Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågjakt

Featured Replies

Publicerat

Vad säger att en pilbåge e svårare att skjuta med än ett Gevär?

Personligen skjöt jag bullseye varenda skott med båge första skjuten (10år) ::) medans hagelpangen har jag fått slita med för att lära mig behärska!

Så att de skulle vara ett dåligt argument håller jag ABSOLUT inte med om.

Allt handlar ju om träning!

Man får tycka vad man man vill men jag e helt FÖR bågjakt i Sverige och på armborst finns det kikarsikten precis som på gevären!

• Svar 361
  • Visningar 30,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Att det sker skadeskjutningar med hagel hör ju inte hit. Bågen blir ju inte ett bättre jaktvapen för att det finns folk som slarvar med avståndsbedömmning och liknande vid hageljakt.

Grjen är att bågen inte på nåt sätt tillför något i jakten. Det försvårar skottet och ökar skadeskjutningen. Den enda fördel gentomot konventionella vapen som har framförst här så är det att det inte behövs kulfång. I övrigt så har bågen inga som helst fördelar, men en hel del nackdelar!

Grejen är ju den att dagens bågjaktsutrustning inte är ett sämre vapen... om jag inte hört fel finns det djur i afrika som är tillåtna att jaga med båge men inte med tex 6,5:an (tror man snackar kraftigare än 30-06)?! Amakulu kanske vet detta???

Själva bågen i sig tillför inget, det håller jag med om, däremot så tillför själva jaktformen en hel del för de som gillar jakt... det är ju stor skillnad på att med hagelbössan passa ett drevdjur med ett skjutavstånd på 25-30m jämfört med att smyga/passa ett helt ostört djur som du måste komma inom 20 meter på för att få en skottchans... känns som en helt annan dimension

Djuren hör ljudet av strängen, man har olika ljuddämpande grejor men helt tyst blir den inte, och ibland hinner djuret krypa ihop lite grann (som när du själv blir skrämd) det handlar alltså inte om några stora rörelser... vissa påstår att ibland fortsätter djuret beta efter att de blivit träffade för att sedan segna ner och dö.

Publicerat
Djuren hör ljudet av strängen, man har olika ljuddämpande grejor men helt tyst blir den inte, och ibland hinner djuret krypa ihop lite grann (som när du själv blir skrämd) det handlar alltså inte om några stora rörelser... vissa påstår att ibland fortsätter djuret beta efter att de blivit träffade för att sedan segna ner och dö.

Djur och människor reagerar inte på samma sätt, jag har sett i filmer flera gånger att djuret påbörjar ett språng och hinner en meter innan pilen kommer fram. Och visst, vi människor skulle säkert bara huka till lite men det beror på att människan inte är bra på sånna situationer, om det inte vore för människans inteligens så hade vi dött ut för länge sen! En människa kryper ihop, ett djur försöker springa bort, en skjuten människa lägger sig och inväntar döden, ett skjutet djur gör det inte som vi alla vet, och dom gjorde det skulle vi inte behöva eftersöks hundar!

Jag har sett filmer där dom skjuter älg, zebra och annat storvilt med båge och dom dör. Det är klart dom dör vid en perfekt träff men som sagt tidigare det hade dom gjort med en perfekt träff av en 22 lr oxå, men det gör det inte rätt att jag storvilt med ett sallongsgevär tycker jag!

Publicerat

Så du menar att djuret hinner reagera och förflytta sig 1 meter på 2 tiondels sekunder? det tror inte jag  :)

Däremot så tror jag att det reagerar och hinner påbörja frånskjutet... vilket eg innebär att det kryper ihop/tar sats...

Publicerat

Dom reagerar ganska olika från gång till gång.

Det jag såg så kom pilen nästan en halvmeter för långt BAK på grund av att djuret hann röra sig framåt. Hade det vart en förberedelse för att hoppa och han hade krupit ihop tror jag pilen hade gått framför eller över.

Jag är som sagts tidigare inte något proffs på bågjakt. Och detta kan ju hända om djuret varskor att du finns även vid kuljakt.

