Publicerat December 3, 200718 yr Jimbolo du har helt rätt. Det märkliga är att jag har bara sett denna tupp och ingenting annat och har tänkt flera gånger att jag borde åka till de ställen där jag sett massor med orre och lite fler tjädrar. men ändå drar just den här tjädern. Som du säger detta är jakt. Kom och tänkte på filmen/boken "den ensamme och havet" (tror den hette så)
Publicerat December 3, 200718 yr Grattis Palmen Imorgon åker jag upp och skjuter Hallens omöjliga tupp ;D Premiär på träplankorna alltså.
Publicerat December 3, 200718 yr Passa dig Seger, jag har massor komptid att ta ut och jag vet ett perfekt ställe för bakhåll... >
Publicerat December 3, 200718 yr Passa dig Seger, jag har massor komptid att ta ut och jag vet ett perfekt ställe för bakhåll... >Är det Gve-allmänningsskogen ni pratar om så är ni ju inte ensam om att jaga denna gammeltupp..... ;D ;D
Publicerat December 4, 200718 yr Grattis PalmenImorgon åker jag upp och skjuter Hallens omöjliga tupp ;D Premiär på träplankorna alltså. Passa dig Seger, jag har massor komptid att ta ut och jag vet ett perfekt ställe för bakhåll... > Är det Gve-allmänningsskogen ni pratar om så är ni ju inte ensam om att jaga denna gammeltupp..... ;D ;D Haha, det här låter som att det kan bli farligt isf! ;D
Publicerat December 4, 200718 yr Är det Gve-allmänningsskogen ni pratar om så är ni ju inte ensam om att jaga denna gammeltupp..... Nä nu...bakhåll blir det och på allt som kommer i närhet. Nåja än så länge är det bara mina skidspår på marken.
Publicerat December 4, 200718 yr Jag har nu börjat att planera för hur jag ska överlista gammeltuppen. Jag har hittat ett perfekt övernattningsställe under en jättebred gran med grenar långt ner till backen. Det ser ut som en igloo där just nu och man behöver bara skotta lite för att komma in. Trädet är exakt 73 meter från där tjädern satt vid hygget. Jag ska invänta vädret och se hur jag ska göra.
Publicerat December 4, 200718 yr Pm:a Gps positioner till mig så berättar jag om de e samma tupp : ;D ;D
Publicerat December 4, 200718 yr Författare Jaha, så var man tillbaka framför skrivbordet på jobbet igen. Kunde inte hålla mig när det var så fint väder, -15 grader och inte ett moln på himmeln, så jag stämplade ut kl. 11 och tog en toppjaktstur istället för att sitta och dega framför datorn. Det var nog några grader kallare nere på myrarna för det bet rätt så fint i kinderna som inte fått någon direkt träning att klara kyla än. Fick nog åka en 4-5 km innan jag hittade första tuppen som satt i en frötall och betade. Tuppen föll i första skottet och på väg fram så såg jag 4 till som satt i en liten myrtall och kurade. Smög så långt jag kunde men det blev ändå drygt håll tvärs över en liten myr men det gick bara fint. Det är en härlig känsla när bössa och skytte flyter och man inte behöver tvivla. De andra tre flög ett par hundra meter bort och satte sig men de fick vara denna gången. Hade lyckats lura med mig farsgubben också eftersom han är hemma, sjukskriven och ”göralös” så när jag åkte och hämtade andra tuppen så gjorde han upp en liten eld på en tjärstubbe. Kändes skönt att få värma sig lite och få något värmande i magen innan vi sakta började åka mot bilen medan solen sakta sjönk nedom horisonten. En härlig dag med andra ord!
Publicerat December 4, 200718 yr Passa dig Seger, jag har massor komptid att ta ut och jag vet ett perfekt ställe för bakhåll... > Du kan andas ut Hallen, tuppen lever och alla hans släktingar med :- Åkt skidor från gryning till skymming utan att se så mycket som en fjäder, fina marker med hårt betade tallar, men inte från denna vinter. Nya tag i morgon
Publicerat December 4, 200718 yr Jaha, så var man tillbaka framför skrivbordet på jobbet igen.Kunde inte hålla mig när det var så fint väder, -15 grader och inte ett moln på himmeln, så jag stämplade ut kl. 11 och tog en toppjaktstur istället för att sitta och dega framför datorn. Det var nog några grader kallare nere på myrarna för det bet rätt så fint i kinderna som inte fått någon direkt träning att klara kyla än. Fick nog åka en 4-5 km innan jag hittade första tuppen som satt i en frötall och betade. Tuppen föll i första skottet och på väg fram så såg jag 4 till som satt i en liten myrtall och kurade. Smög så långt jag kunde men det blev ändå drygt håll tvärs över en liten myr men det gick bara fint. Det är en härlig känsla när bössa och skytte flyter och man inte behöver tvivla. De andra tre flög ett par hundra meter bort och satte sig men de fick vara denna gången. Hade lyckats lura med mig farsgubben också eftersom han är hemma, sjukskriven och ”göralös” så när jag åkte och hämtade andra tuppen så gjorde han upp en liten eld på en tjärstubbe. Kändes skönt att få värma sig lite och få något värmande i magen innan vi sakta började åka mot bilen medan solen sakta sjönk nedom horisonten. En härlig dag med andra ord! Grattis Dorro! Det är skönt att göra upp en brasa på tjärstubb och sedan luktar det så gott också.
