Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ut med den rödgröna röran!

Featured Replies

Publicerat
7 hours ago 700LTR sa:

"Finns ingen typ av jakt som inte kan utföras om man tar bort AR-vapnen" Förvisso sant men med det resonemanget kan man förbjuda bra mycket andra varianter också. Varför inte börja med Browning BAR eller Ruger 10/22 som exempel eller kanske hagelpumpen Mossberg 590A1?

Precis vad jag är rädd för, här finns möjlighet för enskilda politiker att positionera sig och driva agenda.

"Ger man någon ett lillfinger tar dom hela handen"

Ser helt klart en risk att vi enbart kommer ha kvar brytvapen och studsare med fasta magasin.

• Svar 3,6k
  • Visningar 237,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
9 minutes ago Mad Mike sa:

Precis vad jag är rädd för, här finns möjlighet för enskilda politiker att positionera sig och driva agenda.

Ser helt klart en risk att vi enbart kommer ha kvar brytvapen och studsare med fasta magasin.

Ja, det är lite svårt att förstå varför återgång till pre-AR skulle tillfredsställa förbudsivrarna. Det var ju Browning BAR, Mossberg-hagel och Ruger 10/22 som var problemet?

Så rimligen är pre-AR bara första steget. Eller så kommer det kanske snarare bli ett hästkliv med en gång: totalförbud för halvautomater vid jakt. Gäller ju att slå till nu medan detta fortfarande är färskt. Utredningen som tagit en evighet kommer expresshanteras.

Riktig skitsituation :down:

Publicerat
4 minutes ago exabit sa:

Ja, det är lite svårt att förstå varför återgång till pre-AR skulle tillfredsställa förbudsivrarna. Det var ju Browning BAR, Mossberg-hagel och Ruger 10/22 som var problemet?

Så rimligen är pre-AR bara första steget. Eller så kommer det kanske snarare bli ett hästkliv med en gång: totalförbud för halvautomater vid jakt. Gäller ju att slå till nu medan detta fortfarande är färskt. Utredningen som tagit en evighet kommer expresshanteras.

Riktig skitsituation :down:

Polisen kommer garanterat driva på för nu vädrar dom morgonluft, bort med alla halvautomater oavsett kaliber och utförande, licensbelägga magasin, bort med övergrova kalibrar, varför inte förbjuda alla vapentyper med rörmagasin osv osv listan kan göras lång dessutom går vi in mot nytt val.

Det blir nog ett beslut om ännu en vapenutredning som någon extremt välbetald utredare knåpar ihop utifrån givna direktiv, det enda vi kan vara säkra på är att inget kommer bli bättre.

Publicerat
50 minutes ago Mad Mike sa:

Nja, jag håller fast vid att det troligen blir AR liknande jaktvapen får bli offerlamm och kanske någon detalj till som bättre samarbete/rutiner mellan Läkare/Psyk/Polis i ämnet så länge Tidögänget håller i rodret.

Att dom löser in alla repeterstudsare med löst magasin tvivlar jag på, möjligen att man ger sig på magasin licensvägen och eventuell antalsbegränsning där.

Men den som lever får se.

Publicerat
35 minutes ago Mad Mike sa:

Polisen kommer garanterat driva på för nu vädrar dom morgonluft, bort med alla halvautomater oavsett kaliber och utförande, licensbelägga magasin, bort med övergrova kalibrar, varför inte förbjuda alla vapentyper med rörmagasin osv osv listan kan göras lång dessutom går vi in mot nytt val.

Det blir nog ett beslut om ännu en vapenutredning som någon extremt välbetald utredare knåpar ihop utifrån givna direktiv, det enda vi kan vara säkra på är att inget kommer bli bättre.

Ska höra lite med min kontakt på NVV. Men de lär väl alterseglas fullständigt framöver då de är ansvariga för att AR-vågen startade och dammluckorna öppnades.

