Publicerat December 31, 200718 yr Härlig film Lars ! Var ute både igår och imorse...tyvärr var det lika dåligt igår som idag :-...kraftig vind ställde till det....inga fåglar i träden alls :'( /Fredde
Publicerat December 31, 200718 yr Var också ut en sväng idag men kammade noll. När jag först försovit mig och sen såg hur hårt vinden låg på så fick jycken följa med och leka av sig lite. Stötte 3 tjädertuppar men annars var det skralt.
Publicerat December 31, 200718 yr [move]Gott Nytt År på er alla jaktsnacks medlemmar önskar vi från alljaktens kennel[move] Men som ni vet så firar jag ju inte riktigt nyår förens den 1:a juli då det nya jakt året börjar
Publicerat Januari 1, 200818 yr Hei!Hva mener dere er for mye vind for toppfugljakt? m/sekund? Hej! Det är när det blåser så pass mycket att trädtopparna rör sig mycket...då sitter fåglarna hellre på marken än att sitta i topp....Ibland kan dom sitta i topp trots vinden, men då ska man ha tur ... /Fredde
Publicerat Januari 1, 200818 yr Hej!Det är när det blåser så pass mycket att trädtopparna rör sig mycket...då sitter fåglarna hellre på marken än att sitta i topp....Ibland kan dom sitta i topp trots vinden, men då ska man ha tur ... /Fredde Ok. Så med 5-6 m/sekund så bør fågelen sitte på topp?
Publicerat Januari 1, 200818 yr Ok.Så med 5-6 m/sekund så bør fågelen sitte på topp? i regel, ja. // Gabbe
Publicerat Januari 1, 200818 yr Ok.Så med 5-6 m/sekund så bør fågelen sitte på topp? lite svårt att säga...igår blåste det ca 5m/sek här (enligt SMHI), och då satt dom inte i topp, inte i det området jag jagade i iaf...men det är bara att åka ut och testa /Fredde
Publicerat Januari 1, 200818 yr Blåst är ett otyg under toppjakt problemet är inte bara att fågeln är mindre benägen att sitta upp. Även skyttet blir svårt då träden gungar och kula driver i vinden
Publicerat Januari 1, 200818 yr Äntligen lite bättre väder. Fick skjuta en orrtupp på förmiddan men tyvärr fastnade den i grenarna högst upp i en tall... Fick skjuta ett skott till men jag klarade iaf fileerna hyfsat. Blir nytt område imorgon. Känns som att det börjar sina på fågelfronten
Publicerat Januari 1, 200818 yr Bara 2 dagar kvar tills jag åker ut på årets toppjaktsäventyr.....längtar... ;D ;D ;D
Publicerat Januari 1, 200818 yr C78 Vars jagar du normalt sett? har fått för mig att du jagar i Tornedalen men har kanske fel!? Själv jagar jag mellan Pajala å Övertorneå men även på g-vaare alm..
Publicerat Januari 1, 200818 yr C78 Vars jagar du normalt sett? har fått för mig att du jagar i Tornedalen men har kanske fel!? Själv jagar jag mellan Pajala å Övertorneå men även på g-vaare alm..Jagar där jag har möjlighet så att säga... ;D Mycket i Luleå kommun, men i höst har det blivit mest i GVE- Almänning, samt ett antal svängar ovanför odlingsgränsen....i Gve och Jokkmokks kommuner!!
Publicerat Januari 2, 200818 yr [move]Gott Nytt År på er alla jaktsnacks medlemmar önskar vi från alljaktens kennel[move]Men som ni vet så firar jag ju inte riktigt nyår förens den 1:a juli då det nya jakt året börjar Äntligen någon som fattat det där med att det inte är någe att fira mitt i vintern dom borde lägga om .... så att det nya året börjar 1 Juli
Publicerat Januari 2, 200818 yr I dag var det en lyckad dag. Efter ca 1km skidrande fick jag se orrar, 168m en gammel tupp i backen. Orrarna flög in i ett stor conkorta (??) plantering så jag struntade i dom och fortsatte dit jag hadde tänkt från början. Under älg jakten i höst såg jag flera tjäder tuppar i ett myr område som är långt från alla vägar, då tänkte jag att hit ska jag på toppjakt. Tog ganska lång tid att komma fram men det var det värt. När jag kom fram till sista hygget innan myren ser jag TRE tuppar i SAMMA tall, tror inte mina ögon. Men det var långt bort. Åkte inn i skogen för att få skydd, när jag komm ut till hygges kanten igen kollade jag av ståndet 310m. Kröp 15m, pang. Tuppen stöp, dom andra två for åt var sitt håll. När jag studerat denna vakra tupp for jag efter den som for norr ut. Hygget har stora frötallar och är 1km långt. När jag komm längst upp i slutet av hygget och skulle just sno, såg jag tuppen. 214m pang och i backen. Nu åkte jag ut till myren som jag skulle från början men söder ut mot den tredje tuppen. När jag komm i linje med tallen som dom satt i första gången fortsatte jag en bra bit till, ändå ner till myren tog slut. Då Vände jag till baka, Helt plötsligt ser jag en tupp i topp men han var skymd av en högre tall, men till slut hittade jag en glugg. 174m kändes nära helt plötsligt, tuppen trillade vackert ner. Nu blev det kaffe å fika, svårt att dricka när smil banden är från öra till öra. Efter kaffet hann jag bara åka 50m när jag stöter en tupp till från backen. Han flög åt samma håll som jag skulle, men jag bestämde mej för att nu har jag pangat färdigt för i dag. Åkte till backa till tallen (tre tupp tallen) och vad sitter där, mycke riktigt sitter det en tupp med lång hals. Tittar en stund, ska presis smyga bakåt när han flyger i väg. Gick ganska lätt till backa till bilen trots tung rygg säck. Har aldrig pangat tre tuppar på toppjakt förut, det är normalt med en eller två per år på min mark trots många och långa jakt dagar. Vissa år har det inte fälts någon alls. Är super nöjd med min 6mmbr, första året vi kamperar i hop. Är även nöjd med sako 90gr fmj, fåglarna är sten döda och ingen har gått sönder nånting alls.
