Publicerat September 14, 200718 yr Tja det är detta som är svårt med hundavel att tex. valpar efter vidsökta föräldrar kan bli snäva ???Att trötta ut hundarna rejält är inte bra med en unghund men inte blir dem förstörda för att några pass ibland blir för långa Hur långa jaktdagar brukar du köra med hunden och hur många i sträck? Jobbar så mycket så det blir inte mer än lördag, söndag 3-5 timmar +någon eller några eftermiddagar på veckorna och då bara kortsvängar på max ett par timmar. Lördagen råkade bli ungefär 10 timmar men vi pausade rejält en gång och hade några kortare raster. Som exempel såg dagens jakt ut såhär: Släppte ut hunden ur bilen, gick hundra meter över ett hygge. 5 minuter senare var det ståndskall säkert 5-600 meter bort. En tupp som förflyttade sig 2 gånger, sista gången nästan 300 meter varav hälften i tjockskog. Hunden jobbade mycket bra och fick förnyat skall som efter ansmygning visade sig vara en felmarkering, men han gav sig innan jag konstaterat felmarkeringen, gjorde en sväng på en minut, kom tillbaks och började ett nytt ståndskall 50 meter ifrån felskallsplatsen. Denna gång perfekt markering och tuppen hamnade i säcken. Det hela tog nästan en och en halv timme. Därefter stövelputsning och sök på max en minut under följande 20-25 minuter. Plötsligt är hunden borta och ute på rejält sök. Ståndskall efter 7-8 minuter. Lång ansmygning, perfekt markering på ännu en rejäl tupp som flyger sekundera innan skottet ska gå. Bra förföljande. Även detta skall drog ut på tiden, ungefär 1 timme och 20 min. Går därefter rakt tillbaks mot bilen i lämplig takt. Bara fjask och kortsök, tills han rotar upp en hare framför fötterna på mig (var nog harens löpor som föranledde fjasksöket.) Därefter 5-10 minuters gång till bilen. Inget riktigt sök på hela biten dit förutom ett bra förföljande på en höna som jag själv trampade upp.
Publicerat September 14, 200718 yr Då jagar du inte ihjäl hunden iallafall låter rätt lagom. Själv bor jag vid kusten men jagar bara i inlandet så jakt turerna brukar normalt vara 3-10dagar då blir det oftast runt 4-8timmars jakt med min hund då jag oftast har med mig en kompis som även han har en finne. Kanske det är så att han inte har fattat att målmedvetet söka fågel utan börjar jobba först då det finns löper?
Publicerat September 14, 200718 yr Då jagar du inte ihjäl hunden iallafall låter rätt lagom.Själv bor jag vid kusten men jagar bara i inlandet så jakt turerna brukar normalt vara 3-10dagar då blir det oftast runt 4-8timmars jakt med min hund då jag oftast har med mig en kompis som även han har en finne. Kanske det är så att han inte har fattat att målmedvetet söka fågel utan börjar jobba först då det finns löper? Kan ligga nåt i det! När jag ser tillbaka så finns det tendenser till nåt åt det hållet. Men vissa dagar går han ju konstant bra timme efter timme. Men som sagt: andra dagar verkar det vara som du säger! Hoppas han går till sig så småningom, tror nämligen han kan bli riktigt bra då. Han har kroppen för att kunna jobba i hög fart och länge. Mycket senig, högbent och lätt. Kan bli en riktig dräpare tror jag. Lite bortskämd efter förra hunden som var minst sagt bra. Jagade 5-6 dagar i veckan med honom från premiär till snön kom. (Men nu kan man ju inte vara arbetslös på höstarna längre tyvärr..) Har jagat in några finnspetsar till förutom dessa två men aldrig haft något problem liknande det här. Knepigt.
