Publicerat Juni 1, 200719 yr Herendil! En riktig karl ska kunna ändra sig! Trevligt att höra! ThomasMamre! Du har mail från mig! m.v.h JS
Publicerat Juni 1, 200719 yr Hej, Trevliga och sakliga inlägg från folk med egen erfarenhet vilket alltid är trevligt. :)Trots det har jag inte fått ett argument varför vi skall godkänna det egentligen. Vi har etiskt försvarbara jaktformer idag med kulvapen. Jag har ett par gånger fått kritik när jag har knivat vildsvinskultingar på stånd för att inte riskera hundar.(nånting jag har slutat med) En stickkniv med dubbla skärande eggar med 90kg bakom förlänger grisens dödskamp med minst 200% räknat i tid jmf med om jag skjutit samma kulting med 9,3x62 på samma ställe i kroppen (hjärta) pga den oerhörda skillnaden i energi som lämnas av en kula jmf med en skärande kniv..eller pil troligtvis. Tycker detta förstärks av bågjägares propaganda filmer dessutom, avblödningen tar helt enkelt längre tid varför den kliniska tidpunkten för död också förlängs. Om djuret lider när den står där och vacklar med en pil i bogen är för mig omöjligt att spekulera om. Men om valet var fritt vid en egen avrättning, 30-06 eller compoundbåge råder ingen tvekan om vad jag valt för att få till ett så snabbt slut som möjligt. Ytterst morbid och motbjudande jämförelse men tänkvärd. Som sagt, att man har tillåtit bågjakt i amerika och Finland är inget argument isig i mina ögon. Jag har aldrig skjutit ett djur med pilbåge men sett många filmer från i första hand amerika. Om det blir godkännt i Sverige kommer jag inte bilda medborgargarde imot, men min inställning kommer finnas kvar. Välkomna till forumet föresten, saklig debatt är alltid trevligt. Och utan meningsskiljaktigheter, ingen debatt MVH
Publicerat Juni 1, 200719 yr Hej igen!Ja, TV-serien Grabbarna på Fagerhult hade onekligen en otrolig genomslagskraft i början på -90 talet. Vad som inte visades lika tydligt var när Pär Lorentzon skulle skjuta äpplet från dockans huvud och istället träffade lågt så skallen sprack långt ner på halsen på dockan. Jag fick mycket gliringar om just detta och beslöt mig för att göra ett litet test i mitt jaktlag. 11 skyttar med gevär och jag med pilbåge. Vi slog vad om en symbolisk summa pengar. Alla som skjuter tätare än jag får betalt av mig och de som sprider mer betalar mig. Detta lilla test utfördes med stående skytte utan stöd. Eftersom geväret ger möjlighet till skott på längre håll och alla var överens om att man kan ta ett skott med bra precision på 100 meter, så fick gevärsskyttarna skjuta på 100 meter och min pilbåge är ju ett korthållsvapen så jag fick sätta upp min tavla på 25 meter. Ett normalt håll under bågjakt.Sen mätte vi spridningen med en passare och noterade resultatet. För att göra en lång historia kort så slutade det med att 9 skyttar betalade mig en tjuga var och jag fick pröjsa 2 av skyttarna. Nämnas kan att skyttarna i jaktlaget speglar ett ganska bra genomsnitt på den normale älgjägaren i Sverige. Gliringarna slutade när testresultatet granskades. Den dagen bågjakt blir tillåten i Sverige så kommer skogarna inte att invaderas av allehanda skumt folk som gödslar pilar omkring sig. För bågjakten är och kommer inte att bli någon allmogejakt. Det finns de som aldrig lyckas ta sig så nära ett vilt att skottillfälle ger sig med båge. Ett argument jag hört genom åren är: "Men man kan ju smyga in på 20 meter med bössa också och få samma upplevelse". Ja visst kan man smyga nära inpå med bössa. Med båge så måste du. Skillnaden mellan kan och måste i detta fall är större än de flesta anar. Därav kommer en del av tjusningen med bågjakt. När man pratar med flugfiskare så säger man bara: Detta är jaktens flugfiske! De förstår omedelbart vad man menar. Faktum är att 97% av bågjägarna även jagar med krutvapen. Vi har bara valt ytterliggare ett vapen till vår vapengarderob och den belastar inte de övriga licenserna. Jag jagar inte hare med stövare, är inte speciellt intresserad av fällfångst heller. Men skulle aldrig motarbeta eller missunna någon att utöva sin jaktform. Bågjakten idag är etisk på alla plan. Men som överallt i samhället finns det ju individer som inte ska syssla med bågjakt eller jakt överhuvudtaget. Vi pratar om de oansvariga som finns i alla läger oavsett om det handlar om jakt, motorsport, båtliv eller skoterkörning. Ikväll sitter jag och passar lite råbock med 30-06:an. Till hösten jagar jag rådjur med pilbåge på Åland och i november vitsvanshjort i Michigan, USA. Skönt att kunna ha lite valfrihet. Eftersöket på dockan lär inte ha varit så långt eller. 