Publicerat Augusti 31, 200718 yr Författare Ähh du är bara avundsjuk för att du inte vågar skilja dig från mängden.........svensson ;D/Micke Mängden Vet väl om 3 lika skapelser här nu bara. Hur många vet du om som har en Heym trippel sosse ;D
Publicerat Augusti 31, 200718 yr Mängden Vet väl om 3 lika skapelser här nu bara. Hur många vet du om som har en Heym trippel sosse ;D sosse.....Sosse....SOSSEmycket kan man kalla mig men *sväljer* *sväljer* INTE detta. Du är läbbigt nära att få uppleva att jag står framför dig med ett par skinnhandskar*slapp på ena kinden*slapp på andra kinden* och personen bakom mig är min sekundant Flex ;D Heym trippel....valnöt och blånerat....snacka om mainstream ;D /Micke
Publicerat Augusti 31, 200718 yr Författare Ja det var det värsta jag kunde komma upp med efter miljöpartist som bara hade varit för grovt ;D overandout
Publicerat Augusti 31, 200718 yr Såg ju lite annorlunda ut nu när man fick se dom från en annan vinkel. Det hiterska ser ju fint ut och det andra var verkligen annorlunda.
Publicerat Augusti 31, 200718 yr Den såg inte riktigt lika stor ut från den vinkeln men din morbrors bock.....var jagar ni? på widtsköfle gods ;D/Micke Min morbror arrenderar marken ca en mil söder om Gränna 100 hektar är den på. Finns bock så det räcker o blir över. Skjuter i snitt två bockar per år på den marken. Är ganska säker på att ls vet var den ligger på ett ungefär
Publicerat September 2, 200718 yr Till slut fick jag också skjuta mig en bock, det hela började med att jag gick med en rådjursklöv och lade ett spår åt hunden på ett par hundra meter, sen efter spårslut så smög jag mig vidare genom marken två timmar utan observationer innan jag hämtade hunden, spårningen gick klockrent så jag gick tillbaks till lastbilen och lämnade hunden, där dök också svärgubben upp som hade setat på ett annat hörn av marken och studerat ett smaldjur en längre stund..men men gubben skulle åka hemåt och jag bestämde mig för att smyga vidare men efter en minut vibrerar telefonen och svärgubben står och tittar på en sextaggare genom bilfönstret så det blev en 180¤ sväng och en ansmygning på 150m väl framme står där en get !! Bocken hade tydligen behagat gå ner och ställa sig i diket i kanten mot det ej slagna gräset så, skulle han komma ut och visa sig igen eller..? Jodå när jag tenderade på att ge upp så klev han fram på 120m. Svär gubben stog uppe vid vägen med kikaren och bekräftade att det var bocken. Det började bli skumt så det var nu eller aldrig, skottet gick, Bocken stöp som en full pingvin, löft upp huvudet och sparkade sig runt ett varv medans svärgubben hade koll I kikaren, jag gick upp och hämtade hunden för att få lite riktig kontakt för första gången i år men när vi kommer ner i gråmörkret är där tomt…. Resten av storyn följer i den för ändamålet skapade rubriken EFTERSÖK ( Cliffhanger)
Publicerat September 4, 200718 yr En spetsbock föll ikväll vid ena grisåteln på den stora marken. Brukar skjuta en på varje mark och nu blir det lugnare tills hundjakten drar igång.
Publicerat September 4, 200718 yr för min del går det segt som helvete, varit ute typ 15 ggr... inte haft några givna lägen! men jag ger mig inte
Publicerat September 4, 200718 yr Blidde en Bock idag. Den kom ut vid 20 tiden. Rådjuren verkar inte beta mycket på ängarna utan de brukar sakta promenera över mellan skogspartierna. Denna bock då hade lite mer bråttom, verkade lite nervös av sig. Denna måste jag vissla fast hann ja tänka. Med stela läppar av kylan och en stor snus så kom det ingen vissling. Jag började pussa istället, och vips på 130 meter stannade den, poff! Den hade 2 taggar på ena hornet och det andra hornet var ett smalt spröt som såg skadat ut. Det visade sig att den hade en skada, såg färsk ut dessutom, kanske därför den var nervös. Vad kan då detta vara? Lo, stångats med annan bock, björn? Den verkade inte påverkad av skadan men den hade nog inte klarat vintern kanske? Djuret http://hem.bredband.net/crowhunters/radjur.JPG[/img] Skadan http://hem.bredband.net/crowhunters/skada.JPG[/img]
Publicerat September 4, 200718 yr Va skönt att det var just den skadade bocken som gick din väg idag. Om han skulle klara vintern eller inte vet jag ej men det måste ju i alla fall göra ont med ett stort öppet sår, stackarn.