Publicerat

Jag är så pass "logisk" att jag har mycket svårt att se att målskyttarna kan gå skadefria ur ett ev. AR-förbud.

Jag hoppas innerligt att de går under radarn men vad hade hänt om gm varit målskytt?

Raggarö

Publicerat
1 hour ago Raggarö sa:

Jag är så pass "logisk" att jag har mycket svårt att se att målskyttarna kan gå skadefria ur ett ev. AR-förbud.

Jag hoppas innerligt att de går under radarn men vad hade hänt om gm varit målskytt?

Raggarö

Instämmer, någon påstod att kontrollerna för sportskyttar var mer omfattande så där fångas fel personer upp?

Vilka kontroller då? Det är varken svårare eller lättare att skaffa sportskyttevapen mot jaktvapen.

Publicerat
17 minutes ago Mad Mike sa:

Instämmer, någon påstod att kontrollerna för sportskyttar var mer omfattande så där fångas fel personer upp?

Vilka kontroller då? Det är varken svårare eller lättare att skaffa sportskyttevapen mot jaktvapen.

Det är EONER mycket jobbigare att skaffa en AR för IPSC än för jakt. Och du har en hel styrelse som ska vara överens om att den och den personen ska få ett intyg. Utan intyg blir det ingen licens. Men det vet du ju redan.

Publicerat
5 minutes ago exabit sa:

Det är EONER mycket jobbigare att skaffa en AR för IPSC än för jakt. Och du har en hel styrelse som ska vara överens om att den och den personen ska få ett intyg. Utan intyg blir det ingen licens. Men det vet du ju redan.

Du kan ha rätt för jag har inte försökt skaffa en AR för IPSC, men för några år sen fick jag för mig att börja skjuta ipsc pistol och det var inte svårare att gå igenom utbildningen och få diplom och intyg än att ta jägarexamen.

Jag insåg dock när allt var klart att jag egentligen inte var så intresserad av pistolskytte så jag la ner det.

Vad jag egentligen vill säga är att det handlar om motivation.

Publicerat

Undrar om de nu kommer försöka minimera skadorna mot jägarkåren (alltså rent röstmässigt) genom att sockra demonteringen av AR för jakt med något annat? Kanske blir den utökade garderoben verklighet?

Publicerat

Nu är det dags att skriva till politiker. Hittade detta på facebook som jag tycker man kan göra:

Från uppsala precisionsprodukter

Viktigt angående vapenlagstiftning

Med hänsyn till denna veckas stora tragedi i Örebro och den efterföljande diskussionen om vapenlagstiftningen kommer jag att göra ett separat nyhetsbrev. Fokus blir vapenlagen och hur ni som privatpersoner och vapenägare kan engagera er i frågan. Detta varubrev är separat från våra vanliga utskick, och om jag gör rätt i systemen kan ni även tacka nej till det ena utan att det påverkar det andra nyhetsbrevet.

Varför är detta viktigt - Jag märker ibland att många vapenägare inte riktigt förstår hur vår "system" fungerar. Saker händer för att frågan drivs gentemot politiker. De senaste åren har vi fått ett par lättnader, bl.a. att ljuddämpare blev "licensfria" för dem som redan har ett vapen de passar till. Detta var inget som politikerna själva kom på att de skulle driva, det skedde för att ett antal vapenägare bedrev opinionsbildning.

De som alltid har varit emot privat vapenägande mobiliserar just nu, läs bara Aftonbladet så ser ni hur.

Länk till Aftonbladet

Därför måste vi legala vapenägare också engagera oss.

Och syftet med detta utskick är att ge några exempel på vad just DU kan göra just NU!

Varför just nu? - Efter att en händelse har skett finns det ett fönster där olika narrativ och perspektiv kan uppstå. Nu är vi i en tidig fas och det är relativt lätt att påverka vilka av de olika narrativen som blir tondrivande. Om vi inte gör vår röst hörd NU kommer det att vara mycket svårare att göra det sen. Och just nu håller "återköp" och "förbud" på att vinna i striden om narrativen. Det är därför NU vi måste förklara varför det är fel väg att gå. Sen finns det även ett "inom några år" och ett "på lång sikt", men just nu är alltså NU det viktigaste.