8) Ser inte nackdelen med detta. Tävling mellan gevär och båge är ju jätteintressant. Eftersom några har uttryckt tveksamhet till hagelgevär och dess verkan på vilt föreslår jag följande: Tavla, 25 m. En hagelskytt, valfri hagelstorlek. Jag tror Hipshot ställer upp! En bågjägare med valfri båge. 100 skott på kortast tid, flest 5-1 vinner. ;D ;D
Publicerat Juni 1, 200719 yr Eftersöket på dockan lär inte ha varit så långt eller. 8)Ser inte nackdelen med detta. Tävling mellan gevär och båge är ju jätteintressant. Eftersom några har uttryckt tveksamhet till hagelgevär och dess verkan på vilt föreslår jag följande: Tavla, 25 m. En hagelskytt, valfri hagelstorlek. Jag tror Hipshot ställer upp! En bågjägare med valfri båge. 100 skott på kortast tid, flest 5-1 vinner. ;D ;D Kan du utveckla vad syftet med den jämförelsen skulle vara ???
Publicerat Juni 1, 200719 yr Begriper inte indianmentaliteten., 'Varför återgå till den primitiva formen av jakt när det nu finns effektivare sätt att jaga. Bågjakt anser jag är rena rama skiten, tar tid, tassa i ullstrumpor och en sjuhelvetes tid att avfånga. Nu får jag väl alla robin hood wannabeees över mig.
Publicerat Juni 1, 200719 yr Hej MKJ! Jag har sett otaliga jaktfilmer från USA med både båge och gevär. De amerikanska gevärsskotten har inte heller alla gånger varit speciellt imponerande. Det har gjorts många studier om jaktpilens verkan vid träff. Är det en sak som garanterat är säkert är att urblödningen överträffar den som en kula orsakar i de allra flesta fall. Vi tar ett exempel från en ren medicinsk studie av vad som inträffar när en kula träffar en artär. Kulan kommer med 800-900 m/sek och träffar djuret. Kulan trasar sönder vävnader och sliter av artärer. När en artär får denna skada från en kula inträder något som kallas artärspasm. Det vill säga artären upplever en retning och drar ihop sig ibland på en sträcka av flera centimeter. Du kan jämnföra den med en krympslang som blir upphettad. Den krymper ihop. När en jaktspets skär av en artär så uteblir denna artärspasm och artären står vidöppen och pumpar ut blod. Blodtryckfallet är omedelbart och kraftigt. Vid eftersök har man efter en pilträff betydligt mer blod på marken att följa. (Undantaget vissa träffar på vildsvin, Deras lager av späck har en makalös förmåga att täppa igen in och utgångshål) En kompis till mig skjuter gris med 375 H&H och säger att den kalibern rensar hålen bra och ger ett fin spår att gå på. En mer eller mindre proffesionell eftersöks kille vid namn Jörgen Lang i Danmark har erfarenheten att djuren går kortare sträcka och är lättare att hitta efter en pilträff än motsvarande träff efter kula. Han utför årligen mer än 100 eftersök och borde rimligen veta vad han pratar om. I Danmark finns ju något som heter Schweisshundregistret http://www.schweiss.dk En organisation dit hundlösa jägare kan ringa för att få tillgång till eftersökshund. Din jämförelse att sticka kniven i grisar är inte riktigt relevant om du tänkte den som en jämförelse mot en jaktpil. Vi ska inte heller hänga upp oss på hur mycket joule en båge levererar. Min jaktbåge avger drygt 100 joule. Inte ens det som du får ur en .22 lr (runt 150 j) Men mina 100 joule räcker för att fälla älg, björn och Elandantilop (500-1000kg levande vikt). Hur många skulle prova .22 lr på dessa vilt? Joulen blir med andra ord lite missvisande när vi jämför gevär och båge. En kula ska avge sin energi i djuret. En pil svampar inte upp sig för att avlämna energi. Den ska skära sönder rubbet i sin väg genom djuret. Pilen orsakar en lång och bred sårkanal rätt igenom bytet och här är den fullt jämnförbar med de grövsta jaktkalibrarna. För övrigt har vi på denna sida fått en mycket intressant debatt och bra inlägg från er alla.
