Publicerat September 22, 200718 yr Pussgurkor ;D Utser härmed dig till BIF (Best in forum) och belönar dig med en söt liten rosa rosett som passar dina andra utställningspriser!!! ;D ;D ;D
Publicerat September 22, 200718 yr var ut 20.05 och gick ett spår med oskar ( mellan pudel) han gick klock rent från start platsen och hela vägen till klöven.. han hittade blot platsen där vi börgade...man vart ju skit nöjd när man såg att han inte tappade det en gång på 200m...... ;D ;D ;D
Publicerat September 22, 200718 yr Utser härmed dig till BIF (Best in forum) och belönar dig med en söt liten rosa rosett som passar dina andra utställningspriser!!! ;D ;D ;D : Kunde inte låta bli att fixa lite
Publicerat September 22, 200718 yr Krut är 50m skott fast ;D lyckades få han till o skita i hög gräset ;D glad husse slipper ta upp skiten ;D flex är tränad så han skiter bara i högt gräs ;D kryt går hyfsat fot i kopplet ;D Mvh.
Publicerat September 22, 200718 yr : Kunde inte låta bli att fixa lite Tackar. Har aldrig fått en rosett tidigare 8)
Publicerat September 22, 200718 yr Tackar. Har aldrig fått en rosett tidigare 8) Specialkonstuerad i datorn enkomt för dig :-* ;D Egentligen är det en BIR-Veteranrosett, men den blev ju bra som BIF-rosett också
Publicerat September 23, 200718 yr Specialkonstuerad i datorn enkomt för dig :-* ;DEgentligen är det en BIR-Veteranrosett, men den blev ju bra som BIF-rosett också ;D :-*
Publicerat September 23, 200718 yr Dagens jakt för lilleman var intressant 8) Upptag direkt.. Husse släppte, han drog vind och iväg han försvann. Skall inom minuten. Fast stånd en stund innan det gick lös i ett gångstånd. Stor tjur + ko. Han jobbade på bra, men när skottläge kom så var de 50 meter in på grannlagets mark :-. Där skällde han fast ståndskall i ca 45 minuter innan tjuren ledsnade och gick på och drog iväg. Kon hängde på och de for i rätt högt tempo, så han släppte efter ca 20 minuter och kom tillbaka och då blåste vi av jakten för det skymmer rätt snabbt nu under hösten och blir svart på nolltid. Total tid han jobbat effektivt med älg idag = 1½ timme vilket är bra med tanke på att han är inte fullt 10 månader ännu. Han har väl hörbart skall redan nu, lite gällt ännu men det grovnar nog på sig en hel del med åldern Bra skallfrekvens dessutom, vilket bådar gott inför nästa års jaktprov :
Publicerat September 23, 200718 yr Kul för lilleman men synd om hundgföraren som inte fick skjuta ett av djuren. Vi hade ett liknade intermesso hos oss idag och det var gångstånd när Vi for hem också. En stan till envis hund. Han släpper det aldrig. Inte ens i mörker och ändå blev ha champion förra året som 2-åring.
Publicerat September 23, 200718 yr Kul för lilleman men synd om hundgföraren som inte fick skjuta ett av djuren. Vi hade ett liknade intermesso hos oss idag och det var gångstånd när Vi for hem också. En stan till envis hund. Han släpper det aldrig. Inte ens i mörker och ändå blev ha champion förra året som 2-åring. Inget vidare, när de inte släpper... Till och med gammeln släpper när det mörknar och kommer tillbaka till oss. Han har lärt sig att när det skymmer är det slut på jakten för den dagen
Publicerat September 23, 200718 yr Min 6 månaders vorsteh tik stod för sin första ripa,rullade sig i björn skit och ignorerade renarna i helgen ;D
Publicerat September 23, 200718 yr Oj det låter som det ska bli en riktigt tuff tjej. Kul......å lycka till.
Publicerat September 23, 200718 yr Min 6 månaders vorsteh tik stod för sin första ripa,rullade sig i björn skit och ignorerade renarna i helgen ;D Haha, way to do it!
Publicerat September 24, 200718 yr Inget vidare, när de inte släpper...Till och med gammeln släpper när det mörknar och kommer tillbaka till oss. Han har lärt sig att när det skymmer är det slut på jakten för den dagen Nej, det är ju inte riktigt bra när han inte släpper. Han har varit ute och vallat älgar förut halva nätterna innan dom har fått tag på honom.