Vad kan vi göra? - Nedan kommer ett par enkla saker du kan göra direkt och som bara tar några minuter. Det tar sannolikt längre tid att bara läsa dett mail, jämfört med att göra något av förslagen nedan. Om du känner att detta är viktigt får du gärna göra dessa direkt, och inte t.ex. vänta tills senare ikväll eller i morgon.

Maila politiker - Att en person mailar en politiker spelar ingen roll. Men om de får ett par hundra, eller t.o.m. tusentals mail, inom ett par timmar eller dagar brukar det hända saker.

För drygt tio år sedan var dessa frågor uppe på tapeten och då skrev jag ett utkast till brev som fick spridning via sociala medier. Den gången fick jag direktkontakt med oppositionens rättspolitiska talesman, så det går faktiskt att nå fram. Man måste också tänka på att politiker sällan har direktkontakt med allmänheten, så ofta vet de inte riktigt vad det talas om vid köksborden. De kan tro att det som t.ex. lyfts fram i media faktiskt speglar opinionen, även när det inte är sant. Därför är det viktigt att de får många mail från många olika privatpersoner. Annars vet de helt enkelt inte hur det låter ute i stugorna.

För dig som vill maila, men som inte vill skriva en egen text, kommer här två förslag du kan använda eller ändra i efter eget huvud. Om du skriver något eget, tänk på att vara artig och trevlig. Även om du likt mig är väldigt besviken och kanske även arg så vinner vi inget på att vara otrevliga. Vi måste visa att vapenägare är helt vanliga, hederliga och skötsamma medborgare. Kom ihåg att vi har alla objektiva fakta på vår sida med. Det är våra motståndare som vrider på fakta, kommer med osanningar och allmänt beter sig illa.

Ett kort förslag på text:

"Hej!

Det är med stor besvikelse jag ser hur den tragiska skolattacken i Örebro direkt missbrukas av de som alltid har velat förbjuda privat vapeninnehav. De döda är inte ens identifierade innan det börjar spridas en massa felaktigheter och legala vapenägare skall misstänkliggöras och våra jakt- och sportskyttevapen skall förbjudas. Vissa politiker uttalar sig t.ex. om AR-15 trots att det vapnet inte ens har använts vid attacken. De halvautomatiska gevär som användes har varit godkända för jakt långt innan naturvårdsverket ändrade sina regler 2023. Att nu börja vilja förbjuda vapen som inte ens använts vid attacken är bara ren populism.

Det här är inte den första skolattacken vi ser i Sverige eller i Europa. Den gemensamma nämnare i dessa attacker har inte varit skjutvapen, den har varit psykisk ohälsa.

Ingenting är vunnet om nästa skolattack istället sker med knivar eller en bil som vapen.

Självklart skall förutsättningarna för privat vapeninnehav ses över. Men det måste ske på ett seriöst sätt och inte på formen av en kollektiv och populistisk bestraffning. Målet måste vara att hindra olämpliga personer från att ha vapen, inte att hindra skötsamma och seriösa vapenägare från att bedriva sin jakt och sitt sportskytte under säkra former."

En längre text:

Hej!

"Det är med stor besvikelse jag läser att ni helt plötsligt vill ta upp den tidigare kritiserade utredningen och dessutom gå ifrån den grundläggande principen att inte ändra positiva förvaltningsbeslut.

Efter tisdagens tragedi behöver hela Sverige samlas och säkerställa att något sådant inte händer igen. Vi måste samlas som samhälle och agera tillsammans. Att istället misstänkliggöra och attackera tusentals lagliga vapenägare är helt fel väg att gå. Det är en kollektiv bestraffning på populistiska grunder. Det kommer bara att leda till ökad splittring, bitterhet och en misstro mot rättsväsendet och regeringen. Vidare är flera av skyttesammanslutningarna som det lagliga skyttet bedrivs under också en del av vårt totalförsvar.

