Publicerat Januari 4, 200818 yr Vad består ett sådant paket av då? minns inte vad skidorna hette mer än att modellen heter jakt ganska korta och breda,rottefellabindning,stighudar. sen har jag sedan förut tegsnäs 8,5 fot 70mm och även 9 fots 90mm. köpte även fyra par stålstavar i två olika längder.
Publicerat Januari 4, 200818 yr Pratar ni toppjaktsskidor så finns det ett par nu som tydligen ska vara helt outstanding .........Bo Östergrens! Har hört att de ska vara helt överlägsna i djupsnö......
Publicerat Januari 4, 200818 yr Pratar ni toppjaktsskidor så finns det ett par nu som tydligen ska vara helt outstanding .........Bo Östergrens! Har hört att de ska vara helt överlägsna i djupsnö...... Det stämmer men som vintrarna nu är är dessa sällan optimala men den pryltokiga toppjägaren håller sig med 3par skidor Ett par sådana Östergens ett par tegsnäsare 8fot björksula slutligen ett par Peltonen metsä
Publicerat Januari 4, 200818 yr Peltonen metsä vann en test i en finsk jakttidning (om jag fattade texten rätt ) Skulle vara smidiga tydligen..Kör själv med tegisar både 230cm samt 270cm beroende på snödjup, föredrar dom kortare helt klart.
Publicerat Januari 4, 200818 yr Det stämmer men som vintrarna nu är är dessa sällan optimala men den pryltokiga toppjägaren håller sig med 3par skidor Ett par sådana Östergens ett par tegsnäsare 8fot björksula slutligen ett par Peltonen metsä pryltokig jag, önskar det blev riktiga vintrar med mycket snö isf skulle jag bara ha ett par skidor. (ev ett eller två par till i reserv)
Publicerat Januari 5, 200818 yr jag var själv i Norrbottens fjällområde och toppjagade tors, fre! Där var det ca 50 cm lössnö....dock bra före, men ett par Östergrens hade inte varit fel där!
Publicerat Januari 5, 200818 yr Det verkar lite problematiskt att få tag i Östergrenskidor tyvärr. Jag beställde i Augusti och skulle få dom i Oktober, men det har dragit ut på tiden och senaste beskedet var att dom kanske skulle vara klara under Januari. Så mina förhoppningar om att få glida runt på ett par Östergrenare denna säsong är grusade. :'(
Publicerat Januari 5, 200818 yr Det verkar lite problematiskt att få tag i Östergrenskidor tyvärr. Jag beställde i Augusti och skulle få dom i Oktober, men det har dragit ut på tiden och senaste beskedet var att dom kanske skulle vara klara under Januari. Så mina förhoppningar om att få glida runt på ett par Östergrenare denna säsong är grusade. :'(Jo, har hört samma sak! Det är inte bara att hämta ett par samma dag som man beställer.... . Tydligen väldigt populära och många som vill ha dem, dvs lång väntetid. Men den som väntar på nå´t gott...
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jag var idag ut på min 11:e Toppjaktstur, och nu gav det äntligen resultat. Fick skjuta min fösta Toppfågel, en orrtupp som kom flygande helt ensam när jag kom glidande efter myren fåglen satte sig 112m ifrån mig så jag kunde inte göra mycket mera än att ta av skidor,ryggsäck och av med bössan från ryggsäcken därefter komma ner i bättre skjutställning och skjuta. Orren föll rakt ner från trädet, det kändes skönt att första fågeln gick så lätt att få ner och hitta. Fotade fågeln snabbt med mobilen och fortsatte sedan jaga, hade inte tid att ta nå bättre bilder.
