Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv

Featured Replies

Publicerat

Grattis till räven!!! Bra jobbat  :D

Mvh

• 4 weeks later...
  • Svar 471
  • Visningar 58,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Kom igen nu!!

Nu måste vi få snurr på denna tråd igen, tycker den legat i kylan under allt för lång tid..  ;D

Skriv gärna rapporter från era åtelplatser inför den stundande vaksäsongen!!!

Mvh

Publicerat

Idag lade jag ut slaktrester från älgjakten på åteln.. Skall skjuta lite kråkfågel där under helgen är det tänkt  ;D

Första snön föll hemma här idag så man fick lite vakjaktsvibbar i kroppen  ;D :P:)

Publicerat

Om det hinner komma snö hit upp så blir förmodligen första vaken kring 23-26 denna månad. Lite lätt förväntansfull, har åtlat lite bättre än förra året nu så får nog hoppas på lite bättre resultat.

Vad använder ni för bössor på vaket? Själv så använder jag en Sako Vixen 222, och ska prova v-max kula nu.

Publicerat

Tikka M65 30-06, Leupold 3-9x50, Oryx 11,7 gram

Mvh

Publicerat

Sako 75 6,5*55 Zeiss 3-12*56  7.8gram Nosler balltip

Publicerat

skall börja vaka lite smått i vinter så det blir både Antonio Zoli 1900 6,5:a med 11 g Alaska och Beretta 301 MCH ifrån gluggen i vakkojan om det blir tillfälle......

Publicerat

Nu vill jag flytta snart så man kan ev vaka räv kring Kusmark i höst vinter.

Publicerat

Antonio Zoli 1900 6,5:a

Har skjutit många rävar med det vapnet + kalibern fast med vulkan, alaskan kommer göra jobbet den med. ;D

Kan bara råda dig till att inte använda helmantel, har inte bra erfarenheter av den!

Det enda jag störde mig på är den smala nästan vassa främre delen på stocken.

Och så kunnde vapnet fått vart lite kortare.

Sitter kvar med min AZ 1900 men ska titta lite nämre på en LTR tror jag.

Den är kort, matt pipa och en riktig rävdräpare tror jag.

Hagel.!

Nä,,,,, det är inte ofta man får hagelhåll på dem, många rävar går en bit ifrån åteln och bara tittar på den.

Jag satt med hagel i början, första vakåret 0 rävar andra vakåret 3 rävar.

Böt till kula, ligger runt 10st rävar nu men det ska jag öka på  ;D ;).

Mvh............

Publicerat

Carl Gustav 1900 kal 308w 11,7g Vulcan och en Zeiss 3-9x50

//"TB"

Publicerat

222::an och hagel blir nog kombinationen för mig...

Publicerat

Planerar att skaffa mig en kombi med antingen 6.5 eller 222. Någon som har erfarenhet om de kalibrarna på ett kombivapen och om de fungerar bra under vakjakt?

Publicerat

husqvarna 1900 9,3x57 med buchel 4x32

Publicerat
Planerar att skaffa mig en kombi med antingen 6.5 eller 222. Någon som har erfarenhet om de kalibrarna på ett kombivapen och om de fungerar bra under vakjakt?

Båda funkar nog lika bra.

Själv har jag 6,5 det bara blev så.

Men du kan nog hitta en kombi med 222 pipa till rena vrak priset och sen är ju ammon mycket billig + 0 rekyl.

6,5an är ju given om man redan har en stutsare i den kalibern + att den är slagkraftigare i dåliga vinklar och på långa håll typ +200m .

En kombi kan du behöva fila trycket på för att kunna skjuta optimalt.    De är ofta hårdare och släpigare i trycket.

Mvh......

Publicerat
Båda funkar nog lika bra.

Själv har jag 6,5 det bara blev så.

Men du kan nog hitta en kombi med 222 pipa till rena vrak priset och sen är ju ammon mycket billig + 0 rekyl.

6,5an är ju given om man redan har en stutsare i den kalibern + att den är slagkraftigare i dåliga vinklar och på långa håll typ +200m .

En kombi kan du behöva fila trycket på för att kunna skjuta optimalt.    De är ofta hårdare och släpigare i trycket.

Mvh......

Båda kalibrarna har ju ganska billiga ammopriser så det är väl egentligen en smaksak vad man skall välja..

