Publicerat Februari 2, 201313 yr Jag anmodar att jakt är huvudändamålet för dem med jaktlicens och då förutsätter jag oxo att man tränar med den kaliber man ämnar använda på jakt. Visst kan man skaffa sig vapenvana genom att träna med en 22a men för att bli en bra weatherby 460 skytt så bör man oxo träna med just den kalibern. Personligen var det bara tillfälligheter som gjorde att jag idag har en 6.5a, en 338a och två hagelbössor. Hade gareroben varit begränsad till max 2 vapen så hade jag inte tjurat över att ha en hagel och tex en 308 istället. Idag har fokus på jakten nästan övergått till ren materialhysteri där den som har flest fräna prylar vinner och mer och mer och mer ska man ha. Själva upplevelsen av djur och natur har blivit ett sekundärt intresse.
Publicerat Februari 2, 201313 yr Detta är en populär post. varför känns det som du är ett troll för ?? iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte vatten värda" när ska du börja acceptera att folk tycker och tänker olika ? några simpla fakta 1 "licenstanterna" är civilanställda och dom löser inga brott alls så din exempel på misshandlad kvinna faller platt 2 folk kanske vill ha "specialvapen" för olika jaktformer vill se dej komma på en toppjakt med ett vapen som är riktigt anpassad för drevjakt 3 vapengarderoben är trång och onödig och skapar bara irritation när nån besserwisser kommer med kommentaren "att det är onödigt med många vapen" 4 du väljer själv vilka prylar du vill ha med dej ut på jakt för vill nån ha med se halva vapenskåpet ut så är det deras val och bäst av allt deras rygg som får ta smällen av att bära på skiten har några punkter till men dom skiter jag i nu
Publicerat Februari 2, 201313 yr Jag fick precis hem min license på en sauer 303a och då fick jag vänta 10 veckor!
Publicerat Februari 3, 201313 yr Jag anmodar att jakt är huvudändamålet för dem med jaktlicens och då förutsätter jag oxo att man tränar med den kaliber man ämnar använda på jakt. Visst kan man skaffa sig vapenvana genom att träna med en 22a men för att bli en bra weatherby 460 skytt så bör man oxo träna med just den kalibern. Personligen var det bara tillfälligheter som gjorde att jag idag har en 6.5a, en 338a och två hagelbössor. Hade gareroben varit begränsad till max 2 vapen så hade jag inte tjurat över att ha en hagel och tex en 308 istället. Idag har fokus på jakten nästan övergått till ren materialhysteri där den som har flest fräna prylar vinner och mer och mer och mer ska man ha. Själva upplevelsen av djur och natur har blivit ett sekundärt intresse. Inte föda dom... inte föda dom... inte... ehh.. vilken planet bor du på?
Publicerat Februari 3, 201313 yr Har nu väntat i 5veckor på licens på en 308a och en 243a i Halmstad. Satan vad det går sakta. Fyra veckor känns som om alla borde sträva efter att ha som tak. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Februari 3, 201313 yr Har nu väntat i 5veckor på licens på en 308a och en 243a i Halmstad. Satan vad det går sakta. Fyra veckor känns som om alla borde sträva efter att ha som tak. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 håller med där!
Publicerat Februari 4, 201313 yr Skickade in ansökan på 5e vapnet den 11/11-2012... Kanske hinner få licensen lagom till bockpremiären...? Bor i VG... Nån som har hört uttrycket "Den som väntar på något gott"? För det första; det stämmer inte!!!! För det andra; att vänta på att polisen i VG ska få tummen/tummarna ur, väntar inte på något gott, utan snarare förgäves... Senaste beskedet var (knappt 2 veckor sedan) ytterligare 8 veckors väntan... Det här börjar likna apskit... Hur många tror att polisen ersätter mig för det 2000:- som jag lagt i handpenning om säljaren skulle backa ur...? Bockpremiären ser inte så lovande ut...
Publicerat Februari 15, 201313 yr Första licensen tog bara 4 månader i Göteborg såklart... Har inne asökan för en vacker Sako A7 270W ss..(hmm alltid lite tveksam när man skriver SS ) 8 veckor var beskedet..dvs "BARA" halva tiden jämfört med första licensen . Min första licens i Finland tog 4-5 arbetsdagar.. Innan alla dessa skolskjutningar . Det ska tydligen vara civilanställda som arbetar inom tillståndsmyndigheten..dvs inga "riktiga" poliser..
Publicerat Februari 15, 201313 yr Mina tidigare licenser har tagit ca 3 veckor, på måndag är det tre veckor sedan licensenansökan blev inlämnad..... hoppas hoppas!
Publicerat Februari 15, 201313 yr Personligt rekord, lämnade in ansökan i slutet september -12 fick licensen idag, 15/2 -13. Är inte det lite lång tid?
Publicerat Februari 18, 201313 yr Om man lämnar in en ansökan hos polisen och sedan kompletterar den för motivation av 5é vapnet via e-post som man fått diarienr.till och skickar in den & kollar att den inkommit och får detta bifogat till sin ansökan ... borde då inte detta räcka!! ???? Näe!!! Tydligen inte!! Idag kom det en begäran på posten om motivering 5é vapnet SUCK!!! :wallbash: Nu är förtroendekapitalet riiiiiktigt lågt för Värstagötalandslicenshandläggninen.... .......
