Publicerat Mars 3, 200818 yr notera att bilden ovan i princip är i skala 1:1... Det syns att Du har tagit den väldigt nära för Du har inte fått den riktiga skärpan som man får när man tar på det perfekta avståndet.
Publicerat Mars 3, 200818 yr har skjutit en antal mindre grisar under året som gått och dessutom den här...har skjutit en antal mindre grisar under året som gått och dessutom den här... Har du bedömt betarna, lite nyfiken då mina är något liknande. mats
Publicerat Mars 4, 200818 yr Jag vet vart den är skjuten !!! och jag vet var merparten av dina grisar är skjutna
Publicerat Mars 4, 200818 yr Har du bedömt betarna, lite nyfiken då mina är något liknande.mats nej har jag inte, ska på trofé bedöming på fredag tänkte ta med dom då...
Publicerat Mars 4, 200818 yr nej har jag inte, ska på trofé bedöming på fredag tänkte ta med dom då... he he he
Publicerat Mars 7, 200818 yr Hej, Funderar på att lägga ut halm runt åtelplatsen. Vad tror ni, blir grisarna rädda och inte vågar komma fram eller skiter de i sånt? /Henke
Publicerat Mars 7, 200818 yr Det borde funka, grisarna bryr sig inte, dom bökar omkring i halmen. Det enda med halm är att man måste byta det efter ett tag, det blir ganska ruttet när det har fått legat.
Publicerat Mars 7, 200818 yr OK..intressant. Jag tänkte på om de tar ett par dagar innan de vågar sig fram igen eller om de skiter i det totalt och kommer samma dag som jag lagt ut det? /Henke
Publicerat Mars 10, 200818 yr Är det någon som har erfarenhet av vildsvinsjakt i havreåker? Jag har nämligen hört att de ska vara mindre skygga när de är inne i åkern och äter. Dela gärna med Er av era erfarenheter om ni har några. /Mr Skovel
Publicerat Mars 10, 200818 yr Är det någon som har erfarenhet av vildsvinsjakt i havreåker? Jag har nämligen hört att de ska vara mindre skygga när de är inne i åkern och äter. Dela gärna med Er av era erfarenheter om ni har några. /Mr Skovel Det kan tänkas att de känner sig säkra när de är omgivna av allt havre.
Publicerat Mars 14, 200818 yr Författare Ute och satt i onsdagskväll - efter en leverans av ca 750 kilo havre. Satt en timme och så kom den gris jag tidigare väntat på hundra tillfällen! En stor galt(riktigt asstor) som Ni vet så var det bara datumet mellan galtenm och kmig denna gång Tyvärr, får ta han efter mitten av april! RG
Publicerat Mars 15, 200818 yr Ute och satt i onsdagskväll - efter en leverans av ca 750 kilo havre. Satt en timme och så kom den gris jag tidigare väntat på hundra tillfällen! En stor galt(riktigt asstor) som Ni vet så var det bara datumet mellan galtenm och kmig denna gång Tyvärr, får ta han efter mitten av april! RG Så är det i dessa tider! Jag har ett riktigt bra drag på mina åtlar nu. Inga småkultingar ännu, men grisar i alla andra storlekar. Hade tänkt plocka en på söndag kväll.
Publicerat Mars 17, 200818 yr Är det någon som har erfarenhet av vildsvinsjakt i havreåker? Jag har nämligen hört att de ska vara mindre skygga när de är inne i åkern och äter. Dela gärna med Er av era erfarenheter om ni har några. /Mr Skovel Min erfarenhet är precis som du skriver, dvs att de är mindre skygga. Eller kanske mindre vaksamma, är mer korrekt. Grisar som äter havre för ett jäkla liv, smaskar, slåss och har sig. Är du bara i rätt vind , så kan man komma riktigt nära. Ibland lite för nära ocks, vilket jag också prova..
