Publicerat Juli 29, 20232 yr 1 minute ago qvarnhill sa: Absolut behövs det! Tänker bara på beväringarna i Enköping just före jul som kände sig kränkta och fick julledigt (?) lite tidigare för att de kände sig kränkta av sina befäl och hade inte fått mat på utlovad tid... Undrar vilken nytta de "krigarna" kan göra för rikets säkerhet? Ligger en del i det. Sen så hoppas jag att befälspoolen å de bestämmande är befriade från det inflytande som polisen blivit påverkad av, med uniformerad polis som går ned på knä å lyfter en knuten näve i luften. Nä, för Polis och Militär ska det visas Respekt. /P
Publicerat Juli 29, 20232 yr 58 minutes ago qvarnhill sa: Absolut behövs det! Tänker bara på beväringarna i Enköping just före jul som kände sig kränkta och fick julledigt (?) lite tidigare för att de kände sig kränkta av sina befäl och hade inte fått mat på utlovad tid... Undrar vilken nytta de "krigarna" kan göra för rikets säkerhet? När jag gjorde lumpen -73-74 så hade vi ärtsoppa som vanligt och vid ett tillfälle så råkade jag få med en bit grå disktrasa i ärtsoppan. Jag tog tallriken och gick fram till kokerskarna och frågade om det är till för att höja stridsmoralen på soldaterna. Hoppsan, blev hennes svar! Hon tog min tallrik illa kvickt och gick iväg med den och hällde ut det i slasken. Resten av dom värnpliktga som satt vid mitt bord gick och hällde ut ärtsoppan och bara upp plättarna samt påbackning av plättarna. Det tog nästan 30 år innan jag smakade på ärtsoppa med stor försiktighet. Givetvis så rörd jag om i tallriken och kikade noga. Frun frågade vad det var och då berättade jag om det som hade hänt i lumpen och då förstod hon mitt beteende.
Publicerat Juli 29, 20232 yr 15 minutes ago lsjonsson sa: När jag gjorde lumpen -73-74 så hade vi ärtsoppa som vanligt och vid ett tillfälle så råkade jag få med en bit grå disktrasa i ärtsoppan. Jag tog tallriken och gick fram till kokerskarna och frågade om det är till för att höja stridsmoralen på soldaterna. Hoppsan, blev hennes svar! Hon tog min tallrik illa kvickt och gick iväg med den och hällde ut det i slasken. Resten av dom värnpliktga som satt vid mitt bord gick och hällde ut ärtsoppan och bara upp plättarna samt påbackning av plättarna. Det tog nästan 30 år innan jag smakade på ärtsoppa med stor försiktighet. Givetvis så rörd jag om i tallriken och kikade noga. Frun frågade vad det var och då berättade jag om det som hade hänt i lumpen och då förstod hon mitt beteende. Behövs ingen disktrasa för att vägra ärtsoppa 😂
Publicerat Juli 29, 20232 yr 2 hours ago qvarnhill sa: Men tror du inte att det blir svårt att helt plötsligt börja ställa krav på alla söndercurlade ungar som dessutom fått i sig från tidig dagisvistelse att livet inte ser ut som de lurats att tro? Det är bara att riva av plåstret. Men man måste börja med ändra så att lagen om totalförsvarsplikt blir strängare - inget trams ska tillåtas. De motsträviga forceras in på rätt bana.
Publicerat Juli 29, 20232 yr 1 hour ago Islänningen sa: Behövs ingen disktrasa för att vägra ärtsoppa 😂 Ja, det behövdes för mig! Jag har ätit all mat som skolan har serverat utom dom där grådassiga fiskbullarna. Dom var vidriga.
Publicerat Juli 29, 20232 yr 21 minutes ago lsjonsson sa: Ja, det behövdes för mig! Jag har ätit all mat som skolan har serverat utom dom där grådassiga fiskbullarna. Dom var vidriga. Där är vi överens. Själv har jag aldrig tyckt om ärtsoppa, även om man har tvingat ner den då inget annat fanns att tillgå.
Publicerat Juli 29, 20232 yr 11 minutes ago Islänningen sa: Där är vi överens. Själv har jag aldrig tyckt om ärtsoppa, även om man har tvingat ner den då inget annat fanns att tillgå. Plättorna med hallon- eller jordgubbssylt var ju det godaste så man tog lagom med ärtsoppa och dubbelt lass plättar med sylt!
