Publicerat Augusti 8, 20232 yr Att arbetare idag röstar på fel parti (Blue collar conservatism) beror väl på att folk har det för bra och inte är beredda att bara se sina slantar hamnar i statens kassakista utan att ifrågasätta nyttan. Jag ser det ju på mitt jobb, dom som köpte hus/byggde i stan på 70-80 talet är ju mångmiljonärer idag.
Publicerat Augusti 8, 20232 yr 3 hours ago Luger6 sa: Att arbetare idag röstar på fel parti (Blue collar conservatism) beror väl på att folk har det för bra och inte är beredda att bara se sina slantar hamnar i statens kassakista utan att ifrågasätta nyttan. När folk haft det tillräckligt bra, tillräckligt länge minskar ju naturligtvis insittamenten av att hålla samman tex genom att stödja och/eller engagera sig i ett arbetarparti. När det kommer till att betala skatt har jag personligen inget problem med det, problemet är snarare hur dom används.
Publicerat Augusti 8, 20232 yr Ja, alla kan ju inte gärna göra som vissa politiker, säga att "Det är häftigt att betala skatt"---och sedan glömma att betala.
Publicerat Augusti 9, 20232 yr Detta är en populär post. När man tydligt ser att användandet av skattemedel missköts kraftigt så minskar nog viljan att betala skatt. Stora summor pengar i bistånd till diverse mer eller mindre korrupta länder etc. gör att åtminstone jag betalar så lite i skatt som jag kan. Svårt att påverka nu som anställd men gjorde vad jag kunde som anställd i mitt eget aktiebolag. Jag gick även ur Svenska Kyrkan efter skandalerna om att deras pengar användes till att bekosta alkohol på diverse tillställningar. Det var droppen för mig. Tyvärr är det närmast omöjligt för människan att inte missbruka andras pengar, så sannolikheten att skatter skulle användas på ett vettigt sätt är i princip noll. Det förekommer korruption på alla nivåer i alla instanser av samhället - både privat och inom offentliga sektorn. Med den vetskapen är det för mig omöjligt att förstå mig på folk som vill ha högt skattetryck och vilka försvarar det. Dessa individer har inte sällan skelett i garderoben och fifflar på många sätt själva, vilket är extra patetiskt i sammanhanget. Jag har en nära släkting som påstår sig vara socialdemokrat men som skor sig på alla sätt han kan. Han är nidbilden av en hycklande sosse för min del, och ganska intressant att observera. Företaget han jobbar för gör mark- och anläggningsarbeten åt kommunen. Jag har tappat räkningen på hur många grejer han har tagit hem från jobbet och använt till sin husrenovering, och hur många tusentals timmar med gratis grävmaskiner etc som varit på hans tomt och gjort ny infiltration etc. Alla L-stöd, kantstenar, va-rör, singel, makadam, etc. etc. som åkt med hem i hans firmabil/släp är riktigt vidrigt när man tänker på det. Eftersom hans företag gör jobb åt kommunen så är det alltså kommunala skattepengar som finansierar allt detta. Genomkorrupt. Ändå är detta en person som "upprörs" över företagsledare och andra som "skor sig på arbetarna". Snacka om skygglappar och att sila mygg och svälja kameler. Och han lär knappast vara unik.
Publicerat Augusti 9, 20232 yr Exakt så är det. Visst har folk i gemen blivit mer individualistiska och därmed minskar också incitamentet att vara solidarisk med sin nästa men detta är samtidigt inte så konstigt när samhället blir alltmer kulturellt heterogent och där åsiktskorridor omöjliggör en verkligt fri debatt utan social stigmatisering. Dessvärre har S blivit alltmer identitetspolitiskt, likt C riktar man sig alltmer mot andra väljargrupper än de gamla kärnväljarna och i samma takt växer också gruppen "blue collar conservatives" som inte känner sig hemma i samtidens politiskt korrekta påbud. När man dessutom ser att skattemiljarder uppenbarligen förslösas och stundom går till ren korruption á la patricier och plebejer och bröd och skådespel så är det inte så konstigt att även Svenne Svensson ställer samma fråga som Svenskt Näringslivs förre ordförande Leif Östling: "-Och vad Fan får jag?"