Publicerat Januari 2, 200818 yr I dag var det en lyckad dag. Efter ca 1km skidrande fick jag se orrar, 168m en gammel tupp i backen.Orrarna flög in i ett stor conkorta (??) plantering så jag struntade i dom och fortsatte dit jag hadde tänkt från början. Under älg jakten i höst såg jag flera tjäder tuppar i ett myr område som är långt från alla vägar, då tänkte jag att hit ska jag på toppjakt. Tog ganska lång tid att komma fram men det var det värt. När jag kom fram till sista hygget innan myren ser jag TRE tuppar i SAMMA tall, tror inte mina ögon. Men det var långt bort. Åkte inn i skogen för att få skydd, när jag komm ut till hygges kanten igen kollade jag av ståndet 310m. Kröp 15m, pang. Tuppen stöp, dom andra två for åt var sitt håll. När jag studerat denna vakra tupp for jag efter den som for norr ut. Hygget har stora frötallar och är 1km långt. När jag komm längst upp i slutet av hygget och skulle just sno, såg jag tuppen. 214m pang och i backen. Nu åkte jag ut till myren som jag skulle från början men söder ut mot den tredje tuppen. När jag komm i linje med tallen som dom satt i första gången fortsatte jag en bra bit till, ändå ner till myren tog slut. Då Vände jag till baka, Helt plötsligt ser jag en tupp i topp men han var skymd av en högre tall, men till slut hittade jag en glugg. 174m kändes nära helt plötsligt, tuppen trillade vackert ner. Nu blev det kaffe å fika, svårt att dricka när smil banden är från öra till öra. Efter kaffet hann jag bara åka 50m när jag stöter en tupp till från backen. Han flög åt samma håll som jag skulle, men jag bestämde mej för att nu har jag pangat färdigt för i dag. Åkte till backa till tallen (tre tupp tallen) och vad sitter där, mycke riktigt sitter det en tupp med lång hals. Tittar en stund, ska presis smyga bakåt när han flyger i väg. Gick ganska lätt till backa till bilen trots tung rygg säck. Har aldrig pangat tre tuppar på toppjakt förut, det är normalt med en eller två per år på min mark trots många och långa jakt dagar. Vissa år har det inte fälts någon alls. Är super nöjd med min 6mmbr, första året vi kamperar i hop. Är även nöjd med sako 90gr fmj, fåglarna är sten döda och ingen har gått sönder nånting alls. Vad kan man säga,Fy satan vilken dag Grattis ;D ;D ;D
Publicerat Januari 2, 200818 yr Härligt Danne!!! Grattis!! Mäktig känsla!....liiiiite jobbigt äre väl med tre tuppar i ryggsäcken ps. visst var det dig jag var hem till och kollade på en Leupold kikare ifjol?... /Fredde
Publicerat Januari 2, 200818 yr En dag man aldrig glömmer. Ja det var mej du var hem till, använde leupolden i dag. Har inte provat så många ladd stegar änn, den sköt mycket bättre änn sierra 90gr. Ska prova mer efter jakten med båda kulorna, ska försöka få tag i fed 205 tändhatt, har bara provat cci ( sta, mag,br-4). Men sakon gick bra med N-140 30gr, 15mm 100m 5 skott, så det duger till årets jakt.
Publicerat Januari 2, 200818 yr En dag man aldrig glömmer. Ja det var mej du var hem till, använde leupolden i dag.Har inte provat så många ladd stegar änn, den sköt mycket bättre änn sierra 90gr. Ska prova mer efter jakten med båda kulorna, ska försöka få tag i fed 205 tändhatt, har bara provat cci ( sta, mag,br-4). Men sakon gick bra med N-140 30gr, 15mm 100m 5 skott, så det duger till årets jakt. ha!...den här gången svek inte minnet ;D /Fredde
Publicerat Januari 2, 200818 yr Grattis vilken dag! Sånna dagar man drömmer om Själv testade jag lite nya områden och hade läge på ett par orrtuppar men eftersom jag har en egen gräns på ca 150m på orrar så ville det sig inte riktigt. Var inne på 158m och skulle just till att osäkra när den första flög. Andra tuppen såg jag försent och den lyfte 5 sek efter att jag upptäckt den.. Då var avståndet bara 80m Fick iaf smyga på en höna som satt lugnt och betade. Kom in på 100m och kunde lugnt ligga och studera lite ifall hon skulle ha någon kavaljer med sig men det hade hon inte. Hur som helst en helt underbar dag i skogen. På fredag hoppas jag på lika bra väder och då ska dom "säkra" betesmarkerna jagas av.
Publicerat Januari 2, 200818 yr ha!...den här gången svek inte minnet ;D/Fredde Tror att jag såg dej på nån rörkrökar firma, men är inte säker. (brevid motor slipen)
Publicerat Januari 2, 200818 yr Tror att jag såg dej på nån rörkrökar firma, men är inte säker. (brevid motor slipen) jodå, där jobbar jag...När var du in?...nyligt?