Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ut med den rödgröna röran!

Featured Replies

Publicerat
1 minute ago qvarnhill sa:

Absolut behövs det! Tänker bara på beväringarna i Enköping just före jul som kände sig kränkta och fick julledigt (?) lite tidigare för att de kände sig kränkta av sina befäl och hade inte fått mat på utlovad tid... Undrar vilken nytta de "krigarna" kan göra för rikets säkerhet?

Ligger en del i det.

Sen så hoppas jag att befälspoolen å de bestämmande är befriade från det inflytande som polisen blivit påverkad av, med uniformerad polis som går ned på knä å lyfter en knuten näve i luften. 

Nä, för Polis och Militär ska det visas Respekt. /P

• Svar 3,6k
  • Visningar 237,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
58 minutes ago qvarnhill sa:

Absolut behövs det! Tänker bara på beväringarna i Enköping just före jul som kände sig kränkta och fick julledigt (?) lite tidigare för att de kände sig kränkta av sina befäl och hade inte fått mat på utlovad tid... Undrar vilken nytta de "krigarna" kan göra för rikets säkerhet?

När jag gjorde lumpen -73-74 så hade vi ärtsoppa som vanligt och vid ett tillfälle så råkade jag få med en bit grå disktrasa i ärtsoppan. Jag tog tallriken och gick fram till kokerskarna och frågade om det är till för att höja stridsmoralen på soldaterna. Hoppsan, blev hennes svar!:o Hon tog min tallrik illa kvickt och gick iväg med den och hällde ut det i slasken. Resten av dom värnpliktga som satt vid mitt bord gick och hällde ut ärtsoppan och bara upp plättarna samt påbackning av plättarna.

Det tog nästan 30 år innan jag smakade på ärtsoppa med stor försiktighet. Givetvis så rörd jag om i tallriken och kikade noga. Frun frågade vad det var och då berättade jag om det som hade hänt i lumpen och då förstod hon mitt beteende.

Publicerat
15 minutes ago lsjonsson sa:

När jag gjorde lumpen -73-74 så hade vi ärtsoppa som vanligt och vid ett tillfälle så råkade jag få med en bit grå disktrasa i ärtsoppan. Jag tog tallriken och gick fram till kokerskarna och frågade om det är till för att höja stridsmoralen på soldaterna. Hoppsan, blev hennes svar!:o Hon tog min tallrik illa kvickt och gick iväg med den och hällde ut det i slasken. Resten av dom värnpliktga som satt vid mitt bord gick och hällde ut ärtsoppan och bara upp plättarna samt påbackning av plättarna.

Det tog nästan 30 år innan jag smakade på ärtsoppa med stor försiktighet. Givetvis så rörd jag om i tallriken och kikade noga. Frun frågade vad det var och då berättade jag om det som hade hänt i lumpen och då förstod hon mitt beteende.

Behövs ingen disktrasa för att vägra ärtsoppa 😂

Publicerat
2 hours ago qvarnhill sa:

Men tror du inte att det blir svårt att helt plötsligt börja ställa krav på alla söndercurlade ungar som dessutom fått i sig från tidig dagisvistelse att livet inte ser ut som de lurats att tro?

Det är bara att riva av plåstret. Men man måste börja med ändra så att lagen om totalförsvarsplikt blir strängare - inget trams ska tillåtas. De motsträviga forceras in på rätt bana.

Publicerat
1 hour ago Islänningen sa:

Behövs ingen disktrasa för att vägra ärtsoppa 😂

Ja, det behövdes för mig! Jag har ätit all mat som skolan har serverat utom dom där grådassiga fiskbullarna. Dom var vidriga.:down:

Publicerat
21 minutes ago lsjonsson sa:

Ja, det behövdes för mig! Jag har ätit all mat som skolan har serverat utom dom där grådassiga fiskbullarna. Dom var vidriga.:down:

Där är vi överens.  Själv har jag aldrig tyckt om ärtsoppa, även om man har tvingat ner den då inget annat fanns att tillgå.

Publicerat
11 minutes ago Islänningen sa:

Där är vi överens.  Själv har jag aldrig tyckt om ärtsoppa, även om man har tvingat ner den då inget annat fanns att tillgå.