Publicerat September 15, 200718 yr Tog en sväng i em för att köra lite sök på labbepojken, han har visat att jakten dvs markeringar fixar han men söket är sämre. Han har inte riktigt uthålligheten och definitivt inget sökmönster. Sen har det visat sig under jakt att han gärna fräser runt där det är lättsprunget men undviker jobbigare terräng. Det suger fett, ankorna ligger där det är otrevligt att ta sig fram och oftast kråkorna likaså och jag blir så lack när han kör de här diva-fasonerna! Började med ett sök på 7 dummys där jag la en på en stubbåker och sen 6 i skogen invid och såg till att han hade perfekta vindförhållanden dvs motvind. Han tog den på åkern direkt och faktiskt därefter 5 av de i skogen. Den sista hade han problem med så då satte jag honom vid utgångspunkten och gick själv in i skogen. Hittade dummyn och konstaterade att den låg lätt till. Gick tillbaka och skickade honom igen och då hade han hjälp av att han sett mej så då spikade han den igen. Hittade ett hål i en stubbåker, såg ut som ett dike, med tjock vegetation. Där körde jag ut alla dummys igen. Skickade honom ca 50 m därifrån rätt i vind.. Först sökte han som besatt på stubbåkern men tillslut fick han vind av en av de i diket och tog den. Därefter insåg han att apporterna faktiskt kunde ligga lite bökigt till ;D Sen spikade han resten! Tempot i söket hade mattats så jag tänkte att jag bryter här och gick mot bilen. På väg så gick han fot och strax blåste jag stoppsignal varpå han stannade. Gick vidare och från ca 50 m blåste jag in honom. När han var 20 m från mej blåste jag ny stoppsignal varpå han stannade helt acceptabelt även om det inte var tvärnit. Så fort han stannat så fick han en belöning i form av en markering åt höger. Skickade honom på den men han hade inte någon som helst referensram ute på stubben så det vart ett enormt sök! Det roliga var att han var ihärdig och att han formligen tokdök i ett dike typ 100 från mej och så jobbade han igenom diket grundligt. Såg hur vassen vajade och småfåglarna lyfte vartefter han sökte igenom diket ;D Hade lite tur där, när han gav sig och kom åter så fick han vind av dummyn så han lyckades faktiskt trots en rätt taskig markering från hans sida. Gjorde om samma övning en gång med samma resultat sen gav vi oss. La ut ett sök och körde igenom det med wachtlen med, Wäppling ska tydligen ha honom på kråkorna i morgon... han har lånat spanilen tidigare men nu gnällde han om att kråkorna kommer att se den vita spanilen.. Fick värsta ovädret över oss med, skitbra, fick möjlighet att testa tweedrocken jag köpte nyligen! Verkade fungera faktiskt, vart inte blöt eller något. Däremot så verkar den vara för kort i armarna, ska man skjuta så blir det j-ligt tight när man gör anläggning > Mvh!
Publicerat September 15, 200718 yr Jag ska först erkänna att jag kan absolut nada om apporterande hundar men en fråga dyker upp i min skalle. Om man går och lägger ut saker som hunden ska hitta lägger man inte då samtidigt ut sitt eget spår som blir lätt för hunden att följa?
Publicerat September 15, 200718 yr Jag ska först erkänna att jag kan absolut nada om apporterande hundar men en fråga dyker upp i min skalle.Om man går och lägger ut saker som hunden ska hitta lägger man inte då samtidigt ut sitt eget spår som blir lätt för hunden att följa? Bra fråga Väntar på svaret ;D
Publicerat September 15, 200718 yr Jag som är en trög norlänning har tänkt en stund nu och börjar nu fatta att man skjuter iväg dummyn :-[
Publicerat September 15, 200718 yr Min lille sängvärmare, 1 år och 6 dagar blev godkänd sprängare i dag
Publicerat September 16, 200718 yr Visst kan det vara så och då hunden är ung så behöver det inte vara negativt. Men jag slänger alltid iväg apporterna så det är inga problem. Sen så söker labbarna i vinden dvs de följer inte spår i någon utsträckning så det löser sig. Mvh!
Publicerat September 16, 200718 yr Min lille sängvärmare, 1 år och 6 dagar blev godkänd sprängare i dag Grattis till en söt och duktig hund.
Publicerat September 16, 200718 yr Angående grytprov så har jag precis fått veta att två av mina uppfödningar kammat hem varsitt GAS idag ;D
Publicerat September 16, 200718 yr Var ute och sökte gris idag men det blev ett älgdrev och senare en duvapport..