Publicerat Augusti 3, 20232 yr Detta är en populär post. https://blickovernejden.wordpress.com/2023/08/02/minns-benjamin-franklins-ododliga-devis/ "Igår höll regeringen presskonferens av anledning av den tilltagande säkerhetspolitiska risken gentemot Sverige i kölvattnet av den pågående diplomatiska krisen med den muslimska världen givet de uppmärksammade koranbränningarna här. Den svenska amassaden i Bagdad stormades och brändes som bekant härförleden varpå Iraks regering förklarade vår ambassadör persona non grata och man drog därtill in arbetstillstånden för telekomjätten Ercissons personal. Pakistan, detta under av demokratiska föredöme där blasfemi kan leda till döden, initierade å sin sida ett fördömande i FN av Sverige och i Libanon uppmanade inför tiotusentals samlade Hassan Nasrallah, ledare för den shiitiska terrororganisationen Hezbollah (Guds parti) till att unga muslimer måste straffa “regeringar inte agerar mot dem som underlättar vanhelgandet av muslimernas heliga skrift”. Givet att Hezbollah är en internationellt klassad terroristorganisation och teokratin Irans förlängda arm i Libanon så är det inte svårt att se att hans uttalande var en direkt uppmaning till terrordåd i Sverige." Och S ser naturligtvis måhända inte alltför diplomatiska uttalanden från Sverigedemokratiska företrädare som det stora problemet. Jodåsåatt...
Publicerat Augusti 3, 20232 yr Detta är en populär post. Ja, mycket väl skrivit. 'Man ska ej underskatta dumma människors åsikt i grupp.' Gäller inte minst den grupp som borde sätta Sveriges intressen först. Alltså, först först. Men istället ges vårt land bort av våra folkvalda, de med ryggrad som en aladåd, utan motstånd till främmande folk och främmande makter, som vi förövrigt ej kan rösta på, som betalning i deras eget nästa karriärs steg. Fundera på dä. Vårt land. Det är så galet. Någon sade (kmr ej i håg vem): ’Om du inte ser / läser nyheterna är du oinformerad. Om du ser / läser nyheterna är du felinformerad.’ Defaitism å Nihilism ska EJ får ta över, men men men men..... /P
Publicerat Augusti 4, 20232 yr Detta är en populär post. På 2023-07-29 at 16:30 qvarnhill sa: Absolut behövs det! Tänker bara på beväringarna i Enköping just före jul som kände sig kränkta och fick julledigt (?) lite tidigare för att de kände sig kränkta av sina befäl och hade inte fått mat på utlovad tid... Undrar vilken nytta de "krigarna" kan göra för rikets säkerhet? Skickar med en bild från min lump i början på 80-talet. När vi fick ett gäng oplockade hönor så var det fest! Färsk mat! Vi i jägarplutonen levde på pulvermat i månader i sträck, vi fick till och med matpaket med oss hem för att hålla magen i funktionsdugligt skick. Kränkt? Det var knappas lönt. Sur blev man när man inte fick mat på flera dagar utan var hänvisad att plundra mat på förband som vi spanade på. Vill minnas att vi började utbildningen med 32 man varav 23 återstod vid muck. Skador och att vissa inte pallade gjorde att folk föll ifrån ibland men jag tror inte det var för att någon kände sig kränkt.
Publicerat Augusti 4, 20232 yr Anmärkningsvärt hur Doenitz träffar huvudet på spiken varje gång! Hans historiska kunskaper är ju inte att leka med heller! Vem har idag reda på att Jerusalems stormufti och Himmler var bundisar och att det fanns en muslimsk SS-division (13 Handschar)? Det vore intressant att veta vad upploppen på den Eritreanska kulturfestivalen berodde på. Jag kanske har fattat det hela fel, festivalen hålls för förbrytarregimens stöd? Vad gör dom här i så fall, är det inte bättre att dom håller festivalen hemma? Snart får vi väl läsa om hur förtryckta eritreanerna känner sig här i landet och hur dom har blivit misshandlade av polisen under sin interna dispyt.
