Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Årets Räv-Grävling jakt 07/08

Featured Replies

Publicerat

Satt ute på en nyslagen äng i går kväll. När jag kom dit var det fullt med kajor och kråkor. Började med att plocka en kråka på 125m. Efter det så var det fågeltomt hela kvällen

Efter en timme dök en räv upp på 95 m. Den föll snällt för 6 PPC:n. Satt en timme till utan att något hände. Tänkte ge upp då jag ser en räv 300 m bort. Lockar med muspip utan reaktion. Går över på harskrik (Critr Call) och räven lufsar in i gräset på sidan av ängen. Väntar i 10 min så dyker det uppen en räv på 65 m. Även den faller. Till min förvåning så är det återigen en räv på samma ställe 300m bort. Vet inte om det är samma som förrut och jag har skjutiti en annan. Lockar på alla möjliga vis men han bryr sig inte om mig. Han har nog mat så att det räcker. Klockan är nu 22.50 och jag är på väg att ge upp. Plötsligt dyker en till räv upp på 60 m. Även den faller. Räven 300 m bort är kvar men jag avbryter en lyckad kväll. Något liknande får man nog vänta länge på.

Är nu uppe i 5 rävar.

/Lennart

• Svar 691
  • Visningar 42,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Imponerande Igar!!  :)

Vilken kväll  ;D ;D

Publicerat
Satt ute på en nyslagen äng i går kväll. När jag kom dit var det fullt med kajor och kråkor. Började med att plocka en kråka på 125m. Efter det så var det fågeltomt hela kvällen

Efter en timme dök en räv upp på 95 m. Den föll snällt för 6 PPC:n. Satt en timme till utan att något hände. Tänkte ge upp då jag ser en räv 300 m bort. Lockar med muspip utan reaktion. Går över på harskrik (Critr Call) och räven lufsar in i gräset på sidan av ängen. Väntar i 10 min så dyker det uppen en räv på 65 m. Även den faller. Till min förvåning så är det återigen en räv på samma ställe 300m bort. Vet inte om det är samma som förrut och jag har skjutiti en annan. Lockar på alla möjliga vis men han bryr sig inte om mig. Han har nog mat så att det räcker. Klockan är nu 22.50 och jag är på väg att ge upp. Plötsligt dyker en till räv upp på 60 m. Även den faller. Räven 300 m bort är kvar men jag avbryter en lyckad kväll. Något liknande får man nog vänta länge på.

Är nu uppe i 5 rävar.

/Lennart

:o :o :o :o IMPONERANDE :o :o :o

Publicerat

Hur många rävar brukar ni skjuta per år, låter som en rävfarm......  ;D ;)

Grattis å fortsätt att skjuta............

Mvh

Publicerat

Bra jobbat och snygga foton! Grattis! Imponerad ??? Givetvis! :D

Publicerat

Lgar> Det var det värsta jag hört, stort fetgrattis!! :)

Du är nöjd med 6 PPC:n va?

Publicerat

Jo, jag är mycket nöjd med PPCn. Är bästa vapenköp jag gjort! SKulle bara villa byta Leupolden (6-20x40) mot en Swarovski 6-24x50 så man får lite mer tid morgon och kväll. Gärna en belyst.

Räknar med att komma ut på ny rävjakt på torsdag eller fredag.

/Lennart

Publicerat

för mig och jaktklollegan går de inget vidare, jag har bommat en räv tidigare och idag smällde kollegan på en räv på 50 m som drog i backen bums, för att efter nån sekund hasa sig och luffsa in i ormbunkarna han kom ifrån, vi kollade, massa blod på platsen.......hämtade hunden, spårade 1 timme utan att hittade mickel! vi FATTAR inte att han inte låg där inne. kan ju vara något hål han slank ner i men både jag och kollegan är mkt fundersamma då han kunde tagit gift på att det var ett bra skott han drog av!

surt sa räven!

Publicerat

Om räven hasar sig med frambena iväg är det ofta buk skott, om räven slog i marken när han skjött skulle jag gissa att det va ett högt bukskott precis under ryggen.

De kan värka lite bedövade precis efter smällen sen kan de (nästan bli som friska) om de anar jägare i närheten.

