Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Er hunds senaste framsteg!

Featured Replies

Publicerat
Det är en sann glädje:) All tid man lägger ner är så väl värt.

mvh

2*Jepp! :D

• Svar 269
  • Visningar 20,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

• 2 weeks later...
Publicerat

Kom en kompis hit för en stund sedan och ville ha hjälp med att flå en räv. Tog tillfället i akt och presenterade den för terrier valpen. Herre djävlar vilket liv det blev. Där var ett staket emellan men det finns inte längre. Ska dessutom sägas att hon är mkt mjuk o nästan förarvek. Mot räven fanns inget spår av vekhet. Lovar gott.

Publicerat

Utöver ståndskall på älg för lilleman, så

24/8 2007

Cujjen har gått ett blodspår på ca 200 meter och som legat i nästan 7 timmar. Helt utan tvekan och väldigt spårnoga i lagom tempo, så vi satsar nog på ett anlagsprov i viltspår den här hösten om det vill sig även i fortsättningen. Helt klart har han ärvt mamma Molly spårintresse.

På tal om mamma Molly, så fick hon en svår spåruppgift i går...

Jag hade lagt ett hyfsat långt och rätt svårt spår åt en annan hund som skulle testas inför anlagsspåret som snart ska gås. Första halvan gick i rätt lätt terräng och den andra halvan gick i betydligt svårare terräng, med mycket sten, sly och hallonris. Dessvärre var det lite för besvärligt för hunden som spåret var lagt till och den hittade inte åt klöven, trots flera försök. Jag gick in och kollade av lite snabbt och insåg att klöven var för väl dold för mina ögon, så jag beslutade att Stefan & Molly kunde gå spåret och hämta klöven.

När de kom sig iväg så hade spåret legat ca 10 timmar + att en hund med tillhörande hundförare redan gjort ett försök med det = inte världens lättaste uppgift precis. De började vid spårstarten och gick hela spåret klockrent till spårslut och där låg klöven, som hon blev överlycklig att hitta, så det blev lite slängande och bus med den. Hon har en grym fokusering på att komma fram till spårslut, vilket hon har nedärvt till åtminstone en av sina valpar.

// ^^

Hon har en grym näsa den tiken och tempot var nog rätt bra fart på, vilket är helt ok för våran del, om än lite för fort för att det ska vara idealt på spårprov.. Hon fick ju 2 tappoäng just för att tempot var lite högt. Annars full pott på allt  :)

Nu i helgen ska gammelman ut på släpp, första gången sedan han blev påkörd av tåget under ståndarbete med älg i fjol 23/12 och det ska bli intressant att se om han fortfarande är så bra som han var innan. Jag tror det, men man vet ju aldrig efter en sådan smäll. Han är ju rätt nyligen friskförklarad neurologiskt så det är ju skönt det. Hade han inte återfått full funktion hade han fått gå i pension som eftersökshund.

Publicerat
Utöver ståndskall på älg för lilleman, så

Hon har en grym näsa den tiken och tempot var nog rätt bra fart på, vilket är helt ok för våran del, om än lite för fort för att det ska vara idealt på spårprov.. Hon fick ju 2 tappoäng just för att tempot var lite högt. Annars full pott på allt  :)

Nu i helgen ska gammelman ut på släpp, första gången sedan han blev påkörd av tåget under ståndarbete med älg i fjol 23/12 och det ska bli intressant att se om han fortfarande är så bra som han var innan. Jag tror det, men man vet ju aldrig efter en sådan smäll. Han är ju rätt nyligen friskförklarad neurologiskt så det är ju skönt det. Hade han inte återfått full funktion hade han fått gå i pension som eftersökshund.

Vad har Du för adress till hemsidan "saxat från hemsidan".

Kul att det går bra för tiken. :D Kör hårt men i ett lagom tempo. :D

Publicerat

Har ju en unglabbe, en hane, under inskolning. Förra svängen med kråkor såg lovade ut.. sen har vi varit på två andjakter här i veckan men där strular det, han är rätt kass på tomsöket utan att ha sett ngt falla innan. Då var det en fröjd för hjärtat att se honom i morse!

