Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågjakt

Featured Replies

Publicerat
enligt min åsikt så dödar en bra skytt lika bra med båge!.. som en bra skytt med bössa!... en bra skytt skjuter inga chans skott ovasett vad han väljer å skjuta med!...

samma gäller dåliga skyttar!.. en dålig skytt e en dålig skytt!... om alla sköt perfekt!. skulle de inte behövas hundar för eftersök!.. ;D

Jo visst är det väl så till viss del, men en dålig skytt med ett dåligt vapen är ännu värre...

Och faktum kvarstår ju att djuret hör bågen och hinner reagera och flytta sig innan pilen kommer fram, och det är Inte bra!

• Svar 361
  • Visningar 30,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jo visst är det väl så till viss del, men en dålig skytt med ett dåligt vapen är ännu värre...

Och faktum kvarstår ju att djuret hör bågen och hinner reagera och flytta sig innan pilen kommer fram, och det är Inte bra!

precis som till bössor!.. finns de ljuddämpare!...å med dom på blir de väldigt tyst!..  å på dom korta håll man bör skjuta med en båge!. så lär inte djuret hinna reagera!... om man nu inte tänker skjuta med något från Hobex!...  ;)

Publicerat
precis som till bössor!.. finns de ljuddämpare!...å med dom på blir de väldigt tyst!..  å på dom korta håll man bör skjuta med en båge!. så lär inte djuret hinna reagera!... om man nu inte tänker skjuta med något från Hobex!...  ;)

Har du sett Hunters Video - Bågjakt?

Där jagar dom med båge på kort håll men även på så korta håll han djuret reagera av djudet från strängen...

Publicerat
Jo Thomas dom hinner reagera. Iaf springbocken i Afrika. Alla som har synpunkter i ämnet har vissa rätt. Jag kan väl hålla med  de flesta i vissa saker. Däremot inte i vissa. Har som sagt inte själv släppt en pil mot levande djur men varit med som passiv jägare eller vad man ska kalla det.Djur upp till dovhjorts storlek skulle jag inte ha några betänkligheter att skjuta med båge efter vad jag varit med om. Större djur,nja studsaren är kanske bättre där. All jakt, dvs att döda en annan levande varelse kräver mkt omdöme oavsett vapen. har gått som hundförare tillräckligt mkt för att skriva under på Råkans inlägg om hagelskytte på rådjur. Är en förbannad styggelse om jag får säga min åsikt om det
Publicerat

Det finns ljuddämpare till bågar sk wispers. Jag kan inte uttala mig om de låter nåt eller ej. Jag har ingen erfarenhet av bågjakt annat än som grabb med egen båge på jakt.

Hade de sådana wisperers på bågarna i videon?

//Roggman66

Publicerat

nopp!.. de har jag inte!.. men hadde dom dämpare på sina strängar då????...

Publicerat

Att det sker skadeskjutningar med hagel hör ju inte hit. Bågen blir ju inte ett bättre jaktvapen för att det finns folk som slarvar med avståndsbedömmning och liknande vid hageljakt.

Grjen är att bågen inte på nåt sätt tillför något i jakten. Det försvårar skottet och ökar skadeskjutningen. Den enda fördel gentomot konventionella vapen som har framförst här så är det att det inte behövs kulfång. I övrigt så har bågen inga som helst fördelar, men en hel del nackdelar!

Publicerat
nopp!.. de har jag inte!.. men hadde dom dämpare på sina strängar då????...

Vet inte hur en dämpare till båge ser ut så jag vet faktiskt inte!

Publicerat
Jo Thomas dom hinner reagera. Iaf springbocken i Afrika.

jepps de vet jag!... men precis som med all jakt!.. man väljer vapen efter de man ska jaga!... går tex inte ut med en afrika bössa för å jaga räv!... eller jaga vatten buffel med en 22lr...

tror inte de finns något vapen som e bäst på allt!... utan var sak har sitt tillfälle!.. även bågen!...  :D

Publicerat
Att det sker skadeskjutningar med hagel hör ju inte hit. Bågen blir ju inte ett bättre jaktvapen för att det finns folk som slarvar med avståndsbedömmning och liknande vid hageljakt.

