Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 2007/2008

Featured Replies

Publicerat

Jag var ut i fredags till markerna, jag tänkte inrikta mig på min "viggo" men beslöt på vägen upp att jag skulle prova något annat. Väl framme så står det redan en bil dit jag ska... :(  hmmm, det börjar bli lite väl mycket folk på markerna nu. Tidigare om åren var man alltid ensam. Nåja jag åkte vidare, väl framme så var det skidor på och jag åker iväg. Då hörs ett skott från marken som jag skulle ha åkt på och senare ett till. Skit tänkte jag, men just då hittade jag änligen fågel. Jag har ju tidigare gått bom flera gånger, men nu skulle jag ta chansen och jag tog den. En fin orre damp i snön och min Wachteltik Agnes hjälpte till att hitta den i björksnåren. Jag såg ca. 40 orrar till men kom aldrig åt dem. Men i morgon gör jag ett nytt försök.

• Svar 702
  • Visningar 58,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag trotsar naturlagarna och är på toppjakt i detta skrapföre. Lyckades hitta 2 döva orrar och en döv tjäder så dem fick följa med hem :D

Testade julklapparna jag köp till mig själv pjäxorna och riktiga bindningar gav åkningen ett riktigt lyft även nya skidor Peltonen metsä känndes bra med lite vassare kanter än 15år gamla tegsnäsare i föret som nu råder ;) Nya tag imorgon ska testa lite nya områden då föret är som det är passar det bra att reka lite för det räntar bra i skidåkningen i detta före

Publicerat
Jag trotsar naturlagarna och är på toppjakt i detta skrapföre. Lyckades hitta 2 döva orrar och en döv tjäder så dem fick följa med hem :D

Testade julklapparna jag köp till mig själv pjäxorna och riktiga bindningar gav åkningen ett riktigt lyft även nya skidor Peltonen metsä känndes bra med lite vassare kanter än 15år gamla tegsnäsare i föret som nu råder ;) Nya tag imorgon ska testa lite nya områden då föret är som det är passar det bra att reka lite för det räntar bra i skidåkningen i detta före

Härligt,själv har jag på tre svängar inte sett ett smack,det är som

att skogen är helt tom. :-[

/M.

Publicerat

Jah då fick man sin lilla jakttur idag då!! Passade på att motionera min Nobs på orrarna och det skulle jag inte ha gjort..... :D Han hade igång ca 35 st men han blev konstant grundlurad och orrarna slog fast i träd runtomkring mig....vad ska man då göra? Nä, lustig som jag är skjuter jag inte på orrarna om inte hunden skäller.....och ändå var jag ute på toppjakt...hmm..! Nåja, både jag och hunden fick motion!  Men nästa vecka bär det av mot "tjäderland" och årets stora toppjaktssväng ;D ;D

Publicerat
Jag ska ändå prova släppa hunden imorgon ....mest för motions skull, gjorde det förra helgen och ben och tassar höll då den dan...så att jag chansar även nu, jag orkar inte ha honom inomhus annars, håller på att klättra efter väggarna!! Nåt direkt fågelarbete lär det väl inte bli där i orrhögarna....flyger en så flyger ju alla... >:( Men ändå bra träning inför kommande säsong då han ska testas på jaktprov för första gngen!

Ok! Jag vet inte hur skarpt det är hos Dig men här det då knivskarpt och fläkar med blankis i skogen också. Vattenpölar som blivit i svackor och frysit till is. -10,4 ute just nu. Knäppt väder ??? :(

Publicerat
Ok! Jag vet inte hur skarpt det är hos Dig men här det då knivskarpt och fläkar med blankis i skogen också. Vattenpölar som blivit i svackor och frysit till is. -10,4 ute just nu. Knäppt väder ??? :(
Jag har precis samma väder som du.....isfläckar och rakbladssnö....och nu -13,7...
Publicerat

Tjaba ! Toppjakts kamrater...

Är ganska ny här på sidan, men ja har suttit å läst en jäkla massa inlägg,roligt att det är så mycket snack om toppjakt,de e ju liksom det man lever för den här tiden på vintern :)

Nu faller ju ny snön här i ac i kväll,så jag har just snackat med toppjakts polarn så i morgonbitti vi 05.30 så drar det iväg till vilhelminas hemliga myrar ;)

Är det ngn annan som tänkt sej ut imorgon ?

Man har ju en sån jäkla abstinens nu på att få pricka ner en tupp eller 2,borde inte vara något problem med en sån fågeltillgång som det är i år, men man vet ju hur det brukar vara,man ska aldrig ta ngt för givet !

Hade ju tänkt bifoga en bild från förra toppjakts svängen jag va på,men jag har lite problem med att få det att funka, kan någon ge mej tipp om hur man går tillväga ! ?

