Publicerat April 1, 201412 yr Fem arbetsdagar f.r.o.m att Polismyndigheten har mottagit betalning för licensbehandlingen - är 4 arbetsdagar för mycket, enligt mig, med tanke på att all ärendehantering (förhoppningsvis) sköts med datorer, intranät och redan befintliga register. Att uppdatera "Min Profil" i vapenregistret borde ta en kvart, max, av en handläggare. /PW /PW Exakt min uppfattning, och så var det faktiskt förr.mvh/Urban
Publicerat April 2, 201412 yr Att uppdatera "Min Profil" i vapenregistret borde ta en kvart, max, av en handläggare. /PW Tillåt mig små le. Vi pratar ju om polismyndigheten, där tar ingentig en kvart. För att ilustrera en handläggares vardag tar vi en smilies.
Publicerat April 2, 201412 yr Tre nyheter som berör detta tema senaste dygnet: http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/04/inga-sympatier-for-vapenhandlare/ http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/04/jakthandeln-hotas-av-utslagning/ http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5825401
Publicerat April 8, 201412 yr I väntan på min Heym SR20L.. beräknad tid var 7 veckor. Efter 9 veckor ringde jag upp Polisen och frågade vad som försiggick. Hon rotade fram aktuella papper och tydligen hade ingen ens brytt sig om att titta på dom. Hon sa sedan med nonchalant ton att det istället skulle ta 12 veckor - vilket är på fredag (11/4) vi får se.. har inga höga förhoppningar. (Detta i Kronobergs län)
Publicerat April 8, 201412 yr Detta strul får konsekvenser för vapenhandlarna. Dom får inte in pengar då folk inte kan hämta ut sina bössor. Nä nu måste det till en skärpning rfån polisen i denna fråga. Det är vansinne att dom kan hålla på så här.
Publicerat April 8, 201412 yr suck, sambon skickade in ansökan 11 mars för sitt första vapen. I går landade inbetalningskortet i brevlådan och på det stod för ansökan om ytterligare vapen att betala 250:- ???? sambon ringde i dag för att kolla hur många vapen han stod på innan för vad vi vet har han aldrig ägt några vapen och då konstaterade han att detta kommer nog ta tid för det tog handläggaren 8 försök innan personnummret blev rätt.... för att sedan konstatera nä du har ju inga vapen sedan innan.... så nu är det bara att vänta på ett nytt inbetalningskort... 1 april eller vad?? Det är fan helt sjukt.
Publicerat April 8, 201412 yr Tog 9 arbetsdagar för handläggaren i katrineholm att konstatera att jag inte gjort några hyss de senaste åren...>_> mvh/Urban
Publicerat April 8, 201412 yr Lämnade in en licensansökan på en pipa den 13/2 i dalarna. Ringde och pratade med tillståndshandläggare den 25/3 då skulle det ta ett par veckor till. Dom hade tydligen börjat hantera licenser inkomna i januari. Så det blir väl att vänta ett par veckor till
Publicerat April 8, 201412 yr Jag har väntat en månad på licens, pratade med handläggare idag. Får antagligen vänta i 2-3 mån till. Helt sjukt!
Publicerat April 9, 201412 yr Lämnade in en licensansökan på en pipa den 13/2 i dalarna. Ringde och pratade med tillståndshandläggare den 25/3 då skulle det ta ett par veckor till. Dom hade tydligen börjat hantera licenser inkomna i januari. Så det blir väl att vänta ett par veckor till Men va fan.. Jag som lämnade in i mitten på mars lär väl få premiärskjuta till midsommar då.
Publicerat April 9, 201412 yr Jag har väntat över 11v här i Västra Götaland, hoppas fan inte att dom tappat bort den!
Publicerat April 9, 201412 yr suck, sambon skickade in ansökan 11 mars för sitt första vapen. I går landade inbetalningskortet i brevlådan och på det stod för ansökan om ytterligare vapen att betala 250:- ???? sambon ringde i dag för att kolla hur många vapen han stod på innan för vad vi vet har han aldrig ägt några vapen och då konstaterade han att detta kommer nog ta tid för det tog handläggaren 8 försök innan personnummret blev rätt.... för att sedan konstatera nä du har ju inga vapen sedan innan.... så nu är det bara att vänta på ett nytt inbetalningskort... 1 april eller vad?? hur svårt kan det vara att skicka ut ett nytt inbetalningskort???? Inget i brevlådan i dag heller.... över en vecka sedan det felaktiga kom hem och sambon ringde och påpekade missen.... det är väll som han säger att när han väl får licencen har han glömt av hur harar/rådjur och älgar ser ut kanske skulle dom ändra på kursen - sök vapenlicens och går teorin efter att den gått igenom.
Publicerat April 9, 201412 yr Då har det gått 3 veckor nu. Jag avvaktar till efter påsk sedan ringer jag och kollar om jag fått någon handläggare ännu. Eftersom jag betalade i receptionen kan de inte skylla på att jag är sen med betalning....
Publicerat April 9, 201412 yr Jag lämnade in i slutet av Januari, så det har nu gått 12 veckor. För tre veckor sedan ringde jag och frågade hur det gick för dem... Då fick jag svaret att dem var på ansökningarna som lämnades in i slutet av december. Nu ringde jag idag igen och fick precis samma svar, jag frågade då vänligt om dem inte arbetat på tre veckor och det resulterade i ganska dålig stämning. Kvinnan i fråga blev väldigt arg på mig, jag blev det på henne. Slutade med att jag satte mig och gjorde en JO-anmälan idag, det tog tid och var ganska krångligt. Jag kan bara råda er andra jägare till detta, att vänta på en licens flera månader är helt oacceptabelt och i synnerhet om det inte är den första man gör. Vart hände detta då? Jo givetvis Göteborg, västra götalands län.