Publicerat December 5, 200718 yr Nu har jag krupit till korset och köpt en avståndsmätare. Har väl aldrig känt något behov egentligen men det blir kul att testa om inte annat för att se om jag börjar chansa och skjuta på längre håll eller skärper mig..Kan nog ändå inte förbättra skyttet, har en grym toppskyttestatistik hittills i år med ungefär 97,5% utan mätare. Mycket nöjd, har aldrig haft bättre! Så om det blir sämre så skyller jag på mätaren! Och nu är mätaren grundligt testad, det var intressant att få VETA avstånden istället för gissningar. Lärorikt och jag måste nog säga att jag tycker att mätaren kan vara väldigt bra för att träna upp sin förmåga att bedöma utan att mäta. Så att man så att säga inte gör sig beroende av mätaren! Hittills inga bommar pga mätaren (och därav följande klantigheter från mig) och nu är toppskyttestatistiken uppe på 98%. Men efter uppgång fäljer ju fall så snart går det nog åt helvete rejält..
Publicerat December 5, 200718 yr Författare och nu är toppskyttestatistiken uppe på 98%. Du, det är några fåglar man måste skjuta för att komma upp i den procenten. Imponerande med tanke på att vi är i början av december och har 7 jaktveckor kvar av säsongen. Måste kanske tillägga att skyttet också inger respekt. Mkt bra jobbat! Skjuter du med Diamond Line i år också eller har du bytt kula?
Publicerat December 5, 200718 yr Du, det är några fåglar man måste skjuta för att komma upp i den procenten. Imponerande med tanke på att vi är i början av december och har 7 jaktveckor kvar av säsongen. Ja, men du om någon vet ju hur grisigt mycket fågel det är i år.. Har hittat några ställen som är så osannolikt bra så jag skulle trott det var skrönor om jag inte sett det själv. Problemet är ju bara att man måste ner i inlandet för att hitta riktigt bra så det blir mycket bilkörande för mig i år.
Publicerat December 5, 200718 yr Är det statistiken i år?? I så fall har du skjutit minst 49 fåglar på årets toppjakt :o Och har du bommat mer än 1 är du uppe i minst 100 :o
Publicerat December 5, 200718 yr Är det statistiken i år??I så fall har du skjutit minst 49 fåglar på årets toppjakt :o Och har du bommat mer än 1 är du uppe i minst 100 :o Du räknar bra. Hade inte själv räknat med att någon skulle räkna så nu blir det väl tjafs om det. :- Och ja, det är årets toppjakt, november/december. Hade lite sämre ifjol. Både fågeltillgång och statistik. Säger inget om antalet ifjol, minns inte exakt men skyttestatistiken var lite sämre iaf.
Publicerat December 5, 200718 yr Hmmm....... Jag tänkte på det men glömde säga det åt dig satt bara och väntade på att någon skulle tänka till var beredd att ducka nu:-[ men tack för att du bjöd mig på en tjädertupp med Jagade två dagar med min 7br. som är tänkt att användas till hundjakten men när den sköt grymt bra och jag lessnat på trasiga fåglar efter 22-250 var valet enkelt. Använder 130 grains Sierra match king laddad till 770m/s funkar det perfekt testat på håll mellan 30-190meter
Publicerat December 5, 200718 yr Ganska enkel huvudräkning då man inte kan skjuta eller bomma på halva fåglar Lyfter på hatten över den grymma statistiken och gissar att du inte alltför ofta skjuter långhåll om du ska upp i den %en
Publicerat December 5, 200718 yr Ganska enkel huvudräkning då man inte kan skjuta eller bomma på halva fåglar Lyfter på hatten över den grymma statistiken och gissar att du inte alltför ofta skjuter långhåll om du ska upp i den %en Nej det är sant, tänkte mig nog inte riktigt för där. Nåja, vissa år finns det mycket fågel och vissa inte! Vet inte vad jag ska säga om skotthåll riktigt, strävar alltid efter att skjuta på så kort håll som möjligt och tillhör ju inte 300 metersskyttarna. Jag skjuter på avstånd jag känner att jag behärskar och inte längre än så. Använder även i år en limmad DL och det fungerar mycket bra. Tycker att den är bättre än scenarkulorna och därmed den bästa kula jag har hittat.
Publicerat December 5, 200718 yr Författare Använder även i år en limmad DL och det fungerar mycket bra. Tycker att den är bättre än scenarkulorna och därmed den bästa kula jag har hittat. Jag skjuter med Scenar 90gr och den tycker jag har fungerat bra, roade mig med att ladda upp 3st Hornady 80 gr för provskjutning så om det inte blåser för mycket i helgen så skall den testas. Börjar få slut på de scenar jag har hemma så antingen så måste jag beställa nytt eller så byta kula. Fungerar det bra att limma? Blir den inte alldeles för spetsig dvs effektlös då?
