Publicerat September 6, 200718 yr Står inte hundarna för fågel som träat ;D Nej hundarna står inte om de inte har synkontakt med fåglarna och det är sällan om de sitter 10-15 m upp i ett träd och andra fåglar lättat i samma område. Men sitter de bara nere och 2-5 meter upp så kan de stå.
Publicerat September 6, 200718 yr Min förra vorsteh stod för fågel som satt 15m upp och med beepern blev de nästan som träskällar jakt ;D Visseligen stod hon 30-40 meter ifrån men de blev ett gång stånd och sedan snabbskytte när fågeln släpte De här kan ju ha och göra med att jag jagade med både vorsterhn och finnspetsen i något år ;D
Publicerat September 6, 200718 yr Ja idag så har man gått hem utan fågel. :(Har bara haft några tjäderhönor som träat !Och vem skjuter på sittande fågel????? ??? det är ju som att skjuta haren på legan. Och de är väl bra med ett par extra hönor nästa år. ;) Fina bilder GG!
Publicerat September 6, 200718 yr Nej hundarna står inte om de inte har synkontakt med fåglarna och det är sällan om de sitter 10-15 m upp i ett träd och andra fåglar lättat i samma område.Men sitter de bara nere och 2-5 meter upp så kan de stå. Zingo står iaf för fågel i träd. Har han gjort sen injagning!
Publicerat September 7, 200718 yr Min förra vorsteh stod för fågel som satt 15m upp och med beepern blev de nästan som träskällar jakt ;DVisseligen stod hon 30-40 meter ifrån men de blev ett gång stånd och sedan snabbskytte när fågeln släpte De här kan ju ha och göra med att jag jagade med både vorsterhn och finnspetsen i något år ;D Låter som att kan bli rejäl action då! :)
Publicerat September 7, 200718 yr Tillbaka efter bara 2 dagar av en planerad 4 dagars utflykt till de fjällnära barrskogarna i Kiruna kommun. Uselt med fågel som befarat, det sämsta året på åtminstone 10 år i dessa trakter. Första dagen, inte en fjäder. Andra dagen segar jag och vovven iväg till ett alltid säkert ställe och där får hunden fatt i en tjäderhöna som han börjar gaffla åt, när han övergår till att avverka björkar under trädet istället för att skälla så drar hönan lika säkert som amen i kyrkan. "Hundjävel nu blir det handskar av dig" skriker jag inombords. Nåja, efter en klunk vatten och en chokladbit så kommer jag fram till att ge han en chans till. 10 minuter senare hör jag hur han får upp en fågel som landar med ett brak i ett träd 400-500 meter bort och börja skära näbb. Nu skäller han som om livet hängde på det. 100 meter bort från var hunden skäller öppnar sig en glänta med perfekt sikt. Jag ser hunden och tallen tydligt, men spanar resultatlöst med kikaren. "Skäller du på fel träd handskämne" blir naturligtvis nästa tanke. Hunden verkar dock övertygande denna gång så jag kryper och ålar tills jag är 30 meter från trädet. Spanar igen med kikare men ser inte ett jota. "Här får bli en kringående rörelse" kommer min inre dialog fram till och jag hasar mig fram mellan stenblock. Efter rätt lång bit öppnar sig vegitationen sig tillräckligt för att jag skall se trädet. Nu ser jag en något luddig silluett högt upp i gammeltallen. Byter kikare mot gevär och kikarsikte och blir ännu mer övertygad. Resten går som smort och fågeln är stendöd innan han slår i backen. "Får nog köpa gore-tex handskar till vintern" säger jag till hunden Ser det inte ut som hunden skrattar på bilden?
