Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 2007/2008

Featured Replies

Publicerat
Läser era inlägg med gråten i halsen, fan vad ni verkar ha fågel.

Själv har jag inte sett en fjäder idag heller, så det här med kulval och avståndsmätare har jag inget att tillföra i diskutionen. :-[  :'(

Livet...nä,  fågeltillgången är bra orättvist  ;)

Du får göra som jag, åka uppåt landet och betala den dyrara slanten för att få lite bättre tjädertillgång! Visst, en och annan pippi kan man väl se här i allmänningsskogarna under toppjakten, men inte i närheten av fjällkommunerna och/ eller nedåt inlandet! >:(
  • Svar 702
  • Visningar 58,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

idag har det varit tungt. regn och snö, dimma och jävlig blåst. Stötte 2 tjäderhönor och 1 tupp... Jävligt skralt

Publicerat
Läser era inlägg med gråten i halsen, fan vad ni verkar ha fågel.

Själv har jag inte sett en fjäder idag heller, så det här med kulval och avståndsmätare har jag inget att tillföra i diskutionen. :-[  :'(

Livet...nä,  fågeltillgången är bra orättvist  ;)

INSTÄMMER!!! :'( :'( :'(

Här vräker de ner REGN å de e såphalt underlag.

JAKT? NÄ TACK!

::) Snart e de jaktbart me jycken iof.  ::)

Publicerat
Jag pratar inte om 5 kronorshål utan sådana där man får skära ut vad som finns kvar och lämna resten i skogen. Har för övrigt lagt ner uppstoppningsförsäljning så sådana motiv finns inte.

Jag får i regel utgångshål i 5 kronastorlek med limmade DL, högst var femte är så "orörd" som du beskriver. Det kanske beror på räffelstigning och liknande? Kulan kan ju uppföra sig helt olika i våra vapen, det är därför jag så noga påpekar att det bara är mina erfarenheter och inget att gå på för nån annan. Du kanske får bättre effekt med en annan kula för det låter ju onekligen som att du ligger på gränsen för dålig effekt med den här kulan?

Då jämför vi äpplen och äpplen avseende "sönderskjutning". Runt 5 kronorshål känns rätt optimalt.

Är tyvärr hänvisad till DL än så länge då inget annat håller måttet avseende precision i min Sako. Ska till skjutbanan och testa en laddstege med 8gr scenar silverjacket och V-v150 så jag har inte gett upp ännu  ;)

6mm Br bygge på G så det blir det till kommande säsonger.

Publicerat
INSTÄMMER!!! :'( :'( :'(

Här vräker de ner REGN å de e såphalt underlag.

JAKT? NÄ TACK!

::) Snart e de jaktbart me jycken iof.  ::)

Jo sådant väder har jag med hemma men som tur är så har jag bil och körkort så bara att sätta sig i bilen och åka till dessa marker med svart prickiga tallar ;)

Publicerat
Då jämför vi äpplen och äpplen avseende "sönderskjutning". Runt 5 kronorshål känns rätt optimalt.

Är tyvärr hänvisad till DL än så länge då inget annat håller måttet avseende precision i min Sako. Ska till skjutbanan och testa en laddstege med 8gr scenar silverjacket och V-v150 så jag har inte gett upp ännu  ;)

6mm Br bygge på G så det blir det till kommande säsonger.

Du kan få köpa min 22-250 så är problemet med små utgångshål inget problem längre ;)

Vad har du tänkt bygga för 6Br och vilken kula funderar du på till den?

Har själv tänkt pipa om min 22-250 till 6Br. med 10" stigning till nästa vinter funderar på att använda 90grains Scenar borde fungera bra ???

Publicerat
Var får ni tag i DL kulorna, sugen att prova.

Jag använder Normas fabriksladdade patroner i fältvarianten. Diamond Line 900 m/s.

Publicerat

Har förbättrat statistiken lite till idag. :)

Publicerat
Har förbättrat statistiken lite till idag. :)
Jaså!? Resultat? ??? :)
Publicerat
Jaså!? Resultat? ??? :)

Ett stycke stadig tjädertupp. Precis lagom! :)

Publicerat
Ett stycke stadig tjädertupp. Precis lagom! :)
Inte dåligt! ;D Jagar du i "fjällterräng" eller mera inland? ???
Publicerat
Inte dåligt! ;D Jagar du i "fjällterräng" eller mera inland? ???

