Publicerat Maj 14, 201412 yr Är det Luleå eller Gällivare? Har väntat i nästan 2 månader nu. Skall man få vänta över 3?.... Är nog samma tid oavsett Luleå eller Gällivare
Publicerat Maj 15, 201412 yr Kalmar/Kronoberg anmäler sin arbetssituation och föreslår att Vapen-Pär skrotas. http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/vapensystem-far-hard-kritik(4285893).gm
Publicerat Maj 15, 201412 yr Att systemet är dåligt verkar klarlagt. Men jag undrar ändå hur det kan skilja så mycket i handläggningstid över landet. Syrran som bor i Västerås köpte min gamla hagelbössa och det tog henne tre veckor att få licensen. Inkluderat en veckas strul och telefonsamtal pga att min originallicens försvann någonstans hos polisen (!). I Norrbotten där jag bor får jag vänta tre månader på licensen för min nya bössa. Båda ställena har samma system, ändå skiljer det så mycket. Jag fattar inte vad det beror på? Inser dock att jag lär köpa ny kulbössa för ripjakten senast i juni för att kunna jaga med den nästa vinter....
Publicerat Maj 15, 201412 yr Att systemet är dåligt verkar klarlagt. Men jag undrar ändå hur det kan skilja så mycket i handläggningstid över landet. Syrran som bor i Västerås köpte min gamla hagelbössa och det tog henne tre veckor att få licensen. Inkluderat en veckas strul och telefonsamtal pga att min originallicens försvann någonstans hos polisen (!). I Norrbotten där jag bor får jag vänta tre månader på licensen för min nya bössa. Båda ställena har samma system, ändå skiljer det så mycket. Jag fattar inte vad det beror på? Inser dock att jag lär köpa ny kulbössa för ripjakten senast i juni för att kunna jaga med den nästa vinter.... Svaret på denna fråga är rätt så enkel. ¤Antalet anställda handläggare är olika på olika platser. ¤Antalet inkomna ansökningar är olika på olika platser. ¤Problemen med PÄr har varierat lite i landet.
Publicerat Maj 15, 201412 yr Verkar mer vara vilken jurist som jobbar på orten. Dåren som huserar här är nog direktimporterad från VG.
Publicerat Maj 15, 201412 yr ska knåpa ihop en ansökan och lämna in i uppsala i veckan som kommer... hoppas att det går fort igen.....bägge gångerna jag lämnat in så har det tagit lite mer an en vecka....
Publicerat Maj 15, 201412 yr ska knåpa ihop en ansökan och lämna in i uppsala i veckan som kommer... hoppas att det går fort igen.....bägge gångerna jag lämnat in så har det tagit lite mer an en vecka.... Jag lämnade, som jag skrev ovan, in i Uppsala för två veckor sedan på två vapen. Jag hade licenserna efter 3 dagar. Två kamrater har också lämnat in i närtid och fått svar på under veckan.
Publicerat Maj 17, 201412 yr Idagens Norran så uppmanar polisen jägarna att lämna in sina ansökningar senast den 15 juni för att hinna få licensen för att hinna få den innan höstens jakt. Det är 8 veckors handläggningstid i Skellefteå.
Publicerat Maj 17, 201412 yr Det är lika illa i Norrbotten nu fast vi var en av landets bästa län när det gällde handläggningen av licenser. http://www.svt.se/svts/vapenlicenser-var-god-droj
Publicerat Maj 17, 201412 yr 10 veckor nu. I tisdags såg jag att de hade ringt ang min licens. Polisen lämnade ett nummer som jag skulle ringa. Inte ett svar på 15 försök. Man kan ringa mellan. 0830 -1030. Bra, 2 timmar bara.... Fick tag i en annan på polisen och hon som hade min licens var sjuk. Var också ledig fredagar och måndagar. Tro fan det tar tid!
