Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skogsfågel/fågeljakten 07/08

Featured Replies

Publicerat

Ok, tack för svaret Frst! Hur fungerar en tracker bird då? Och hur går det med syrran Lexi?  :)

(Nu blir det mycket OT här, hoppas ingen tar illa upp)

• Svar 339
  • Visningar 29,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tracker vad jag förstår så när hunden stått ett tag så börjar pulserna på motagaren gå fortare ungefär som på en skallräknare ;D

Men informationerna på nätet är urusla. Zodiacs sida bör dom nog skämmas för vad de gäller teknisk info så de blir å köpa grisen i säcken och sedan skälla som en bandhund om de inte funkar som dom lovat ;D

Vi har rätt mycke fågel här nere men mest gammalfågel. Lexi har haft ganska många fina stånd och satt sej när fåglarna lyft (på komando).

Tyckte jag hade fått till stoppet på henne men vi reste en hare när vi satt oss och fikade i förrgår och terriern var lös så hon följde efter terriern och haren hundra meter utan å bry sej om att sätta sig ;D

Tillbaka till ruta ett och köra hårt med stoppkomando ;D

Publicerat

Kul att det börjar hända grejjer! Dom där jäkla hararna alltså....äldre tiken har gjort sina race efter dom men det gick och få bukt med så småningom. Har dock gett mig fan på att Ila inte ska lyckas med nån harjakt och än så länge fungerar stoppet bra.....väntar bara på att hon ska förbryta sig. Ila har haft kennelhosta och är beordrad vila ytterligare nån vecka.....så har inte blivit många knop sista tiden....men snart så kommer vi igång igen!

Publicerat

Tillbaka till tråden  ;)

Precis hemkommen från jämtlandsfjället efter tre dagars jakt. Efter mycket om och men hittade vi tre kullar som vi fick några av. Fö. gott om hjorton och svampinjoner. Kallt som attan på nätterna och jag hade bara sommarsäcken med mig, så det blev en och annan armhävning i tältet. Jycken fick låna min dunväst så han hade det gossigt iaf. Träffade ett par trevliga italianos oxå  ;D

/Må

post-698-1188766956_thumb.jpg

Publicerat

Trevligt!!

Och en fin bild med blandad kompott! :D

Publicerat

Fint foto! Grattis!

:D

Publicerat

Det är väldigt bra med skogsfågel i höst så sista dagarna på första jakt veckan försökte jag filma lite men fan vad svårt det är att filma :-[

Här är några korta klipp

Först denna ungtupp som jag lyckas skjuta efter en riktigt bra smygning runt resten av kullen :D

http://s187.photobucket.com/albums/x258/la...ent=Ungtupp.flv

Sedan blev det Torbjörn som skulle smyga på nästa skall som var i en riktigt tät granskog. Det blev 35minuter film men lite trist då jag endast filmade mitti så jag tog bara med sista minuterna. Rätt roligt att lyssna på pjöller gubbarna på slutet som helt glömt kameran :oops:

http://s187.photobucket.com/albums/x258/la...t=Ungtupp.2.flv

Sedan en orrhöna för Torbjörns hund, en rolig avslutning då det efter skottet flyger en orre från ett annat träd står hunden och lyssnar efter den med orren i käften :lol:

http://s187.photobucket.com/albums/x258/la...logetsPiksi.flv

Sist en tjäder höna som jag aldrig lyckas få rent skottläge på men det löser sig tillslut :oops:

http://s187.photobucket.com/albums/x258/la...nt=Tjderhna.flv

PS:är det någon som har tips på bra program att redigera film med har bara fångat upp dessa korta sekvenser med Windows Movie Maker

Publicerat

Trevliga filmsnuttar Lars  :)

Kul att det finns gått om fågel på dina marker, tänk att få gå där med en eller två vorsteh framför sig.......  ;D  ;)

Publicerat
  • Författare

Härligt att se att denna tråd lever och det kommer in en massa trevliga rapporter  ;D

Publicerat

Härliga filmklipp!!

Själv åker jag ut till marken en sväng den 22/9 med min kompis och hans Vorsteh.  :D

Publicerat
Trevliga filmsnuttar Lars  :)

Kul att det finns gått om fågel på dina marker, tänk att få gå där med en eller två vorsteh framför sig.......  ;D  ;)

Hemska tanke med sådana hundar hade snart alla tjädrar blyloppor i sig ;)

Publicerat

Lars kul med film!

Prova med Pinnacle Studio de är ett mycket bra program. Tar lite tid att förstå sig på det men mycket bättre än Movie Maker!

P.S vad har du för skott i 22wmr:en till skogsfågel?

Mvh

Publicerat
Lars kul med film!

Prova med Pinnacle Studio de är ett mycket bra program. Tar lite tid att förstå sig på det men mycket bättre än Movie Maker!

P.S vad har du för skott i 22wmr:en till skogsfågel?

Mvh

OK ska testa det programet.

Jag använder RWS mest blyspets

Publicerat

Skogsfågeljakten flyter på i älgjaktspausarna. ;)

Har gått på en underbart fin mossr idag och överlistat en del orrar.

post-1210-1188981220_thumb.jpg

Publicerat

Fina foton och grattis till lyckad jakt. :D

Publicerat

en lyckad jaktdag... :)

post-670-1189012284_thumb.jpg

Publicerat
Kul att se en Gordon. Funkar den bra?
Publicerat
Kul att se en Gordon. Funkar den bra?

Ja visst är det kul att se en till engelsman. :D Det måste den nästan göra när han får skjuta fågel för den. ;) ;D

Grattis till en lyckad jakt och fint foto! :D

Publicerat

Den är lite för ivrig men nog är den helt ok.

Publicerat

Nu hemma efter 3 dagar sept.jakt på älg utanför Lit.

Det man snabbt märkte var att skogen formligen kokade av skogsfågel och sork. Borde vara en kanonsesång för alla trädskällare :-)

Älgjakten gick också bra..resultatet blev 6 älgar på 3 dagar.

Lycka till med jakten !

Publicerat
Grattis.
Publicerat

Grattis!!  :D

Publicerat

Ja idag så har man gått hem utan fågel. :( :(

Har bara haft några tjäderhönor som träat !Och vem skjuter på sittande fågel????? ??? det är ju som att skjuta haren på legan. 

Och de är väl bra med ett par extra hönor nästa år. ;) ;)

Publicerat

Härliga bilder GG.

När de gäller träande fågel tycker jag du e helt fel ute. Står jycken för fågel i träd ska de fällas

Ang hönor brukar jag med, ifall de går att undvika, låta bli att skjuta hönor.

Men ibland går de snabbt!

O att skjuta haren på/vid legan borde väl du med stående göra ofta, ELLER?

Har inte lyckats få min o stå för hare än men när han gör de.........!

Publicerat

Har bara haft några tjäderhönor som träat !Och vem skjuter på sittande fågel????? ??? det är ju som att skjuta haren på legan. 

Står inte hundarna för fågel som träat ;D