Ofta tar de riktning mot närmsta gryt eller hålighet som de kan krypa in under.

Jag provade att skjuta rävar en vinter med min 6,5a med helmantel.    Det finns de som förespråkar helmantel men jag skjuter aldrig mer med det. Skjöt ett lite snett bakifrån skott på en räv han stack som en raket (ha vilken bom sa farsan som va med). Det kom en till räv efter en timma som jag sköt ett bra bredside skott på slog i baken som en sten.

Efter fyra minuter säter den sig upp skjöt inget mer va säker på att den skulle läga sig igen,med ett par språng va den borta.?

Vi hittade aldrig den räven den gick ut på en lansväg och det va omöjligt att spåra.

Vi gick upp och kollade på den räven som (ja bommade) det va blod så vi spårade räven ca 400 m , han va igenom skjuten på längs, med ett snuskigt utgångs hål.

Håller mig till vulkan nu rävarna brukar bli på platsen då.

Svävade visst iväg lite men det bjuder jag på...... ;D

Publicerat

bra historia vakjägaren, uppskattas starkt.........nää vi blev väldigt förbluffade.......att tyckte han höll i halsen där den satt på dryga 40 meter........den slog i backen och stack sakta iväg efter ha luggit i 3 sekunder, mkt blod vid skottplatsen men inte ett blodspår längre in i skogen...........mkt skumt detta men men sån här skit händer ibland...........synd på polaren bara då han med färskt jägarexamen trodde han hade skjutit sitt första vilt, haha men det går en fin bock där också kanske den han sparar sig till  ;D

Publicerat

Bara att ta nya tag.......

Publicerat

då har man varit ute igen och jagat i gryt och denna gången lyckades vi ta två så man har tagit 8 grävlingar i år så man är ganska nöjd

Publicerat
då har man varit ute igen och jagat i gryt och denna gången lyckades vi ta två så man har tagit 8 grävlingar i år så man är ganska nöjd

Bra jobbat!! Bara att gratulera!!  ;D

Mvh

Publicerat

En grävling till i morse.

(bild i min dagbok).

Publicerat

Var på grävlingsjakt i fredags natt.

Det blev en grävling och en räv på fem man. Sköt ingen själv dock.

På fredags är det dags för räv-vak på samma ställe.

Publicerat

Grattis till bytet :D

Jag förstår inte hur ni lyckas... här har det varit tomt överallt så när som på ett stort grävlingsgryt där grävlingarna i stället inte behagat komma ut när vi vakat. Vad är det med Härnösandsdjuren ???

Publicerat

Grattis Ijahman!  ;D

Publicerat

Tackar tackar.

Men det hade ju varit ännu roligare om man fått skjuta själv också. :D

Publicerat

I går kväll smög vi ut. smög först runt och spanade av några åkrar. sedan smög vi och satte oss vid en nyslagen vall.

får se en smaldjur och efter en stund kommer det en bock som springer runt smaldjuret.

jaha, då helt plötsligt börjar grannen klippa gräset 200 meter bort. satan vad gräsklipparen låter högt :(

men som tur är så slutar han efter en stund.

och efter ett tag så står helt plötsligt en räv 100 meter bort. den smyger om kring där och letar sork. det blir bara mörkare och mörkare. nä nu får räven ta och komma hitåt tänker jag innan det blir för mörkt.skulle precis börja pipa som en mus då den börjar att röra sig åt mitt håll.

jag gör mig berred med bössan. räven försvinner bakom en stor sten 20 meter bort, men plötsligt kommer den fram och när den är 10 meter  från mig piper jag till så den stannar till och säsongens första räv ligger Äntligen framför bössan :D.  En ung hona.

post-1499-1187085064_thumb.jpg

post-50-1187085064_thumb.jpg

Publicerat

Grattis!

:D

Publicerat

Grattis!!  :D

Mvh

Publicerat

Grattis!!! :D

På fredag blir det räv-vak i Waxholm igen.

Publicerat

3 rävar igår.

Pang-pang-pang  ;)

Publicerat
3 rävar igår.

Pang-pang-pang  ;)

Grattis Beretta! Det var inte illa det. Var det på samma pass ???

Publicerat
3 rävar igår.

Pang-pang-pang  ;)

Grattis till dom !!  :D

Mvh