Publicerat Januari 5, 200818 yr Hej vänner av jakt på stora fåglar i toppar.. Jag har ju lixom blivit uppbjuden på toppjakt nästa helg och jag har nu beställt en norsk snödräkt som jag skall klä mej i.. Tänker sen vidare och inser att min ryggsäck är av grön modell.. Kan väl lösas anser jag om man ber om hjälp av frugan att lixom sy en mantel typ som lägger sej över ryggan...fan jag vet inte, sen är ju inte geväret vitt heller ??? Snälla ni..ge en vilsen sörmlänning som aldrig varit på toppjakt hur jag skall vara klädd när jag kommer upp nästa helg. Vänligen Telge 8)
Publicerat Januari 5, 200818 yr grattis ;D ;D Det är en härlig känsla,hemma här blåste det för mycket för toppjakt idag. /M.
Publicerat Januari 5, 200818 yr Hej vänner av jakt på stora fåglar i toppar..Jag har ju lixom blivit uppbjuden på toppjakt nästa helg och jag har nu beställt en norsk snödräkt som jag skall klä mej i.. Tänker sen vidare och inser att min ryggsäck är av grön modell.. Kan väl lösas anser jag om man ber om hjälp av frugan att lixom sy en mantel typ som lägger sej över ryggan...fan jag vet inte, sen är ju inte geväret vitt heller ??? Snälla ni..ge en vilsen sörmlänning som aldrig varit på toppjakt hur jag skall vara klädd när jag kommer upp nästa helg. Vänligen Telge 8) ryggsäcken är nog överkurs...har grön ryggsäck själv och har aldrig märkt någon skillnad...bössan har jag däremot tejpat vit, men inte enkom för toppjakten utan bara i allmänhet...även det är aningen överkurs...men visst, en mörk ryggsäck mot en vit bakgrund har kanske räddat en och annan fågel....inte för mig dock. vill du ha nån statestik den här gången eller räcker det såhär??
Publicerat Januari 5, 200818 yr Hej vänner av jakt på stora fåglar i toppar..Jag har ju lixom blivit uppbjuden på toppjakt nästa helg och jag har nu beställt en norsk snödräkt som jag skall klä mej i.. Tänker sen vidare och inser att min ryggsäck är av grön modell.. Kan väl lösas anser jag om man ber om hjälp av frugan att lixom sy en mantel typ som lägger sej över ryggan...fan jag vet inte, sen är ju inte geväret vitt heller ??? Snälla ni..ge en vilsen sörmlänning som aldrig varit på toppjakt hur jag skall vara klädd när jag kommer upp nästa helg. Vänligen Telge 8) Jag tror att du lika gärna kan ha tomtedräkt och blinkande luciakrona. Helt ärligt! 99 gånger av 100 är man upptäckt av fågeln innan skott och hur vit man är då tror jag inte har någon betydelse. Fågeln hör dig och sitter eller låter bli att sitta beroende på dagsform. Tycker skogsfågeln liknar ripan, så länge den både ser och hör dig är den ganska lugn men om du bara hörs och inte syns blir de mycket nervösa! Så länge dom har koll så kan dom vara trygga. Hur många gånger har man inte smugit in på fågel som suttit tryggt för att i det ögonblick man lagt sig, bökat till bössan och allt blir stilla och lugnt se långhalsen sträckas oroligt och därefter sett fågeln flyga? De blir oroliga när de inte längre har full koll! Ju mer kamouflerad man är ju svårare har fågeln att hålla koll på dig.. Är det tyst före så att fågeln inte kan höra dig så kan det vara lönt med extremförsiktiga ansmygningar och bra kamouflage men det är sällan det är så tyst. Jag skidar rätt på dom bara, ofta helt öppet och skjuter då jag är på lämpligt håll. Det ger definitivt inte färre skottillfällen än att smyga överseriöst! Snarare tvärtom, ofta går man på en fågel, fågeln visar att den upptäckt en, man rundar ett hinder och får fågeln ur sikte för en stund och när man tittar fram igen är den borta! Varför valde den att ta till vingarna just då den inte längre såg en? Jo garanterat för att den tappade kontrollen, och det utlöser flyktmekanismen! Jag använder fortfarande vit jacka, mest för att det känns invant och "rätt" på vintern och resten är normalfärgat och det ger definitivt inte sämre utdelning än förr då jag var seriös med kamouflaget. Min åsikt är: vitt kamouflage är helt överskattat vid gråfågel och ripjakt!
