Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Nix, ej första. Vet inte riktigt hur processen ser ut, men min far lämnade in allehanda papper någon dag efter vi besökt vapenhandlaren, vilket var någon gång runt 17:e januari. Den beräknade handläggningstiden var då 7 veckor. Efter 9 veckor ändrades den till 12, och det har ju också visat sig vara felaktigt. Men ska vänta tills på måndag, kommer den inte då så vet i fan.  :sad:

Jag antar att ni betalade i samband med att ansökan lämnades in, för så länge man inte betalat så handläggs inte äredet.

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Tydligen har dom problem att skicka till rätt adress också.

Lämnade in ansökan den 9e februari, i tisdags kom den till jakt.se men jag fick ingen. Så ringde dom och berättade vad som hänt. Och jodå, dom hade fått tillbaka brevet med licensen och skulle skicka den igen.

Så nu har jag snart väntat 1 vecka extra för att dom ska skicka ett brev 4 mil :s

Publicerat

Jag antar att ni betalade i samband med att ansökan lämnades in, för så länge man inte betalat så handläggs inte äredet.

Haha, jo, gammal nog för att glömma det är då inte farsgubben ännu.. hoppas jag  :biggrin:

Publicerat

Mabo: 15v är tiden i Falun just nu. Flera handläggare slutar.

Publicerat

Plötsligt händer det! Efter tolv veckor ramlade licensen in. Detta i Norrbotten.

Publicerat

Är inne på 2a veckan nu och det svider. :P

Publicerat

12 veckor idag här i Västra Götaland. Jag får försöka ringa i veckan och höra så att den inte har "försvunnit", börjar bli lite otålig nu!

Publicerat

Gick in på vecka 17 jag :verymad:

Publicerat

Hej hej tänte bara meddela att jag fick min licens idag, jag la in ansökan den 18 dec. Detta är i västra götaland. Så ni vet vad ni kan förvänta er...

Publicerat

Gött då kanske min kommer snart:)lämna in i västragötaland 9jamuari:)

Publicerat

Precis 5 veckor tog det i Umeå.

Publicerat

Mabo: 15v är tiden i Falun just nu. Flera handläggare slutar.

På riktigt? Fy fan vad illa... Tre veckor i somras och nu detta. :( Jag blir så jävla förbannad...

edit: Mailade polisen i Falun och fick detta svar:

"Tyvärr så stämmer det, vi är bara tre handläggare, vi ska vara fem. Jag tycker vi borde vara sju...

Vi får en till handläggare i juni, men jag jobbar bara juni ut så det blir inte bättre av det.

Tre månaders handläggnings tid gäller egentligen för ansökningar inkomna i mars och senare, men vi har fortfarande större delen av februaris ansökningar kvar att göra, så alla kommer få vänta länge. Det finns drygt 550 ansökningar här nu."

:wallbash:

Publicerat

550 ansökningar????

Vad är det då som tar sån tid.

Hmmmm.... 9st ansökningar 3 i timmen ska man väl klara ja typ 3 timmars jobb då!?

Det borde ju inte va så svårt att skriva ut 9st ansökningar/ preson å dag kan man tycka. Då är det ju avklarat på 4 vekor  :thumbsup:

Det är ju helt absurt............    :wallbash:

Publicerat

Precis 5 veckor tog det i Umeå.

Lämnade in 8 dagar efter dig, så då borde det närma sig :D

Publicerat

Första licensansökan inlämnad idag i Västerås. Enligt polisens hemsida behandlas nu ansökningar inkomna 17-21 mars. Låter ju för bra för att vara sant. Någon västmanlänning som kan bekräfta den relativt korta handläggningstiden?

Publicerat
Lämnade ansökan den 11 april, beslut den 15 och idag den 16 kom framme.  :woot:

Hoppas den andra licensen kommer också fort!   :thumbsup:

Bor i Norrköping.

Publicerat

I umeå tog det 31 dagar innan jag fick hem mina bössor :D

Publicerat

Fick bekräftelse på min JO anmälan. Det ju iaf något på gång verkar det som, kollar man på diarienumren så är det väl 9 st samma dag som min anmälanpost-5683-13977451831909_thumb.jpg

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Publicerat

Väntar sedan januari på min licens och samma en jaktkamrat som lämnade in licensansökan i början av januari. Det här liknar skit.

Publicerat

Nu har den kommit! 17:e januari - 17:e april  :sweat: Ännu bättre blir det när man ringer upp vapenhandlaren som ska upp till Växjö under påsk och tar därför med sig bössan.  :thumbsup: 

För det skålar vi till en bra sång: 

Publicerat

Hämtade den igår:

byPjytE.jpg

Publicerat

Känns spontant som en dålig ursäkt... Kan verkligen mer än varannan ansökan vara felaktigt ifylld? 

Jag tycker det också! Nej, jag tror inte det! 

Jag har aldrig fått en påminnelse om felaktig ifylld ansökan el. något om förvaring, m. m.