Publicerat

;D var å lat ut slakt rester från älgarna nu mitt på dagen!....  :D tänkte ja skulle åka dit å vaka på lite kråkor å skator!.. sakt å gjort!.. för dit å la mej å vänta!.. 10 min senare dök en jätte stor fin räv upp!..  :D helt oförberädd på att den skulle komma mitt på dagen så han ja inte med innan den fick slag på mej å försvan!.  :'(

men vet va ja ska göra i em nu!... när lilla frun kommit hem från jobbet!...  ;D ;D ;D

MVh

Publicerat

Aj aj aj det va synd. Tror du han kommer i skymningen?

Publicerat
;D var å lat ut slakt rester från älgarna nu mitt på dagen!....  :D tänkte ja skulle åka dit å vaka på lite kråkor å skator!.. sakt å gjort!.. för dit å la mej å vänta!.. 10 min senare dök en jätte stor fin räv upp!..  :D helt oförberädd på att den skulle komma mitt på dagen så han ja inte med innan den fick slag på mej å försvan!.  :'(

men vet va ja ska göra i em nu!... när lilla frun kommit hem från jobbet!...  ;D ;D ;D

MVh

Haha! :D Så kan det bli. :( Har Du begärt permission från frun ??? ??? ??? ;) ;D :-*

Publicerat

jeg ligger slagte rester og hundefoder ud til reven men der går fluer og laver i kødet ret hurtig har det noget at sige eller er  reven ligeglad ? :-

jeg ligger gerne lidt jord eller sand over mit åte for at beskytte det lidt så der også bliver noget tilbage til reven  ;D

hvad gør i ? ???

Publicerat

hade en räv på  styvt hagelhåll idag men vart inte riktigt "med på noterna" när man står på rådjursdrev o passar brukar jag inte räkna med att det ligger rävar och solar och mår gott ca 30 meter ute på en åker!

han linkade iväg

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag får nästa vecka tillgång till en uppvärmd huggarkoja som kommer att stå mitt på min jaktmark i tre månader,rävåtel ska anläggas snarast,den ligger nära ett mindre samhälle så tack vara all vägbelysning och samhällets alla lampor är det inga problem att sitta mitt i natten även om det är helmulet.

Fråga till vakproffsen:

Vid vilken/vilka tider fäller ni mest räv? Vakar någon räv under liknande förutsättningar som dessa?

/Micke

Publicerat

Från det skymer ( du vet väl hur det är på bockjakten) och tills det ljusnar.

De flesta av mina vakrävar är skjutna innan kl 01:00.

Se till att åteln blir attraktiv och släng lite smått å gott 50-60m runt i kring så när räven ska kolla upp åteln så hittar den goda småbitar här och var. Gör det gärna ofta då vet rävarna att din lukt betyder = mat och blir mindre nervösa. Lägg ut lite havre så att möss och sork lockar räven oxå.

Och se till att få skjuta nån.

Mvh........

Publicerat

Ahh perfekt det är alltså kvällen/förnatten som är hetast,skönt för mig som inte är någon nattuggla.

Jag har tillgång till trafikdödade rådjur i mängd,tänkte anlägga huvudåtel av dom och bättra på med rådjursskinkor upphuggna i tärningar flera ggr varje vecka.

Havre ska fixas,bra tips :-*

/Micke

Publicerat

Öppna gärna upp sidan av buken på rådjuren =  mer doft + att det blir ett jäv.. liv på kråkfåglarna.

Publicerat
Jag får nästa vecka tillgång till en uppvärmd huggarkoja som kommer att stå mitt på min jaktmark i tre månader,rävåtel ska anläggas snarast,den ligger nära ett mindre samhälle så tack vara all vägbelysning och samhällets alla lampor är det inga problem att sitta mitt i natten även om det är helmulet.

Fråga till vakproffsen:

Vid vilken/vilka tider fäller ni mest räv? Vakar någon räv under liknande förutsättningar som dessa?

/Micke

Det är vid mulet väder du har bästa sikten pga att ljuset från samhället speglas i molnen.

Före jul kommer dom tidigt och desto längre fram på året desto senare men sitter du en bit upp på skogen kan du räkna med att födosöket börjar tidigare än man tror. Har skjutit räv så tidigt som 17.30 från en vakplats jag hade en bit upp på skogen och på mitt nya ställe som ligger en bit upp lär jag nog vara på plats före 18.00.

Finns få jakter som slår just vakjakten på räv, det tysta och nästan trollska lugnet i natten och månens skuggor som spelar en spratt hela tiden och när man minst anar det kommer rödpäls smygande.

Lycka till.