Publicerat Augusti 9, 20232 yr 2 hours ago exabit sa: När man tydligt ser att användandet av skattemedel missköts kraftigt så minskar nog viljan att betala skatt. Stora summor pengar i bistånd till diverse mer eller mindre korrupta länder etc. gör att åtminstone jag betalar så lite i skatt som jag kan. Svårt att påverka nu som anställd men gjorde vad jag kunde som anställd i mitt eget aktiebolag. Jag gick även ur Svenska Kyrkan efter skandalerna om att deras pengar användes till att bekosta alkohol på diverse tillställningar. Det var droppen för mig. Tyvärr är det närmast omöjligt för människan att inte missbruka andras pengar, så sannolikheten att skatter skulle användas på ett vettigt sätt är i princip noll. Det förekommer korruption på alla nivåer i alla instanser av samhället - både privat och inom offentliga sektorn. Med den vetskapen är det för mig omöjligt att förstå mig på folk som vill ha högt skattetryck och vilka försvarar det. Dessa individer har inte sällan skelett i garderoben och fifflar på många sätt själva, vilket är extra patetiskt i sammanhanget. Jag har en nära släkting som påstår sig vara socialdemokrat men som skor sig på alla sätt han kan. Han är nidbilden av en hycklande sosse för min del, och ganska intressant att observera. Företaget han jobbar för gör mark- och anläggningsarbeten åt kommunen. Jag har tappat räkningen på hur många grejer han har tagit hem från jobbet och använt till sin husrenovering, och hur många tusentals timmar med gratis grävmaskiner etc som varit på hans tomt och gjort ny infiltration etc. Alla L-stöd, kantstenar, va-rör, singel, makadam, etc. etc. som åkt med hem i hans firmabil/släp är riktigt vidrigt när man tänker på det. Eftersom hans företag gör jobb åt kommunen så är det alltså kommunala skattepengar som finansierar allt detta. Genomkorrupt. Ändå är detta en person som "upprörs" över företagsledare och andra som "skor sig på arbetarna". Snacka om skygglappar och att sila mygg och svälja kameler. Och han lär knappast vara unik. Fy 17! Snacka om att sko sig på andras bekostnad! Ett fall för SVT:s "Uppdrag Granskning"! Jag har själv gått ur svenska kyrkan o det gjorde jag i mitten på 70-talet redan. Jag har letat avdrag till självdeklarationen som man gjorde på den tiden.
Publicerat Augusti 9, 20232 yr Det som jag brukar reta upp mig på är att dom som handlar/köper in grejor till det offentliga fullständigt verkar ha tappat verklighetsuppfattning vad som kan vara rimligt att betala för en tjänst: Vi behöver en ny entré till lasarettet. Sju mille är väl rätt ok att betala för en dörrjävel eller? Tullen behöver hundar, man köper dom av en dansk handlare för 20000 euro/styck. Själv betalade han den tyska uppfödaren 2000 euro. Finns hur många exempel som helst.
Publicerat Augusti 9, 20232 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Fy 17! Snacka om att sko sig på andras bekostnad! Ett fall för SVT:s "Uppdrag Granskning"! Jo, men hur många såna exempel tror du inte det finns då? Arbetare som gått "livets hårda skola" och som tycker det är en "löneförmån" att roffa åt sig precis hur mycket som helst.
Publicerat Augusti 9, 20232 yr 42 minutes ago Luger6 sa: Det som jag brukar reta upp mig på är att dom som handlar/köper in grejor till det offentliga fullständigt verkar ha tappat verklighetsuppfattning vad som kan vara rimligt att betala för en tjänst: Vi behöver en ny entré till lasarettet. Sju mille är väl rätt ok att betala för en dörrjävel eller? Tullen behöver hundar, man köper dom av en dansk handlare för 20000 euro/styck. Själv betalade han den tyska uppfödaren 2000 euro. Finns hur många exempel som helst. Verkligheten med offentlig upphandling. Allt handlar om prissättning och mängder, det är dessa exempel som media lyfter för att det finns ett nyhetsvärde. Det kan även slå åt andra hållet när anbudsgivare spekulerar om att vissa saker inte kommer avropas och därför anger priset 1kr. Jag har nyligen avropat kantskärning/svålning längs en motortrafikled för 1.26kr löpmetern, i det priser ingår grävmaskin, lastbil och Tma bil, eftersom det inte avropas ofta lade man 1kr på det arbetet för att vinna kontraktet då totalsumman för alla arbeten är vad som gäller. I detta fallet tjänar skattebetalarna massor.
