Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Whisky

Featured Replies

Publicerat

;) nöjd i dag!.. fick tag i den första upplagan av Mackmyra ME-001.. :mellow: ... ka bli spännande att pröva den vid något tillfälle!..

är de någon här på forumet som smakat på den??..

Mvh Mamre!..

• Svar 876
  • Visningar 172,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Laphroigh quarter cask. Hade glömt hur bra den sparkar! Skaplig är den åxå!

• Morran - whisky är till för att drickas, det är inga prydnadssaker   Denna fick jag i julklapp igår, avsmakades direkt. Mycket god För er som inte gillar rök så lär den passa för det fanns i stort

• Mkt nervärderande av Tullamore här. Trots att jag föredrar en god Islay eller Higland whisky alla dagar i veckan skulle jag ALDRIG ha ngt annat än Tullamore i min Irish Coffe. Där e den bara helt rä

Posted Images

Publicerat
;) nöjd i dag!.. fick tag i den första upplagan av Mackmyra ME-001.. :mellow: ... ka bli spännande att pröva den vid något tillfälle!..

är de någon här på forumet som smakat på den??..

Mvh Mamre!..

Japp, tycker dock inte att den är någon höjdare...

Fast smaken är ju som baken :mellow:

Publicerat

Inspirerad av en gammal jobbarkompis, samt Henrik, Hippen, och nu även den gode Magnum, så smakade jag på mitt livs första Talisker i veckan, och ja - den var fin ;) Lagom rökig för min smak, helt enkelt.

Provade även Highland Park för första gången, och den var väl ok men inte lika intressant som Taliskern.

Har även smuttat på en Black Ribbon, men den känns för rå och spritig på nåt sätt. Men klart drickbar.

Tror jag kommer leta upp nån flarra Bowmore inom kort. Det är den whisky jag gillat mest av de jag provat. Ffa sorterna Bowmore Dusk och Bowmore Dawn var intressanta (lagrade på lite annorlunda fat).

Börjar bli dax för en Talisker, banne mig :)

Publicerat

Talisker är en underbar "lagom" whisky som alltid funkar!

Om jag sitter och har svårt att bestämma mig vad jag vill dricka så brukar jag alltid ta en Talisker medans jag funderar.

Råkar man hitta en udda (independent) buteljering av Talisker så brukar det smaka gudomligt!

Personligen tycker jag att Bowmore har tappat all karaktär sedan det tog slut på sherryfat i världen.

Första testet med Bowmore Claret -98 var en riktig höjdare men efter det har inget vettigt producerats.

...Kanske White Bowmore kan ändra på det!? Har inte lyckats testa än... Vet inte om det finns någon flaska i sverige...

Jämnast kvalitet just nu håller många Highlands då de inte baserar sina kraftiga smaker på extrema fat och med det har lyckats behålla sin karaktär.

En vanlig sketen 18yrs Highland Park är fortfarande lika god som den var för 15 år sedan!

SKÅL!

Publicerat
En vanlig sketen 18yrs Highland Park är fortfarande lika god som den var för 15 år sedan!

Aj då - jag köpte en 12-årig :lol: Är den betydligt "sämre" rent smakmässigt än den 18-åriga?

Var det du eller nån annan som nämnde Talisker Distillers (stavning?) Edition? Jag har hittat ett par flarror på det lokala bolaget nämligen.

Publicerat
Aj då - jag köpte en 12-årig :lol: Är den betydligt "sämre" rent smakmässigt än den 18-åriga?

Var det du eller nån annan som nämnde Talisker Distillers (stavning?) Edition? Jag har hittat ett par flarror på det lokala bolaget nämligen.

Den 12-åriga är inte sämre på något sätt. Den har lite starkare/rivigare smak med lite mindre eftersmak. Der är ibland godare beroende på vad man känner fär just då!

Den senaste Talisker Double Matured - Distillers Edition är en RIKTIG höjdare för det priset!

Hittar du en - KÖP!

Den ligger runt 550 pix om jag kommer ihåg rätt.

Publicerat
Go shopping!

Will do :lol:

Publicerat
Will do :lol:

Återkom med kommentar om vad du tyckte. Hippen verkade mer än gilla den när han var hos mig! :lol:

Superwhisky för runt femhundringen är inte enkelt att hitta!

Publicerat
Återkom med kommentar om vad du tyckte. Hippen verkade mer än gilla den när han var hos mig! :lol:

Superwhisky för runt femhundringen är inte enkelt att hitta!

Jag ska göra en direkt jämförelse mellan den och den vanliga Taliskern. Men frågan är om man ska blanda ut dem med vatten eller ej? 45% är ju ändå en del, men inte cask strength.