Publicerat September 16, 200718 yr Var ute och sökte gris idag men det blev ett älgdrev och senare en duvapport.. bra vovven kan variera!... ;D ;D ;D... ... Grattis till duvan!.. kanske inte lika mycket kött som på en "gris".. men dock gott!.. ;D.. MVh
Publicerat September 21, 200718 yr Här kommer lite skryt... 8) Jagade änder i gårkväll och fick då uppleva nyttan av att ha en dirigerbar hund. Sköt en dubblé, första anden var stendöd men den andra blev endast vingad. Den gick ner på andra sidan av en stenmur ca 70 meter bort. Hunden hade inte markerat denna då hon var helt fokuserad på den första. Skickade hunden som var tvungen att först simma över dammen och då passera bara ett par meter ifrån den första anden. När hon fick den i vind så fick hon ett rappt "Nej" och sedan ett uttecken. Gick klockrent och kom upp på motsatta kanten. Blåste stopp signal och gav nytt uttecken. När hunden förvinner bakom stenmuren ger jag söksignal och det dröjer inte länge förren hunden kommer tillbaka med anden i munnen och lämnar av till en mycket stolt husse. Jag har hört många som gnäller på retriverproven och menar att dirigering bara är cirkuskonster som den vanlige "svenssonjägaren" inte har användning för. Jag håller inte med!! ;D ;D Jakten i övrigt gick hyfsat med 13 änder på 3 skyttar.
Publicerat September 21, 200718 yr Här kommer lite skryt... 8)Jagade änder i gårkväll och fick då uppleva nyttan av att ha en dirigerbar hund. Sköt en dubblé, första anden var stendöd men den andra blev endast vingad. Den gick ner på andra sidan av en stenmur ca 70 meter bort. Hunden hade inte markerat denna då hon var helt fokuserad på den första. Skickade hunden som var tvungen att först simma över dammen och då passera bara ett par meter ifrån den första anden. När hon fick den i vind så fick hon ett rappt "Nej" och sedan ett uttecken. Gick klockrent och kom upp på motsatta kanten. Blåste stopp signal och gav nytt uttecken. När hunden förvinner bakom stenmuren ger jag söksignal och det dröjer inte länge förren hunden kommer tillbaka med anden i munnen och lämnar av till en mycket stolt husse. Jag har hört många som gnäller på retriverproven och menar att dirigering bara är cirkuskonster som den vanlige "svenssonjägaren" inte har användning för. Jag håller inte med!! ;D ;D Jakten i övrigt gick hyfsat med 13 änder på 3 skyttar. Imponerande Måste vara skoj att kunna dirigera jycken så där......
Publicerat September 21, 200718 yr Jag har hört många som gnäller på retriverproven och menar att dirigering bara är cirkuskonster som den vanlige "svenssonjägaren" inte har användning för. Jag håller inte med!! ;D ;D Skryt? Ser det som resultatet av ett gott hundförar arbete! Läckert när det äntligen sitter.. Det här med cirkuskonster känner jag igen, inte så ofta man hör det dock. Låter mest som folk som inget vet som kläcker såna visheter, ungefär i stil med att en lydig hund är en dålig hund.. En rapp jaktlabbe som går klockrent på pipa är bland det mest häftiga man kan se i arbete tycker jag.. Min förra hane gick som en klocka och hustruns tik är på samma nivå och det är så j-la kul att jobba med dem under jakt. Ska iväg ikväll och jaga änder, min unga hane har vattensvans sen onsdagens jakt så han blir hemma, så jag ska låna hustruns unga hane. Funderade på om jag skulle be att få låna den äldre tiken med men hon ska starta i elit här snart så då känns det vanskligt att köra henne. E inte lika konsekvent som Mrs P ;D Däremot så ska givetvis spanieln med även.. Mvh!
Publicerat September 22, 200718 yr Jag tycker mig höra cirkussnacket ganska ofta. Framförallt på prov när en bitter hundägare har missat 1:a priset pga att hunden inte är tillräckligt dirigerbar.
Publicerat September 22, 200718 yr Jag tycker mig höra cirkussnacket ganska ofta. Framförallt på prov när en bitter hundägare har missat 1:a priset pga att hunden inte är tillräckligt dirigerbar.Är cirkus. ;D