Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Årets Räv-Grävling jakt 07/08

Featured Replies

Publicerat
grattis fredrik!

....skall här redogöra och berätta om den mest märkliga situation jag varit med om ute i skogen hitills.

efter en hel dag med pysslande och ordnande med torn satte jag mig på ett hygge där det sen 1 aug varit bra aktivitet på rävfronten, det ligger rådjurskadaver lite överallt och skit på varende liten sten.

istället för att ta ett av de vanliga tornen kravlade jag mig upp på en hög sten ungefär mitt på hygget......satt obekvämt som satan men med bra stöd för bössan........satt väll i 1 timme sen såg jag ett rådjur 200 meter bort...........hoppas de e bocken tänkte jag men visade sig var en ganska rejäl räv!  ;D

i och med att jag hade en snabbåtel med surströmming ca 30 meter bort så tog jag bara det lugnt och tänkte att han kanske kommer närmare än de ca 200 trygga meter han befann sig på.......men icke.....han satte sig på en sten, han la sig på stenen, han gäspade och SOMNADE  >:(

fan då, rävusling.....vad gör jag nu.......väntade i 10 min, väntade i 20 mintuer inte en reaktion föruttom att han vridit sig ett varv.......jaha ....fram med muspip och harskri inte en reaktion efter en hel del lockande.........vafan ska jag göra tänkte jag........pyrscha rödräv`? det går väll fan inte?

nåja fastän jag hade riktigt bra stöd och inte minsta lilla puls ville jag inte skjuta ändå och det är ju ganska självklart......även bommat en räv på detta hygge tidigare så jag ville inte göra bort mig.....

vinden låg rätt och räven sov så vafan! nu ska det smygas!

smög ner ifrån stället rundade hygget och såg att räven låg kvar men jag hade mycket sämre sikt nu......de va då fan......fortsatte in i skogen på kanten och tog sikte på en spetsig sten, där skulle jag bara vara 40 meter ifrån räven.......jag kom dit.....hade inte kunnat drömma om att han låg kvar och sov men det gjorde han!!!!!!!!!!!! helvete då kom pulsen, jag var tvungen att stå upp för att kunna se honom och svajjade som ett as.......kunde inte avgöra vilken som var fram och bak på räven eller någonting, bara att han låg ner........det här gååååår bara inte.........jag hasade mig ner försiktigt...fram till en ny lucka men då vart räven borta---nåja hade aldrig något guldläge ändå med kulvapnet i näven och en massa zoom i siktet........DÅ KOM JAG PÅ DET!

(hagelbössan låg kvar borta vid stenen ,hade haft den till att skjuta hål på surströmmingen några timmar tidigare....... hade jag haft med den så kanske de hade varit aktuellt att dra en skur! men hade inte en tanke på att ta med den då jag inte hade kunnat drömma om att komma så nära en räv!

var ett sjukt fint skådespel att få kollain en räv så länge och kunna smyga sig på!!!

det är sånna här tillfällen som får mig att älska att jaga!  ;D

blev ingen räv för min del, men skall ta nya tag inom kort!

small dock ikväll ändå.......svärfar sköt en ungräv en bit längre bort!   :P

det var allt för idag / dave

Häftig berättelse. Och en häftig upplevelse kan jagverkligen tänka mig.  :o

• Svar 691
  • Visningar 42,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Blev en grävling till i natt. En liten årsunge.

Publicerat
Det blev en räv i kväll.

En hanräv på 7 kg.

Fredrik

Grattis till den.. Bra jobbat!!  :D

Mvh

Publicerat
grattis fredrik!