Publicerat Augusti 7, 20232 yr Detta är en populär post. https://blickovernejden.wordpress.com/2023/08/07/den-som-for-handen-framfor-ena-ogat-tappar-djupseendet/ "För den som har erfarenhet av hästar och seldon så är vederbörande väl insatt i vad s.k. skygglappar är till för, att sonika styra hästens perception strikt framåt så att den inte skall bli skrämd av saker i periferin och skena. En människa som förlorar synen på ena ögat eller bara gör ett enkelt test att föra handen framför ena ögat upptäcker likaledes att synfältet inte bara begränsas i bredd utan att också djupseendet påverkas till det sämre. Så varför denna equestrianska och oftalmologiska utläggning? Jo, när man beskådar vår samtids samhällsdebatt så är det påfallande ofta som ovan nämnda fenomen kommer i undertecknads tankar. Alltför många debattörer och folkvalda är inte bara beskaffade med ideologiska skygglappar som begränsar deras synfält, men man har också ett påtagligt obefintligt djupseende vilket påverkar förmågan att se såväl bakåt som framåt. Av denna anledning verkar få vara införstådda med att den pågående samhällsdebatten om den svenska yttrandefriheten i skenet av de uppmärksammade koranbränningarna egentligen inte har ett inrikespolitiskt ursprung, även om konsekvenserna av föreslagna åtgärder tvivelsutan får sådana, utan att det handlar om en koordinerad påverkanskampanj initierad i bl.a. Turkiet men framförallt Iran givet att Sverige dömde den iranske medborgaren Hamid Noury till livstids fängelse för mord och folkrättsbrott i hemlandet. Noury var delaktig i den iranska teokratins massavrättningar av tusentals dissidenter 1988 men lockades till 2019 Sverige av delar av den iranska diasporan i syfte att få honom arresterad. När det gäller folkrättsbrott tillämpar nämligen Sverige principen om universell jurisdiktion vilket retat gallfeber på Teheran vilket föranlett det senare att inte bara fängsla svenskiranier i utpressningssyfte men troligen likaså förmått den shiitiska Mahdimilisen i Irak, under den skriftlärde Muqtada al-Sadr att storma och bränna den svenska ambassaden i Bagdad, förment med förevändningen om koranbränningarna i Sverige. Den auktoritäre maktspelaren Recep Tayyip Erdoğan, turkisk president med sin maktbas i det islamistiska AKP, hade å sin sida ett presidentval att ta i beaktande i samband med den svenska ansökan om att få bli medlem i NATO, sålunda ett inrikespolitiskt skäl till att spela Allan med den undfallna “humanitära supermakten” i norr. Med det sagt så fanns det även vissa objektiva grunder för den obstinata turkiska hållningen givet att Sverige med sin självbild utgör fristad även för faktiska terrorister och inte enkom imaginära sådana. På samma gång utgör även Turkiet fristad för en lång radda gängkriminella likt den “Kurdiske räven” vars förehavanden orsakat en aldrig tidigare beskådad våldsvåg i Sverige. Senast igår sköts en man i 75-årsåldern genom ett fönster i Malmö av en underårig yngling, en trolig s.k. “felskjutning” då den egentliga måltavlan torde ha varit en av polisen välkänd gängkriminell i samma bostadsområde. Det har varit påtagligt tyst på sistone från ståuppkomikern Magnus Betnér som 2015 grötmyndigt förklarade att “Sverige aldrig varit så tryggt som nu”. Dilemmat är att antalet “felskjutningar” nu börjar bli rätt påtagligt och s.k. “koolingars” vapenhantering lämnar mycket att önska då varje förlupen kula utgör en risk för tredje person. Ifjol rapporterade Hem & Hyra om hur det blivit ett vanligt fenomen att gängkriminella provskjuter sina illegala vapen i parkeringshus i staden. Nils Norling, presstalesperson för Malmöpolisen, svarade med kommentaren: “-…att risken för att privatpersoner ska skadas är förhållandevis låg eftersom skjutningarna i princip alltid sker på natten, men att man förstår att det upplevs som obehagligt när det skjuts i ens garage.” Uttalandet känns som en papegojmässig repetition på det uttalande som dåvarande justitieminister Morgan Johansson (S) levererade 2018 att det var: “-…liten risk att oskyldiga drabbas”. De oskyldiga medborgare som skottskades tidigare i somras i en masskjutning i Tensta när två gängkriminella ynglingar öppnade eld mot en konkurrerade gängmedlem medelst automatvapen torde tycka annorlunda? Som jägare och sportskytt sedan unga år och tillhörig den generation som gjorde allmän värnplikt så har vederbörande en begreppsvärld som skiljer sig från den som återfinns hos Medelsvensson. Om man exempelvis har erfarenhet av mörkerskjutning med kulspruta med spårljusammunition så vet man hur kulor beter sig efter rikoschett, det är tveksamt om en underårig gängkriminell som försetts med en insmugglad AK-47 har några begrepp om vilka risker vederbörande utsätter allmänheten för när denne öppnar eld i ett bostadsområde med gott om asfalt och betong? Å andra sidan, även om vederbörande nu mot förmodan skulle ha det så torde den samvetliga aspekten likväl saknas?"
Publicerat Augusti 8, 20232 yr Henrik Blind (mp) nominerad till nytt språkrör i mp. https://sverigesradio.se/artikel/henrik-blind-nominerad-till-sprakror-for-miljopartiet
Publicerat Augusti 8, 20232 yr 48 minutes ago lsjonsson sa: Henrik Blind (mp) nominerad till nytt språkrör i mp. https://sverigesradio.se/artikel/henrik-blind-nominerad-till-sprakror-for-miljopartiet Passande efternamn.