Grjen är att bågen inte på nåt sätt tillför något i jakten. Det försvårar skottet och ökar skadeskjutningen. Den enda fördel gentomot konventionella vapen som har framförst här så är det att det inte behövs kulfång. I övrigt så har bågen inga som helst fördelar, men en hel del nackdelar!

Då den inte låter på samma sätt som en gevär så störs inte omgivningen på samma sätt, vilka nackdelar?

Det jag menar när jag jämför pilbågen med hagelbyssa är att de är lika dåliga/eller bra, så skall man nu få jaga med hagelbössa så borde man få jaga med pilbåge...

och ja, det finns ljuddämpare till pilbåge som fungera ypperligt.

Tack amakulu för stödet :D

Publicerat

Pilbåge skulle jag gärna jaga med, utan att tveka. Sköt båge på klubb innan vi flyttade upp hit. Så jäkla skoj :) Hade gärna haft en men plånkan vill inte direkt :- Tävlade oxå när jag var med i klubben, 9a i allsvensk juniorserie 8)941 poäng av 1000, låg femma ett tag men jag lyckades fippla bort den placeringen ;D Detta var dock när jag var 10, men ändå ;D Bågjakt åt folket!! :D

Publicerat
Då den inte låter på samma sätt som en gevär så störs inte omgivningen på samma sätt, vilka nackdelar?

Det jag menar när jag jämför pilbågen med hagelbyssa är att de är lika dåliga/eller bra, så skall man nu få jaga med hagelbössa så borde man få jaga med pilbåge...

och ja, det finns ljuddämpare till pilbåge som fungera ypperligt.

Tack amakulu för stödet :D

Thomas du slår huvudet på spiken. Rätt vapen vid rätt tidpunkt. Bågen rätt använd på lämpliga avstånd och med en TRÄNAD bågskytt och rätt storlek på viltet = perfekt. Har själv sett det i Afrika med en bågskytt som heter Doglas. Så dj-a suverän skytt. Både med båge o studsare. Han satte 5 pilar i tian på femtio meter samt sköt tre djur när jag var med honom. 1 impala och 2 springbockar. Inget av de djuren sprang över 50 m innan dom stannade och stod o tittade vad det var som hände. Sedan föll dom lugnt o stilla samman. Skjutavstånd bedömer jag till 25-30 m. Alla tre djuren gick pilen rakt igenom

Råkan; jag har tränat på djurfigurer lite och önskar bara att jag kan få utöva bågskytte på vilt den dagen jag känner mig redo. Det är jag ännu inte. Det är ett krav från min sida att jag skall kunna sätta pilen där JAG vill och inte där jag önskar.Du har en hängiven kompis i detta ämnet i mig :D

Publicerat

Bågjakt är kontroversiellt. Har tjafsat om det tidigare och jag tror att åtminstonde jag landade i något typ.. javisst de som så önskar får väl jaga med båge men det ska vara ett absolut krav med eftersökshund O-C-H KRUTVAPEN MED VID EFTERSÖK! Någon galen bågjägare hävdade nämligen att det gick utmärkt att fipa tex ett rådjur som gick ur sårlega i tex tät granplantering med pilbåge..  ;D Har för mej att argumentet för det var typ ett pilskjutet vilt lämnar aldrig sårlegan  :o Såna ambasadörer behöver inte bågskyttarna.

Sen ett allmänt pekfinger!

De som förespråkar bågjakt.. fine by me, men för helvete ta inte avstamp i ..hagelbössan eller kulvapnet är så uselt i de och de sitationerna så bågjakten är ok!

Ingen bågjägare som önskar vinna acceptans för sitt intresse har något att vinna på att framhålla tex bågen som ett bättre vapen än tex hagelbössan...någonsin!

Mvh!

