Publicerat Februari 27, 200917 yr vet inte om dena fråga har varit uppe här. letade lite men såg den ej. vad är att föredra när det gäller pass är det hyggen eller åkrar??
Publicerat Februari 28, 200917 yr vet inte om dena fråga har varit uppe här. letade lite men såg den ej. vad är att föredra när det gäller pass är det hyggen eller åkrar?? Jag föredrar åkrar, det är oftast mycket lättare att upptäcka räven där än på ett hygge.
Publicerat Februari 28, 200917 yr Vet ej om det är från den senaste filmen, men visst är det nice att se på http://film.jaktjournalen.se/index.php?page=movie&id=201 /Erik
Publicerat Februari 28, 200917 yr ååh vänta ni bara tills det blir nå före för att locka,blir roligt och se hur många det blir i år
Publicerat Mars 2, 200917 yr Började testa detta med rävlock nu i helgen och har ännu inte fått se någon räv... Har någon av er erfarenhet av att locka nära bebyggelse - Vid husväggen hemma har jag utsikt över ett fält, är det någon idé att sitta vid kåken och locka? Sen funderar jag lite på om våra rävar är bekanta med haren... tror inte att jag har sett någon hare på markerna på flera år, tror ni att det är en bättre idé att testa muspipen istället? 2 veckor kvar på rävjakten...
Publicerat Mars 3, 200917 yr Började testa detta med rävlock nu i helgen och har ännu inte fått se någon räv... Har någon av er erfarenhet av att locka nära bebyggelse - Vid husväggen hemma har jag utsikt över ett fält, är det någon idé att sitta vid kåken och locka?Sen funderar jag lite på om våra rävar är bekanta med haren... tror inte att jag har sett någon hare på markerna på flera år, tror ni att det är en bättre idé att testa muspipen istället? 2 veckor kvar på rävjakten... Vaka vid husväggen kan funka men det bör vara på kvällen /natten. rävarna smyger lite närmare bebyggelsen då. Vad gäller muspip kontra harskrik så pröva båda kör två nätter harskrik och två nätter muspip. Fördelen med harskriket är att det hörs så mycket längre.. (hoppas du inte har grannar som vaknar) Om jag bodde så jag kunde skjuta från tomten skulle jag hellre fixa en åtel och en gammal lekstuga.
Publicerat Mars 3, 200917 yr Vaka vid husväggen kan funka men det bör vara på kvällen /natten. rävarna smyger lite närmare bebyggelsen då.Vad gäller muspip kontra harskrik så pröva båda kör två nätter harskrik och två nätter muspip. Fördelen med harskriket är att det hörs så mycket längre.. (hoppas du inte har grannar som vaknar) Om jag bodde så jag kunde skjuta från tomten skulle jag hellre fixa en åtel och en gammal lekstuga. Lekstugan står där redan - ska anlägga musåtel till våren (två halmbalar + svart badrumsmatta). Förra gången blev musåteln en ormåtel istället... både huggorm och snok låg där under mattan och krälade om varandra (undra förresten om det blev några intressanta korsningar =)) Tack för tipsen - ska skaffa muspipspipa bums! Förresten, tror du att det räcker med en sådan liten blåsa man kan sätta på förstocken eller är det bättre med en man blåser i?
Publicerat Mars 3, 200917 yr Lekstugan står där redan - ska anlägga musåtel till våren (två halmbalar + svart badrumsmatta). Förra gången blev musåteln en ormåtel istället... både huggorm och snok låg där under mattan och krälade om varandra (undra förresten om det blev några intressanta korsningar =))Tack för tipsen - ska skaffa muspipspipa bums! Förresten, tror du att det räcker med en sådan liten blåsa man kan sätta på förstocken eller är det bättre med en man blåser i? Jag föredrar pipa som man blåser i, den låter lite högre än den där kläm blåsan, men den är bättre om räven är inom skotthåll men man vill få stop på den..
Publicerat Mars 5, 200917 yr tjena fick just hem en lil PEKKER, någon som fått fram nån räv med den? behöver lite tips om hur jag ska få det att låta bra...
