Publicerat Augusti 27, 200718 yr Gamlingen går som klockan var ute och tog två orrar nu på em. Men det har regnat så det är inget trevligt i skogen. Så man får väl ta nya tag i morgon.
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Jag kör alldelles för långa släpp. :- Eller rättare sagt de blev ett släpp på hela dagen idag. Idag regna de hela dan o de ombytet klara inte Zingo riktigt. Mkt tomstånd o långt ifrån stånd. Sparka upp en tjäderhöna på väg till stånd, jobba på en gammeltupp 30-60min för att tappa den bak en ås där man hörde FLOFFLOFFLOFFflofflofflofffloffloff Nog de högsta floff jag hört. Ett par änder av okänt slag fick flyga då jag e urusel på kännedom av just änder. :'( Men nog kvacka den som en gräsand men va mindre :- Sen vart de ett par klockrena arbete på ett par orrtuppar men husses blodsocker hade dalat under gränsen för att hinna göra ngt. Hjärnan o balansen var ute ur spel för stunden. Ett arbete på järpe hade vi me men jag fick liasom inte upp bössan. TRÖTT Åkte hem! BIDE inge fika idag. Så trist när de regnar. Snabb kopp kaffe tog jag iof. For hemifrån kl 15 o kom hem 21 o konstant regn :- :'( Men kul upplevelser har vi haft. På ett igen imorgon men MER FIKA! Men hunden gick jäkligt snävt på slutet av dan så mitt projekt lyckades efter mkt om o men. Kontakten var hyffsad idag o riktigt bra på slutet där han nästan tiggde o bad att få sluta men så kände han fågel o full fart igen. Om å om å om igen DE E BRETON DE ;D ;D
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Jahapp...Häromkring där jag bor och jagar har fågelstammen ökat med typ 100%...för att citera en polare: "det sprutar fågel!" Har varit ut varje kväll hittils och även mitt på dagen...har dock inte blivit så mycket att ta med sig hem från skogen, två järpar totalt...men det beror på att jag är lite petig....jag chans skjuter inte genom sly och annan skit....och jag skjuter inte hönor, det sista är en personlig princip som jag håller stenhårt på...visst ibland faller det nån höna, men absolut inte avsiktligt!....Ikväll stötte jag å vovven 4 kullar (Orre) och möjligtvis en tjäderkull (var lite långt borta, men det lät som tjäder).... sjöfågeljakten har gått hyffstat med mina mått mätt, en gräsand och två krickor har följt med hem hittils /Fredde
Publicerat Augusti 28, 200718 yr Tyvärr så tog jag fel och vingade en tjäderhöna i dag . Jag trodde att det var en orrhöna och så var det så trångt läge så det var svårt att bedömma vad som flög upp. Och så är man väl lite extra taggad då unghunden sköter sig.
Publicerat Augusti 28, 200718 yr Här har de regnat nu i ett dygn, dvs hela eftermiddagen igår o hela förmiddagen idag o de regnar fortf. Men tokig som man e trotsa man ändå o ble blöt in på bara skinnet, JU. Idag lessna jag på tomstånd o körde på hunden ute på en myr O SJÄLVKLART va de fågel just då o där. Minst 10 orrar for till skogs.Sen va de slut på tomstånden. Mkt märkligt ställe de låg på. Helt öppet i lite gulgräs mitt på en myr. Aldrig upplevt detta på dessa marker o ej heller i ÖSREGN. Fick dock chansen på orre lite senare men då kom husse till korta med sitt skytte IGEN. O så många timmar på skjutbanan man ändå lagt. Men jag vet felet. Glömde köra accellererande sving. De va ngr fina stånd med orre som lätta långt innan vi va inom skotthåll o hunden stanna fint kvar. 2 tjädrar stötte vi på "vägen" till bilen. INGE SKJUTET ME ANDRA ORD MEN ÄNDÅ EN DEL FÅGELKONTAKTER.
Publicerat Augusti 28, 200718 yr hej, hade tänkt pröva å jaga orre me bulvaner, visst bruka man få ganska bra lägen me kula då? morsan har nämligen inte licens på hagel å ja ha 2 år kvar innan de e nån idé å söka själv.