Stod åter i kråkkojan och Snaps satt som vanligt snett bakom mej tvärstabil, inte en antyndan till att vilja knallapportera. Varje gång man la ned en kappa så väntade jag lite sen skickade jag honom med ett kort "Snaps" varpå han drog som en idiot ;D För hög hastighet några gånger, han kom ut för långt, men jobbade sig snabbt in och tog fåglarna. Idag tog han även kråkorna som det var lite liv i! Sköt ngr dubbléer och där tvivlar jag på att han kan hålla två dunsar i minne.. Skickade honom då på något som efter lite träning ska bli ett linjetags kommando och han går ut och fixar varje j-la fågel! Så grymt skoj att se.. Sen den här obeskrivliga viljan att jobba, glädjen att hämta in fåglar till husse och klippet i steget.. Fy fan va läckert det är med jaktlabbar!!!!!

Mvh!

Publicerat

Kan bara hålla med Hipshot att jaktlabben är en superhärlig hund!!! Kul att det går så bra för din hane. Han är väl från egen uppfödning om jag inte minns fel?

Publicerat

Min hund blev utställningschampion idag, han har ett viltspårchampionat sedan tidigare. Inte sååå jaktligt kanske med utställningar, men det är ju tryggt för folk att veta att det är ett snyggt eftersöksekipage som reder ut fulskjutningar. Den trendmedvetne jägaren förstår naturligtvis att uppskatta att det inte är någon blandras med sneda tänder som gör eftersöket.

8) 8) 8) 8) 8) ;D ;D ;D ;D ;) ;) ;)

Allvarligt talat, jag är mest glad för hundens skull. Detta ökar hans möjligheter att få sex och det borde han ju gilla  ;)

Publicerat
Allvarligt talat, jag är mest glad för hundens skull. Detta ökar hans möjligheter att få sex och det borde han ju gilla  ;)

Du är en sympatisk människa hör jag! ;)

Publicerat
Kan bara hålla med Hipshot att jaktlabben är en superhärlig hund!!! Kul att det går så bra för din hane. Han är väl från egen uppfödning om jag inte minns fel?

Stämmer.

Vi har fått problem jag och Mrs p  ;D

Vi har ev två parningar på G med min spanielhane och så en ev parning med någon av labbehanarna förmedlat av hallicken Mbbohman förövrigt. Jag insåg på sista andjakten att jag lär få svårt att klara mej utan en spaniel, mångsidigare jycke har jag aldrig haft. Ena parningen för spanieln är av rätta virket och kan bli ruskigt bra och om parningen med labben blir av så är tiken minst sagt av rätta virket (rätt gener och rätt bakgrund) Eventuellt kan man ta en parningsvalp men vi har bara inte plats tid eller ork för valpar nu! Fy va bökigt! Hoppas vid gud att blandrasen hemma går som en kratta i höst så jag kan omplasera honom, sen får gärna gammelvorstehn flytta till svärmor eller något. Då är vi nere i 6 stora hundar.. tonårsdottern får gärna ta sin ungvorsteh och flytta så är det vips bara 5 kvar och DÅ kanske man kan börja fundera på nya jyckar?

Dröjer nog dessvärre  :'( ;D

Mvh!

Publicerat

Jag är inte alls nöjd tror jag...får se vad denna höst bär med sej.

Skulle gärna skaffa en Shillervalp nu men det känns lixom fel på nåt sett.....

Förra året slutade rätt bra ändå,lydnaden kanske kommer...

Fan vet..?? Jag saknar ändå min förra hund !!!

Tänk om man fick sina jyckar tillbaka !!!!!

Den här har ändå gjort vissa framsteg,rymmer  numera mycket sällan Dock har katt intresset  vuxit som det verkar...att hunden endast försöker bita ihjäl katter till en gång i veckan ser jag som ett framsteg ändå !!!!

Fan vad katter det finns här...och det är inte mitt fel.fast jag kanske borde se över det lite mera... 8)

Måste tillägga... utan katterna skulle inte hunden rymma alls,men så klart har man pluttinutt nutt katthem i krokarna,så får  man räkna med ett viss svinn ;D

Tror inte jag sagt det förut....Om katter tycker jag olika än dom som gillar dom ;D

Kan man äta katt ?????