Publicerat Mars 5, 200917 yr tjena fick just hem en lil PEKKER, någon som fått fram nån räv med den? behöver lite tips om hur jag ska få det att låta bra... Hammra den mot knät eller gevärskolven... Se bara till att rörelsen är dold. Många gillar den inte P.G.A just rörelsen... Som för övrigt får anses vara rätt "manlig" Mvh
Publicerat Mars 5, 200917 yr försöker sätta mig in i det här med räv lock. själva jakten har gått över förväntan, men en sak har förbryllat mig, eller så är det ett stort missförstånd från min sida. Varför locka som en hackspett????? kan ju knappast vara en av rävens basföda. Förklara gjärna om det är någon som har en vettig förklaring.
Publicerat Mars 5, 200917 yr försöker sätta mig in i det här med räv lock. själva jakten har gått över förväntan, men en sak har förbryllat mig, eller så är det ett stort missförstånd från min sida.Varför locka som en hackspett????? kan ju knappast vara en av rävens basföda. Förklara gjärna om det är någon som har en vettig förklaring. Det där har jag grunnat på lite med... Kanske är det läte som var enklast att få fram en pipa till. Man borde ju även kunna härma andra fåglar modell skata. Youtube kan ju vara en källa att ösa ur för immitationer. Mvh
Publicerat Mars 5, 200917 yr det kanske inte är basfödan men om det bjuds så klart dom blir sugen, det e som med mig, min basföda är älgkött men finns det tillfälle så kan jag vell käka kines mat även om älgkött e godare ;P
Publicerat Mars 6, 200917 yr Fick hem Syco tweety och en Dual tone från Racerback, har övat............imorgon bitti då jäääävlar!!! Dual tone kan rekomenderas, väldigt lättblåst!
Publicerat Mars 7, 200917 yr Satt i en grisvak koja här om kvällen. Tog fram Syco tweety som jag beställt av Milner. Tog 2 min så stod räven där, och sen låg den ner Tack för pipan Milner. Är för övrigt sugen på en cronk men såg att dom var slut. Det får väll bli till nästa år /Erik
Publicerat Mars 8, 200917 yr Satt i en grisvak koja här om kvällen. Tog fram Syco tweety som jag beställt av Milner. Tog 2 min så stod räven där, och sen låg den ner Tack för pipan Milner. Är för övrigt sugen på en cronk men såg att dom var slut. Det får väll bli till nästa år /Erik Grattis på dig!
Publicerat Mars 8, 200917 yr Satt i en grisvak koja här om kvällen. Tog fram Syco tweety som jag beställt av Milner. Tog 2 min så stod räven där, och sen låg den ner Tack för pipan Milner. Är för övrigt sugen på en cronk men såg att dom var slut. Det får väll bli till nästa år /Erik Klockrent Alfons Syco tweetyn är en riktigt sjuk pipa Mvh.
Publicerat Mars 8, 200917 yr Varför locka som en hackspett?????kan ju knappast vara en av rävens basföda. Förklara gjärna om det är någon som har en vettig förklaring. Tanken är att lura räven att tro att en hackspett nyligen tagits av hök el. liknande. Räven kommer för att röva bytet - en enkel liten munsbit.
Publicerat Mars 8, 200917 yr tack för svaren. Nu blev man lite smartare i dag med. dags att dra på sig grön stället, fick frigång av frugan så i kväll ska det lockas.
Publicerat Mars 8, 200917 yr Jävla skit!! Ute och skulle locka imorse, smög så gott jag kunde i fras-skaren.Hade bara suttit i ett par minuter pch inte hunnit locka så kommer en räv från höger, problemet var bara att den kom i sån vinkel att jag inte upptäckte den innan den var inne på 20 m, kunde ju inte röra mig, när den var på 10m fick den vind................en stooooor räv.........., faaaan, fick ju inte ens upp bössan för skott.Synd att man inte hade drillingen.........en snabb hagelsmäll.........
Publicerat Mars 9, 200917 yr MItt försök igår gick inte så bra. Det började spö regna och blåsa. Inte en räv ,men massa kråkor. Tillråga på allt körde jag fast bilen i blötsnön, tog två timmar att komma loss. Blev sen till storhandlingen till frugans stora förtret så nästa gång blir det nog inte så lätt när man säger att man ska sticka i väg "bara en liten stund"
Publicerat Mars 10, 200917 yr ÄÄÄÄÄÄÄntligen idag hände det första räven på lock. Den satt långt inne .
Publicerat Mars 10, 200917 yr ÄÄÄÄÄÄÄntligen idag hände det första räven på lock. Den satt långt inne . [/quote Grattis Gadden härligt att det lyckas ..själv väntar man bara på skaren och hoppas att man får spräcka nollan.