Skit jakt på er !

Publicerat

här finns det säkert någon snöfläck kvar om man letar men ska ut i morgon om rengnet upphör :'(

samme

Publicerat

okej ! regnar det hos dej !? Samme, vars bor du ?

Publicerat
2,5 veckor utan jakt nu. Börjar bli stressad!

Ähhh...... tagga ner jag skjuter några extra tuppar imorgon istället när du sitter och är sosial hemma ;) ;D ;D

Förlåt kunde inte låta bli att retas lite :-[

Publicerat
Jag har precis samma väder som du.....isfläckar och rakbladssnö....och nu -13,7...

Ok! Skitväder med andra ord! Dom har ju lovat snö här i natt el. imorgon så Vi få se. -7,3 just nu.

Publicerat

jag bor mellan bollnäs och alfta

samme

Publicerat

Är det inte blida så är det halvstorm... när ska vi få bra toppjaktsväder?

Publicerat

Det blev två orrtuppar idag, även fast det var riktigt blåsigt och ganska kallt (-15).

Den andra tuppen blev dåligt träffad, jag såg i kikarn att han hade svårt att lyfta och följa med resten av flocken. Gick under trädet och letade blod, inget!

Letade i samma riktning som tuppen flög, gick ca 100 meter innan jag hittade en droppe blod. Just då lyfter tuppen från backen och flyger låångt iväg! Fullt med blod i legan, det kändes inte kul.

Hem och hämta hundarna, tillbaka efter 40 minuter och visade dom legan, SÖK.

Båda hundarna drar iväg åt samma håll och jag går efter i deras spår och hittar då och då bloddroppar.

300 meter senare så är jag ifatt hundarna som är ivriga som tusan och söker runt, runt i ett område som inte är större än 40 - 50 meter i diameter. Då ser jag en fjäder sticka upp och snön, YES!! Fasen va skönt!! Väntar i en minut för att låta hundarna hitta fågeln, men icke :) De bara springer runt och över fågeln som tokar, jag drog upp fågeln, hade bråttom innan det blev helt kolsvart ute.

Kulan hade träffat i nederkant på bröstet och slagit sönder båda lårbenen  :(

Annars en trevlig dag, massor av fågel på ett litet område.

Publicerat

Var iväg idag till nya marker i förhoppning att äntligen hitta tjäder denna vinter, eller vad vi nu ska kalla det.

Tyvärr blåste det allt för mycket och det lät åt fanders för mycket under skidorna från skaren :(

Men.....

Jag hittade ganska bra med fågel, först en flock på 5-7 tjädrar som drog iväg från en tätning mellan två myrar.

Åkte efter dom i ca 1 km, men gav upp när jag kom fram till ett brant berg.

Såg också en hel del orre, men de var skyggare än skyggast.

Fina marker med stora myrar och små talldungar/myrholmar här och där, hittade många betade träd från i år, så nu vet jag var dom håller till.  ;D

Publicerat

Toppjakt i ett äntligen riktikt fint före med lämpligt mycke upplega och en strålande sol !

Men tjädertupparna lyste med sin frånvaro :(

Men kanske inte så konstigt, jag hade hunnit skida kanske 200 meter ut på det myrlandskap jag skulle jaga mej uppför så ser jag något i ögonvrån som kommer flygande, å vad var det då... inte en tjäder iallf.

Kungsörns satan! Å till råga på allt så hinner jag väl skida i kanske 20 minuter till så kommer en till från samma håll som den andra,hinner skida knappt 10min till så kommer en tredje, satans OHYRA tänkte jag för mej själv skidade hela jävla dagen utan att se så mycket som en fjäder >:(

Förra gången jag åkte där så såg jag 8 tuppar där och skjöt 2 !

Men kompisen som får åt motsatt håll han hittade minsan tuppar.... det small och det small, vilket resulterade i en orrtupp och 2 tjädertuppar

Roligt för han då ....

Men imorron ska jag ut här på hemma markerna och ta revanch ;D

Publicerat
Toppjakt i ett äntligen riktikt fint före med lämpligt mycke upplega och en strålande sol !

Men tjädertupparna lyste med sin frånvaro :(

Men kanske inte så konstigt, jag hade hunnit skida kanske 200 meter ut på det myrlandskap jag skulle jaga mej uppför så ser jag något i ögonvrån som kommer flygande, å vad var det då... inte en tjäder iallf.

Kungsörns satan! Å till råga på allt så hinner jag väl skida i kanske 20 minuter till så kommer en till från samma håll som den andra,hinner skida knappt 10min till så kommer en tredje, satans OHYRA tänkte jag för mej själv skidade hela jävla dagen utan att se så mycket som en fjäder >:(

Förra gången jag åkte där så såg jag 8 tuppar där och skjöt 2 !