Publicerat Juni 1, 200719 yr Eftersöket på dockan lär inte ha varit så långt eller. Ser inte nackdelen med detta. Orjant! Vill bara kommentera ovanstående från dig! Om det hade varit du istället för dockan som hade stått där??? ;D Ser du nackdelen nu?
Publicerat Juni 1, 200719 yr Jag hade inte låtit dig Willhem Tella mig heller. ;) Vet ej vad som hade varit värst, genomskjutet huvud av 30 - 06 eller en stabil pil i pannbenet. 8) 8) Jämnförelsen mellan båge och hagel gjordes tidigare i debatten där pil och båge framhävdes mot hagelgevär därav skjuttävlingen. :-X :-X Jag tycker att det är jättebra för er att ni kan utöva er jaktform om ni vill utomlands. De gånger jag har provat en compoundbåge har det ej varit helt enkelt att spänna dem så jag håller mig till min kära 9,3x57 med rödpunktsikte för skott på nära håll. Den funkar ganska bra! ;D ;D Att jämföra svensk jaktmoral med amerikansk funkar väl inte. Det är väl två helt skilda världar. Se bara filmen "Boar to death" eller grabben som sköt en monstergris med revolver, idioter! > > Det är väldigt trevligt att läsa argumentationen och det är väl inte helt omöjligt att endast pil och båge tillåts i framtiden med hänvisning till alternativa material för bly om MP får som dom vill. ;)
Publicerat Juni 1, 200719 yr "JS" Var in o läste på sidan o fick en riktig "dröm" om att få jaga vinterripa med båge. Hur coolt vore inte det o vilken utmaning sen att lyckas genomföra detta i -30grader. För vissa av oss jägare e de inte viltet som faller som e jakt utan vägen dit!!! Vill jag meja gås i hög e hagelautomaten ett faktum Sen får var o en tycka som de vill men för de mesta har de fel om de inte tycker som jag! :D ;D ;D
Publicerat Juni 1, 200719 yr Vet ej vad som hade varit värst, genomskjutet huvud av 30 - 06 eller en stabil pil i pannbenet Hej Orjant! Till ditt ovanstående inlägg kan jag svara att det spelar nog ingen större roll då slutresultatet förmodligen är detsamma oavsett vapen. Nu har jag inte för vana att skjuta folk i pannbenet. Men kan tänka mig att det är likgiltigt vilket vapen man använder. Jag kan berätta en liten kuriosa grej om skjutning och det Wilhelm Tellande du skrev om. Ibland brukar jag träna på ca 20 meters håll och skjuta på 33 cl colaburkar. Men då brukar jag lägga ner burken och skjuta pilarna in i kapsylöppningen. Sist jag gjorde det så fick jag kommentaren! Du har ju tränat! Det är ju fusk. Aldrig blir dom nöjd!!! En compoundbåge kan vara lite svår att spänna. Min ligger på ca 35 kilos dragvikt och det är ingen på mitt jobb som orkar spänna upp den. Jag brukar lite retsamt säga att allt beror på ren råstyrka. Sanningen är dock 30% styrka 70% teknik. Tidigare sköt jag med nästan 50kg i dragvikt. Men när man blir äldre så inser man att kroppen inte tål hur mycket som helst. Jag valde en lite svagare båge. Kan nämna att 25 kilo är tillräckligt för att fälla älg. Ha en trevlig helg! Jag återkommer på detta forum till veckan!