Självklart behöver lagstiftningen ses över men det behöver ske på ett respektfullt och seriöst sätt, inte i affekt.

Fokus måste vara att hindra fel personer från att äga vapen överhuvudtaget, inte att straffa ut de som sköter sig. I Sverige har vi flera olika fall av dödligt våld i skolor med knivar, och i Southport i Storbritannien såg vi förra året en knivattack där tre barn dödades.

Det är inte vapen som är en gemensam nämnare för de som begår dessa attacker. Den gemensamma nämnaren är psykisk ohälsa, våldsbejakande fantasier och utanförskap. Fokus måste ligga på dessa variabler, och inte dålig signalpolitik som siktar på en helt annan målgrupp (skötsamma vapenägare) än de psykiskt sjuka personer som faktiskt utför dessa attacker.

Att bara fokusera på legala skjutvapen ger inte noll skolattacker, och nog måste väl ändå målet vara noll attacker och inget annat?

Ni politiker måste också våga stå upp för detta. När ni får frågan på en presskonferens måste ni våga stå på er och säga som det är: Problemet är inte seriösa vapenägare. Denna gärningsman var varken en seriös jägare eller en seriös sportskytt. Han var en ensam och psykiskt sjuk person som inte fångades upp av de skyddssystem som fanns på plats. Lösningen då måste vara att ni visar en handlingskraft på att skapa bättre skyddssystem.

Ingenting är vunnet om nästa skolattack istället sker med knivar eller en bil som vapen.

Självklart behöver vapenlagstiftningen ses över, och bakgrundskontrollerna behöver bli bättre. Men gör inte misstaget att tro att ni stoppar skolattackerna genom att förbjuda vissa modeller, vissa utseende på vapen eller vissa tekniska lösningar. Det kommer inte att stoppa attackerna.

Slutligen måste vi även ha en ny psykiatrireform. I nästan tre decennier har vi sett konsekvenserna av den misslyckade reformen från 90-talet och nu måste vi ta tag i detta. Att ha dessa psykiskt sjuka människor ute i samhället är förödande både för dem och för offren i de vansinnesdåd som vi redan har sett."

Förslag på mailadresser att skicka till:

justitiedepartementet.registrator@regeringskansliet.se - Justitieministern läser självklart inte sina egna mail, men det gör nog övriga på denna lista.

richard.jomshof@­riksdagen.se - Sverigedemokraterna, ordförande i justitieutskottet

teresa.carvalho@­riksdagen.se - Socialdemokraternas rättspolitiska talesperson

richard.jomshof@­riksdagen.se - Sverigedemokraterna, ordförande i justitieutskottet

Gå med i ett politiskt parti

Start typing something...

I Sverige har vi ett system där politikerna svarar inför sina partimedlemmar, inte inför hela den svenska befolkningen. Detta genom att valsedlarnas listor tas fram av partierna själva, inte genom personval av kandidaterna. Och det är platsen på valsedeln som styr om en politiker kommer in i Riksdagen eller ej. Detsamma gäller för Regioner och Kommuner.

Därför är det otroligt viktigt att vapenägare också är medlemmar i ett politiskt parti. Vilket parti spelar på ett sätt mindre roll, bara man är där och gör sin röst hörd. Sen är det naturligtvis kanske bortkastat att vara med i ett av de partier som är fanatiskt emot alla former av privat vapenägande.

Det "positiva" just nu är att de flesta partier har problem med både medlemskap och personer som vill ta förtroendeuppdrag. Det är därför relativt lätt att engagera sig och faktiskt kunna påverka. Här kommer några länkar till olika partiers "gå med hos oss"-sidor.

