Publicerat Januari 27, 200818 yr Grattis ,,,, StorGalt ;D Hur långa betar kan en sån här gris ha då ?
Publicerat Januari 28, 200818 yr Vi har haft stolpe ut hela hösten vad gäller grisjakten. Men så kom denna söndag i slutet på januari. Vi var två hundförare och tre passare. Ena hunden (smålandsstövare/gråhund) fick tag på fyra årsgrisar som även min hund Jazz (jämthund) senare anslöt till. Sonen och jag tog pass ca 150m ifrån ståndet medans den andra hundföraren smög fram och kunde skjuta första grisen för säsongen!!!! Sen fortsatte jag och grabben att gå, Jazz fick upp en grupp på 7-8 grisar som gick förbi en passkytt så låg nr 2. Lite fika sedan var det dags igen vi hann bara 50m från vägen när det blir upptag, vi smyger fram och hunden har hittat en liten galt ca 25 kg som han får jobba lite med innan jag skjuter nr 3... Samtidigt har den andra hunden fått upp två grisar som han driver förbi hundföraren som skjuter sin andra gris för dagen. 5 skott och 4 grisar. Det är så skönt dessa gånger när allt verklingen fungerar!
Publicerat Januari 30, 200818 yr Grattis ,,,, StorGalt ;D Hur långa betar kan en sån här gris ha då ? Mellan 12 och 15 cm - så kan det blir från 2 - 3 årige galten. SG
Publicerat Februari 5, 200818 yr Av en ren slump sprang jag på denne lille herre igår kväll (se nedan). Anledningen till att jag åkte ut till marken var att jag skulle reparera en skjutstege som var lite ostadig. På kompisens inrådan tag jag med mig .308:an då man normalt ångrar att man är obeväpnad när åker ut till marken sådan. Tur var väl det för nu lugnar väl sig "grishatarna" något...
Publicerat Februari 5, 200818 yr Hur blev det med skjutstegen ?? ;D Grattis.. Den fick vänta... Det konstiga i kråksången är dock att ingen vill kännas vid den ??? Det hela gick nämligen till som så att en bekant från forumet var på besök för lite kaffe och allmänt ljug då vi beslöt oss att ta en tur till marken för att rasta dennes hund och få lite frisk luft. När vi kom fram till ett gärde där en av de lokala lantbrukarna varit generös och tippat ut några ton havre som denna hade till övers upptäckte vi ovan nämnd skjutstege. Vid en närmare undersökning av gärdet den står vid fann vi fruset blod på snön som kom nu i helgen vilket rimligen borde innebära att någon skjutit alternativt skadskjutit något där nu under helgen. Detta är det heller ingen i jaktlaget som känner till ??? Vi passade på att provsitta stegen men fann den något ostadig varför vi beslöt att staga upp den efter ett fikabesök hos mina föräldrar. När vi fikat färdigt och stod i garaget för att lasta in all nödvändig utrustning för reparationen påpekade min bekant att det vore oklokt att åka ut till jaktmarken i skymningen obeväpnad. Själv tvekade jag lite innan jag bestämde mig för att släpa med .308:an vilket dock skulle visa sig vara klokt. Väl på marken smög jag mig fram till skjutstegen ensam på min väns inrådan. Så här i efterhand är jag glad att jag lyssnade på min vän då det första jag såg var fem grisar i full fart med att slafsa i sig havren. Den minsta grisens dödsdom skrevs under med en 150gr AB som slog in precis bakom bogen på ca 30m. Tyvärr vinklade kulan och placerade utgångshålet i buken. Även om det innebar ett par timmar slit innan allt var i sin ordning och vi kunde lämna slakteriet var det helt klart värt det nu när jag nästan tappat suget då min absolut bästa jaktkamrat lyser med sin frånvaro.
Publicerat Februari 6, 200818 yr Grattis till lillgrisen! Tackar! Jag kan dock intyga att det räcker med en 70-kilosklump när den skall släpas ut till bilen...
Publicerat Februari 6, 200818 yr Tackar! Jag kan dock intyga att det räcker med en 70-kilosklump när den skall släpas ut till bilen...varsegod! Ja, det kan jag tänka mig.
Publicerat Februari 7, 200818 yr Grattis till grisen :D Men beklagar den som hände med hunden. Har haft nästan likadant domsista dagarna. Svävat mellan hopp och förtvivlan. Men det går bra nu. Sorry igen :(
Publicerat Februari 7, 200818 yr Beklagar det som hänt med hunden....... Grattis iaf till grisen........
Publicerat Februari 8, 200818 yr Jag tackar er för er omtanke! Hilma kommer alltid ha en självskriven plats i hjärtat även om man måste börja fokusera lite smått på något nytt för att inte "gå ner sig" fullständigt... F.ö kan jag meddela att tillvaron känns lite ljusare nu när jag fick veta att min blivande valp föddes igår natt och skall besökas någonstans runt vecka tio. Fem livliga krabater hade det tydligen blivit.
Publicerat Februari 10, 200818 yr Tysk det oxå??? varifrån?? Självklart blir det en ny TJT. Gamekeeper´s kommer att leverera den.
Publicerat Februari 10, 200818 yr Självklart blir det en ny TJT. Gamekeeper´s kommer att leverera den. Trevligt!