Publicerat
Kan man äta katt ?????

Har hört att de gör sig som kräftbete, varför inte testa?

;D ;D

Mvh!

Publicerat

Krut morrar när man pekarfingret åt han ;D

Mvh.

Publicerat

Flex:  ;D ;D ;D

Hippen: Hallick? Vem jag?  8) Hela dagen  ;D

Var ute och skulle smiska duvor igår men dom flög ju inte som jag ville så det blev bara en som fick en 36-grammare i kistan 5 meter från gömslet. När jag lessnat efter alltför många timmar så tänkte jag att Zelda, min spanielvalp på 15 veckor skulle få leka lite med den. Har kastat lite fågel hemma på baksidan och det har väl gått rätt hyggligt för en valp. Så igår motade jag upp farsan bakom en enbuske medan jag satte Zelda bredvid mig (utan koppel) ute på stubben. Ropade på radion att gubben kunde skjuta en smäll i luften och sen kasta ut duvan på stubben 30-40 meter framför oss. Det small och ut kom duvan. Zelda satt kvar men såg riktigt sugen ut så jag väntade 4-5 sekunder innan hon fick gå ut. Hon rivstartade och for iväg, nöp duvan och satte av i god fart till mig och satte sig framför mina fötterna med duvan i munnen  ;D Fan va jag mådde bra då  :)

//Micke

Publicerat

15 veckor?? Isf grymt läckert jobb!!! Den där hunden kommer du att ha väldigt mycket nytta av framöver.. Tat lite kallt bara så hon inte blir för het.

Vill ha en spaniel till jag med!

Har förövrigt en flock jyckar som vaktar friggeboden här på tomten nu, de har stenkoll på att det hänger en gris där :-)

Mvh!

Publicerat
Var ute och skulle smiska duvor igår men dom flög ju inte som jag ville så det blev bara en som fick en 36-grammare i kistan 5 meter från gömslet. När jag lessnat efter alltför många timmar så tänkte jag att Zelda, min spanielvalp på 15 veckor skulle få leka lite med den. Har kastat lite fågel hemma på baksidan och det har väl gått rätt hyggligt för en valp. Så igår motade jag upp farsan bakom en enbuske medan jag satte Zelda bredvid mig (utan koppel) ute på stubben. Ropade på radion att gubben kunde skjuta en smäll i luften och sen kasta ut duvan på stubben 30-40 meter framför oss. Det small och ut kom duvan. Zelda satt kvar men såg riktigt sugen ut så jag väntade 4-5 sekunder innan hon fick gå ut. Hon rivstartade och for iväg, nöp duvan och satte av i god fart till mig och satte sig framför mina fötterna med duvan i munnen  ;D Fan va jag mådde bra då  :)

//Micke

visst e de härligt när de bara blir så bra!... men får ett konstigt lyckorus i kroppen!....  ;D.... jätte kul för dej!.. grattis!..  ;D

Mvh ThomasMamre!.

Publicerat
Flex:  ;D ;D ;D

Hippen: Hallick? Vem jag?  8) Hela dagen  ;D

//Micke

Underbart!

• 2 weeks later...
Publicerat

Nya galenskaper på hundfronten  :)

Gick första spåret (4 timmar gammalt) med henne i tisdags och hon hajja direkt vad som gällde, hon gick sakta och ringade nån gång, vinkeln gick perfekt. Fick veta att det var lagt med en grisklöv och jag trodde att det rör hon aldrig. Men när hon kom fram till klöven och jag började berömma henne ordentligt så tog det hus i helvete. Hon skulle minsann inte alls släppa den klöven men efter lite lirkande fick jag loss den och "lekte" med klöven framför henne ungefär som när man ska busa med en kattunge. Hon for som en vilde efter klöven och när hon sen fick vinna och ta den så bar hon den till bilen med huvudet så högt att halsen knappt räckte till  ;D ;D

Så igår var vi ute igen och gick ett spår lagt med hjortklöv (10½ timme gammalt). Lite högre tempo och det gav några ringningar vid ett par vinklar men hon löste det med bravur. Hjortklöven nöp hon och kastade runt med den och levde om. Samma visa där. Hon bar den till bilen glatt. När dom andra hundarna gått sina spår slängde jag ut en grisklöv framför bilen och släppte ut Zelda. Samma som i tisdags, hon blev halvgalen och skulle jävlar inte släppa den.