Dock så tror jag risken är större vid bågjakt, då jag har sett reaktioner hos djuren i nästan samtliga fall. (Innan skott)

Publicerat

Man behöver kanske inte ha så bråttom att dra upp strängen för att sedan slänga iväg pilen bara ::) Ser man att djuret står kvar är det ju "bara" att skjuta.. Själv skulle jag vilja jaga med båge främst för utmaningen, att ta sig så nära djuret som möjligt, inte bara sätta upp en uv för att sitta o dricka kaffe o skjuta några kråkor :-* :-* ;D ;D Ser man att djuret springer iväg skjuter man såklart inte!

Publicerat
Så du menar att djuret hinner reagera och förflytta sig 1 meter på 2 tiondels sekunder? det tror inte jag  :)

Däremot så tror jag att det reagerar och hinner påbörja frånskjutet... vilket eg innebär att det kryper ihop/tar sats...

Jo jag menar faktiskt det... Jag har aldrig jagat med båge (Och kommer nog aldrig göra det heller) så det enda jag vet är från dom filmer jag sett, och där hinner djuren röra sig. Ett djur som t.ex. antilop eller rådjur har en grym reaktionsförmåga, en människa skulle nog inte hinna reagera men klövvilt gör det.

Sen är det kanske inte en full meter utan som Ijahman säger en halvmeter, men på ett djur som rådjur som har en träffyta stor som en hand är en halvmeter väldigt mycket!

Publicerat
Man behöver kanske inte ha så bråttom att dra upp strängen för att sedan slänga iväg pilen bara ::) Ser man att djuret står kvar är det ju "bara" att skjuta.. Själv skulle jag vilja jaga med båge främst för utmaningen, att ta sig så nära djuret som möjligt, inte bara sätta upp en uv för att sitta o dricka kaffe o skjuta några kråkor :-* :-* ;D ;D Ser man att djuret springer iväg skjuter man såklart inte!

Det är inte när du spänner bågen som djuret reagerar utan när du släpper strängen.

Publicerat

Då får man la se till att smörja releasern ordentligt då, o ha en supermegadundermagnum-tyst sträng ;) ::)

Publicerat

Om det är utmaningen ni är ute efter så kan ni ju bedriva smygjakt med hagelbössan. Det blir ju samma sak men säkrare skott.

Publicerat
Jag har aldrig jagat med båge

Inte jag heller  ;) men jag kan mycket väl tänka mig att göra det  :)

Jag har kompisar som är aktiva bågjägare och jag väljer att lita mer på dom än tex på nån film med "häftig musik" i bakgrunden... men det är mitt val...

www.bagjakt.org

Publicerat

Angående att djuret rör sig i skottögonblicket:

Kolla in den här filmen

Titta på slow motion scenerna. Det syns tydligt att hjorten rör sig ganska mycket efter det att pilen har släppts. I det här fallet gick det ju bra, men om den hade rört sig åt ett annat håll, vad hade hänt då?

Publicerat

Ja, precis vad jag skrev! det kryper ihop/tar sats!!!  :o

Tack sax, skönt med medhåll!  ::)

Publicerat
Ja, precis vad jag skrev! det kryper ihop/tar sats!!!  :o

Tack sax, skönt med medhåll!  ::)

Nja, pracis som jag skrev så kröp den ihop och bak. Alltså hade pilen träffat framför eller ovanför i det fallet vi pratade om.

Dom reagerar ganska olika från gång till gång.

Det jag såg så kom pilen nästan en halvmeter för långt BAK på grund av att djuret hann röra sig framåt. Hade det vart en förberedelse för att hoppa och han hade krupit ihop tror jag pilen hade gått framför eller över.Jag är som sagts tidigare inte något proffs på bågjakt. Och detta kan ju hända om djuret varskor att du finns även vid kuljakt.

Dock så tror jag risken är större vid bågjakt, då jag har sett reaktioner hos djuren i nästan samtliga fall. (Innan skott)

Publicerat
Grejen är ju den att dagens bågjaktsutrustning inte är ett sämre vapen... om jag inte hört fel finns det djur i afrika som är tillåtna att jaga med båge men inte med tex 6,5:an (tror man snackar kraftigare än 30-06)?! Amakulu kanske vet detta???

