Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Årets Räv-Grävling jakt 07/08

Featured Replies

Publicerat

Härligt Beretta! vars sköt du dom? : )

• Svar 691
  • Visningar 42,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Så här långt har det blivit 11 grävlingar för laikan. Tänkte försöka bättra på siffran i natt. ;D

Publicerat
Så här långt har det blivit 11 grävlingar för laikan. Tänkte försöka bättra på siffran i natt. ;D

En riktigt bra start på säsongen låter det som  :D :D

Mvh

Publicerat

Vi jagade utanför Boden.

Danne sköt två, jag sköt en.

Publicerat

kul :)

Publicerat

Bra där grattis.

Mvh.

Publicerat

;D.. mega grattis på er!...

Mvh  ;D

Publicerat

Satt ute på bockpremiär i morse. Redan när jag kom till passet 04.00 så fanns där två rådjur, en get och en bock. Tyvärr låg vinden helt fel så de stack sin väg. Ljuset var för dåligt och det fattades några minuter för att få skjuta. Något senare kom en get ut igen men ingen mer bock. Hade dock turen att få räv i passet. Den kom småspringande på andra sidan tornet 60 m bort. Försökte att få stopp på den genom att vissla men den vägrade. När den hade 5 m kvar till kanten på ängen fick skottet gå trots att den sprang. Räven slog ihop på stället. Det var den 6:e räven denna säsong.

Publicerat

Bra jobbat lgar  :D

Mvh

Publicerat

Grattis! :D

Publicerat

;D knäppte en räv till nu på morgonen!.. mer om de i min dagbok!..  ;D ;D ;D..

mvh

post-1257-1187326851_thumb.jpg

Publicerat
;D knäppte en räv till nu på morgonen!.. mer om de i min dagbok!..  ;D ;D ;D..

mvh

Grattis Thomas! :D

Publicerat

Grattis!!  :D

Publicerat

Härligt Thomas!

Grattis!

Publicerat

fick hem thams lockpipa, har spelat lite truddelutter.....låter finfint........skall ta ute med rävarna på arrendemarkerna nu.........vi har obsat totalt 9 rävar på 3 man sedan 1 aug!

vi har skjutit ( läs skjutit bom) på 3 stycken  ;D

de lär få det jävligt i höst!

Publicerat

Kvällens resultat blev en liten ungräv.

Precis när jag klättrat ner från tornet och bestämt mig för att avsluta kvällens vak ser jag en räv på 60-70m.

Jag fryser till is tills räven försvinner bakom en liten rotvälta då åker hörselskydden på och studsarn läggs an. Räven kommer kort därefter lunkande från rotvältan och släpps in på ca 30m innan den får bita i gräset. Säsongens femte räv.

Tyvärr saknar jag en bild vilket kan skyllas på mitt teflonminne...

Publicerat

;D... Grattis Kimbo!... visste e de en härlig känsla!... när pulsen kommer så där!..  ;D..

MVh

Publicerat

Grattis Kindbo!!  :D

Publicerat

Alla harar bugar framför dej... ;D bow.gif

Publicerat

Tackar!

Synd att inte fler jägare har insett vikten av rävjakten. Jag vet om flertalet jaktlag där räven inte är speciellt prioriterad och där man gnäller på sviktande rådjurstam m.m. Tråkigt att de inte förstår...???

För egen del handlar det om att kunna skjuta rå och hare med gott samvete, att räven är en fullvärdig motståndare och ett spännande jaktvilt gör det bara roligare!

Till alla er som lägger ner tid och engagemang på predatorerna vill jag bara säga

-Keep up the good work!

Publicerat
För egen del handlar det om att kunna skjuta rå och hare med gott samvete, att räven är en fullvärdig motståndare och ett spännande jaktvilt gör det bara roligare!

Just det, min inställning också TYVÄRR. Skulle gärna göra något roligare med mina studsarskjutna rävar (läs jaga dom med stövare) Men jag känner ingen med rävstövare så därför skjuter jag dom med studsare istället för att skydda den jakten där jag kan jag med hund dvs hare och rådjur. Hade jag en bra rävstövare skulle jag ha 20000 hektar att springa på dag 1.