Publicerat Augusti 9, 20232 yr 47 minutes ago exabit sa: Jo, men hur många såna exempel tror du inte det finns då? Arbetare som gått "livets hårda skola" och som tycker det är en "löneförmån" att roffa åt sig precis hur mycket som helst. Ja, det är många! Jag såg till att jag hade löneförmåner på Husqvarna. Tjänster o gentjänster. Ang. avdrag i deklarationen och med tanke på det arbete som jag hade att sköta servicen på företagets truckar så hände det att man ibland att man fick batterisyra på underkläder, t-shirts o strumpor och det fick vi göra avdrag för mot kvitto skulle bifogas vid begäran från skatteverket. Overaller fick vi och dom var syrabeständiga.
Publicerat Augusti 16, 20232 yr Tjuvfiskande ålafiskaren PM Nilsson har fått nytt jobb. Han ska bli vd på Timbro. https://www.dn.se/sverige/pm-nilsson-far-nytt-jobb/
Publicerat Augusti 30, 20232 yr Detta är en populär post. https://blickovernejden.wordpress.com/2023/08/30/the-declaration-of-a-new-order/ "För den som växte upp med de ursprungliga filmerna i Stjärnornas Krig-trilogin framstod de nya filmerna som kom i slutet av 1990-talet som litet av en besvikelse. Dessa visade om något på att själ trumfar teknik. Det finns dock en scen som gav stort intryck på undertecknad, den när senator Palpatine, spelat av Ian McDiarmid, utropar det galaktiska imperiet. Padmé Amidala spelad av Natalie Portman, kommenterar det hela med orden: “-So this is how liberty dies… with thunderous applause.” Lite så skulle man också kunna beskriva vad som nu försegår i Danmark där sittande regeringskonstellation under socialdemokratisk anföring under hot om terrordåd fallit till föga för islamisters krav och kriminaliserar koranbränningar och “skändningar” av muslimers heliga skrift – en synnerligen vagt formulerad lagstiftning som kan rendera i två års fängelse. Från islamisters håll hyllas agerandet emedan frihetligt sinnade beskådar det hela med fasa. I Danmark har man länge talat om “det svenska tillståndet” men uppenbart så vill nu sittande regering forsla samma samhällstillstånd över sundet? De danska socialdemokraternas hantering av pandemin imponerade föga, t.ex. saknade beordrandet av nödutslaktning av danska minkar lagstöd, men likväl vann man förra valet. I Sverige förlorade däremot systerpartiet makten, till oppositionsledare Magdalena Anderssons (S) uppenbara förtret. Låt vara att den sittande svenska regeringskonstellationen gick ut med ymnigt valfläsk och har hållit tunt, men för eget vidkommande förstår jag inte hur S idag kan ligga strax under 40% i opinionssiffrorna? Undertecknad är helt enig med Expressens ledarskribent Patrik Kronqvist som häromdagen i ledare med titeln Magdalena Andersson tar inte sitt jobb på allvar (28/8) påpekade hur skamlöst landets opposition agerar i frågan om koranbränningarna. Senast idag efterlyste Socialdemokraterna en utredning huruvida koranbränningar utgör hets mot folkgrupp. På vilket vis är credo och ideologi liktydigt med etnicitet? Enligt oppositionsledaren har “-…manifestationerna inget med yttrandefrihet att göra”. Jasså?" "Arga Andersson" förnekar sig i sanning inte...
