Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 2007/2008

Featured Replies

Publicerat

Idag blev det en liten orrtupp igen. Den jäkeln hade ett helt harem av hönor  ;D

Ser bra ut med alla dessa hönor.. Idag såg jag säkert 70% höns

• Svar 702
  • Visningar 58,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Bommade igår!!!! >:( Statistiken åt helvete! >:( >:(;)

Publicerat

Det är ju lite skralt med toppjaktsland runt klimpen så jag blev lite fundersam.. Väldigt lite runt Saxnäs också. Föryngringen har varit ganska dålig, man måste halvvägs ner mot Vilhelmina för att just hitta nån fågel. Den föryngring som varit har varit väldigt bra sett ur fågelstammens perspektiv, säkert 80-90% hönor! Andra områden inåt landet har haft motsatta förhållandet.

Har bara varit ut ett par gånger hemikring (Saxnäs) och tänker inte fara ut nåt mer i vinter. Mycket dåligt med tuppar och de få som finns tycker jag kan få vara kvar. Jagar bara inåt landet i vinter, många mil med bil men man har ju inget val..

Så vill du ha bra toppjakt så kan du åka någon annanstans! Förslagsvis inlandet. :)

Det där lät ju inte så bra :-[ En kompis svärföräldrar har stuga däruppe så planen

var att avsluta säsongen där.

Men vadå,roligare att gå lottlös på ett nytt ställe än hemma. ;)

/M.

Publicerat

Repris på gårdagen bytesmässigt.. en Orrtupp och en Tjädertupp  ;D ;D

Tråkigt väder, igenmulet snö och blåst :(, nåja skam den som ger sig....

Skrämde några fåglar som satt mitt i träden och kurade men ingen gav någon skottchans. Beslutade oss för att fika då vi plötsligt trampade upp några orrar ur snön, några av dem slog ganska snabbt i några tallar, pappa stod helt öppet så han kunde inte göra något, jag kröp i läge och mätte till 140m, skottet gick och orren föll, Lapua Trainern gjorde sitt igen.. Mera skidåkning, snöandet tilltog och det var inte kul... beslutade oss för att vända tillbaka till skotern, efter en stund så stötte vi en tjäder ur en tall, som tur var så flög den i den riktning som vi skulle. Spanade idogt men det var svårt att se i det ymniga snöfallet, blåsten gjorde ju dessutom att snön kom "tvärsöver". Då vi började skymta skotern så fick jag syn på en tjäder i en talltopp i en hyggeskant en bit bort. Pappa avböjde då jag erbjöd honom att prova på den, det var mao bara att börja smyga..

Hade bra skydd bakom några stora granar men då jag hade ca 200m kvar så flög den till en annan tall 3-400m längre upp på hygget, bara att hänga på... När jag ännu en gång började komma innom håll så tog jag av mig skidor och stavar och började krypa, hade sett ut en stor sten som skulle utgöra skjutstöd. Då jag tittade upp bakom stenen så var givetvis tuppen borta? helv.... nåja, fick syn på den i en tall ett stycke bort, avståndsmätaren visade på 193m, tuppen käkade lite barr men verkade lite orolig, sträckte på sig och så. Jag  hade ett bra stöd och visste hur bössan gick på 200m, problemet var vinden.. Jag höll upp så mycket jag tordes mot vinden och kramade skottet, tuppen föll med lite vingflax till marken. Det var precis i sista ljuset som jag spände på mig skidorna och åkte fram mot tallen där den suttit, när jag kom fram så låg den död i en "snöängel" som den själv hade skapat, skottet hade tagit lite för långt bak men får ändå beteknas som en bra träff.  Jag tog tuppen som tyngde skönt i näven och åkte ner mot skotern där pappa väntade, när jag kom fram så var det inte längre skjutljust, ibland ska man ha marginalerna på sig sida  ;).

Publicerat

Låter som en bra dag Jabbe! Grattis :)

Publicerat

Fick idag ett sms av Tomas (Jaga  här på forumet) dom hade skjutet en hel del fina tjädertuppar och sett ännu fler.... han lär väll komma in och skryta om det när han kommit tebx till civilisationen  8)

Publicerat
Låter som en bra dag Jabbe! Grattis

Tack för det Fredde!

Bara att hoppas att väderprofeterna har fel angående morgondagens väder så att det blir jakt i morgon också, som det ser ut nu så blir det ganska hård vind och snö >:( >:(.

Måste väl annars säga att jag är nöjd med årets resultat under toppjakten men önskar givetvis att få uppleva en sån gnistrande kall dag med bra skidföre och "upplega" i träden så att fåglarna syns bra... Har några dagar ledigt i slutet på månaden så det är bara att hoppas att min önskan infrias då :P

Det är dagar att minnas under resten av året när livet känns tungt :D :D

Publicerat

GRATTIS Jabbe!

Lite kul hur olika vi ser på Toppjakten!

Mitt mål med toppjakt är att SE fågel i topp o ev. nedlägga "1" tjädertupp/toppjakts säsong samt ett antal orrar.

Nu e ju detta utifrån min egen marks produktion av vilt.