Publicerat September 9, 200718 yr Hemma efter en helg med fågeljakt. Fick idag skjuta min livs första tjädertupp 4440g vägde den
Publicerat September 9, 200718 yr Författare Hemma efter en helg med fågeljakt.Fick idag skjuta min livs första tjädertupp 4440g vägde den Grattis ;D ;D ;D
Publicerat September 9, 200718 yr Hemma efter en helg med fågeljakt.Fick idag skjuta min livs första tjädertupp 4440g vägde den Grattis! De e värd att vänta på Såg 2 st fara sin kos igår samt ett tiotal orrar. Blev aldrig nå skottläge trots MKT bra arbete från hunden. O nu e Jycken skadad IGEN :'( :'( :'( Blir nog sjukskrivning resten av månaden o jag som tagit semester hela sept för jakt. 4 Dagar blev de sen sprang hunden o skada sig :'( :'( :'( Får nog övergå till svampplockning i år :'( :'( :'(
Publicerat September 10, 200718 yr Ojojoj! Vilka bilder. Detta värmer att se. Längtar till skogsfåglejakten om en vecka!!!
Publicerat September 10, 200718 yr Hej! Nu flyter det på bra. ;D ;D Var ute på em och fick skjuta både tjäder ,orre och järpe samt att hunden gjorde flera bra arbeten men skottlägena var för dåliga. Nu så går det fort ,lövfällningen börjar nog snart här och då blir det svårt att komma innom hagelhåll. Så man får nog inrikta sig på de ripkullar man sett.
Publicerat September 10, 200718 yr Ibland får man ju uppleva dagar då allting stämmer med jakten och man är "magisk" med bössan. I dag hade vi en sån dag....... I våras så fick vi hunden överkörd, en Strävhårig vorsteh som skulle visa vad han gick för i höst (2½år). Nu blev det inte så utan ödet ville annorlunda.. Ny valp i stallet men en 6 månaders valp är ju inget att ta med ut i skogen, framför allt då han håller på att återhämta sig efter ett huggormsbett.... Nåja.. Jag har tagit lite rejält med semester i höst och ska vara hos mina föräldrar i tre veckor, älg eller fågeljakt på schemat varje dag.. Älgjakten har gått sådär men jag har inte fått se någon ännu.. I dag så skulle vi då äntligen gå ut och titta efter lite fågel jag och min pappa, hundförarna på älgjakten har svurit över kopiösa mängder med fågel varje dag så det lovade ju gott. När vi gått ca 800meter från bilen hade vi stött 6 orrar, lika många tjädrar och en jättekull med ripor. Vi stod då med varsin tjäder i handen och beslutade oss för att gå tillbaka med dem till bilen för att slippa bära dem med oss hela dagen (vi anade vartåt det skulle barka). Nästa sväng hann vi ett par hundra meter längre, jag sköt på en tjäder tupp som lättade framför mig, i skottet damp han i backen som en sten, snabb omladdning och ett steg framåt, från platsen där tjädern slagit ner lättade nu en hel kull ripor, två skott två fåglar. Så fortsatte det hela eftermiddagen.... Facit för fyra timmars uppflogsjakt och två personer: 2 Tjädertuppar 2 Tjäderhönor 2 Orrtuppar 2 Ripor 1 Hare En Tjäderhöna var en gammal fågel, resten var väl utväxta årskycklingar. Skyttet stämde perfekt och vi träffade i princip allt vi sköt på. Kul jakt men ändå "fattigt" utan hund... Tänk att få finputsa det sista på en unghund med den här fågeltillgången.......
Publicerat September 10, 200718 yr HÄRLIGA bilder GG. Lindrar sorgen lite åtm då man iaf får SE en breton me de vackra fåglarna. Tuppen såg fin ut! Stor/Gammal? Va de för unghunden den föll?
Publicerat September 10, 200718 yr well det låter som att man skall ta sig en sväng upp mot storuman och indianjaga ;D det hörs juh iallfall vara rätt ok med fågel Jabbe... :
Publicerat September 11, 200718 yr Japp, där vi var igår så fick man i alla fall lite "hönshuskänsla" där man gick i skogen..... Guud som jag saknar min hund.......!