Publicerat Januari 5, 200818 yr GRATTIS Snopro!! Vad härligt det måste kännas! ;D Hoppas det håller i sig. M.v.h //Risto
Publicerat Januari 5, 200818 yr GRATTIS Snopro!! Vad härligt det måste kännas! ;D Hoppas det håller i sig. M.v.h //Risto Ja fan, grattis!
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jag tror att du lika gärna kan ha tomtedräkt och blinkande luciakrona. Helt ärligt! 99 gånger av 100 är man upptäckt av fågeln innan skott och hur vit man är då tror jag inte har någon betydelse. Fågeln hör dig och sitter eller låter bli att sitta beroende på dagsform. Tycker skogsfågeln liknar ripan, så länge den både ser och hör dig är den ganska lugn men om du bara hörs och inte syns blir de mycket nervösa! Så länge dom har koll så kan dom vara trygga. Hur många gånger har man inte smugit in på fågel som suttit tryggt för att i det ögonblick man lagt sig, bökat till bössan och allt blir stilla och lugnt se långhalsen sträckas oroligt och därefter sett fågeln flyga? De blir oroliga när de inte längre har full koll! Ju mer kamouflerad man är ju svårare har fågeln att hålla koll på dig.. Är det tyst före så att fågeln inte kan höra dig så kan det vara lönt med extremförsiktiga ansmygningar och bra kamouflage men det är sällan det är så tyst. Jag skidar rätt på dom bara, ofta helt öppet och skjuter då jag är på lämpligt håll. Det ger definitivt inte färre skottillfällen än att smyga överseriöst! Snarare tvärtom, ofta går man på en fågel, fågeln visar att den upptäckt en, man rundar ett hinder och får fågeln ur sikte för en stund och när man tittar fram igen är den borta! Varför valde den att ta till vingarna just då den inte längre såg en? Jo garanterat för att den tappade kontrollen, och det utlöser flyktmekanismen! Jag använder fortfarande vit jacka, mest för att det känns invant och "rätt" på vintern och resten är normalfärgat och det ger definitivt inte sämre utdelning än förr då jag var seriös med kamouflaget. Min åsikt är: vitt kamouflage är helt överskattat vid gråfågel och ripjakt! Tack jakobj Låter som du har koll.... Hajja hur svårt det är att inte alls veta...Jag vill ju så gärna lyckas nu när jag äntligen fått chansen av en här på forumet som hört min bön om att äntligen få skjuta min första Tjädertupp.. Bara älskar detta forum mer och mer
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jag var idag ut på min 11:e Toppjaktstur, och nu gav det äntligen resultat.Fick skjuta min fösta Toppfågel, en orrtupp som kom flygande helt ensam när jag kom glidande efter myren fåglen satte sig 112m ifrån mig så jag kunde inte göra mycket mera än att ta av skidor,ryggsäck och av med bössan från ryggsäcken därefter komma ner i bättre skjutställning och skjuta. Orren föll rakt ner från trädet, det kändes skönt att första fågeln gick så lätt att få ner och hitta. Fotade fågeln snabbt med mobilen och fortsatte sedan jaga, hade inte tid att ta nå bättre bilder. Grattis! De är skönt när man väl lyckas! Även fast man får slita hårt i busväder och tråkigt före så glöms det bort när man väl får nerfälla ett byte under toppjakten, de är grejjer de! Mvh//Jonas
Publicerat Januari 5, 200818 yr Tack jakobj Låter som du har koll.... Hajja hur svårt det är att inte alls veta...Jag vill ju så gärna lyckas nu när jag äntligen fått chansen av en här på forumet som hört min bön om att äntligen få skjuta min första Tjädertupp.. Bara älskar detta forum mer och mer Varsågod, sen finns det nog de som säger motsatsen till vad jag säger.. Vart ska du? Inte exakt, men ungefär, vilken del av Sverige?