Själva bågen i sig tillför inget, det håller jag med om, däremot så tillför själva jaktformen en hel del för de som gillar jakt... det är ju stor skillnad på att med hagelbössan passa ett drevdjur med ett skjutavstånd på 25-30m jämfört med att smyga/passa ett helt ostört djur som du måste komma inom 20 meter på för att få en skottchans... känns som en helt annan dimension

När det gäller bågjakt i tex Afrika så är det i vissa länder tillåtet att skjuta buffel , elefant m.m med båge. Ska du skjuta med studsare säger lagen minimum 375:a. Håller med om att det är motsägelsefullt.
  • 2 weeks later...
Publicerat

Hej alla!

Bågjakt funkar! Har provat det under 20 år nu. Bågjakten fäller varje år mer storvilt i världen än vi skjuter älg i Sverige. Enbart i Nordamerika fälls över 1 miljon storvilt med pil årligen. Här räknas allt från vitsvanshjort och uppåt.

Provjakten i Sverige under 98-02 gav en skadskjutningsprocent på 3,3. Jägareförbundets officiella siffra för älgjakten ligger på 4,5%. Jag säger inte att bågen är bättre än geväret i något avseende. Men den är inte heller sämre. Bara ytterliggare ett vapen i min vapengarderob. Jag får inte jaga buffel i sydafrika med min 30.06, däremot är min båge godkänd för det. Vi snackar alltså inte om några leksaker som man leker indianer med.

Jag har läst de flesta inlägg under denna debatt och hört de flesta frågor under alla år som jag stått i monter på diverse mässor och informerat om bågjakt för Svenska Bågjägareförbundets räkning. Jag har ingen lust att sitta och svara på vartenda inlägg. Däremot vill jag gärna att ni besöker www.bagjakt.org och tar del av allt det material och de undersökningar som presenteras på vår hemsida. Där har ni fakta om just bågjakten.

Pilbågen är ju världens mest beprövade jaktvapen genom tiderna. Den har ju hängt med i ca 46 000 år. Men sen den så kallade compoundbågen introducerades i början på 1970 talet så har utvecklingen gått rasande snabbt.

Man ska inte jämföra dagens bågar med stenåldersvapen. Ingen jämför ju dagens gevär med flintlåsbössor.

Kudun på den lilla bilden fällde jag i sydafrika med pil och den gick i backen inom 30 meter. Skjutavstånd 17 meter. Den stod och drack vatten när pilen passerade rätt igenom båda lungorna och spräckte bogbladet på sin väg ut. Den lyfte på huvudet och lyssnade. Den var inte medveten om att den blivit träffad. Det tog några sekunder innan den insåg att något var fel och började sakta dra sig undan. De sista metrarna försökte den ta något som liknar språng, men benen bar inte riktigt. Den gick omkull inom synhåll från mig. Efteråt satt pilen fast i backen och när jag undersökte den så var den helt färgad av ljust lungblod. Att kunna undersöka pilen ger mycket värdefull information om hur träffen tog. Nu var det inget problem i detta fall då jag såg att träffen satt bra och såg djuret gå omkull. Min jaktvärd i sydafrika berättade att djuren som skjuts med krutvapen på hans område i de flesta fall springer undan längre än efter träff med en jaktpil. Detta förklarade han med att djuren panikrusar efter ett gevärsskott, när en pil passerar rätt igenom djuret så fattar de knappt vad som hänt. Vid eftersök ger en pilträff tydligare blodspår att följa. Men det spelar mindre roll. Oavsett vapenslag så slutar en bra träff med ett dött djur. Vad gäller precision så är det ingen skillnad på gevär och båge om man håller sig inom sitt eget effektiva skjutavstånd oavsett vapen.

m.v.h

J.S

Publicerat

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Jag kan inget om detta men om jag inte mins fel så hade man ett inslag där man jämförde bågskytte kontra gevärsskytte i "Grabbarna på Fagerhult" för en massa år sedan.

