Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ut med den rödgröna röran!

Featured Replies

Publicerat
23 minutes ago Mad Mike sa:

Fast nu anses vapentypen särskilt farlig i synnerhet på grund av magasinskapaciteten och eldhastigjeten så hur kan det då spela någon roll vad det står på licensen?

Det som spelar roll är väl att hålla nere antalet av dessa vapen till minimum, d.v.s. bara de som verkligen har nytta av dem. Ju färre som har dem, ju mindre risk att någon som har dem flippar ur. Sen är det ju väldigt mycket jobbigare och svårare att få en sportlicens idag, inget du får för dig över helgen direkt. Krävs ju att du är aktiv vilket bara det gör att du träffar en del folk vilket kanske gör att problem tidigare uppmärksammas?

• Svar 3,6k
  • Visningar 237,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Om det vore logiskt så borde alla halvautomater med löstagbara magasin ses på samma sätt (dvs som farliga). Det är väl egentligen funktionen halvautomatisk omladdning i kombination med löstagbara magasin som särskiljer en AR15 (och övriga varianter med samma egenskaper) från ett "normalt" jaktvapen.

Som det är nu så känns det som om AR15 får bli syndabock trots att det tydligen var en Browning BAR som användes vid vansinnesdådet?

Egentligen är det väl inga egenskaper som krävs för jakt om man inte är handikappad så tillvida att man inte kan repetera med en cylinderrepeter, pumpgevär eller bygelrepeter då bör det ju vara svårt att neka licens på en halvautomat...men är man inte handikappad borde man kanske då ha svårt att påvisa behov av ovanstående egenskaper. Jag gissar att det som hände i Örebro kan ställa till det för licensgivning på halvautomater i allmänhet enligt ovanstående resonemang.

Publicerat

Jag som provledare ställer mig lite frågande till de som med dagens jägarexamensprov lyckas på tre dagar. 

Med gamla pappersprovet florerade massa rykten om att mindre nogräknade intensivkurser mer eller mindre delade ut facit att plugga på och sen att de var väldigt hjälpsamma vid proven. Men med dagens digitala prov så med mindre än att man kan läsa in hela utbildningsmaterialet på en dag och hålla det i huvet så skulle jag säga att det kräver en hel del pluggande på egen hand. Lägg där till att dagens frågor är väldigt akademiskt influerade med ett språkbruk som jag märker att många inte ens klarar av att läsa och förstå. Vilket markant sänker andelen godkända även efter de har läst på i god tid före. Pratar vi om personer som inte har traditionellt läshuvud, ex. praktiskt jordbruksgymnasium så snackar vi om att 10-20% klarar teorin överhuvudtaget. Sett över alla prov är det ungefär 60-65% godkända teoriprov inräknat omprov.

Tittar vi på skyttedelen brukar grundproven hagel gå ganska bra för de som övat under hela våren men det är rätt många som åker på omprov på grund av nerver. Ibland åker nån ut direkt på grund av vapenhanteringen men det är oftast direkt relaterat till nivå på utbildning de fått i kursen.

Precision brukar gå bra med väldigt få omprov men älgbanan brukar många få hålla på och kämpa med speciellt som du idag måste få ihop 3 godkända på 9 serier.

Så allt som allt är det inte jättesvårt men det kräver ändå hyfsat läshuvud och intresse och därtill nerver och en basal skjutskicklighet som jag tvivlar på att speciellt många som börjar på noll klarar över en långhelg.

Till och med inbitna sportskyttar som ex en pistolklubb som gjorde proven i höstas fick kämpa bra mycket mer än de hade räknat med vilket fick de flesta att bli bra mycket mer ödmjuka i slutet än i starten.

Så om man inte gjort jägarexamen de senaste åren så kan man inte direkt komma och säga att det är så lätt.

Publicerat
12 minutes ago exabit sa:

De finns i AR-grupperna på Facebook som jag men antagligen inte du är medlem av ;)

Men oavsett så är jag helt övertygad om att jägarkåren klarar sig utmärkt utan tillgång till AR-bössor.

Touche! Jag erkänner..Jag är lika ointresserad av dom grupperna som jag är av tutorial grupper om hur man renoverar automatväxellådor:thumbsup:

Publicerat
13 minutes ago, Mad Mike said:

Touche! Jag erkänner..Jag är lika ointresserad av dom grupperna som jag är av tutorial grupper om hur man renoverar automatväxellådor:thumbsup:

Som jag ser det är vapen i sig ett verktyg. 

Så denna boken , jag rekommenderar!!Screenshot_2025-02-07-18-31-01-70_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.884f281ad462bc5d7b68407415945fda.jpg

Publicerat
44 minutes ago Mad Mike sa:

Är vapenintresset större än jaktintresset kommer dessa personer söka sig dit det behövs för att få licens och presto så flyttar man bara vapnen från en grupp till en annan.....

