Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisjakten 07-08

Featured Replies

Publicerat
Trevligt!

jag hadde en svensk jaktkompiss med en TJT - han släppte hunden i skog och det vörsvinna också. jag tenka dom har lite fel i hoved och jaga för seg selv inte för meniskor!

SG

• Svar 389
  • Visningar 39k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
jag hadde en svensk jaktkompiss med en TJT - han släppte hunden i skog och det vörsvinna också. jag tenka dom har lite fel i hoved och jaga för seg selv inte för meniskor!

SG

Sant så sant ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat

SG

Ja att dom har fel i hvudet är ingen tvekan........ men jaga för sig själv...... ja allt är ju relativt  det är ju inte hunden som väljer var drevdjuret springer.........

Publicerat

SG

Nu är det så att min hund försvann inte, den förföljde ett skadskjutet rådjur som valde att springa över en väg...

Fel i huvudet? Det säger en del om dig som hundförare...Problemet sitter mer eller mindre alltid i den del av kopplet som hålls av en hand...

Publicerat

SG o amakulu.. Givet vad som hänt så tycker jag det är lite smaklöst att tjafsa om tyskterriers mentala förutsättningar, det som hände den här jycken hade hänt i stort sett vilken ras som helst  >:(

Mvh!

Publicerat
SG o amakulu.. Givet vad som hänt så tycker jag det är lite smaklöst att tjafsa om tyskterriers mentala förutsättningar, det som hände den här jycken hade hänt i stort sett vilken ras som helst  >:(

Mvh!

Ber ödmjukast om ursäkt för att jag inte läste de tidigare inläggen. Alltid trist om ngn loosar en hund.
Publicerat
Nu är det så att min hund försvann inte, den förföljde ett skadskjutet rådjur som valde att springa över en väg...

Fel i huvudet? Det säger en del om dig som hundförare...Problemet sitter mer eller mindre alltid i den del av kopplet som hålls av en hand...

Jag beklagar selv klart också det som hänt med hunden.......

det er en helt annan sak!

för meg er det lite svart å förstå her allt rätt men:

"Det säger en del om dig som hundförare..." det har för deg också giltighet!

Jag har aldrig hört at man göra eftersök på en skadskjutet rådjur med en lös släppa TJT.

Varför? Du se inte vad som händ, kan inte skjuta och din hund (TJT) kan inte aporteras rådjur....

Göra man det så i sverige?

Jag har selv över 25 år en hund (KLM) och aldrig var han länga bort från meg en 5 Min. under jakt i skog.

Her fins et bra reportage vad det betyder med TJT:

http://www.krambambulli.de/infos/detail.ph...kategorie=infos

utdrag:

Härtere und schmerzunempfindlichere Hunde als Jagdterrier habe ich nie gesehen. Treulosere auch nicht. Sie halten sich ihre Menschen nur, um von Jagd zu Jagd transportiert zu werden und weil sie die telefonischen Einladungen nicht selbst annehmen können.

SG

Publicerat

TJT fungerar alldeles utmärkt som eftersökshund och då i alla högsta grad som en lös sådan. Visst kan den spåra men i detta fallet rörde det sig om ett rådjur påskjutet med hagel (om det bara kunde bli förbjudet!) och det vet alla som gjort sådana eftersök att de räcker sällan att spåra dem...

Min egen TJT jagades in på så sätt att hon gjorde sökrundor på 200-300m och därefter tog hon kontakt. Hittade hon något lämpligt drevdjur drev hon detta 5-20 min vilket verkar vara ganska normala drevtider för TJT.  Det tycker inte jag är att rubricera som att hon jagade för sig själv.

F.ö är jag till leda trött på de som smutskastar terriers och då i synnerhet TJT. Det är i 99 fall av 100 föraren som får den hund han/hon förtjänar. De flesta har inte ens träffat speciellt många TJT utan dömer dem genom hörsägen. Själv har jag tex träffat betydligt fler ostabila och nervösa Wachtlar än TJT.

Slutligen kan jag nämna att det blir en TJT igen för jag vet vem det är fel i huvudet på om det blir problem och det är inte hunden...

Publicerat

Nu när jag äntligen orkat lära mig hur jag ska bifoga bilder skickar jag med min senaste gris skjuten i Sörmland nån gång i november. En galt med slaktvikt på 70 kg.

Betarna bifogas också. Dock inte så stora, 14 cm närmare bestämt.

Publicerat

Grattis.!

Hmm, stor gris eller små betar ?

Min "enda" gris vägde oxå runt 70kg slaktkropp och betarna knappa 20cm. 2p i från brons.  :'(

Nu ser vi fram imot fler bilder.  ;D

Publicerat

Visst Vakjägaren kan du få fler bilder..har en del på lager som jag inte laddat upp pga. att jag inte varit så aktiv här. Men, nu blir det ändring på det så här kommer en gris jag sköt i aug i Havren. En gylta.

Publicerat

:-

Publicerat

minna bidrag

Publicerat

ännu ett bidrag

Publicerat

1:a Brons

2:a Silver

Publicerat

:o  Fina.

Vikter på grisarna ?

Publicerat

141 på första och 105 på andra

Publicerat
141 på första och 105 på andra

Så vikterna verkar inte ha ett dugg med betens storlek att göra?

Publicerat

Mrskovel och schenan vad kör ni med för kaliber och kula till den ?

Vi brukar ju hamna i lite diskutioner här  ;D så tänkte det kunde va kul att veta vad ni har.

Mvh..

Publicerat

Till grisarna, älgarna och björnarna (är från och har mark i Härjedalen) kör jag 9,3x62 Lapua Mega 18.5 g. Ska ladda upp Nosler partition i samma kulvikt till hösten.

Publicerat
1:a Brons

2:a Silver

stort grattis till begge @MrSkovel och @schenan!!!!

lite tips - setter up tänder ungefär så:

http://www.jaktsnack.se/index.php?topic=6857.0

hälsningar StorGalt

Publicerat

Jag kör med 308 win oryx 11,7 g när jag vakar eller smyger.......sedan när jag gör alla eftersök och hundjakten och dom få gångerna jag står på pass så kör jag 9,3x62 Oryx 18,5 g Älskar 9,3x62 härlig kaliber.

Publicerat
Så vikterna verkar inte ha ett dugg med betens storlek att göra?

Nä vikten har ingen betydelse......

MVH:Schenan

• 3 weeks later...
Publicerat

har skjutit en antal mindre grisar under året som gått och dessutom den här...

post-196-1204549343_thumb.jpg

Publicerat

Det var en fin trofé Linus! Grattis pöjk! :D