Publicerat
Jag ska göra en direkt jämförelse mellan den och den vanliga Taliskern. Men frågan är om man ska blanda ut dem med vatten eller ej? 45% är ju ändå en del, men inte cask strength.

E Talisker snuskigt rökig eller? Är lite gay när det blir för rökig smak... :lol:

F.Ö. så bjuder jag in mig själv på en provsmakning vid vettigt tillfälle. :lol:

Publicerat
E Talisker snuskigt rökig eller? Är lite gay när det blir för rökig smak... :lol:

Du är inbjuden!

Nä, den är inte alls snuskigt rökig. Har för mig att jag smakade nån Bruichladdich nån gång och höll på att trilla av stolen.

Gillar man "vanlig" whisky så tror jag man gillar Talisker.

Publicerat

Nej den är inte snuskigt rökig. Den är tämligen "lagom" skulle jag säga.

Jämfört med en Laphroaig är den mild.

Publicerat

Ja är ju för Glenfiddich å dom där lite snällare som typ Glengoyne etc. etc. En å annan Bowmore har slunkit ned dessutom. Nu är jag ingen finsmakare direkt, kan njuta gott av en Bunnahubhain eller hur fan det nu stavades. :lol:

Publicerat
Nej den är inte snuskigt rökig. Den är tämligen "lagom" skulle jag säga.

Jämfört med en Laphroaig är den mild.

Då vet jag precis. :lol: Laphroig är på gränsen av vad jag står pall för.

Publicerat

Det värsta jag druckit tror jag var Lauder's. Nåt av det hemskaste nagelborttagningsmedel jag nånsin smakat. Nästan lika äckligt som Beska Droppar :lol:

Publicerat
Det värsta jag druckit tror jag var Lauder's. Nåt av det hemskaste nagelborttagningsmedel jag nånsin smakat. Nästan lika äckligt som Beska Droppar :lol:

Då har du inte provat Thailändsk whisk(e)y.

Smakar, luktar och brinner som fotogen. Kostar hälften så mycket som vatten!!! ;):lol:

Publicerat

Nä nu får du ge dig... Dricka luder? :lol:

Publicerat
Nä nu får du ge dig... Dricka luder? :(

Ja, så här i efterhand känns det ungefär lika orimligt...

Publicerat

Anledningen till att jag fastnade för Bowmore är att vi hade en whiskyprovning på jobbet för fyra år sedan. Det var den första provningen i den nystartade klubben, och man avhandlade Islay. Totalt 7 sorter provades: Bowmore, Ardbeg, Caol Ila, Bruichladdich, Lagavulin, Laphroaig, och Bunnahabhain. Herrskapet får ursäkta om minnena är lite dimmiga från den kvällen, då vi dessutom bjöds på Mariestad Export i pausen...

Jag vill minnas att Bruichladdich och Bunnahabhain var de rökigaste (över min smärttröskel), men det vore intressant att prova dem igen nån gång.

Publicerat
Anledningen till att jag fastnade för Bowmore är att vi hade en whiskyprovning på jobbet för fyra år sedan. Det var den första provningen i den nystartade klubben, och man avhandlade Islay. Totalt 7 sorter provades: Bowmore, Ardbeg, Caol Ila, Bruichladdich, Lagavulin, Laphroaig, och Bunnahabhain. Herrskapet får ursäkta om minnena är lite dimmiga från den kvällen, då vi dessutom bjöds på Mariestad Export i pausen...

Jag vill minnas att Bruichladdich och Bunnahabhain var de rökigaste (över min smärttröskel), men det vore intressant att prova dem igen nån gång.

Jag ÄLSKAR Bowmore men är besviken på vad de har producerat de sista 10 åren. För mycket kommerciellt dravel och för lite kärlek.

Jag kommer ihåg de gamla 21 (1969) och 25:orna som var flytande guld, för att inte tala om Black Bowmore :(

Dessa var en gång i tiden överkomliga men nu samlar de damm i japanska samlingar...

Men ryktet säger att Bowmore åter igen försöker hitta tillbaks till den gamla kretsen och smakerna... Kanske White Bowmore är ett tecken?

Publicerat

Om man nu får nämna nåt annat än skotsk här så smakade hag en Jameson Distillery Reserve här före jul och det var en upplevelse. RIKTIGT gott! :D

Publicerat

Ligger och smuttar på en Dalmore som vanligt, satans farlig whisky.

One The Dalmore always The Dalmore. :D

Publicerat
Jag ÄLSKAR Bowmore men är besviken på vad de har producerat de sista 10 åren. För mycket kommerciellt dravel och för lite kärlek.

Jag kommer ihåg de gamla 21 (1969) och 25:orna som var flytande guld, för att inte tala om Black Bowmore :D

Jag gapar över din kunskap kring whisky Wizard. Du är numera inofficiellt min "mentor of single malt". :D