Publicerat September 11, 200718 yr Inte lika mycket fågel i dag.. Sköt efter mycket trampande ett par järpar som flög upp och träade inom lagomt hagelhåll.. Klev sedan in i en tjäderkull där jag sköt på en höna, hon damp i backen i skottet men jag var tvungen att gå runt ett vattenhål för att komma fram till nedslagsplatsen. Nya uppflog gjorde att jag förlorade koncentrationen och tappade henne ur sikte.. När jag kom fram så var hon givetvis borta och ett låångt "manuellt" eftersök resulterade i intet.. Resten av jakten och vägen tillbaka till bilen var givetvis pest. När vi kom hem så ringde jag runt lite bland hundägare (Vorsteh) jag kände men inget svar.. Kom sedan på att en av grannarna hade en Breton, klev över dit och lade fram mitt ärende.. Visst fick jag låna hunden även om han var lite skeptisk till utgången! Med fart värdig en rallyförare var jag ute på platsen inom en kvart, det hade nu börjat skymma, lite inkörningsproblem var det mellan mig och "Rippa" innan vi kunde få till någon form av eftersök (vi har aldrig jagat tillsammans förr). Efter mycket nosande och efterforskande så fick hon efter många om och men upp ett spår som en bra bit bort slutade med en massa vingflax och kackel. Rippa gjorde processen kort med hönan som var rejält plockad då jag till slut hann fram och avbröt massakern. Gissa om den vägde skönt i handen då vi gick ner till bilen i mörkret.. En något förvånad husse tog lite senare emot en blöt hund och en överräckt tjäderhöna (äras den som äras bör) och jag möttes av komentaren, det hade jag aldrig trott, men hon är ju fortfarande varm så det måste ju vara sant.. Det tog ca 2½ timma från det jag sköt på hönan till dess att Rippa hittade henne ca 100meter från skottplatsen. Detta belyser än en gång vikten av att ha tillgång till en apportör eller markerande hund, det optimala är givetvis att ha den med sig. Många hade nog lämnat henne efter första eftersöket med komentaren "det är inte lönt mera eller det var ju bara en fågel" men det här visar att det visst går att lyckas med ett eftersök på skadad fågel även om det gått ett par timmar efter skottet.
Publicerat September 12, 200718 yr ....men det här visar att det visst går att lyckas med ett eftersök på skadad fågel även om det gått ett par timmar efter skottet. Ja åtminstone om hunden är en BRETON ;D
Publicerat September 12, 200718 yr Ja de små marsvinen kan sin sak ;D Jag har faktiskt pga dåligt skytte från min sida : hamnat i ett par liknande situationer. Jag hade aldrig hittat fåglarna själv, så det är enormt värdefullt med en hund som kan apport!
Publicerat September 12, 200718 yr Första gången jag jagat med marsvin... Vissa meningsskiljaktigheter hade vi angående eftersöket kan jag säga.. Nåja hon hittade det ju till sist vilket var syftet med det hela. Fågeljakt utan hund är inget jag suktar efter precis då jag varit uppväxt med Vorsteh, nu är ju dock verkligheten sådan att vi inte har någon "jaktbar" hund så då blir det ju till att trampa upp fåglarna själv. Jag försöker dock att hålla inne med skotten och endast skjuta då jag har riktigt bra lägen för att undvika att hamna i situationer som den som var.. I bland blir det ändå fel och då är det ju toppen med lånehund.. Vilodag i dag med en massa småfix vid älgslakteriet men i morgon bär det av ut i skogen och jaga fågel igen........
Publicerat September 13, 200718 yr Själv var jag sååå nära att få skjuta min första tjädertupp...men inte nu heller. Hunden gick på löpan och jag var inte riktigt koncentrerad och sen var chansen borta när den lyfte precis utom skotthåll. Min ofarenhet på skogsfågel visade sig nu när jag inte trodde det skulle ligga en där. Den låg under ngr smågranar i kanten mellan gammal skog och hygge där det var skapligt med bärris och ljung. Är det vanligt att hitta tjäder där? Kom gärna med ngr tips kring skogsfågelns favorit tillhåll. Än så långe har jag mest sökt i äldre och kuperade skogspartier med bärris. Kanske ska söka mer i kanterna till hyggen och mossar? Erik