Publicerat Juni 2, 200719 yr ;D.. härligt å se de tillkommit lite fakta runt denna diskution!. å inte bara massa tyckanden!.. eller de alla tycks sett på film!.. ;D så JS och S... tack för era inlägg!... å länkarna ni lagt in!.. mycket trevlig läsning där!.. ;D ugh.. ThomasMamre... ;D
Publicerat Juni 2, 200719 yr ;D.. härligt å se de tillkommit lite fakta runt denna diskution!. å inte bara massa tyckanden!.. eller de alla tycks sett på film!.. ;D så JS och S... tack för era inlägg!... å länkarna ni lagt in!.. mycket trevlig läsning där!.. ;D ugh.. ThomasMamre... ;D Instämmer 100% Nu har man blivit sugen på att ta upp sitt bågskytte igen! Nån som har en bra länk till nån armborstklubb när vi ändå är igång?
Publicerat Juni 2, 200719 yr jag läste i någon gammal jaktjournalen om effekten av pilar,dom skjöt på en död älg på 25m dom hade rlagt älgen på mage och skjutit bog skott och enligt bilden så hade 2st pilar gått igenom och 2satt mer än halva pilen ut på utgångs sidan ;D skall tilläggas att jag gärna skulle jaga med båge om jag fick, men det är kanske inte lika effektivt som med studsare men roligare mvh, samme
Publicerat Juni 2, 200719 yr det är kanske inte lika effektivt som med studsare men roligare Garanterat inte för älgen!
Publicerat Juni 3, 200719 yr jag personligen har ringa erfarenhet av bågjakt!. men förkastar inte de som en bra jaktform!. iaf inte förens motsattsen är bevisad!. å än så länge är de inget som lyckats fått mej till de!. när man läser de Js och S skriver samt tittat på de som finns på nätet! så får iaf jag uppfattningen om att de fung mycket bra!.. man kan själklart inte skjuta på samma håll som med en bössa!. men att stoppa ett djur gör en jaktpil minst lika efektivt.. kan man fälla så stort vilt som upp till 1000kg så talar de för allt tycker jag!.. jag har iaf tagit reda på den fakta som finns runt bågjakt och de känns som de skulle passa mej!.. så nu e de dax för mej iaf att gå med i Svenska Bågjägarförbundet, och köpa en jaktbåge och börja öva!. för att sedan ta min jägarexamen för de osså!.. ugh ThomasMamre!.. :D
Publicerat Juni 4, 200719 yr ThomasMamre! Jodu, nog funkar bågen som jaktvapen. Världens största älg med hornutlägg på 209,5 cm är fälld med en välriktad pil. Den gick 35 meter och sen stöp kungen i backen. Här i Sverige fäller vi ca 100 000 älgar årligen med studsare. Det är ju peanuts mot vad som varje år fälls med båge på andra sidan atlanten. Älgar, Brun, svart och isbjörn. Bison och den mäktiga wapitihjorten jagas med framgång av ca 4 miljoner bågjägare. Vad är det som behöver bevisas egentligen för att kunna jaga i Sverige? Med Svensk jägarexamen och naturligtvis en specialutbildning för båge borde ju allt vara bäddat för en etisk och naturnära jaktform. Ibland blir man förvånad över hur lång tid allt tar. Svenska Bågjägagareförbundet har verkat sedan 1986. Att införa bågjakten på Åland tog knappt 2 år. Men så är ju Åland en av europas jägartätaste ställen. Kanske det bidrar att de så fort insåg att bågjakten funkar och tillför jaktkulturen något positivt. Inte räknat i mängden kött. Men väl upplevelsen av jakten.