Publicerat Maj 17, 201412 yr 10 veckor nu. I tisdags såg jag att de hade ringt ang min licens. Polisen lämnade ett nummer som jag skulle ringa. Inte ett svar på 15 försök. Man kan ringa mellan. 0830 -1030. Bra, 2 timmar bara.... Fick tag i en annan på polisen och hon som hade min licens var sjuk. Var också ledig fredagar och måndagar. Tro fan det tar tid! Fy fasiken vad det här surt nu. När vi hade en egen tant i Kalix så tog det högst ett dygn. Bad man henne snällt så kunde du komma tillbaka på några tim o hämta den, men max 1 dygn som sagt vad. När hon blev förflyttad så ökade det till 3 dygn men det var inom rimlig tid, men nu mellan 12-15 v.
Publicerat Maj 18, 201412 yr Fick tag i en annan på polisen och hon som hade min licens var sjuk. Var också ledig fredagar och måndagar. Tro fan det tar tid! Hoppas verkligen att jag tolkar dig fel?? Men visst FAN måste man få vara både sjuk och ha lediga dagar som handläggare..................................
Publicerat Maj 18, 201412 yr Jag lämnade, som jag skrev ovan, in i Uppsala för två veckor sedan på två vapen. Jag hade licenserna efter 3 dagar. Två kamrater har också lämnat in i närtid och fått svar på under veckan. Det e bra för dom lämnas i morgon....
Publicerat Maj 19, 201412 yr Lämnade idag in min andra ansökan för vapenlicens till polisen här i Skåne. När jag för två veckor sedan lämnade in min första ansökan var handläggningstiden 18 veckor. Döm om min förvåning när jag idag, två veckor senare, får reda på att handläggningstiden nu är 22 veckor i Skåne?! Det måste ju rimligtvis finnas någon person i chefsposition som kan ställas ansvarig för detta...om inte så finns det åtminstone en politisk tillsatt styrelse för polismyndigheten i varje län. Kanske dags att börja ställa krav på att de tar sitt ansvar...och inte bara uppbär arvoden och ersättningar...
Publicerat Maj 19, 201412 yr Återstå att se om uppsala har farten uppe.. Kan ha chans att dom ligger på lådan på fredag när man kommer hem....
Publicerat Maj 19, 201412 yr Det går ju alltid att skicka in en JO anmälan för att man tycker det tar lång tid. Sen kanske den inte leder till nått just nu men om tillräckligt många klagar hos JO kanske det kommer bli förändring. Detta leder ju isåfall att det kommer gå snabbare i framtiden. Tror inte polisen tycker det är så kul att handläggningstiden är så lång heller men tyvärr för oss jägare är inte vapenlicenser deras högsta prio. Är inne på min 3:e vecka nu, hoppas dom hade rätt när jag lämnade in min ansökan då sa dom 3-4 veckor(Gävleborg). Spännande varje dag jag kollar posten. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Maj 19, 201412 yr Lämnade in polarens ansökan i dag i Uppsala. Hoppas på att den är klar till på fredag så att vi kan ut och skjuta lite i helgen.
Publicerat Maj 19, 201412 yr Hade samma tanke men nu hann inte frun så hon lämnar i morgon bitti. .har väl ingen betydelse om jag tvingar dit henne vid fyra eller i morgon bitti
Publicerat Maj 20, 201412 yr fått min målskyttelicens efter lite dryga 8 månader så nu e jag nästan stolt ägare till en gammal supersport m54
Publicerat Maj 21, 201412 yr Den officiella handläggningstiden för Kronoberg ligger på 12veckor.bonk.gifbonk.gif Nu ligger handläggningstiden på minst 13veckor, det går åt fel håll Nu minst 15veckor
Publicerat Maj 21, 201412 yr Liten uppdatering gällande Dalarna; De är fortfarande inte klara med februari och just nu står allt still pga. tekniska problem. Jag börjar fan gråta snart....