Publicerat September 13, 20232 yr Detta är en populär post. https://blickovernejden.wordpress.com/2023/09/13/gopniks-apparatjiks-zampoliter-och-folkfiender/ "Den inställning man har till dagens samhällshotande kriminalitet fungerade måhända för hundra år sedan när arbetarrörelsen verkligen stod för sina dogmer och hade relevanta problemformuleringar, men det Sverige oppositionsledaren beskriver idag finns inte längre. SD anklagas ofta för att drömma om ett Sverige som aldrig funnits men är S inte lika goda kålsupare på denna punkt så säg? Istället hemfaller sistnämnda till en fullkomligt skamlös projicering i syfte att friskriva sig själva från ansvar. Det är sålunda inte utan att undertecknad, berest i Sovjetunionen då det begav sig, kommer att tänka på den ryske dissidenten Aleksandr Solzjenitsyns GULAG-arkipelagen som var en svidande uppgörelse med Sovjetstatens kommunistiska utopi och förljugenhet och beskrev i kapitlet De socialt närstående hur denna använde sig av grov yrkeskriminella för att terrorisera befolkningen: “De laglydiga avväpnades, fråntogs i det närmaste rätten till självförsvar och uppmanades i gengäld att inte vara ute sent, bära dyra klockor eller pengar. Officiellt hade det mesta av brottsligheten avskaffats i sovjetstaten och tryggheten var oöverträffad. Brott som trots detta drabbade civilbefolkningen avskrevs ofta av rättsväsendet. Den kvarvarande kriminaliteten berodde enligt ”Den Enda Sanna Läran” på samhällsklyftor och socioekonomiska faktorer.” Låter inte detta påtagligt likt dagens Sverige så säg? Undertecknad skulle inte påstå att dagens S likt Sovjetunionen under Stalin medvetet använder sig av kriminella för att terrorisera den laglydiga befolkningen men däremot så syftar undfallenheten gentemot gängkriminaliteten till att ytterst legitimera “Den stora staten”, mer fördelningspolitik och därmed den egna samhällsberättelsen och politiska tolkningsföreträde. Att fritidsgårdar likt de i Botkyrka fungerat som rekryteringscentraler och HVB-hem som plantskolor för gängkriminella vill man inte höra talas om eftersom detta direkt kontradikterar påbuden om “mer resuser” och beskrivningen av kriminalitet som en konsekvens av sociala orättvisor och bristfällig ekonomisk fördelningspolitik. Vad som dock sker är en självuppfyllande profetia i relation till de laglydiga medborgare vars skatteuppbörd skall finansiera det s.k. “samhällskontraktet”. För ytterst måste man faktiskt ställa frågan vad en stat egentligen är? Medborgarna ger precis som under den europeiska feodaltiden upp en del av sin individuella frihet och agens i utbyte mot ytterst säkerhet. På den tiden var det för att den lokale adelsmannen skulle garantera allmogens väl och ve mot räder från t.ex. vikingar och magyarer men idag? Varför betalar vi skatt? Är det för att få en fungerande polis och rättsväsende, vård, skola och omsorg eller är det för att göda politiska egon i relation till utlandet, förmå allehanda teokratiskt sinnade att “rösta rätt” eller att hålla kommuner likt Malmö som inte är kapabla att balansera en budget under armarna? I takt med att samhällskontraktet fallerar så kommer också narrativet om “mer resurser” att förlora sin glans bland de medborgare som faktiskt betalar för dessa. När Tommy “Svarvaren” Svensson ställer samma fråga som Svenskt Näringslivs förre ordförande Leif “Och vad F*n får jag?” Östling då har socialdemokratin fallerat helt på eget grepp."
Publicerat September 16, 20232 yr Hur intresserad är EU-kommissionären Ylva Johansson (s) att lyssna på Europeiska kommissionens ordförandes tal??? Inte ett dugg skulle jag säga. Sitta där och lyfta en fet lön varje månad. Fy fan! https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dw9Jr1/ylva-johansson-stickar-under-von-der-leyens-tal
Publicerat September 16, 20232 yr Nåja Jonsson, vissa har förmågan att göra två saker samtidigt. Erkänn att du tänkt på fruntimmer samtidigt du jagat Älg till exempel.....fast det kanske är därför det blir så lite Älg skutet å andra sidan ? 😜
Publicerat September 16, 20232 yr 6 hours ago Järven sa: Nåja Jonsson, vissa har förmågan att göra två saker samtidigt. Erkänn att du tänkt på fruntimmer samtidigt du jagat Älg till exempel.....fast det kanske är därför det blir så lite Älg skutet å andra sidan ? 😜 Ha ha ha! Det kan jag också! jag har lyckats göra 3 saker på en gång men då fick frun stora ögon. Allt gick enl. planerna. Det är väl om jaktledarens fjälla kommer förbi på älgpasset. Hon går som en av våra hundförare. Henns sambo är också hiundförare. Dom har 3 vuxna jämtar samt en valp som snart är 5 mån. Kika i länken. https://www.facebook.com/juliah.johanzzon/?locale=sv_SE Hon har hästar också, så rida kan hon säkert. Hon har även ett renmärke i koncessionssamebyn i Haparanda där hon kommer ursprungligen ifrån. Trevlig jänta.