Publicerat Juni 5, 200719 yr ThomasMamre!Jodu, nog funkar bågen som jaktvapen. Världens största älg med hornutlägg på 209,5 cm är fälld med en välriktad pil. Den gick 35 meter och sen stöp kungen i backen. Här i Sverige fäller vi ca 100 000 älgar årligen med studsare. Det är ju peanuts mot vad som varje år fälls med båge på andra sidan atlanten. Älgar, Brun, svart och isbjörn. Bison och den mäktiga wapitihjorten jagas med framgång av ca 4 miljoner bågjägare. Vad är det som behöver bevisas egentligen för att kunna jaga i Sverige? Med Svensk jägarexamen och naturligtvis en specialutbildning för båge borde ju allt vara bäddat för en etisk och naturnära jaktform. Ibland blir man förvånad över hur lång tid allt tar. Svenska Bågjägagareförbundet har verkat sedan 1986. Att införa bågjakten på Åland tog knappt 2 år. Men så är ju Åland en av europas jägartätaste ställen. Kanske det bidrar att de så fort insåg att bågjakten funkar och tillför jaktkulturen något positivt. Inte räknat i mängden kött. Men väl upplevelsen av jakten. ... de är därför jag vill börja!.. för att förhöja min jakt upplevelse!.. komma nära djur å natur!.. för mej så är det inte anltal fällda djur som räknas!... uttan spänningen innan "skottet"... de är de som får mitt adrenalin å komma igång!.. ;D ;D
Publicerat Juni 5, 200719 yr Jag är Jägare sedan ett 20 tal år och har provat på att skjuta med en Jaktpilbåge i USA och dessutom köpt en för träning, det som jag märkte var att det behövs en stor anpassning av bågen för skytten och att det i början gäller att ha en dragvikt som inte är alltför ansträngande, när anpassningen är klar så upptäckte jag hur träffsäker jag var med den, jag sköt inom en snusdosa på 30 meters håll och det utan att ha tränat eller skjutit med Jaktpilbåge över huvud taget. Själv skulle jag vara glad om denna jaktform blev laglig i Sverige också, helt klart är att det behövs träning och framför allt avståndsbedömning plus att träna på att skjuta från olika vinklar som torn osv då träffläget blir helt annat. Varje jägare måste träna på att skjuta gärna på olika avstånd osv oavsett om det gäller kulgevär eller båge, alla har vi varit nybörjare och helt klart så vet varje jägare hur adrenalinet pumpar första gången vid jakt, och det är då det gäller som jägare att bedöma om man ska skjuta mot ett vilt utan att förorsaka onödigt lidande för djuret. Det finns fördelar för bågjakt jämfört för kuljakt i händelse av skadeskjutning, en pilspets skär muskelfibrer jämfört med kula som krossar muskelvävnad, pilskador läker bättre än kulskador, men som sagt det gäller att sträva efter att inte skadeskjuta och träna upp skjutförmågan och avståndsbedömning är det bästa för att undvika skadeskjutningar.
Publicerat Juni 5, 200719 yr Det finns fördelar för bågjakt jämfört för kuljakt i händelse av skadeskjutning, en pilspets skär muskelfibrer jämfört med kula som krossar muskelvävnad, pilskador läker bättre än kulskador, men som sagt det gäller att sträva efter att inte skadeskjuta och träna upp skjutförmågan och avståndsbedömning är det bästa för att undvika skadeskjutningar. Pilskador läker bättre.. jaha och då menar du att man som bågjägare kan ge fan i eftersök? Eller tänker du i termer av misslyckat eftersök? "Det gör ju inget, skadorna läker ju iaf ändå".. gäller det bukhinnan med månde? Tror bågjägarna ska passa sig j-ligt noga för att ställa sin jakt i motsats till den legala jakten, finns inte ett skit att vinna på det! Fram med andra argument men ta inte avstamp i den jakt som idag bedrivs med legala vapen. Varje gång jag läser något sådant så blir jag bara förbannad på bågjägare och synnerligen anti! Mvh!
Publicerat Juni 5, 200719 yr Pilskador läker bättre.. jaha och då menar du att man som bågjägare kan ge fan i eftersök? Eller tänker du i termer av misslyckat eftersök? "Det gör ju inget, skadorna läker ju iaf ändå".. gäller det bukhinnan med månde?Tror bågjägarna ska passa sig j-ligt noga för att ställa sin jakt i motsats till den legala jakten, finns inte ett skit att vinna på det! Fram med andra argument men ta inte avstamp i den jakt som idag bedrivs med legala vapen. Varje gång jag läser något sådant så blir jag bara förbannad på bågjägare och synnerligen anti! Mvh! Bara lite nyfiken Hip!.. vart någon stans i hans text stog de att en Bågjägare skulle skita i eftersök???.. de har kommit massor med bra argument via JS och S ang bågjakt!.. så jag personligen tycker du utrtycker dej lite klumpigt!.. och ger oss som jagar med bössor sämre rykte än bågjägarna!... rätt eller fel!... kan man kanske inte svara på !.. men de är iaf min åsikt!.. kram på dej!.. ThomasMamre!.