Publicerat April 10, 201412 yr I väntan på min Heym SR20L.. beräknad tid var 7 veckor. Efter 9 veckor ringde jag upp Polisen och frågade vad som försiggick. Hon rotade fram aktuella papper och tydligen hade ingen ens brytt sig om att titta på dom. Hon sa sedan med nonchalant ton att det istället skulle ta 12 veckor - vilket är på fredag (11/4) vi får se.. har inga höga förhoppningar. (Detta i Kronobergs län) Imorgon gäller det, annars blir det drag i luckan vill jag lova.
Publicerat April 11, 201412 yr Nu är fjärde veckan av väntan på posten över, ingen licens men senaste numret av Jakt Journalen är iaf något! Sen att det är ett test av skjutmål gör inte längtan mindre då det är en 22:a jag väntar på.
Publicerat April 11, 201412 yr Polisen i Uppsala hade glömt min licens :/. Ringde och frågade ungefär vilka datum de handlägger nu och sa att jag lämnade in 6 mars. Då blev det tyst och så sa de: "6e mars? Det har vi handlagt för länge sedan." Ett snabbt mail med mina uppgifter och sedan fick jag ett samtal 1h senare och då hade de fixat licensen så jag kan hämta den på station! Tråkigt att de glömde mig, tack för snabb respons! Skickat från telefonen.
Publicerat April 11, 201412 yr Polisen i Uppsala hade glömt min licens :/. Ringde och frågade ungefär vilka datum de handlägger nu och sa att jag lämnade in 6 mars. Då blev det tyst och så sa de: "6e mars? Det har vi handlagt för länge sedan." Ett snabbt mail med mina uppgifter och sedan fick jag ett samtal 1h senare och då hade de fixat licensen så jag kan hämta den på station! Tråkigt att de glömde mig, tack för snabb respons! Skickat från telefonen. Haha, alltså..
Publicerat April 11, 201412 yr Nu måste vi reagera !!! och agera!!! Jägare förbundet vågar inte stöta sig med Polisen !!!! Genom att inte J-O anmäla de horribla väntetiderna 4-9 veckor kommer heller inte polisen att göra en intern utredning om väntetider i vapen licens ärenden . Att just Stockholms distrikt är för tillfället under bemannat är ju inte något skäl till att det är lika dåligt i nästan hela övriga landet Jag har idag 10/12 2007 lämnat in ansökan på 1 studsare samt 1 hagel halvauto och fick då muntligt besked från Helsingborgs polisen att jag nog inte kan vänta mig licenserna förrän slutet på Januari dvs ca 7 veckor HUR FAN KAN DET TA SÅ MKT MER TID ÄN DE REKOMENDERADE 2 VECKORNA till saken hör att jag har 4 enhands vapen sedan tidigare som enligt Polisen är svårare ( högre krav) att få licens på och förra gången Polisen gjorde fel på en licens tog det ca 10 min att göra om hela förfarandet medans jag väntade i rummet Min uppfattning i detta fallet är att jägarförbundet är mer beroende av statliga tillskott än att hjälpa sina medlemmar och är överhuvudtaget bara intresserat av att vara myndigheterna till lags Jag måste bara lyfta det här inlägget! Tänk att det för i en inte allt för avlägsen tid sedan ansågs horribelt med en väntetid på 4-9 veckor. Vad hände? Hur kunde det bli såhär? Idag skulle man hoppa jämfota av glädje om man fick en licens inom den tiden i stora delar av landet. Hur kommer det sig att det med tiden blev VÄRRE, och inte bättre?
Publicerat April 12, 201412 yr Detta är en populär post. Jag tror den här debatten behöver belysas offentligt, helst i tv där ansvarig får förklara sig. Det hamnar lite i skymundan nu när mycket av irritationen kommer över Internet
Publicerat April 12, 201412 yr Den officiella handläggningstiden för Kronoberg ligger på 12veckor.bonk.gifbonk.gif Är inne på 13:e veckan på måndag. Vi borde tävla om vem som får vänta längst. Vinnaren får ett omsorgsfullt, passande pris. Polisen i det aktuella länet kan få en almanacka.
Publicerat April 12, 201412 yr Är inne på 13:e veckan på måndag. Vi borde tävla om vem som får vänta längst. Vinnaren får ett omsorgsfullt, passande pris. Polisen i det aktuella länet kan få en almanacka. Märkligt, orsak första vapnet, sen inbetalning eller ej korekt ifyld ansökan???
Publicerat April 12, 201412 yr Märkligt, orsak första vapnet, sen inbetalning eller ej korekt ifyld ansökan??? Nix, ej första. Vet inte riktigt hur processen ser ut, men min far lämnade in allehanda papper någon dag efter vi besökt vapenhandlaren, vilket var någon gång runt 17:e januari. Den beräknade handläggningstiden var då 7 veckor. Efter 9 veckor ändrades den till 12, och det har ju också visat sig vara felaktigt. Men ska vänta tills på måndag, kommer den inte då så vet i fan.