Publicerat September 18, 20232 yr Detta är en populär post. https://blickovernejden.wordpress.com/2023/09/18/med-pesten-visar-sig-manniskors-ratta-halt/ "För eget vidkommande så drar jag slutsatsen att vad Hunt Saboteurs Sweden uppmanar till är ren och skär ekoterrorism? Jag tror nämligen inte att man är så naiva att man på fullaste allvar tror att man skall kunna rädda några vildsvin undan “illasinnade jägare”, även om jag gärna skulle vilja se dessa ekofascistoida goda samariter försöka få in en vildsvinsgalt i baksätet på en bil, utan att man ytterst gärna ser en spridning av viruset utanför den förbjudna zonen i syfte att ställa svensk grisuppfödning inför fait accompli d.v.s. ett påtvingat “gyllene tillfälle till omställning” för att referera till Pellings artikel i Dagens Arena? Det är tyvärr inte första gången som “respektabla” företrädare på vänsterkanten legitimerar antidemokratiska ekofascistoida krafter, exempelvis var Miljöpartiets Rebecka Le Moine och Vänsterpartiets Jens Holm talare på Rovdjursmarschen i Stockholm 2019. Med på samma manifestation återfanns den propagandamånglande extremistorganisationen Jaktkritikerna, som kallade de radikaliserade och våldsbejakande brittiska djurrättsterroristerna i Animal Liberation Front för “tillresta rävvänner” när man försökte sabotera Räv-SM utanför Skövde 2017." Hur kan "Fejjan" tillåta att Hunt Saboteurs Sweden har en sida på sajten givet organisationens förehavanden?
Publicerat September 19, 20232 yr 10 hours ago doenitz sa: ur kan "Fejjan" tillåta att Hunt Saboteurs Sweden har en sida på sajten givet organisationens förehavanden? Ja, frågan är berättigad. På FB kan div gröna extremister få ganska fritt spelrum i sina grupper fast dess kommentarsfält är fulla av hat och inte sällan även rena uppmaningar till brott. Men skulle du hemska tanke kalla chokladboll för dess ursprungliga namn så har du skitit i blå skåpet och blir långtids-bannad som det mänskliga avskräde du är. Det säger lite om mentaliteten i det företag vi gynnar genom att klicka, gilla och läsa dess anpassade reklam. Tydligen ok att vara extremist så länge "syftet är gott" på FB.
Publicerat September 19, 20232 yr Inte regeringen eller s utan facket Transport som tar SD-fallet till Europadomstolen. Transport tar SD-fall till Europadomstolen Efter att ha förlorat i alla instanser, och fått nobben av Högsta domstolen, tar Transport fallet med den sverigedemokratiske medlemmen vidare till Europadomstolen. Fackförbundet uteslöt en aktiv sverigedemokrat ur förbundet. LO-facket pekade på att det inte var förenligt med förbundets stadgar om alla människors lika värde och samtidigt arbeta som aktiv sverigedemokrat. Men domstolarna har inte ansett att Transport haft stöd i stadgarna för en uteslutning. Källa: https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/r37pd4xl/nk-2m2kr_s_22
Publicerat September 19, 20232 yr Detta är en populär post. 4 hours ago lsjonsson sa: Fackförbundet uteslöt en aktiv sverigedemokrat ur förbundet. LO-facket pekade på att det inte var förenligt med förbundets stadgar om alla människors lika värde och samtidigt arbeta som aktiv sverigedemokrat. Om man med "människors lika värde" syftar på att alla i hela världen ska ha tillgång till de skattepengar vi Svenskar betalar in så har dom väl kanske en poäng.....i övrigt liknar det skit att utesluta ur facket för folks politiska läggning.
Publicerat September 20, 20232 yr 8 hours ago Järven sa: Om man med "människors lika värde" syftar på att alla i hela världen ska ha tillgång till de skattepengar vi Svenskar betalar in så har dom väl kanske en poäng.....i övrigt liknar det skit att utesluta ur facket för folks politiska läggning. Instämmer!
Publicerat September 20, 20232 yr Detta är en populär post. 15 hours ago Järven sa: i övrigt liknar det skit att utesluta ur facket för folks politiska läggning. Ja och framförallt om man själv hänvisar till människors lika värde Självmål på den.