Publicerat September 25, 200718 yr Min 6 månaders vorsteh tik stod för sin första ripa,rullade sig i björn skit och ignorerade renarna i helgen ;D Berusad av lycka? Men de e ju klart, Björnskiten kunde ni kanske varit utan. KUL
Publicerat Oktober 3, 200718 yr Nu finns resultatet från unghundsprovet att läsa på Wachtelklubbens hemsida. http://www.wachtelhundklubben.org/jaktprov...eborg070922.pdf Andvattnets Jazz = Zorro. Mats
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Tränade vorstehn att gå lugnt bakom vid smygjakt idag och det gick perfekt. I en timme smög han bakom mig och det har aldrig hänt förr. Såg faktiskt jäkligt fånigt ut, han var som en skugga, men roligt var det. Fortsätter detta så får han följa med å spåra hare när snön kommer, vilket är min tanke.
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Tränade vorstehn att gå lugnt bakom vid smygjakt idag och det gick perfekt. I en timme smög han bakom mig och det har aldrig hänt förr. Såg faktiskt jäkligt fånigt ut, han var som en skugga, men roligt var det. Fortsätter detta så får han följa med å spåra hare när snön kommer, vilket är min tanke. Kul!! Hur har du tränat han till det? Jag håller på med valpen men får inte riktigt till det. Hon glider fram i fotposition hela tiden.....
Publicerat Oktober 6, 200718 yr Kul!!Hur har du tränat han till det? Jag håller på med valpen men får inte riktigt till det. Hon glider fram i fotposition hela tiden..... Jag kan berätta hur jag gjort med min andra hund som jag enbart har som apportör. Då är det bättre om han går bakom mig än framför eller vid sidan. Jag tränade detta vid vanliga promenader, tvingade bak honom med kopplet, sa "Gå bakom". Så fort nosen närmade sig (5-10 cm) mina ben så ryckte jag riktigt bestämt i kopplet som vidare drog åt dressyrlänken och obehag uppstod Nu så brukar jag ofta ha honom bakom mig när vi går på vanliga prommisar för att detta kommando har satt sig så djupt. Samt att det är lättare att träna lilltyskan när storhunden är en meter bakom mig och inte stör.
Publicerat Oktober 6, 200718 yr Jag kan berätta hur jag gjort med min andra hund som jag enbart har som apportör. Då är det bättre om han går bakom mig än framför eller vid sidan.Jag tränade detta vid vanliga promenader, tvingade bak honom med kopplet, sa "Gå bakom". Så fort nosen närmade sig (5-10 cm) mina ben så ryckte jag riktigt bestämt i kopplet som vidare drog åt dressyrlänken och obehag uppstod Nu så brukar jag ofta ha honom bakom mig när vi går på vanliga prommisar för att detta kommando har satt sig så djupt. Samt att det är lättare att träna lilltyskan när storhunden är en meter bakom mig och inte stör. Ungefär så gör jag också. Det är nog bra att göra det till en vana även vid vanliga promenader så kommer det automatiskt även i skogen. Men man får ju tjata endel i början. Min hund vill ju hellre söka fågel än att smyga med husse men klarar hunden detta finns det ju många sorters jakt som hunden får komma med på.
Publicerat November 2, 200718 yr NÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖJD Kom hem skapligt efter jobbet och gick en promenix med Zelda, min springer-tik som fyller 6 månader på tisdag. Gick ner på ett gärde med träda så hon kunde springa lite lös och fjanta sig. Jag gick väl 60-70 meter ut på gårdet medan hon snodde runt längs kanten och for in i buskarna. Tyckte att det brakade lite fööör mycket för att vara vovven och ut kommer en bock. 20 meter bakom kommer Zelda och hon är inte tyst, hon piper inte utan hon G L Ä F S E R 8) De passerar mig på ca 40 meter och Zelda ligger på stenhårt och de försvinner upp mot vägen. Efter 1½ minut är hon tillbaka och jag kände mig som ett barn på julafton och öste beröm över henne. FAN VA JAG ÄR STOLT
Publicerat November 6, 200718 yr Krut som har uppnått den respektabla åldern av 5 månader nu o jag har kört mycket spår träning med krut rullat köttbullar o lever godis på gräsmattan o han fixar det galant dom två senaste rävarna har han fått nosa reda på första räven släpa jag in 5-6m i skogen sen gick jag o hämta krut o han fick kommandot sök o snoken gick som bara den över backen men han vågade inte gå före mig så jag fick gå små steg mot räven o krut nosa hela tiden i backen när det var en halv meter kvar fick han syn på räven direkt på räven o nosa öste beröm över han sen sket han fullständigt i räven,husse var mycket mycket nöjd med hans uppträdande det var ju första viltet ;D Räv nr2 släpa jag in i en gran plantering 10m gick o hämta krut han fick kommandot sök nu spåra han i väg direkt före mig o fram till räven öste beröm över han nu var han mer intresserad av räven så jag ryckte lite i räven så den rörde sig o direkt jabbade han örat på räven o det kom lite gny mårr ur strupen på han, är så jävla nöjd med han med tanke på hur gammal han är han blir klockren eftersöks hund men det är mycket jobb kvar än sen ska han ju ställa grävling oxå ;D ;D ;D Mvh.