Men eftersom hon är rädd för igelkottar så ska det bli intressant att se hur fort hon klättrar upp i ett träd när det står en hel gris ovanför grisklöven  ;D

//Micke

P.S Ev så blir det en kull med samma föräldrar nästa år igen  8)

Publicerat

;D.. Min Eros första villt e fällt!.. en grävling!.. som han nosade upp!.. mer om de i jaktdagboken min!..  ;D..

mvh ThomasMamre!...

Publicerat
;D.. Min Eros första villt e fällt!.. en grävling!.. som han nosade upp!.. mer om de i jaktdagboken min!..  ;D..

mvh ThomasMamre!...

Grattis EROS! :D

Publicerat

Håller på med en ung finnspets, 2år och 8månader drygt. Har problem med ojämnt sök. Ibland väldigt trång, ibland väldigt bra, ibland blandat, tex 15 minuters fjaskande följt av ett kanonsök och sen mera stövelputsning.. Vad kan detta bero på? Har för lite erfarenhet för att riktigt fatta vad problemet är?

Publicerat
Håller på med en ung finnspets, 2år och 8månader drygt. Har problem med ojämnt sök. Ibland väldigt trång, ibland väldigt bra, ibland blandat, tex 15 minuters fjaskande följt av ett kanonsök och sen mera stövelputsning.. Vad kan detta bero på? Har för lite erfarenhet för att riktigt fatta vad problemet är?

Svårt att svara på är själv inne på min fjärde finne har jagat in samtliga i princip lika men alla har fått olika sök så där är det nog mycket vilka  gener hunden har som avgör vilket sorts sök hunden får.

Enda mönstret jag själv tyckts se är att det är vanligare att hanarna beter sig som du beskriver men något svar på vad man kan göra för att förbättra det har jag inte, förutom standard lösningen massor av jakt och bara belöna hunden (fälla fåglar) då hunden gör riktigt bra arbeten

Publicerat
Svårt att svara på är själv inne på min fjärde finne har jagat in samtliga i princip lika men alla har fått olika sök så där är det nog mycket vilka  gener hunden har som avgör vilket sorts sök hunden får.

Enda mönstret jag själv tyckts se är att det är vanligare att hanarna beter sig som du beskriver men något svar på vad man kan göra för att förbättra det har jag inte, förutom standard lösningen massor av jakt och bara belöna hunden (fälla fåglar) då hunden gör riktigt bra arbeten

Tycker det är knepigt, pappan är väldigt vidsökt enligt uppgift, tiken normal (jagade själv in henne). Längre bak i leden är det hundar som jag vet är vidsökta på faderns sida. Vet ej på tikens sida. Förra hösten var den egentliga injagningshösten och han hade då genomgående korta sök, men denna hösten gick han mycket bättre och förra veckan hade han några dagar med riktigt bra sök genom hela jaktturerna.

Förra lördagen jagade jag alldeles för hårt med honom (för länge) pga lite missbedömning av avstånd och sånt på ett nytt område i pissväder och han var helslut vid kvällningen. Kan tänka mig att det satte sina spår och påverkar söket nu? Men ska det verkligen spela så stor roll att han blir trött en gång?

Allt annat funkar bra och när han sätter den sidan till så är han en toppenhund för sin ålder. Är ruskigt noga med att bara skjuta "rätt" och har hittills inte gjort något misstag. Har skjutit 40-45 tjädrar och lite orre för honom så "belöningar" har han fått. Vetifan varför han håller på som han gör?

Publicerat

Tja det är detta som är svårt med hundavel att tex. valpar efter vidsökta föräldrar kan bli snäva ???

Att trötta ut hundarna rejält är inte bra med en unghund men inte blir dem förstörda för att några pass ibland blir för långa

Hur långa jaktdagar brukar du köra med hunden och hur många i sträck?