Du behöver bara ta en tur till närmsta vapenhandlare som säljer AR eller liknande och du kommer få en helt annan bild. De har sålt enorma mängder automatvapen på jägarlicens sista två åren. En helt annan marknad än det var med sportskyttarna tidigare.

Publicerat
3 minutes ago lindgren sa:

Som jag ser det är vapen i sig ett verktyg. 

Så denna boken , jag rekommenderar!!Screenshot_2025-02-07-18-31-01-70_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.884f281ad462bc5d7b68407415945fda.jpg

Jag tar detta under övervägande:D men approå att du skriver verktyg.

Så ser jag också på det och med den grundsynen spelar det ingen roll för mig vad jag fäller mitt vilt med.

Att AR jägarna håller sig till särskilda grupper ger mig bara mer stöd för mitt antagande.

Publicerat

Ett sprängdåd om dagen sedan årsskiftet. Människor blir skjutna i gängkriget varje dag, vardagsmat alltså.

En koncentrerad händelse och Sverige går bananas.

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Jag tar detta under övervägande:D men approå att du skriver verktyg.

Så ser jag också på det och med den grundsynen spelar det ingen roll för mig vad jag fäller mitt vilt med.

Att AR jägarna håller sig till särskilda grupper ger mig bara mer stöd för mitt antagande.

Jo, men vem f-n vill stå jämte en skjuten älg med en AR i nävarna? :D Inte jag i alla fall.

Det är inga mängder med trofebilder men det finns absolut en del rådjur, grisar och nån älg på dessa bilder.

Publicerat
2 hours ago Buck sa:

Ett sprängdåd om dagen sedan årsskiftet. Människor blir skjutna i gängkriget varje dag, vardagsmat alltså.

En koncentrerad händelse och Sverige går bananas.

Stämmer till 100%, tyvärr.

Publicerat

2023 och 2024 var det totalt 87 dödsskjutningar i Sverige och över 150 blev skadade. Undrar hur många av dessa skjutningar skedde med halvautomatiska jaktgevär?

Publicerat

Ni som oroar er för förbud mot just AR plattformar kan lugna ner er. Vapnet var ett annat, vilket kan förklara den groteska synen efter men iaf klass 1 och inte ar10.

Sen blir de nog knepigt oavsett halvauto framöver möjligtvis.

Publicerat
4 hours ago Mad Mike sa:

Om jag tittar i kristallkulan förutspår jag en lavin med AR bössor på walter borgs höstauktion....

Lägg till en vanlig BAR isf 

Publicerat
43 minutes ago, Buck said:

Ni som oroar er för förbud mot just AR plattformar kan lugna ner er. Vapnet var ett annat, vilket kan förklara den groteska synen efter men iaf klass 1 och inte ar10.

Sen blir de nog knepigt oavsett halvauto framöver möjligtvis.

Det verkar som om du inte följer vad regeringen säger: 

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/02/regeringen-och-sverigedemokraterna-ar-overens-om-vissa-andringar-i-vapenlagstiftningen-samt-att-starka-arbetet-med-att-personer-som-ar-olampliga-for-vapeninnehav-anmals-till-polismyndigheten/

Publicerat
13 minutes ago Arctic sa:

Det verkar som att du tror att allt du läser blir verklighet och en påverkan på alla 

Publicerat
Just now Buck sa:

Det verkar som att du tror att allt du läser blir verklighet och en påverkan på alla 

Det är ingen som vet förstås. Men jag antar att de kommer sparka in dörren med karm och delar av väggen nu. Leif GW skriver också att halvautomater inte behövs vid jakt. Drevet går, känslorna stormar, momentum finnes.

Publicerat
Just now exabit sa:

Det är ingen som vet förstås. Men jag antar att de kommer sparka in dörren med karm och delar av väggen nu. Leif GW skriver också att halvautomater inte behövs vid jakt. Drevet går, känslorna stormar, momentum finnes.

Det håller jag helt med om men vi är inte där än. Mig personligen spelar de ingen roll, jag skjuter bara luftvapen nu mer.

Jag undrar dock när polisen ska tala om vad motivet egentligen var, men då går väl hela landet i spinn.

Publicerat
23 minutes ago 700LTR sa:

Leif GW Perssons syn på saken: (inte för att det är någon nyhet men ändå)

"Behövs inga halvautomatiska gevär"

"I en intervju med DN säger polisprofessorn att man bör förbjuda halvautomatiska gevär helt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1333988

Detta kommer från en snubbe som vill att Sverige skall styras av ett kommunistiskt parti dvs som en gammal sovjet stat.

Vad han än säger så kommer jag torka mig i röven med det

Publicerat
8 hours ago, Buck said:

Det är inte mycket jag läser jag verkligen tror på. Det betyder inte att jag inte lägger en viss vikt på vår regerings pressmeddelanden. 

Framtiden får utvisa vad som händer. Jag tvivlar starkt på att det i framtiden kommer att gå att få AR på jaktlicens. Det står dig fritt att ha en annan uppfattning.