Kan man köpa den serien på DVD eller VHS?

Bågskyttens insats var sådär medan gevärskytten, tror det var Pär Lorentzsson, träffade tavlan gång på gång mitt i prick.

Jag säger inte att bågskytte är sämre eller bättre men det krävs mycket mer av skytten/jägaren vid bågskytte.

Publicerat

Hej igen!

Ja, TV-serien Grabbarna på Fagerhult hade onekligen en otrolig genomslagskraft i början på -90 talet.

Vad som inte visades lika tydligt var när Pär Lorentzon skulle skjuta äpplet från dockans huvud och istället träffade lågt så skallen sprack långt ner på halsen på dockan.

Jag fick mycket gliringar om just detta och beslöt mig för att göra ett litet test i mitt jaktlag.

11 skyttar med gevär och jag med pilbåge.

Vi slog vad om en symbolisk summa pengar. Alla som skjuter tätare än jag får betalt av mig och de som sprider mer betalar mig.

Detta lilla test  utfördes med stående skytte utan stöd. Eftersom geväret ger möjlighet till skott på längre håll och alla var överens om att man kan ta ett skott med bra precision på 100 meter, så fick gevärsskyttarna skjuta på 100 meter och min pilbåge är ju ett korthållsvapen så jag fick sätta upp min tavla på 25 meter. Ett normalt håll under bågjakt.Sen mätte vi spridningen med en passare och noterade resultatet.

För att göra en lång historia kort så slutade det med att 9 skyttar betalade mig en tjuga var och jag fick pröjsa 2 av skyttarna. Nämnas kan att skyttarna i jaktlaget speglar ett ganska bra genomsnitt på den normale älgjägaren i Sverige. Gliringarna slutade när testresultatet granskades.

Den dagen bågjakt blir tillåten i Sverige så kommer skogarna inte att invaderas av allehanda skumt folk som gödslar pilar omkring sig. För bågjakten är och kommer inte att bli någon allmogejakt.

Det finns de som aldrig lyckas ta sig så nära ett vilt att skottillfälle ger sig med båge.

Ett argument jag hört genom åren är: "Men man kan ju smyga in på 20 meter med bössa också och få samma upplevelse". Ja visst kan man smyga nära inpå med bössa. Med båge så måste du. Skillnaden mellan kan och måste i detta fall är större än de flesta anar. Därav kommer en del av tjusningen med bågjakt. När man pratar med flugfiskare så säger man bara: Detta är jaktens flugfiske! De förstår omedelbart vad man menar.

Faktum är att 97% av bågjägarna även jagar med krutvapen. Vi har bara valt ytterliggare ett vapen till vår vapengarderob och den belastar inte de övriga licenserna.

Jag jagar inte hare med stövare, är inte speciellt intresserad av fällfångst heller. Men skulle aldrig motarbeta eller missunna någon att utöva sin jaktform.

Bågjakten idag är etisk på alla plan.

Men som överallt i samhället finns det ju individer som inte ska syssla med bågjakt eller jakt överhuvudtaget. Vi pratar om de oansvariga som finns i alla läger oavsett om det handlar om jakt, motorsport, båtliv eller skoterkörning.

Ikväll sitter jag och passar lite råbock med 30-06:an. Till hösten jagar jag rådjur med pilbåge på Åland och i november vitsvanshjort i Michigan, USA.

Skönt att kunna ha lite valfrihet.

Publicerat

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Kan inte förklara mig bättre än jag gjort... Jag är helt emot bågjakt på större djur!

Jag skulle kunna gå med på att klassa pilbåge på samma nivå som hagelgevär, men inte högre... (Och då ska man veta att jag är "tveksam", men inte emot, hagel på rådjur. Alltså ingen jakt på rådjur och uppåt med båge, men resten kan jag gå med på...)

Och då ska självklart bågen klassas!!! Man ska inte kunna ta en pinne och sätta på en tråd och kalla det för pilbåge... Laglig bågjakt ska vara med en riktig compoundbåge och med riktiga jaktpilar som är godkända av SJF eller liknande, då kan jag gå med på att klassa båge som ett klass två vapen...