....skall här redogöra och berätta om den mest märkliga situation jag varit med om ute i skogen hitills.

efter en hel dag med pysslande och ordnande med torn satte jag mig på ett hygge där det sen 1 aug varit bra aktivitet på rävfronten, det ligger rådjurskadaver lite överallt och skit på varende liten sten.

istället för att ta ett av de vanliga tornen kravlade jag mig upp på en hög sten ungefär mitt på hygget......satt obekvämt som satan men med bra stöd för bössan........satt väll i 1 timme sen såg jag ett rådjur 200 meter bort...........hoppas de e bocken tänkte jag men visade sig var en ganska rejäl räv!  ;D

i och med att jag hade en snabbåtel med surströmming ca 30 meter bort så tog jag bara det lugnt och tänkte att han kanske kommer närmare än de ca 200 trygga meter han befann sig på.......men icke.....han satte sig på en sten, han la sig på stenen, han gäspade och SOMNADE  >:(

fan då, rävusling.....vad gör jag nu.......väntade i 10 min, väntade i 20 mintuer inte en reaktion föruttom att han vridit sig ett varv.......jaha ....fram med muspip och harskri inte en reaktion efter en hel del lockande.........vafan ska jag göra tänkte jag........pyrscha rödräv`? det går väll fan inte?

nåja fastän jag hade riktigt bra stöd och inte minsta lilla puls ville jag inte skjuta ändå och det är ju ganska självklart......även bommat en räv på detta hygge tidigare så jag ville inte göra bort mig.....

vinden låg rätt och räven sov så vafan! nu ska det smygas!

smög ner ifrån stället rundade hygget och såg att räven låg kvar men jag hade mycket sämre sikt nu......de va då fan......fortsatte in i skogen på kanten och tog sikte på en spetsig sten, där skulle jag bara vara 40 meter ifrån räven.......jag kom dit.....hade inte kunnat drömma om att han låg kvar och sov men det gjorde han!!!!!!!!!!!! helvete då kom pulsen, jag var tvungen att stå upp för att kunna se honom och svajjade som ett as.......kunde inte avgöra vilken som var fram och bak på räven eller någonting, bara att han låg ner........det här gååååår bara inte.........jag hasade mig ner försiktigt...fram till en ny lucka men då vart räven borta---nåja hade aldrig något guldläge ändå med kulvapnet i näven och en massa zoom i siktet........DÅ KOM JAG PÅ DET!

(hagelbössan låg kvar borta vid stenen ,hade haft den till att skjuta hål på surströmmingen några timmar tidigare....... hade jag haft med den så kanske de hade varit aktuellt att dra en skur! men hade inte en tanke på att ta med den då jag inte hade kunnat drömma om att komma så nära en räv!

var ett sjukt fint skådespel att få kollain en räv så länge och kunna smyga sig på!!!

det är sånna här tillfällen som får mig att älska att jaga!  ;D

blev ingen räv för min del, men skall ta nya tag inom kort!

small dock ikväll ändå.......svärfar sköt en ungräv en bit längre bort! :P

det var allt för idag / dave

Vilken story!! Va häftigt.. Jag förstår vilken puls du fick när du var så nära räven!! Snart får du din räv, var så säker!!  :D

Mvh

Publicerat
Blev en grävling till i natt. En liten årsunge.

Grattis!!  :D

Mvh

• 2 weeks later...
Publicerat

Har börjat fuska lite med lockpipa (nordik predator) och det bar sig inte bättre än att jag sköt säsongens sjätte räv igår kväll efter ca tio minuters lock.

Det var förmodligen mer tur än skicklighet då jag efter en misslyckad ansmygning på en bock bestämde mig för att locka lite räv som tröst.

På gärdet framför mig hade jag för stunden två getter med varsitt kid som blev mycket fundersamma på skriket från pipan. Bocken kom dessutom fram som en oljad blixt vid första skriket för att försvinna lika fort.

Kort därefter smög sig herr räv upp bakom undertecknad. Tyvärr upptäckte räven mig först. Efter en kort tjuvrusning stannade den dock efter ett nytt lockskrik vilket var det sista den gjorde....

rav070903.jpg

Jag även kan tillägga att kompisen nästan föll offer för en uggla under kvällens lock :shock: Själv hörde jag bara ett par grisar och ett skrämt rå.

Publicerat

Bra jobbat Kindbo ;D

Mvh.

Publicerat

;D ;D....KANON!....  ;D ;D... å jätte grattis!....  ;D ;D

Mvh!...