Publicerat
Thomas du slår huvudet på spiken. Rätt vapen vid rätt tidpunkt. Bågen rätt använd på lämpliga avstånd och med en TRÄNAD bågskytt och rätt storlek på viltet = perfekt. Har själv sett det i Afrika med en bågskytt som heter Doglas. Så dj-a suverän skytt. Både med båge o studsare. Han satte 5 pilar i tian på femtio meter samt sköt tre djur när jag var med honom. 1 impala och 2 springbockar. Inget av de djuren sprang över 50 m innan dom stannade och stod o tittade vad det var som hände. Sedan föll dom lugnt o stilla samman. Skjutavstånd bedömer jag till 25-30 m. Alla tre djuren gick pilen rakt igenom

Råkan; jag har tränat på djurfigurer lite och önskar bara att jag kan få utöva bågskytte på vilt den dagen jag känner mig redo. Det är jag ännu inte. Det är ett krav från min sida att jag skall kunna sätta pilen där JAG vill och inte där jag önskar.Du har en hängiven kompis i detta ämnet i mig :D

!.. jepps broder!... vi har samma tänk!... å de är de jag försöker få fram!.. ja gillar inte förbud!. när "storebror" ska berätta för mej vad jag får å inte får!.. de man vill å framför allt e duktig på ska man få utöva!.. ja e tex INTE mogen för att skjuta med båge!.. iaf inte på något djur!. men jag vet att den dagen kommer att komma!..

Publicerat
Bågjakt är kontroversiellt. Har tjafsat om det tidigare och jag tror att åtminstonde jag landade i något typ.. javisst de som så önskar får väl jaga med båge men det ska vara ett absolut krav med eftersökshund O-C-H KRUTVAPEN MED VID EFTERSÖK! Någon galen bågjägare hävdade nämligen att det gick utmärkt att fipa tex ett rådjur som gick ur sårlega i tex tät granplantering med pilbåge  ;D

Sen ett allmänt pekfinger!

De som förespråkar bågjakt.. fine by me, men för helvete ta inte avstamp i ..hagelbössan eller kulvapnet är så uselt i de och de sitationerna så bågjakten är ok!

Ingen bågjägare som önskar vinna acceptans för sitt intresse har något att vinna på att framhålla tex bågen som ett bättre vapen än tex hagelbössan...någonsin!

Mvh!

Hipshot, hagel till fågel och kanin , hare men inte till rådjur. Då anser iaf jag att bågen är lika mkt värd. Det hela handlar om omdöme o erfarenhet. Finns en hel djävla drös med folk som har licens på en hagelbössa som aldrig borde dra i fält på rådjurasjakt med nämnda vapen
Publicerat

Ljuddämparen ser ut som ....tja en garntoffs.

Publicerat

amakulu..

Bågjägarna, de seriösa som jag ser det, har allt att vinna på att påvisa att bågen är ett etiskt försvarbart jaktvapen och detta skall påvisas genom genomförsta och väl dokumenterade studier.

Att det finns folk som inte kan handskas med sin hagelbössa har inte ett skit med detta att skaffa!

Du verkar ha häftiga erfarenheter av bågjakt, lät ruskigt spännande faktiskt! Fortsätt gärna diskutera bågjakt men lämna våra legala vapen utanför diskussionen. Att dissa hagelbössorna är inget annat än att skjuta sig själv i foten och jag har svårt att ta skit från folk som önskar få sina pilbågar godkända för jakt.

Förstår du vad jag menar med detta Amaukulu? Skit i vad du tycker och inte tycker om bågjakt och hagelbössan mot rådjur, begriper du vad jag far efter?

Mvh!

Publicerat
amakulu..

Ge dej! Bågjägarna har allt att vinna på att påvisa att bågen rätt skött är ett etiskt försvarbart vapen att brukas vid jakt. Detta sker INTE

Punkt!