Publicerat Februari 18, 201313 yr Har inte läst alla inlägg men jag hade in min licensansökan i november (mitten) och fortfarande ingen post i brevlådan. och det är en vanlig jä_la Sako 75 i 30-06. Rekordet måste ändå vara licensansökan jag lämnade in i februari 2011 och fick beskedet i December 2011 att jag fått avslag. Detta på en ljuddämpare i för 22lr OCH då bifogades alla intyg och behovet från kommunen då jag är kommunjägare. ingen komplettering begärdes in under tiden sen har kärringen mage att skylla på naturvårdsverket att det tog sådan tid (kärring å kärring hon va "bara" +60år) Är personalen underutbildad eller underbemannad?
Publicerat Februari 18, 201313 yr Helt normalt inom detta skrået! Det finns ett gammalt talessätt,om det är korrekt eller inte är upp till var och en att avgöra. Man får inte va dum i huvet för då kan man riskera att bli förman,polis,militär,tullare,politiker eller dörrvakt!
Publicerat Februari 18, 201313 yr Ni bor ju bara i fel landsända. Eller så är det enda stället dom har gjort rätt rekrytering vid nyanställning???????
Publicerat Februari 18, 201313 yr Mina tidigare licenser har tagit ca 3 veckor, på måndag är det tre veckor sedan licensenansökan blev inlämnad..... hoppas hoppas! Lär ju korrigera mig själv och säga att på fredag är det 3 veckor sedan licensen inlämnades, hoppas!
Publicerat Februari 18, 201313 yr Eller så är det enda stället dom har gjort rätt rekrytering vid nyanställning??????? Ja, det är väl frågan vad som är rät el. fel i det här fallet. Licenstanten som vi hade i Kalix fick förflyttning till Luleå för att lära dom effektivitet, och nog har dom lärt sig där också. 24 tim i Kalix hade vi innan, 3 dygn nu om vi skickar den med polisens post till Luleå. Klart ok! Åker man till Luleå och lämnar den där så kan man få hem den dan back i.
Publicerat Februari 19, 201313 yr Ett steg i rätt riktning i Västra Götaland??? http://www.jaktojagare.se/aktuellt/lovar-snabbare-vapenlicenser
Publicerat Februari 19, 201313 yr Fick min licens på drillingen idag. Inlämnad 21/1 på Kungsholmen, inte så tokigt om ni frågar mig iaf.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Igår så ringde jag till minhandläggare för att diskutera lite... Nej hon hade inte fått nåt meil minsanntrots diarienr osv.. Däremot så behövdes inte motivering för vapen 5längre dåhon igår fått in papper på att jag nu "bara" hade 3 vapen(lämnade inwin70án och lade undan en .444marlin så det blir ju vapen 5 nu då) .. så långtallt väl ...Jag påtalade att min ansökan även gällde en klass 1 begäran på denna Savage99.303 Hon gav mig då sin direkt E-post och jag vidarebefodrade då mitt meil somjag skickat förra gången.... Så långt allt väl...Nu fick hon det tydligen liiiite jobbigt!! för Idag!! så ringer det en nyhandläggare nån riktig höjdare med full koll på läget NOOOT, och frågar om mitt5,e vapen (anmärkningsvärt att handläggare1 visste att jag ej behövde motiveravapen 5 men xperten nu inte vet!! suck) och för att tala om för mig att" iVärstagötaland så följer vi allt Naturvårdsverkets kaliberlista till punkt ochpricka så någon klass 1á blir det inte tal om!!""Jaha blir det en tom ruta som förra gången då replikerar jag då!"" Så gör vi inte" blir svaret ,och"om jag fått detta så har handläggaren handlat felaktigt!!"Däremot så kan jag ladda upp bulor åka och få det dokumeterat att just dessa ärgodkända för klass 1 och ta med mig intyg för uppvisande. men klass 2 kommerinte att strykas på licensen... Jaja.. ok ....jag viker mig efter ett längreresonemang fram och tillbaka ... om bla. köp av hornadys ammo som borde varaförbjudet i sådanafall? på det svarar hon att jag ju har en annan klass1 !!eh... Har jag ju inte & i sånna fall skulle det ju vara av annan kaliber& icke lagligt/möjligt..... Skit samma.... Så långt allt väl!! ... Resigneraroch Frågar om Klass2 licensen hamnar på lådan i eftermiddag då?Nej! blir "svaret kanske om några dagar ,jag måste ju titta på ärendetförst" Varr vi inte klara? Vad hade inte hon fattat? (som hon inte redanbestämt innan hon ringde?)Dom ord jag skulle vilja klä finns inte ens i fantasin!!Näe med glimten i ögat..... Jag tycker mest synd om dom och den uppenbarainkompetens och den rigida miljö dom representerar på berörd myndighet ochhoppas innerligt att den .444marlin som jag la undan och skickade in ansökan påi måndags går liiiiite smidigare!mvh Y
Publicerat Februari 20, 201313 yr Lillebrorsan lämnade in licens för en Ruger 10/22 Takedown innan jul, fick licensen nu. Dom är inte direkt snabba här
Publicerat Februari 21, 201313 yr Vissa dönickar behöver dom kolla upp lite extra. ..och andra släpper dom igenom gång på gång..