Publicerat Augusti 8, 20232 yr 11 hours ago lsjonsson sa: väl skrivit som vanligt! Väl skrivet, ja Dock lite väl komplicerad svenska för min smak. Tror Dennis hade nått ut än mer med lite enklare svenska, såvida inte syftet är att enbart rikta sig till "intellektuella". Jag brukar få slå upp nåt ord då och då när jag läser något av Jan Guillou och tycker det kan vara lagom stimulerande, men Dennis har taget det hela ett steg "längre"; tror det stjälper snarare än hjälper faktiskt. När orden "equestrianska och oftalmologiska" dök upp i texten så drog jag öronen åt mig. Så där - nu har jag varit helt ärlig med vad jag tycker.
Publicerat Augusti 8, 20232 yr 1 minute ago lsjonsson sa: Samiskt efternamn. Jo, men jag tänker närmast att eftersom miljöpartister har som paradgren att vara blinda för verkligheten så är namnet passande.
Publicerat Augusti 8, 20232 yr 23 minutes ago exabit sa: Jo, men jag tänker närmast att eftersom miljöpartister har som paradgren att vara blinda för verkligheten så är namnet passande. Jag förstod vinken!
Publicerat Augusti 8, 20232 yr Detta är en populär post. 6 hours ago exabit sa: Väl skrivet, ja Dock lite väl komplicerad svenska för min smak. Tror Dennis hade nått ut än mer med lite enklare svenska, såvida inte syftet är att enbart rikta sig till "intellektuella". Jag brukar få slå upp nåt ord då och då när jag läser något av Jan Guillou och tycker det kan vara lagom stimulerande, men Dennis har taget det hela ett steg "längre"; tror det stjälper snarare än hjälper faktiskt. När orden "equestrianska och oftalmologiska" dök upp i texten så drog jag öronen åt mig. Så där - nu har jag varit helt ärlig med vad jag tycker. Jag är beredd att hålla med, jag är språkligt miljöskadad från universitetstiden givet att jag i mångt var en s.k. "överliggare". En gammal studiekamrat skrev om riksdagsdebatten i första och andra kammaren om kvinnlig rösträtt från 1880-talet tills dess införande 1921 och plöjde Gud vet hur många tusen sidor riksdagstryck för sin research. Åh herre jösses vilket märkligt språk han hade låååååång tid efter det..
Publicerat Augusti 8, 20232 yr 2 hours ago doenitz sa: Jag är beredd att hålla med, jag är språkligt miljöskadad från universitetstiden givet att jag i mångt var en s.k. "överliggare". En gammal studiekamrat skrev om riksdagsdebatten i första och andra kammaren om kvinnlig rösträtt från 1880-talet tills dess införande 1921 och plöjde Gud vet hur många tusen sidor riksdagstryck för sin research. Åh herre jösses vilket märkligt språk han hade låååååång tid efter det.. Då fick man reda på ditt språk. Ja, miljöskadad kan man väl säga att du är.
Publicerat Augusti 8, 20232 yr 1 minute ago Luger6 sa: Jag har alltid undrat vad historiemateralistisk samhällsanalys är.😄 Kort och gott kan man säga en marxistisk analys, att människans tankemönster i princip alltid är underordnade materiella förutsättningar. Dock är denna form av analys enligt mitt förmenande idag obsolet eftersom den på inget vis kan förklara förekomsten av "blue collar conservatism". För egen del så definierar jag mig utifrån andra grunder än ekonomisk klasstillhörighet och blir närmast förnärmad när en dogmatisk sosse hävdar att jag skall rösta S eftersom jag har statarpåbrå. En sådan tankemodell är snarare enligt min mening inget annat än ett uttryck för andefattig identitetspolitik med närmast totalitära drag..
Publicerat Augusti 8, 20232 yr 25 minutes ago doenitz sa: Kort och gott kan man säga en marxistisk analys, att människans tankemönster i princip alltid är underordnade materiella förutsättningar. Dock är denna form av analys enligt mitt förmenande idag obsolet eftersom den på inget vis kan förklara förekomsten av "blue collar conservatism". För egen del så definierar jag mig utifrån andra grunder än ekonomisk klasstillhörighet och blir närmast förnärmad när en dogmatisk sosse hävdar att jag skall rösta S eftersom jag har statarpåbrå. En sådan tankemodell är snarare enligt min mening inget annat än ett uttryck för andefattig identitetspolitik med närmast totalitära drag.. Även jag har startarpåbrå genom min farfar som jobbade på div. gårdar runt Grebo, Värna, m. fl. samhällen i Östergötland, men det var länge sedan jag slutade att rösta på s som jag gjorde under 70-talet.