Men ändå lite märkligt att höra de som går ut o gör min målsättning dag efter dag o ja har inte lyckats på 4 år ännu. Jo lite avis e man men ändå inte!

Måst nog ta tag i detta me toppjakt lite mer seriöst.

Kanske skippa ripjakten o fara på toppjaktsemester istället.

Verkar ju behövas  :);):D ;D

Publicerat

Tror jag hakar på. Har inte sett en tjäder på hur länge som helst.

Publicerat

håller med. först iår har vi en bra fågeltillgång på min mark, de föregående åren har varit skit! såg 3st orrar i topp de senaste 3 åren! hur roligt är det ::) men iår har jag till och med sett stora flockar med tjäder :o

Hur som helst är jag minst sagt skit nöjd med mitt resultat för iår. 2 orrar och en tjäder. fattar inte att det finns folk som är missnöjda över att "bara" skjuta en sisådär 10 fåglar. kanske är det jag som är kräsen och är "van" av att ha en fågelstam som är i botten ???

//

Gabbe

Publicerat
GRATTIS Jabbe!

Lite kul hur olika vi ser på Toppjakten!

Mitt mål med toppjakt är att SE fågel i topp o ev. nedlägga "1" tjädertupp/toppjakts säsong samt ett antal orrar.

Nu e ju detta utifrån min egen marks produktion av vilt.

Men ändå lite märkligt att höra de som går ut o gör min målsättning dag efter dag o ja har inte lyckats på 4 år ännu. Jo lite avis e man men ändå inte!

Måst nog ta tag i detta me toppjakt lite mer seriöst.

Kanske skippa ripjakten o fara på toppjaktsemester istället.

Verkar ju behövas  :);):D ;D

Hade du kunnat hänga med i veckan så hade ditt mål varit biff ;)

Jag och Jakobj gjorde en häftig avslutning på gårdagens jakt då det föll 2tuppar inom 0,1sekunder ungefär ;D Grymt synd att jag glömde videokameran i stugan då jag tänkte filma lite den dagen >:(

Publicerat

Vill man ha bra toppjakt måste man vara på bra marker! Så enkelt är det, det finns inga som helst genvägar. Dåliga marker, dåligt med fågel betyder att toppjakten blir skit! Orre finns ju nästan överallt och kan toppjagas trots halvdåliga marker men med tjädern är det svårare.

Så om man vill ha bra jakt och hemmamarkerna är dåliga är det bara att bita ihop och sätta sig i bilen och köra till bra marker!!! I år har jag dålig toppjakt hemma så jag får köra. Har 8-9 mil till de närmaste riktigt bra markerna och det är bara att gilla läget och se till att skjuta ihop till bensinpengarna... ;)

Publicerat

Jag och Jakobj gjorde en häftig avslutning på gårdagens jakt då det föll 2tuppar inom 0,1sekunder ungefär ;D Grymt synd att jag glömde videokameran i stugan då jag tänkte filma lite den dagen >:(

Jo det var vackert! Tätare eldgivning än en K-pist! ;D Du var grymt snabb på eldunderstödet!

Publicerat
Vill man ha bra toppjakt måste man vara på bra marker! Så enkelt är det, det finns inga som helst genvägar. Dåliga marker, dåligt med fågel betyder att toppjakten blir skit! Orre finns ju nästan överallt och kan toppjagas trots halvdåliga marker men med tjädern är det svårare.

Så om man vill ha bra jakt och hemmamarkerna är dåliga är det bara att bita ihop och sätta sig i bilen och köra till bra marker!!! I år har jag dålig toppjakt hemma så jag får köra. Har 8-9 mil till de närmaste riktigt bra markerna och det är bara att gilla läget och se till att skjuta ihop till bensinpengarna... ;)

mm, har insett det.

//

Gabbe

Publicerat

Nu hoppas jag verkligen på bilder från er resa Lars! ;):D

Hoppas nu att snön öser ner imorrn (ska tydligen snöa enligt SMHI) så att man får upplega och hela kittet, Toppjakt skall innebära ordentligt med snö....man ska nästa få kämpa för att inte försvinna i snön när man lägger sig ner och skjuter ;) ;D ;D

Är grymt avis på er med tjädermarker...här hemma finns det nån enstaka tjäder...lyckades skjuta en, lyckligaste daget på mycket länge...den lever man på länge.....men det är nått magiskt med just topp-tjäder...måste försöka få tag i marker...kan köra otroligt långt, problemet är bara att jag vet inte riktigt var jag ska leta s.a.s :-

Publicerat
Nu hoppas jag verkligen på bilder från er resa Lars! ;):D

Hoppas nu att snön öser ner imorrn (ska tydligen snöa enligt SMHI) så att man får upplega och hela kittet, Toppjakt skall innebära ordentligt med snö....man ska nästa få kämpa för att inte försvinna i snön när man lägger sig ner och skjuter ;) ;D ;D

Är grymt avis på er med tjädermarker...här hemma finns det nån enstaka tjäder...lyckades skjuta en, lyckligaste daget på mycket länge...den lever man på länge.....men det är nått magiskt med just topp-tjäder...måste försöka få tag i marker...kan köra otroligt långt, problemet är bara att jag vet inte riktigt var jag ska leta s.a.s :-

Tror inte det finns några bilder. Jag hade ingen kamera iallafall. Förutom en bild med mobilen men den bilden är nog för stötande för en del... ;D Lite väl mycket slakt över den.