Publicerat

Härligt!!

Grattis! :D

Publicerat

Nice! Grattis kindbo! :D

Publicerat

oturen håller i sig, 06.00 kom en ungräv trippandes på en väg intill hygget där jag satt, den stirrade runt och ville inte bjuda på något bra skotttillfälle........ännu inte lyckats i år.....ska man börja be till gud?

Publicerat

Gick tomt med Lina i natt. Ska inte släppa mer på mina egna marker i höst. Är lögn för henne att hitta grävling där, fastän det är ny spillning på vägarna flera gånger i veckan. ???

Publicerat
oturen håller i sig, 06.00 kom en ungräv trippandes på en väg intill hygget där jag satt, den stirrade runt och ville inte bjuda på något bra skotttillfälle........ännu inte lyckats i år.....ska man börja be till gud?

Tror ja får bjuda dej till mej!...  ;D ;D

Publicerat

hemskt gärna, hehe.......nää alltså de e helt sjukt.........han kom mitt på en morgontrafikerad väg, såg han kanske 10 sek.......var mest påväg ifrån mig, lyckades muspipa fast honom en gång men tyckte skottvinkeln va kass

men visst bjudjakt e gott

Publicerat

Både tisdag och onsdag kväll har jag suttit och vakat räv vid nyslagna åkrar. (betesputsning)Ingen hemma.

Tidigare år har jag sett upp till 3 rävar som gick i princip efter slåttermaskinen och letade godis.

Gårkvällens räv var hemma på stallplan när jag kom hem från jakten. Hujamig.......

Publicerat

Flex mfl,

Tackar! Rävjakten är hyffsat eftersatt i mina trakter varför jag tror att när man väl lärt sig locka kommer jaktformen i sig bli väldigt händelserik.

Hoppas jag hinner ut på mer äventyr i helgen...

Lycka till allihop!

• 3 weeks later...
Publicerat

Efter att överhuvudtaget inte ha sett en enda räv sedan den 16 aug så var helt plötsligt denna ute på sorkjakt imorse,dom är bra roliga att titta på när dom är helt upptagna av sorkjakt :)

En spännande ålning upp mot högsta punkten, ut med benstöden och ett lugnt skott på ca 150m så var årets första räv fälld.

/Micke

post-240-1190529244_thumb.jpg

Publicerat

Vacker räv. Grattis

Publicerat

Mycket vecker räv!...ser riktigt välmående ut :D...Grattis Micke! :)

Publicerat

Ett fint exemplar. Stort grattis!

Publicerat
Efter att överhuvudtaget inte ha sett en enda räv sedan den 16 aug så var helt plötsligt denna ute på sorkjakt imorse,dom är bra roliga att titta på när dom är helt upptagna av sorkjakt :)

En spännande ålning upp mot högsta punkten, ut med benstöden och ett lugnt skott på ca 150m så var årets första räv fälld.

/Micke

Grattis te räven bra där ;D

Mvh.

Publicerat

usch då,blire nya kollektionen på dina gulliga handväskor nu,trendigt med räv i år ???

:-* :-*

Publicerat

Hehe Mr Mauser !!! Såna där fina rävar finns inte ännu,det är pälsen för fin för,tycker mej se lite frostmärken i övre högra hörnet !!!!  Skåp eller box !!!!!

Skojar bara.. :-*

Grattis till fin räv :D

Publicerat
usch då,blire nya kollektionen på dina gulliga handväskor nu,trendigt med räv i år ???

:-* :-*

Tillsvidare får den göra mina andra skinn sällskap i gillestugan.....har snart så jag kan sy mig en riktigt stor handväska ;D :-*

/Micke

Publicerat
Hehe Mr Mauser !!! Såna där fina rävar finns inte ännu,det är pälsen för fin för,tycker mej se lite frostmärken i övre högra hörnet !!!!  Skåp eller box !!!!!

Skojar bara.. :-*

Grattis till fin räv :D

Jämför inte mina välväxta Huddingerävar med dina taniga södertäljevalpar tack!

:-*

/Micke