begränsad kapacitet.

Tror du verkligen att det skulle blivit så många färre skadade/döda om han haft en repeterstudsare.
Jag är väldigt skeptisk!!!
Han har haft vapen i över 10 år kolla in lite youtube klipp hur snabbt det går att repetera om man tränar.
Denna snubbe har ju haft över 10 år att träna.

Visst vi kan minimera skadan genom att gå tillbaka till att använda musköter.
Kan garanterat att han inte kunnat tillfoga så mycket skada när det tar 1 minut att ladda om.
Du kan ju självklart ha flera färdig laddade men vi begränsar vapen garderoben till endast tillåta en mynningsladdare.

Jag är fortfarande tillbaka till personen som gör dådet inte verktyget.
Vad är så fatalt fel med detta samhälle att någon kan ens tänka på att göra något sånt här.
Detta har ju med hur samhället ser ut nu för tiden inte verktygen dom har funnits länge.

Halvautomater har funnits jätte länge som jaktvapen.
Förr i tiden fick hemvärns soldater har sin AK4 hemma fullt skjutbar med ammunition.
Inget vansinnes dåd skedde med dessa vapen jäkligt konstigt eller hur???

Publicerat

1 dåre och hela jägarkåren straffas för hans dåd.

Vilket rättssamhälle.

Publicerat

Vad sägs om denna information.
Tycker ni att en sån här person skall ha vapen???
Felet är ju självklar att jägare får äga halvautomater inte att olämpliga personer har vapen.

Sociala svårigheter och isolering

Enligt TV4 Nyheterna hade Andersson haft en problematisk skoltid och gick i en specialklass för elever med asperger och högfungerande autism. 

Publicerat

Det jag undrar mest av allt har denna kille jagat en enda gång i sitt liv.
I så fall vad tyckte killarna i detta jaktlag om honom?

Publicerat

Nu hände detta med skjutvapen, och legala.. så nu är vill kollektivt alla som har vapen drabbade av hans handling.
Vad hade hänt om han hade haft busskort, och valt att vika över ett stup med full buss? alla busschaffisar drabbade?
Eller som piloten som flög in i berget, med fullt plan....

Det som sker är bara symbolpolitik.  Nu jävlar ska dom visa hårda tag...
Enkla breda lösningar som kostar mindre än fixa till psykiskahälsan, är tydligen intressant... dom borde kanske lagstifta bort den?

Publicerat

Hörde just strömmer uttala sig och då uppkommer ju frågan då han helt riktat in sig på nvv ändring 2023 för jaktvapen för jägare att stoppa möjligheten till licens för oss, inte ett ljud om alla AR på sportskyttelicens.

Ska vi tolka det som att alla jägare är opålitliga men alla sportskyttar kassaskåpssäkra??

Snacka om billig symbolpolitik för att blidka massorna:sick: dom avser alltså lösa in jägarnas AR men sportskyttarna får peppra vida.....

Publicerat

Hur tidöpartierna hanterar detta kommer avgöra hur och om jag röstar framöver.

Publicerat

Jaja, det blir nu en hel del spel för gallerierna med s.k. ”hårda tag”. Att det sedan är illegala automatvapen som står för det största antalet dödskjutningar är inte av intresses då det är svårt att få bort dessa vapen. Lättare att ” ta i med hårdhandskarna” med sådant som går lättare att bevisa med statistik och går hem i stugorna.

Publicerat
53 minutes ago Mad Mike sa:

Hörde just strömmer uttala sig och då uppkommer ju frågan då han helt riktat in sig på nvv ändring 2023 för jaktvapen för jägare att stoppa möjligheten till licens för oss, inte ett ljud om alla AR på sportskyttelicens.

Ska vi tolka det som att alla jägare är opålitliga men alla sportskyttar kassaskåpssäkra??

Snacka om billig symbolpolitik för att blidka massorna:sick: dom avser alltså lösa in jägarnas AR men sportskyttarna får peppra vida.....

Det handlar väl snarast om att sportskyttarna som har licens på en AR har nytta av funktionen i sin idrott medan jägarna ingen alls. (Och då menar jag möjligheten till löstagbara högkapacitetsmagasin, inte halvautomat eller utseende i övrigt)

Publicerat
9 minutes ago Malx sa:

Det handlar väl snarast om att sportskyttarna som har licens på en AR har nytta av funktionen i sin idrott medan jägarna ingen alls. (Och då menar jag möjligheten till löstagbara högkapacitetsmagasin, inte halvautomat eller utseende i övrigt)

Fast nu anses vapentypen särskilt farlig i synnerhet på grund av magasinskapaciteten och eldhastigjeten så hur kan det då spela någon roll vad det står på licensen?