Publicerat Juni 5, 200719 yr Hej Om ett sår läker fortare efter en pil än en kula är inte relevant... Den dagen då allt går åt pipsvängen och pilen/kulan tar fel (jag har varit där ) så är jag är jag helt övertygad att alla seriösa jägare skäms, lovar sig själv att förbättra sig och gör allt för att få tag i viltet. Hipshot har en viktig poäng, en bågjägare är oftast en "krutjägare" fast med en pilbåge som ett extra alternativ, och har inget intresse av att klanka på andra jaktformer. Som jag ser bågjakten så är den ett alternativ till övrig jakt som jag bedriver. Som J.S skriver så är det lite "flugfiske" över det hela, inte det effektivaste (antal fällda vilt/fångade fiskar) men när kroken/pilen sitter där, fungerar det utmärkt. Mvh S som tycker det är lättare att skjuta pilbåge än att flugfiska ;D.
Publicerat Juni 5, 200719 yr Hej Hipshot! Du skrev "Pilskador läker bättre.. jaha och då menar du att man som bågjägare kan ge fan i eftersök?" Nej, bågjägare ger inte fasen i varken eftersök eller skottplatsundersökning. Däremot har bågjägarna en liten trumf i handen då de kan plocka upp sin pil och noga studera hur blodet ser ut och i de allra flesta fall kan man med stor säkerhet säga var träffen tagit. I flesta fall hinner du se var pilen träffar. Det hände mig sist i sydafrika förra året. Jag hade en fin impalabock på 15 meters håll. Jag sköt och såg hur träffen tog centralt i lungorna. Blodet på pilen bekräftade träffen och ett mycket tydligt blodspår ledde fram till bocken 29 meter längre bort. Jag såg mitt gömsle och kunde med avståndsmätaren ta ett avstånd. Däremot är det ett faktum att djur som får en icke dödlig träff har oerhört mycket större förmåga att överleva och tillfriskna efter en pilträff än motsvarande träff av kula. Kulan sliter ju med sig ett stort stycke kött och tar det lite högt i djuret så kan den gå länge och plågas av sina skador. En pil med rakbladsvassa blad i spetsen sliter inte bort några köttstycken. Den stansar ett hål i djuret och drar sällan in speciellt mycket föroreningar i såret. Såret läker ganska snabbt. En sådan händelse inträffade i danmark. En råbock blir träffad ovanför ryggraden och lungorna. Pilen far rätt igenom. Bocken skjuts sen av en annan jägare veckan efter och vid urtagningen upptäcks denna pilskada. Såret är inte inflammerat och läkningen har påbörjat fint. Jag skulle bedömma detta som en fördel för pilen som jaktprojektil.
Publicerat Juni 5, 200719 yr ;D.... Var i dag å provsköt med en båge!... BladeRunner!... ;D ;D ;D... vilken pjäs!.. liten smidig å sååååå j-vla nice!... 308fps vid 70punds drag!... sköt 10 pilar på ca 20m... allt inom ca 5cm.... å när ja släppte strängen så hörde man inte bågen!... bara smällen i tavlan!... sååå kul!... klart värt att testa!... så nu letar jag båge mm.. för att komplettera min jakt!.... ;D.. så när jag fått hem den!... så hojtar jag till!.. är de några som bor här i Sthlm.. eller i norduppland!.. hojta till!.. så får ni testa den!.... så vill ja passa på att tacka JS för alla goda råd och hjälp jag fått/får!.. ugh ThomasMamre!..
Publicerat Juni 5, 200719 yr Varsågod Thomas! Det var så lite så! Vi trimmar in din båge senare och du kommer att kunna skjuta nötterna av en bladlus på 20 meters håll. Förutsatt att du ser bladlusen vill säga!
Publicerat Juni 5, 200719 yr Varsågod Thomas!Det var så lite så! Vi trimmar in din båge senare och du kommer att kunna skjuta nötterna av en bladlus på 20 meters håll. Förutsatt att du ser bladlusen vill säga! ;D ;D ;D ;D.... får väll skaffa bättre glasögon!.. ;D ;D ;D ;D