Men kompisen som får åt motsatt håll han hittade minsan tuppar.... det small och det small, vilket resulterade i en orrtupp och 2 tjädertuppar

Roligt för han då ....

Men imorron ska jag ut här på hemma markerna och ta revanch ;D

Inte konstigt.... du hade väll inte duschat..... örnarna trodde väll att det var ett as ;D

du har pm

Publicerat

Turbox    ;D ;D ;D

Publicerat

Turbo x  ;D  ;D

Vet du en sak....

jag tycker du skall vackta din tunga :)

Annars kanske jag berättar för "våra kompisar" här på jaktsnack hur det gick för dej när du var här hos mej i höst å "dräpte" älg  :)  ;D

Närå,jag ska förskona dej och medlemmarna på den här sidan från den historien...

Imorgon ska jag försöka ta mej ut i bakfyllan å leta reda på lotoffsarna som har varit stationära här runt berget ovanför huset senaste månaden, det är en hona med 2 ungar, och f.o.m i morgon får man ju raportera in föryngringar, sedan man gjort det får man ju ett bra tillskott i jaktkassan från samebyn :)

Å sen är det väl bara att invänta att jakten börjar ;D

Blev föresten ingen toppjakt i dag det blåser åt h-vete för mycket !

Publicerat

Söndagen hade det snöat 1dm. nysnö så föret var mycket bättre,testade då nya marker som jag spanat in på eniros flygfoton. Var rätt långt att åka men föret var fint så den räntade bra men blev sinkad av en orrflock som jag jagade några timmar och sköt några stycken. När jag kom till det tilltänkta området var det precis så fint som jag trodde och efter lite åknig där fick jag syn på 6st. tjädrar ;D Började åka på dessa men när 300meter återstår upptäcker jag några orrar som sitter mellan mig och tjädrarna. Bestämer mig att försöka runda dessa för att försöka få mig en tjäder,det går åt h-vete då orrarna flyger och drar med sig tjädrarna vad är det man brukar säga den som gapar efter mycket mister.............

Förföljde tjädrarna långt men lyckades inte åtefinna dem innan det är högtid att vända åter till bilen. På tillbakavägen stöter jag ut en tjäder ur småskogen som träar i en frötall den lyckas jag skjuta efter lite trixande. Då är klockan 2 och jag har 9kilometer till bilen så det blir till å tokränn hinner till bilen innan det är helmörkt men inser att flåset inte är som i fornstora dagar >:(

En bild på sista tuppen

20071230102-001.jpg

En liten film snutt på en orre

http://i187.photobucket.com/player.swf?fil...-Orre.flv"

Publicerat
Turbo x  ;D  ;D

Vet du en sak....

Annars kanske jag berättar för "våra kompisar" här på jaktsnack hur det gick för dej när du var här hos mej i höst å "dräpte" älg  :)  ;D

Närå,jag ska förskona dej och medlemmarna på den här sidan från den historien...

Imorgon ska jag försöka ta mej ut i bakfyllan å leta reda på lotoffsarna som har varit stationära här runt berget ovanför huset senaste månaden, det är en hona med 2 ungar, och f.o.m i morgon får man ju raportera in föryngringar, sedan man gjort det får man ju ett bra tillskott i jaktkassan från samebyn :)

nåja jag fär väll tejpa igen då

Publicerat
Turbo x  ;D  ;D

Vet du en sak....

Imorgon? Det brukar ju vara 10 januari, har dom ändrat något?

Publicerat

finfin film Lars ;D mera sånt!!

//

Gabbe

Publicerat

okej !

kan vara jag som tagit fel eller minns fel, snacka me en lapp i dag å han va ganska säker, men nog kan det hända att vi har fel,ska ta mej en titt på lst:s hemsida å se om jag blir nå klokare, haru föresten jakob hört något om när det ska bli lovligt å jaga dom me bössa å ta dom i fälla, ja har hört flera olika bud !

Å du Turbo x de e lungt, ja e van.... :)

Publicerat
okej !

kan vara jag som tagit fel eller minns fel, snacka me en lapp i dag å han va ganska säker, men nog kan det hända att vi har fel,ska ta mej en titt på lst:s hemsida å se om jag blir nå klokare, haru föresten jakob hört något om när det ska bli lovligt å jaga dom me bössa å ta dom i fälla, ja har hört flera olika bud !

Å du Turbo x de e lungt, ja e van.... :)

Ingen aning om hur jakten blir i år. Det brukar ju vara besked hit och dit åt alla konstiga håll så det är väl bara att vänta till dagarna innan så dom kanske hunnit bestämma sig!