Gå med i Moderaterna

Gå med i Kristdemokraterna

Gå med i Sverigedemokraterna

Gå med i Socialdemokraterna

Mitt tips är att gå med först, helst direkt idag, och sen söka kontakt med lokala representanter. Kontaktar ni de lokala representanterna direkt är det stor chans att de inte hinner svara på ert mail. Går ni med via länkarna nu så är ni i systemet direkt.

Slutligen, börja inte prata om vapenlagstiftning direkt. Engagera er istället på riktigt. Det är brist på politiskt engagemang nu så oavsett vapenfrågan är det bra om fler vettiga människor blir medlemmar i partierna.

Efterlysning

Det här kommer sannolikt att bli en lång "kamp" gentemot de som försöker utnyttja denna katastrof för att driva igenom sin politiska linje mot privat vapenägande. Jag har några andra tankar om aktiviteter vi skulle kunna göra för att påminna politikerna om hur många som faktiskt äger vapen i Sverige. Jag kan inte göra allt själv och behöver därför lite hjälp. Bl.a. detta är saker som vi skulle kunna vara flera som arbetar med.

IT - Om du är bra på IT med fokus på att bygga hemsidor och integrera dessa mot andra system får du gärna höra av dig.

Sammanställa data - På samma sätt som ovan behövs det någon som är bra på att sammanställa data. Jag tänker då t.ex. på statistik från brottsmål. Det skulle vara intressant att veta hur många mord som begås av ostraffade vapenägare jämfört med hur många mord som begås av personer som nyligen dömts för annan brottslighet. Hur stor del av morden når man egentligen när man ger sig på legala vapenägare? Detta måste ingå om man skall ha en seriös diskussion om legalt vapenägande.

Skrivhjälp - Jag är inte någon "skribent" själv, så om någon som läser detta är van vid att skriva den här typen av texter så får ni gärna höra av er. Jag ser detta nyhetsbrev som något återkommande där vi kan bevaka utvecklingen i denna fråga. Men för att detta skall vara möjligt behöver jag någon till som kan vara med och skriva.

Ovanstående handlar om ideellt arbete där vi tillsammans utnyttjar våra demokratiska rättigheter för att vara med och påverka hur den kommande lagstiftningen utformas.

Avslutningsvis

Detta kommer garanterat att förändra svensk vapenlagstiftning. Det är upp till oss vapenägare om vi vill vara med och påverka hur detta sker, eller om vi vill sitta på avbytarbänken och se på.

Och tro inte en sekund att våra motståndare tänker sitta på avbytarbänken. Alla som har varit med ett tag har sett hur de beter sig.

Om vi sitter stilla i båten nu blir vi helt överkörda

Publicerat
55 minutes ago exabit sa:

Undrar om de nu kommer försöka minimera skadorna mot jägarkåren (alltså rent röstmässigt) genom att sockra demonteringen av AR för jakt med något annat? Kanske blir den utökade garderoben verklighet?

Tillstånd har kraftig vind i seglen, varför skulle de gå med på någon eftergift? De kommer viska "läkageteorin" i örat på alla politiker.. eller kanske i journalisternas öron först.. sen går tåget. Jag förstår din tanke och jag hoppas du har rätt men jag är kraftigt orolig för att du har fel... 

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Tillstånd har kraftig vind i seglen, varför skulle de gå med på någon eftergift? De kommer viska "läkageteorin" i örat på alla politiker.. eller kanske i journalisternas öron först.. sen går tåget. Jag förstår din tanke och jag hoppas du har rätt men jag är kraftigt orolig för att du har fel... 

Ja utökad garderob kan vi nog se i stjärnorna efter nu, och om det mot förmodan skulle ske kommer det dras tillbaka omgående av kommande röd-grön regering. De har ju redan nu gått ut med att de vill granska samtliga redan utgivna licenser för att citat: "få ned antalet vapen i omlopp".