Missförstå mig inte nu... Jag har faktiskt ändrat mig lite... Innan jag startade i denna diskution ville jag inte ha bågjakt alls eller kanske klassa bågen som klass 4 vapen... Nu efter alla argument o.s.v så har jag faktiskt ändrat mig till att klassa bågen som ett klass 2 vapen! Men jag tycker fortfarande inte att vi ska legalesera jakt på älg, vildsvin eller annat klövvilt med båge, men resten är nu okej för mig om man håller sig under 20 meter!!!

En riktig man kan ändra sig.  ;D

Publicerat
En riktig man kan ändra sig.  ;D

;D... sånt e bra!......  ;D..

;D denna tråd har fått mej å börja vilja jaga med båge! redan nu!.. har varit in på div sidor å läst!.. fundilerar på å ta examen å köpa mej en riktig bra båge!...  ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Tycker att de e bra att man kan ändra sig men när tjurskalligheten övervinner förnuft tar jag timeout.

Inte lönt att diskutera med väggar!

Bevisen talar för sig själv o allt annat e politiskt dravel.

Vist får man tycka men de kan skita sig kapitalt ibland!

Pga såna "TYCKEN" får vi inte heller jaga Ekorre, Korp, Morkulla mm mm.

Låt en vegan ta fram en utredning om skottverkan på älg kontra lidande så lär de inte bli mer älgjakt heller!

(Haft en sömnlös natt)  >:(

Håll er till de ni kan o låt sakkunniga sköta resten i såna här frågor!

Publicerat

Hej på er.

En del frågor ang bågjakt blir det, som så ofta när man aldrig prövat eller skaffat sig kunskap om ett ämne så är det naturligt att vara är lite negativ.

Herendil

Det känns som om du slår in en redan öppen dörr när du skriver om klassindelning. Idag är det så att tex på åland, danmark har de krav på anslagsenergi, pilvikt och spetsens skärdiameter beroende på vilket vilt du jagar.

Vad du skjuter med spelar ingen roll (compound, långbåge eller recurvebåge). Klara du uppskjutningen med ditt vapen så gäller det tills nästa uppskjutning (Åland=1/år).

Att begränsa jakten upp till rådjur förstår jag inte, vad baserar du denna tanke på? ???

Om jag är i sydafrika och jagar pärlhöns så räcker det att min pil har en anslagsenergi på 34 joule (klass 1) men om jag skall jaga buffel måste den uppfylla 109 joule (klass 4).

Du har en viktig poäng, man skall hålla sig inom rätt avstånd. :)

Några frågor som jag stött på

1. Pilens vs kulans anslagsenergi?

Tänk på att det det är två olika principer, normalpilen anslagsenergi ligger på ca 90-100J men belastningen på pilspetsen är så låg (räkna ut arean på spetsens skärande ytor). Det är därför pilen penetrerar mycket bättre än en kula (som svampar upp sig vid träff, som den skall göra).

2. Det finns i allafall ingen chockverkan i pilen.

Sant, men det finns ingen "chock" i hagelskottet heller, knallfalleffekten beror på ett hagel som träffat ryggmärg, hjärnan osv. Chock=akut blodtrycksfall.

3. Precision

Här talar jag för mig själv: På 40 meter skjuter jag inte sämre/sprider med min båge än med min 30-06 (stående med öppna riktmedel). :D

Håller man sig inom "hagelavstånd" med pilbågen så fungerar detta utmärkt.

Vissa djur som impala och hjort är känsliga med "stringjump", de kryper ihop och tar sats när de hör bågsträngen. Här bör man skjuta på ganska korta avstånd, lågt i djuret och när det är upptaget med att äta/dricka/titta bort etc.

4. Hur blir man en bågjägare?

Man behöver jägarexamen (full)

Internationell bågjägarexamen (IBEP)

Danmark har en egen utbildning med återkommande skjutprov

Ofta krävs det också ett återkommande årligt skjutprov (Åland mm).

Gå in och kolla på SBJF för mer info.

Det ena jaktsättet förtar inte det andra! ;D

MVH/s