Publicerat Mars 18, 200818 yr Författare Nej men i en hög med havre - räknas detta? Sköt änmtligen min 40-kilos igåg...den var efterlängtad! # Kan nog tänka mig att grisartna käönner sig trygga i en havreåker - smyg upp i rätt ving och använd höjderna til hjälp under spaning. Desa finns oftast ngnstans i terrängen! Ofta kan grisarna vara förhållandevios kvällspigga beträffande havre/veteåkrar. Lycka till! MVH /RG
Publicerat April 3, 200818 yr Äntligen lite flax Farsan ringde igår vid halv sju och frågade om jag skulle med ut ett varv och se om det fanns nån gris ute som var skjutbar. Halv åtta kom han förbi och jag hiva in Sakon i baksätet. Det var väl 7-8 minuter ut till marken där vi skulle jaga. Jag valde ett ställe där jag varit förr men inte sett nåt på länge. Men man brukar få se kron och rådjur iaf vilket alltid är trevligt. På väg till min lilla bergknalle så ser jag lite småbök och förväntningarna stiger inte helt otippat. Bergknallen med några aspar ligger mitt i en gammal hage som nu är en 3-årig granplantering, ner mot en gammal vass-sö. Givetvis glömde jag handkikaren hemma så kikarspaningen som jag normalt sett gör 95% av tiden uteblev. Nåväl, hade väl stått 2-3 minuter och irriterat mig det att handkikaren står kvar i garaget när jag ser i skogskanten 120-130 meter till höger om mig att nåt rör sig. Ett rådjur var min första tanke men jag blev nyfiken och lyfte bössan för en snabb koll. Joråminsann, en ful gris var det och den rackaren kom ut i planteringen. Jag fällde ut benstöden och gjorde en snabb överläggning om hur jag skulle kunna gå till väga för att komma åt den. Men serru, den stollen sätter kurs rätt mot mig Jag tittar på den och bedömmer den som en unggalt och färgen är brun = SKJUTBAR Kursen han har gör att han kommer passera mig rätt nära men jag kan ju inte skjuta snett framifrån, det är nåt jag inte vill göra. Avståndet krymper och jag känner hur obekvämt det är att hålla i bössan fristående med benstöden monterade, men vafan, lite sent att ändra på det nu. Säkringen glider fram och jag följer grisen som nu är inne på 25 meter i sakta trav. Tyska ettan ligger i bogen och fingret skickar iväg en 18.5 grams Nosler Partition och grisen tecknar för träff, börjar rusa i en snäv högersväng tillbaka mot skogen den kom ifrån samtidigt som jag redan skickat i en ny patron. Jag följer med i kikaren och tycker att nu borde fan farten börja sjunka men icke och jag vill inte att den ska komma upp i skogen så jag släpper nästa skott snett bakifrån på knappa 100 meter i full fart (du vet, ett som iaf aldrig tar ) Jag ser att nu ska den hoppa över diket men jag ser ingen gris som kommer upp på andra sidan diket. Känslan är iaf att träffen är bra så jag ringer farsan och säger att han ska ta med sig bilen där min spaniel Zelda sitter. Innan han kommer så går jag fram och tittar i diket och visst, där ligger en stendöd gris Jag möter upp far och hund, vi går och kollar av skottplatsen och det ser ut som en bra träff (den är död vilket jag redan vet ju). Zelda 11 månader är G A N S K A het och snor omkring innan hon hittar utspåret där det bär iväg med en jävla fart. När jag har 50-60 meter kvar så släpper jag henne då hon mest far omkring och vill loss. Hon drar iväg bland smågranarna med en jävla fart och häver sig ner i diket. När vi kommer fram ser vi en rabiat spaniel som har hela munnen full av gris och ryar och luggar som en galning Innan jag fått upp grisen har hon fått bort mycket av pälsen/ullen på ryggen som numera sitter runt nosen på henne och påminner rätt mycket om Kapten Haddock Det var mycket riktigt en unggalt på ca 45 kilo och skottet tog i ovankant på vänster bog och ut i nederkant bakom höger bog. Första riktiga spårningen var det för hunden också //Micke P.S Blev kanske lite långt men det bjuder jag på...
Publicerat April 3, 200818 yr 3 dåliga mobilbilder men det syns kanske vad det är om man vet Måste säga att grisen ser större ut på bild än vad den verkligen är/var. Så jag poängterar att den är en årsgris.
Publicerat April 3, 200818 yr Fan vad kul. Inge flyt, eller. Att den snälla hunden kan bli så "argsint", hon som nästan är som en knähund. Jättegrattis.
Publicerat April 3, 200818 yr Grattis! Kul att se att set är någon som har flyt. Lite sotis på Er som har grisar att jaga också.
Publicerat April 20, 200818 yr Sköt en gris i lördags kväll, ca 50 kilos gylta. Jag ska inte klaga på mbbohmans tur, jag gick ut för att pissa och hörde grisarna hålla på med fodertunnorna så jag hämtade bössan och sköt grisen.
Publicerat April 20, 200818 yr Sköt en gris i lördags kväll, ca 50 kilos gylta. Jag ska inte klaga på mbbohmans tur, jag gick ut för att pissa och hörde grisarna hålla på med fodertunnorna så jag hämtade bössan och sköt grisen. Jävligt fin bössa sköt du den med också Mycket bra laddad ammunition också Den bössan är en viltmagnet så det är inte sista viltet kan jag lova Stort grattis iaf! //Micke
Publicerat April 21, 200818 yr Jävligt fin bössa sköt du den med också Mycket bra laddad ammunition också Den bössan är en viltmagnet så det är inte sista viltet kan jag lova Stort grattis iaf! //Micke Ammunitionen var det absolut inget fel på, grisen slog ihop direkt och blev kvar på skottplatsen. Är det Interbound, 180 grain eller?