Publicerat Januari 5, 200818 yr Grattis SnoPro! När gäller vita kläder tror jag att jacka mössa och hanskar bör vara vita sedan är byxor inte så viktigt och bössa och ryggsäck garanterat överkurs. Precis som Jakobj säger blir du nästan alltid upptäckt gäller bara att man beter sig så flykten inte utlöses det varierar kraftigt från dag till dag så det gäller att försöka läsa fågelns kroppsspråk. Vilket är betydligt lättare på tjädern än orren som ofta kan sitta till synes tryggt ena sekunden för att nästa flyga. Telge kanon trevligt att du får testa toppjakt funkar det inte denna sväng är du välkommen att följa mig med någon gång jag skulle nog även uppskatta att få se en sörmlänning på skidor
Publicerat Januari 5, 200818 yr Grattis SnoPro!När gäller vita kläder tror jag att jacka mössa och hanskar bör vara vita sedan är byxor inte så viktigt och bössa och ryggsäck garanterat överkurs. Precis som Jakobj säger blir du nästan alltid upptäckt gäller bara att man beter sig så flykten inte utlöses det varierar kraftigt från dag till dag så det gäller att försöka läsa fågelns kroppsspråk. Vilket är betydligt lättare på tjädern än orren som ofta kan sitta till synes tryggt ena sekunden för att nästa flyga. Telge kanon trevligt att du får testa toppjakt funkar det inte denna sväng är du välkommen att följa mig med någon gång jag skulle nog även uppskatta att få se en sörmlänning på skidor Tänkte samma sak för Telge! Han kan ju hänga med oss, du får ta lite mer ledigt bara! Kanske blir svårt, men Telge: vill du så är det bara att höra av dig!
Publicerat Januari 5, 200818 yr Tänkte samma sak för Telge! Han kan ju hänga med oss, du får ta lite mer ledigt bara! Kanske blir svårt, men Telge: vill du så är det bara att höra av dig! Japp det skulle vara trevligt och vilket dream-team Jakobj-Lars-Telge bäva måne tupparna ;D Utan att var alltför skrytsam tror jag han får svårt att hitta bättre sällskap ;D
Publicerat Januari 5, 200818 yr ...jag skulle nog även uppskatta att få se en sörmlänning på skidor Den upplevelsen kan ja bju dig på om du står för ett par tuppar. FÖRESTEN jag nöjer mig med att SE en i topp om de ska va så!!
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jag blir faktist rörd av er vänlighet :D En "sladdande" sörmlänning på skidor bjuder jag er gärna på... Tack för er omtanke :-* :-* Känner att detta äventyr kommer att vara ett minne för livet...o ja..jag skall till Hälsingland :D Vet inte om min "mentor" vill att jag skriver vart jag skall åka. Men jag hoppas på att det är ok efteråt... Lyckas jag skall jag frångå principen att inte lägga in jaktbilder på forumet.. Garanterat kommer jag lägga in bilder på mej och tupp... om jag lyckas förståss Förutsatt att det är ok från min "mentor" Fan vad jag känner mej upprymd..som ett barn igen ;D ;D ;D Skall skjuta in studsaren i morgon...5 cm över på 100 meter med 30.06... Tack alla :-*
Publicerat Januari 5, 200818 yr Den upplevelsen kan ja bju dig på om du står för ett par tuppar.FÖRESTEN jag nöjer mig med att SE en i topp om de ska va så!! Tja det går säkert bra jag och Jakobj skall jaga nu i veckan bara att komma förbi stugan är stor om det inte blir hela Jaktsidan.se som dyker upp går det säkert att ordna Telge jag önskar dig lycka till! se till att skjuta in 30-06 i samma skjutstälning du tänker använda på jakten det är viktigt med en så pass kraftig rekyl som du får av den