Publicerat December 5, 200718 yr Jag skjuter med Scenar 90gr och den tycker jag har fungerat bra, roade mig med att ladda upp 3st Hornady 80 gr för provskjutning så om det inte blåser för mycket i helgen så skall den testas. Börjar få slut på de scenar jag har hemma så antingen så måste jag beställa nytt eller så byta kula.Fungerar det bra att limma? Blir den inte alldeles för spetsig dvs effektlös då? Vad jag kan säga om att limma är att jag testat på scenar tidigare. Upplevde ingen särskild skillnad men jag sköt för få fåglar med limmade scenar för att kunna dra någon slutsats. Bytte ifjol till DL och limmade dom direkt. Hade ungefär samma verkan som vanliga scenarkulor, testade att skjuta 5-6 fåglar utan lim och sköt sönder flera av dom. Kan ha varit slump så någon slutsats kan jag inte dra av det heller. Det enda jag egentligen kan säga är att dödande effekt i limmad DL är mycket bra, lika bra eller bättre än olimmad scenar och något mindre sönderskjutningar. Skärande skott förekommer men absolut inte fler än med olimmad scenar. Har skurit en fågel denna säsong, den var dock flygoduglig så jag fick tag i den. Det här är mina erfarenheter, och någon annan kan ju få helt annorlunda resultat, har hört de som använder DL olimmad och aldrig/sällan upplever sönderskjutningar. Jag utgår ifrån de resultat jag fått och det absolut viktigaste är dödande effekt och den tycker jag är MYCKET bra med limmad DL! Men som sagt: det är vad jag upplevt och någon annan kan uppleva det annorlunda!
Publicerat December 5, 200718 yr Jag har påpekat skärande/dålig effekt med olimmade DL tidigare men mina "empiriska studier" ska inte jämföras med Jakobs eftersom jag inte skjutit en bråkdel så mkt fågel. Har fått alla fåglar iår med den (9st) men bara en har haft synligt utgångshål, det är för mig en signal (tillsammans med erfarenheterna från tidigare år) att jag är ute på hal is även om jag fått dem eftersom jag då antagligen inte fått dem om kulan bara tagit några cm för lågt, men det är mina begränsade erfarenheter, tycker de fåglar jag sett skjutna med scenar sett mer "tillstökade" ut (=mer marginal för sämre träffar) men de är nog inte tillräckligt många för att dra för stora växlar. Aldrig "sprängt" en fågel med DL. MEn å andra sidan vad är definitionen på sprängt/köttförstöring?? Är syftet uppstoppning eller gryta blir ju def annorlunda. Ett utgångshål på 5cm i dia om kulan är satt från vingknogen och uppåt ser ju risigt ut men påverkar inte många gram kött, ska den däremot stoppas är det en annan femma..
Publicerat December 5, 200718 yr Läser era inlägg med gråten i halsen, fan vad ni verkar ha fågel. Själv har jag inte sett en fjäder idag heller, så det här med kulval och avståndsmätare har jag inget att tillföra i diskutionen. :-[ :'( Livet...nä, fågeltillgången är bra orättvist
Publicerat December 5, 200718 yr Jag har påpekat skärande/dålig effekt med olimmade DL tidigare men mina "empiriska studier" ska inte jämföras med Jakobs eftersom jag inte skjutit en bråkdel så mkt fågel. Har fått alla fåglar iår med den (9st) men bara en har haft synligt utgångshål, det är för mig en signal (tillsammans med erfarenheterna från tidigare år) att jag är ute på hal is även om jag fått dem eftersom jag då antagligen inte fått dem om kulan bara tagit några cm för lågt, men det är mina begränsade erfarenheter, tycker de fåglar jag sett skjutna med scenar sett mer "tillstökade" ut (=mer marginal för sämre träffar) men de är nog inte tillräckligt många för att dra för stora växlar.Aldrig "sprängt" en fågel med DL. MEn å andra sidan vad är definitionen på sprängt/köttförstöring?? Är syftet uppstoppning eller gryta blir ju def annorlunda. Ett utgångshål på 5cm i dia om kulan är satt från vingknogen och uppåt ser ju risigt ut men påverkar inte många gram kött, ska den däremot stoppas är det en annan femma.. Jag pratar inte om 5 kronorshål utan sådana där man får skära ut vad som finns kvar och lämna resten i skogen. Har för övrigt lagt ner uppstoppningsförsäljning så sådana motiv finns inte. Jag får i regel utgångshål i 5 kronastorlek med limmade DL, högst var femte är så "orörd" som du beskriver. Det kanske beror på räffelstigning och liknande? Kulan kan ju uppföra sig helt olika i våra vapen, det är därför jag så noga påpekar att det bara är mina erfarenheter och inget att gå på för nån annan. Du kanske får bättre effekt med en annan kula för det låter ju onekligen som att du ligger på gränsen för dålig effekt med den här kulan?