Publicerat Augusti 28, 200718 yr hej, hade tänkt pröva å jaga orre me bulvaner, visst bruka man få ganska bra lägen me kula då? morsan har nämligen inte licens på hagel å ja ha 2 år kvar innan de e nån idé å söka själv. jodå....funkar rätt bra, men vänta tills lite senare i höst...början av oktober brukar funka, annars kan man vänta tills det börjar bli frost på marken under natt/morgon. /Fredde
Publicerat Augusti 30, 200718 yr Författare Då är man tillbaka efter några dagars Fågeljakt, är trött o sliten men två stycken fåglar är snart inlagda i frysen, Bilder kommer snart och en rapport i min jaktdagbok.
Publicerat Augusti 31, 200718 yr Idag har det varit en riktigt fin höstdag med minusgrader på morron. Frisk och klar luft och många fåglar på gång, mest orre men med beeper så går de att överlista även i contortaplanteringar. ;)
Publicerat Augusti 31, 200718 yr Var ska man leta efter fågel i skogen? skiljer det sig mellan tidigt på hösten och senare? Är det så att tidigt på säsongen är fåglarna gärna i blötare delar av skogen? Skiljer det sig mellan orre och tjäder? Har varit och gått lite i skogen, har dock nästan inte sett nå fågel. Vet inte om det beror på att jag letar på fel ställen eller om det är ont om fågel i skogen jag rör mig
Publicerat Augusti 31, 200718 yr De finns nog i lite blandad terräng beroende på om de e kycklingar, höns eller tuppar. Kycklingar har jag hittat mest i lite surare marki början på säsongen.. Vuxenfågeln hittar man lite här o där beroende på väder. Men maten styr alla fåglar så kolla vad marken erbjuder. Då jag inte hittar fågel i en typ av mark så byter jag till en annan o fortsätter så tills jag finner fågel. Även höjd kan vara avgörande ibland (åtm på min mark) Klockrent. Jag har bara ca 4-5års erfarenhet o jag ser nästan alltid fågel. Bara lite olika mkt. Så ge inte upp. För 2 eller 3 år sen såg jag endast 3 fåglar på 10mils gång. Då va jag inte glad. Men lite senare på hösten börja orren kuttra o avslöja sig själva vart de e. Mkt bra för en nybörjare att gå på men räkna inte med o se nåt för de De e jakt vi bedriver o i minst 70% av fallen överlistas jägaren av viltet. DE E DE SOM E TJUSNINGEN
Publicerat Augusti 31, 200718 yr Författare De e jakt vi bedriver o i minst 70% av fallen överlistas jägaren av viltet.DE E DE SOM E TJUSNINGEN Så sant så.
Publicerat Augusti 31, 200718 yr Säsongesnförsta Tjäder 25 aug Kul foffe! Smakar väl bra sedan här under hösten.
Publicerat Augusti 31, 200718 yr Författare Kul foffe! Smakar väl bra sedan här under hösten. Jupp ;D
Publicerat Augusti 31, 200718 yr Författare Finns ju inget som är så gott som villtkött både fågel o annat ;D
Publicerat Augusti 31, 200718 yr Finns ju inget som är så gott som villtkött både fågel o annat ;D Nej! Verkligen gott och rätt tillagat så blir det oslagbart som måltid.
Publicerat September 1, 200718 yr KANONBRA! Hehe, ok....=) va bra då. Men du har inte lust och utveckla lite? Har du alltid använt beeper?
Publicerat September 1, 200718 yr Den fungerar bra men har ganska högt ljud. (hörs ca200m) Fåglarna verkar inte bry sej nämnvärt av ljudet och inte hundarna heller.Däremot jag med tinitus är lite besvärad av ljudet och har lite svårt med riktningsbestämningen. Ett altenativ är ju att köpa en beeper med fjärrkontroll för att kunna ha flera hundar och inte behöva stänga av och på med magnet. Många stånd blir de med beepern. tex när hunden är skitnödig törstig eller när hunden funderar vart husse/matte tagit vägen men även för någon fågel ibland. Jag har använt beeper i många år men ska nu gå över till tystare altenativ (tracker bird). Men beppern är ett billigare altenativ ;D I skogsteräng missar man mycke om man inte har någon sorts pejl. mvh Lexi med husse
Publicerat September 1, 200718 yr Jaha då var första jakt turen över blev 8dagars jakt och fågeltillgången är nog den bästa jag upplevt sedan man fick bära bössan lagligt (1988).