Plättorna med hallon- eller jordgubbssylt var ju det godaste så man tog lagom med ärtsoppa och dubbelt lass plättar med sylt!:wub::D

Publicerat

Väl skirivt som vanligt!:thumbsup:

Publicerat

Anmärkningsvärt hur Doenitz träffar huvudet på spiken varje gång! Hans historiska kunskaper är ju inte att leka med heller! Vem har idag reda på att Jerusalems stormufti och Himmler var bundisar och att det fanns en muslimsk SS-division (13 Handschar)? 

Det vore intressant att veta vad upploppen på den Eritreanska kulturfestivalen berodde på. Jag kanske har fattat det hela fel, festivalen hålls för förbrytarregimens stöd? Vad gör dom här i så fall, är det inte bättre att dom håller festivalen hemma? Snart får vi väl läsa om hur förtryckta eritreanerna känner sig här i landet och hur dom har blivit misshandlade av polisen under sin interna dispyt.

Publicerat

väl skrivit som vanligt!:thumbsup:

Publicerat
11 hours ago lsjonsson sa:

väl skrivit som vanligt!:thumbsup:

Väl skrivet, ja ;) 

Dock lite väl komplicerad svenska för min smak. Tror Dennis hade nått ut än mer med lite enklare svenska, såvida inte syftet är att enbart rikta sig till "intellektuella". Jag brukar få slå upp nåt ord då och då när jag läser något av Jan Guillou och tycker det kan vara lagom stimulerande, men Dennis har taget det hela ett steg "längre"; tror det stjälper snarare än hjälper faktiskt. När orden "equestrianska och oftalmologiska" dök upp i texten så drog jag öronen åt mig.

Så där - nu har jag varit helt ärlig med vad jag tycker.

Publicerat
32 minutes ago exabit sa:

Passande efternamn.

Samiskt efternamn.

Publicerat
1 minute ago lsjonsson sa:

Samiskt efternamn.

Jo, men jag tänker närmast att eftersom miljöpartister har som paradgren att vara blinda för verkligheten så är namnet passande.

Publicerat
23 minutes ago exabit sa:

Jo, men jag tänker närmast att eftersom miljöpartister har som paradgren att vara blinda för verkligheten så är namnet passande.

Jag förstod vinken!:lol:

Publicerat
2 hours ago doenitz sa:

Jag är beredd att hålla med, jag är språkligt miljöskadad från universitetstiden givet att jag i mångt var en s.k. "överliggare". En gammal studiekamrat skrev om riksdagsdebatten i första och andra kammaren om kvinnlig rösträtt från 1880-talet tills dess införande 1921 och plöjde Gud vet hur många tusen sidor riksdagstryck för sin research. Åh herre jösses vilket märkligt språk han hade låååååång tid efter det..

Då fick man reda på ditt språk.:lol: Ja, miljöskadad kan man väl säga att du är.:whistling::P:lol:

Publicerat

Jag har alltid undrat vad historiemateralistisk samhällsanalys är.😄

Publicerat
1 minute ago Luger6 sa:

Jag har alltid undrat vad historiemateralistisk samhällsanalys är.😄

Kort och gott kan man säga en marxistisk analys, att människans tankemönster i princip alltid är underordnade materiella förutsättningar. Dock är denna form av analys enligt mitt förmenande idag obsolet eftersom den på inget vis kan förklara förekomsten av "blue collar conservatism". För egen del så definierar jag mig utifrån andra grunder än ekonomisk klasstillhörighet och blir närmast förnärmad när en dogmatisk sosse hävdar att jag skall rösta S eftersom jag har statarpåbrå. En sådan tankemodell är snarare enligt min mening inget annat än ett uttryck för andefattig identitetspolitik med närmast totalitära drag..

Publicerat
25 minutes ago doenitz sa:

Kort och gott kan man säga en marxistisk analys, att människans tankemönster i princip alltid är underordnade materiella förutsättningar. Dock är denna form av analys enligt mitt förmenande idag obsolet eftersom den på inget vis kan förklara förekomsten av "blue collar conservatism". För egen del så definierar jag mig utifrån andra grunder än ekonomisk klasstillhörighet och blir närmast förnärmad när en dogmatisk sosse hävdar att jag skall rösta S eftersom jag har statarpåbrå. En sådan tankemodell är snarare enligt min mening inget annat än ett uttryck för andefattig identitetspolitik med närmast totalitära drag..

Även jag har startarpåbrå genom min farfar som jobbade på div. gårdar runt Grebo, Värna, m. fl. samhällen i Östergötland, men det var länge sedan jag slutade att rösta på s som jag gjorde under 70-talet.