Publicerat
Vill man ha bra toppjakt måste man vara på bra marker!

OK. MEN va e bra jakt då?

Om jag får skjuta EN tupp på 5år på min mark skulle de vara all möda värt.

I ett annat område skulle ja kanske bli sur om ja inte sköt minst 20 tuppar på ett år.

För mig e upplevelsen de stora i jakten MEN då vill man ju uppleva ngt me :)

Att ja måste fara på annan mark har jag visst LÄÄÄÄNGE!

Publicerat

I ett annat område skulle ja kanske bli sur om ja inte sköt minst 20 tuppar på ett år.

Ja men då är ju konceptet klart! Jaga på hemma och gläd dig då du lyckas, för det gör du ju förr eller senare, och ta lite ledighet nån gång varje vinter och åk 20 mil enkel väg och jaga dig less på bra marker! Enkelt!

Publicerat

Klokt tänkt för visst är det inte antalet som räknas och efter att jagat på riktigt bra marker är risken stor att du inte längre kan uppskatta dina hemma marker,så är det för mig jag jagar aldrig fågel hemma vid :'(

Publicerat

Ingen med tips på områden kring blaikfjället eller Umnäs??

Publicerat

Ja det där med att jaga topp på bra marker börjar nu kännas som ett måste nu innan jag lägger ner denna jakt för gott.... >:(

Idag skidrade jag iväg i kålsvarta mörkret för att vara på plats vid några fina myrar samtidigt som ljuset anlände.

Ljuset kom, likaså en tjock djävla dimma, typiskt :'(

Nåja, dagen flöt på med härlig skidåkning och fin upplega i träden, men som vanligt (nästan) så var området sterilt på orre och tjäder.

Efter många km under skidorna stöter jag en tj-tupp i dimman ca 100 meter bort, men har ingen chans att se åt vilket håll den flyger.

Dagen innehöll även århundrades vurpa i en utförsbacke och ett skidhaveri då bindningen lossnade ca 8-9 km från bilen.

Som tur är har jag alltid med en liten stjärnskruvmejsel i ryggsäcken och fick dit bindningen igen.

Detta var den sista toppjaktsturen för den här vintern, för nu väntar vita sandständer och goda paraplydrinkar.

Grattis till alla som lyckats  :)

Publicerat
Ja det där med att jaga topp på bra marker börjar nu kännas som ett måste nu innan jag lägger ner denna jakt för gott.... >:(

Idag skidrade jag iväg i kålsvarta mörkret för att vara på plats vid några fina myrar samtidigt som ljuset anlände.

Ljuset kom, likaså en tjock djävla dimma, typiskt :'(

Nåja, dagen flöt på med härlig skidåkning och fin upplega i träden, men som vanligt (nästan) så var området sterilt på orre och tjäder.

Efter många km under skidorna stöter jag en tj-tupp i dimman ca 100 meter bort, men har ingen chans att se åt vilket håll den flyger.

Dagen innehöll även århundrades vurpa i en utförsbacke och ett skidhaveri då bindningen lossnade ca 8-9 km från bilen.

Som tur är har jag alltid med en liten stjärnskruvmejsel i ryggsäcken och fick dit bindningen igen.

Detta var den sista toppjaktsturen för den här vintern, för nu väntar vita sandständer och goda paraplydrinkar.

Grattis till alla som lyckats  :)

Just sådana avslut brukar bara tagga min jaktsjäl ännu mer.

Jag har lätt för att bli mätt om de går för bra!

Beklagar sorgen! Men ta en me paraply o tänk på mig som får fortsätta slita för o hitta DEN tuppen  ;D ;D

Inte funderat på att hyra UW-utrustning o fota lite under ytan?

Publicerat

Jag åker uppåt om 2 dagar....gissa om jag har förväntningar.... :P

Publicerat

ta med dig kameran och ta lite jaktbilder så får vi se lite !

Publicerat
Bommade igår!!!! >:( Statistiken åt helvete! >:( >:(;)
Jo det var vackert! Tätare eldgivning än en K-pist! ;D Du var grymt snabb på eldunderstödet!

Tänkte förklara detta lite,vi skulle jaga av ett mindre område den dagen och följdes då efter en kort bits åkning satt det några tuppar och vi skulle prova att ta två av dessa så Jakobj erbjöd mig att skjuta först så skulle han skjuta på min smäll vilket resulterade i ett ryckskott och bom,fast inte är väl statistiken så tokig nu heller ;)

Sedan avslutade vi denna dag med att prova samma sak då skulle jag skjuta på smällen och jag låg och kramade trycket väl hårt tror jag för jag uppfattade inte att jag sköt och det var knappt man hörde att det var två skott men bägge tupparna föll iallafall