-----------------

Nu är det ju ett tag sedan utredningen presenterades och eftersom den sågades vid fotknölarna och det verkade som att allt skulle i runda arkivet får jag erkänna att jag inte har full koll på vad den innehöll mer än just förbud mot AR och liknande.

Finns det någon här som har koll på vad det finns för andra drakoniska förlag i utredningen? 

Publicerat
16 minutes ago 700LTR sa:

Ja utökad garderob kan vi nog se i stjärnorna efter nu, och om det mot förmodan skulle ske kommer det dras tillbaka omgående av kommande röd-grön regering. De har ju redan nu gått ut med att de vill granska samtliga redan utgivna licenser för att citat: "få ned antalet vapen i omlopp".

-----------------

Nu är det ju ett tag sedan utredningen presenterades och eftersom den sågades vid fotknölarna och det verkade som att allt skulle i runda arkivet får jag erkänna att jag inte har full koll på vad den innehöll mer än just förbud mot AR och liknande.

Finns det någon här som har koll på vad det finns för andra drakoniska förlag i utredningen? 

Det var väl inte något av intresse egentligen.

Av den diskuterade utökningen sträckte sig förslaget till 6st vapen utan motivering med möjlighet till 8 efter motivering, oklart här vilken nivå av motivering.

Enklare förfarande om man vill byta ut vapen I resp klass.

Publicerat

I stort sett alla remissinstanser utom polismyndigheten var starkt kritiska till utredningens förslag i helhet. 

Publicerat
25 minutes ago Mad Mike sa:

Det var väl inte något av intresse egentligen.

Av den diskuterade utökningen sträckte sig förslaget till 6st vapen utan motivering med möjlighet till 8 efter motivering, oklart här vilken nivå av motivering.

Enklare förfarande om man vill byta ut vapen I resp klass.

Tack för svar, började fundera på det då jag känner på mig att den där utredningen kan komma att klubbas i sin helhet nu. Att i princip alla var kritiska till den i remisserna har jag läst men vi får se om det överhuvudtaget beaktas 😐.

Publicerat
2 minutes ago 700LTR sa:

Tack för svar, började fundera på det då jag känner på mig att den där utredningen kan komma att klubbas i sin helhet nu. Att i princip alla var kritiska till den i remisserna har jag läst men vi får se om det överhuvudtaget beaktas 😐.

Den stora grejen är nästa utredningen, den om viltmyndigheten som ska presenteras sista april, i den ska det redovisas hur man kan flytta tillståndshanteringen från polisen till myndigheten, om det inte blir av kommer vi få se next level av aktivism för licensansökningarna, ergo av den utlovade utökade garderoben blev det inget då polisen fortsatt handlägger ärenden efter eget godtycke.

Publicerat

Hur nån jägare kan få för sig att rösta på SD igen kommer för mig nog att förbli en jävla gåta efter detta. Nu har jag inte gjort det tidigare heller iofs själv, men större svikare får man ju leta ett bra tag efter inom politiken.

Publicerat
3 minutes ago sexfemåtta sa:

Hur nån jägare kan få för sig att rösta på SD igen kommer för mig nog att förbli en jävla gåta efter detta. Nu har jag inte gjort det tidigare heller iofs själv, men större svikare får man ju leta ett bra tag efter inom politiken.

Instämmer, moderaterna har ju också redan straffat ut sig, återstår att se hur kd hanterar detta, är liksom det enda halmsttrået kvar på högersidan

Publicerat

Att SD skulle kasta hela jägarkollektivet under bussen i sin iver att göra sig mer regeringsdugliga för den breda massan....den såg jag inte komma.

Publicerat
6 minutes ago Islänningen sa:

image.thumb.jpeg.1d811703106aeb89aee62c2ac1b44076.jpeg

image.thumb.jpeg.2a944bebcc484d37769d07c09d9950e0.jpeg

Tänkte precis posta den där 🙂. Verkar blåsa storm inom SD får hoppas det är så också och inte bara "damage control" med tanke på det jag länkade igår från Riks