Gitter inte ta den diskussionen med dig i dag Hipshot. Lämpar sig bättre över en liten flaska Bowmoore och en stor flaska Statesman. Jag har dock sett vad jag sett och ändrar inte inställning. Punkt. Punkt :D
Publicerat

;D ;D

Trassel med datorn här på jobbet, raderade det du citerade, såg inget kul ut!

Mvh!

Publicerat
;D ;D

Trassel med datorn här på jobbet, raderade det du citerade, såg inget kul ut!

Mvh!

Okidoki ;D
Publicerat
då är jag lite nyfiken på en sak!... har du så stor erfarenhet av bågjakt så du vet de??.. ja menar!. de fung juh i andra länder?. så varför inte i swe?.. eller är de så att vi här e så mycket sämmre jägare så vi inte skulle klara av de??..

Du kan radera citatet, det finns inte kvar längre. Läs vad jag skriver. Det är inte frågan om huruvida jag har erfarenhet av det eller ej eller hur?

Mvh!

Publicerat
Du kan radera citatet, det finns inte kvar längre. Läs vad jag skriver. Det är inte frågan om huruvida jag har erfarenhet av det eller ej eller hur?

Mvh!

;D Raderat broder!...

Publicerat

Tackar!

Hoppas bara amakulu glömmer denna tråd, kände att jag vart skitsur när folk dissade min kära hagelbössa och då vet jag av erfarenhet att trådarna brukar gå åt helvete  ;D

Jag vill INTE  ha ngn bågjaktdiskussion, jag tycker som sagt att det är helt ok med bågjakten med ett undantag och det har jag redovisat ovan.

Mvh!

Publicerat
Tackar!

Hoppas bara amakulu glömmer denna tråd, kände att jag vart skitsur när folk dissade min kära hagelbössa och då vet jag av erfarenhet att trådarna brukar gå åt helvete  ;D

Jag vill INTE  ha ngn bågjaktdiskussion, jag tycker som sagt att det är helt ok med bågjakten med ett undantag och det har jag redovisat ovan.

Mvh!

Glöm inte whiskeyn broder. Den finns här när du än kommer för att ta denna disk. med Amakulu. Jag respekterar allas åsikter det vet du. Whiskeyn finns lik förbannat här om du känner för det. Skottkärra att köra dig till sängen finns oxå. :-*
Publicerat

Oj...jag som nyligen satt mej vid datorn för att svara på Råkans inlägg blev nu lite paff,här fanns det tydligen hur mycket som helst att svara på...

Har nu läst om ljudämpare och andra attrialljer både på krutvapen och pilbågar,smaken är som baken,fortfarande i min värld använder man det som troligen avfångar bytet på bäst sätt allt för att minska lidanden gentemot bytet. Jag är inte dummare att jag fattar att dessa rakbladsvassa pilspetsar är fullkommligt acceptabla som dödare. Ser däremot lite längre vad det gäller säkra skott,kan inte i min vildaste fantasi förstå att det skulle vara lättare att träffa ett djur med pil o båge än ett gevär. I och med att det troligtvis INTE är lättare bör detta argument för bågjakten snarast falera,då som jag ser det,att vi har bättre alternativ som i detta fall just krutvapen.

Sen det här med hagelpangen och vad folk gör med den... Hagel mot tex.rådjur är ett mycket bra vapen,nästan ala djur dör på stubben,har varit med så pass länge att jag till och med vill påstå att en hagelsvärm på 20 meter i sidan på ett rådjur alltid slutar på samma sett...knall o fall !!!

Problemet med hagel är när det sitter i händerna på folk som inte vet vad dom sysslar med !! Tror att problemen skulle bli 7 resor värre med bågskyttar som inte dom heller visste vad dom sysslade med.

Att dra liknelser med ett hagelvapen i detta fall,tyder endast på brist av argument,som jag ser det i alla fall.

Jag ser endast förslagen till tillåten bågjakt i Sverige som ett sätt att försöka försvåra det för skytten och därmed höja statusen i svårighetsgrad i klubben för gemensam beundran !!

Puss alla 8)