Publicerat September 4, 200718 yr Grattis Dp !! ....kan det vara den bocken du sköt på för nån vecka sedan? tänkte på skadan...lo eller björn borde ha gett riv/klösmärken istället för den där typen av skada :-...ser inte heller ut som en "stångnings skada" :-...Björn tvivlar jag på, visst finns det gott om björn där, men att den skulle försöka ge sig på ett fullvuxet rådjur när det är så otroligt gott om bär i markerna, och dessutom är det enklare att riva ett kid eller en älgkalv, men den här tiden på året livnär sig björnar mest på bär....lo är väl en möjlighet, men att ett rådjur skulle klara sig undan en lo attack...njaaa, tveksamt. Hur som helst är det klockrent! med den skadan tvivlar jag starkt på ett den hade överlevt vintern. /Fredde
Publicerat September 4, 200718 yr Jo de kändes riktigt skönt att det var han som kom ivägen för kulan De har det inte lätt djuren i skogen, kan inte direkt uppsöka vårdcentralen :-
Publicerat September 4, 200718 yr Grattis Dp !!....kan det vara den bocken du sköt på för nån vecka sedan? tänkte på skadan...lo eller björn borde ha gett riv/klösmärken istället för den där typen av skada :-...ser inte heller ut som en "stångnings skada" :-...Björn tvivlar jag på, visst finns det gott om björn där, men att den skulle försöka ge sig på ett fullvuxet rådjur när det är så otroligt gott om bär i markerna, och dessutom är det enklare att riva ett kid eller en älgkalv, men den här tiden på året livnär sig björnar mest på bär....lo är väl en möjlighet, men att ett rådjur skulle klara sig undan en lo attack...njaaa, tveksamt. Hur som helst är det klockrent! med den skadan tvivlar jag starkt på ett den hade överlevt vintern. /Fredde Det kan vara den bocken men den bocken blev inte skadad. Gick med hund flera timmar utan att den hittade något. Sen skjöt jag på den bocken från andra sidan å denna skada var på tvärsom sidan. Hade det varit en kula så hade inte ryggraden klarat sig. Kanske svårt att se på bilden men det var det första som slog mig med men efter att vi konsultade och funderade och undersökte så kom vi fram till att det inte var en skottskada. denna skada är högt upp på djurets vänstra sida och jag sköt mot dess högra sida den gången jag missade
Publicerat September 5, 200718 yr Grattis Dp! Kollat in bilden och din beskrivning av skadan. Har väl egentligen ingen susning men lutar ändå åt skottskada. Infektion och sånt kan ju förändra storleken och utseendet på en skada. Sköt du på motsatta sidan om skadan kan man kanske tänka sig att kulan gått över ryggraden? ifall du befann dig högre än bocken vill säga? Kom o tänka på en bock jag sköt för jäkla massa år sen. Frihandsskyttet var inte min grej, mellan ingångshålet och utgången var det nog mindre än 1 cm. Som väl var så var det mjuk kula och hög hastighet så en knytnävsstor bit av ryggen for väck. Hårdare kula så skulle den inte svampat upp och skadan borde då sett ut som den suttit på "fel" sida, stod själv lite högre än bocken då oxå. /Niklas
Publicerat September 5, 200718 yr Jo klart de kan vara en skottskada men inte min, en kula kan inte flyga över djuret, bromsa och sen gå ner på andra sidan och riva upp ett sår : Såvida min kula inte snuddade ryggen och rev upp varav huden sedan vredsså skadadn blev på andra sidan? Dessutom så hade den första bocken jag sköt på betydligt kortare horn än denna Nä nu slutar jag spekulera, skadad var den, dog gjorde den 8)
Publicerat September 5, 200718 yr De trodde på robsoft att det avr en skottskada, fan nu blir jag osäker. Dock hade bocken jag skjöt på tidigare horn som knappt nådde ut till öronen, hur snabbt växer horn? Kankse det är min skottskada då, då är det extra skönt att ag själv fick avsluta hela saken
Publicerat September 5, 200718 yr Jo klart de kan vara en skottskada men inte min, en kula kan inte flyga över djuret, bromsa och sen gå ner på andra sidan och riva upp ett sår : Hört talas om Vinkelkrut? ;D /Niklas edit:PS kan va jag som trodde det på robsoft oxå, såg inte tråden här innan.
Publicerat September 5, 200718 yr Grattis till alla bockjägare som lyckats Ni som inte lyckats än, kämpa på, trägen vinner
Publicerat September 5, 200718 yr En expert har uttalat sig. Han tror precis som jag. Hade det varit en kula hade djuret dött, eftersom ryggraden skulle gått av Från robsoft Om det är en bock, så är min gissning stångningsskada från brunstens revirstrider. Efter skadan har det blivit infektion som gröpt ur skadan ytterligare. Bockarna kan vara rätt elaka mot varandra, i synnerhet gamla "mördarbockar" kan gå hårt åt sina rivaler. Skadan verker sitta lite för långt ner mot bogen för att vara en skottskada. En träff där borde ha fällt bocken direkt. Möjligen kan man tänka sig en .222Rem e.d. med en för blöt kula som smulats vid anslaget och därför bara gjort en ytlig skada i form av en krater. Fritz _________________ Founder of The Distinguished Levergunner Society of Robsoft You can´t buy skill.