Både och, i år mest i inlandet pga fågeltillgången. Hemikring (fjälltrakten) har vi sämre i år men idag var jag ut hemma en sväng. Blev bara 2 timmar men det räcker ibland ändå!

Publicerat
Både och, i år mest i inlandet pga fågeltillgången. Hemikring (fjälltrakten) har vi sämre i år men idag var jag ut hemma en sväng. Blev bara 2 timmar men det räcker ibland ändå!
Aha ok! Här i norrbottenskustland är det då värdelöst me tjäder på de flesta håll, hyfsat me orre...(dock inte lika kul). Det ser då ut som att man måste ta nån fjällsväng även i år, precis som du.....till "sina hemtrakter"..
Publicerat
Jag använder Normas fabriksladdade patroner i fältvarianten. Diamond Line 900 m/s.

Aha, någon som vet om det går att köpa DL kulorna lösa så man kan ladda själv?

Publicerat
Aha, någon som vet om det går att köpa DL kulorna lösa så man kan ladda själv?

Japp, det ska gå....när jag tävlade var det många som laddade själv med Norma DL kulor...Men de går nog endast att köpa via Normas ombud....tror jag...möjligtvis kan F&V beställa hem dom....fråga dom, annars tar du kontakt med Normas skytte ombud i Norrbotten...men jag tror att du måste vara medlem i någon FSR bunden skytteförening för att få köpa dem (och ammo) via ombuden.....som sagt, jag tror det....

/Fredde

Publicerat

Var ut en sväng imorse....Tyvärr helt utan resultat :-...såg inte en enda fågel....trist....men det kommer fler helger framöver.

Fåglarna måste ha bytt betesområden....där jag tidigare såg fågel varje gång jag varit ut är det numer tomt :-...tillbaka på ruta ett...bara att börja leta dom igen.

Sen var det ett riktigt puckat beslut att lämna skidorna hemma....här på tomten var det ca 1dm med snö (skare)....antog att det var samma i skogen...men tjenare kerstin...inte det...var snö (med skare) upp till knäna....så nu ligger skidorna på flaket till nästa sväng 8)

Hur har det gått för er i helgen?

/Fredde

Publicerat

Stannat hemma!

För lite snö o skaren bär inte hunden!

Tror inte de blir nå förrän julhelgen här!

Publicerat

Så där ja,efter år och otaliga mil på skidor

var det till slut min tur att få en tjädertupp i siktet.

Skjutavstånd 170m.

Vikt.4800g.

Bifögar en pissig bild tagen med mobil.

/M.

post-939-1197206530_thumb.jpg

Publicerat

Å jävla läckert Tövabo!!! :)

Grattis! :)

/Fredde

Publicerat
Så där ja,efter år och otaliga mil på skidor

var det till slut min tur att få en tjädertupp i siktet.

Skjutavstånd 170m.

Vikt.4800g.

Bifögar en pissig bild tagen med mobil.

/M.

En får gratulera.

Hört att de varit nära MÅÅÅNGA ggr.

Kul när de klaffar o de va ju inte en liten heller :)

Mvh: Jimmy

Publicerat
En får gratulera.

Hört att de varit nära MÅÅÅNGA ggr.

Kul när de klaffar o de va ju inte en liten heller :)

Mvh: Jimmy

Ja det kändes som det var min tur nu ;D ;D

Publicerat

Grattis Tövabo

Det va en grann tupp!

Mvh Jocke

Publicerat

Grattis tövabo! :D Blodad tand nu va ??? ??? ??? ;D ;)

Publicerat

Ska snart testa toppjakt i Kusmark längtar som f*N

Publicerat

Grattis Tövabo riktigt fin tupp med!

Var själv på en endagars tur med enkel väg 22mil :o

Lyckades peta hål på 7 orrtuppar med min nya 7br. den skjuter som en dröm! Dock är den i motsats till 22-250 lite för snäll fick göra eftersök på 2 men båda hittades ;D