MVH

Publicerat

Det blev en räv i kväll.

En hanräv på 7 kg.

Fredrik

post-692-1188161330_thumb.jpg

Publicerat

grattis fredrik!

....skall här redogöra och berätta om den mest märkliga situation jag varit med om ute i skogen hitills.

efter en hel dag med pysslande och ordnande med torn satte jag mig på ett hygge där det sen 1 aug varit bra aktivitet på rävfronten, det ligger rådjurskadaver lite överallt och skit på varende liten sten.

istället för att ta ett av de vanliga tornen kravlade jag mig upp på en hög sten ungefär mitt på hygget......satt obekvämt som satan men med bra stöd för bössan........satt väll i 1 timme sen såg jag ett rådjur 200 meter bort...........hoppas de e bocken tänkte jag men visade sig var en ganska rejäl räv!  ;D

i och med att jag hade en snabbåtel med surströmming ca 30 meter bort så tog jag bara det lugnt och tänkte att han kanske kommer närmare än de ca 200 trygga meter han befann sig på.......men icke.....han satte sig på en sten, han la sig på stenen, han gäspade och SOMNADE  >:(

fan då, rävusling.....vad gör jag nu.......väntade i 10 min, väntade i 20 mintuer inte en reaktion föruttom att han vridit sig ett varv.......jaha ....fram med muspip och harskri inte en reaktion efter en hel del lockande.........vafan ska jag göra tänkte jag........pyrscha rödräv`? det går väll fan inte?

nåja fastän jag hade riktigt bra stöd och inte minsta lilla puls ville jag inte skjuta ändå och det är ju ganska självklart......även bommat en räv på detta hygge tidigare så jag ville inte göra bort mig.....

vinden låg rätt och räven sov så vafan! nu ska det smygas!

smög ner ifrån stället rundade hygget och såg att räven låg kvar men jag hade mycket sämre sikt nu......de va då fan......fortsatte in i skogen på kanten och tog sikte på en spetsig sten, där skulle jag bara vara 40 meter ifrån räven.......jag kom dit.....hade inte kunnat drömma om att han låg kvar och sov men det gjorde han!!!!!!!!!!!! helvete då kom pulsen, jag var tvungen att stå upp för att kunna se honom och svajjade som ett as.......kunde inte avgöra vilken som var fram och bak på räven eller någonting, bara att han låg ner........det här gååååår bara inte.........jag hasade mig ner försiktigt...fram till en ny lucka men då vart räven borta---nåja hade aldrig något guldläge ändå med kulvapnet i näven och en massa zoom i siktet........DÅ KOM JAG PÅ DET!

(hagelbössan låg kvar borta vid stenen ,hade haft den till att skjuta hål på surströmmingen några timmar tidigare....... hade jag haft med den så kanske de hade varit aktuellt att dra en skur! men hade inte en tanke på att ta med den då jag inte hade kunnat drömma om att komma så nära en räv!

var ett sjukt fint skådespel att få kollain en räv så länge och kunna smyga sig på!!!

det är sånna här tillfällen som får mig att älska att jaga!  ;D

blev ingen räv för min del, men skall ta nya tag inom kort!

small dock ikväll ändå.......svärfar sköt en ungräv en bit längre bort!  :P

det var allt för idag / dave

Publicerat

Räven såg inte ut att väga 7kilo :-X.

Men grattis ändå både Preben och Jagerstranden.

Mvh.......

Publicerat
Räven såg inte ut att väga 7kilo :-X.

Mvh.......

Nej du har rätt den vägde 6,95 kg så jag skarvade 0,05 kg. :-[

Men jag tyckte inte heller att den såg så stor ut när jag sköt den förrän jag skulle lyfta i den och då kände jag att den var betydligt tyngre än vad jag trodde.

Min gissning hade nog legat på ca:5 kg. innan jag lyftat i den men det kändes direkt att den var tyngre än så.

Sen ligger räven längre från kameran än vad bössan gör vilket gör att den ser mindre ut än vad den är så bilden är lite missvisande.

Om du vill kan jag väga den på en annan våg också ;)

Mvh Fredrik