Publicerat Januari 27, 201412 yr Efter samtal med handläggaren idag verkar det som att tillståndet kan meddelas inom en vecka. Det blir alltså in på vecka 15. Hade glömt av att jag väntade på bössan tills polarens bössa kom på tal :/
Publicerat Januari 28, 201412 yr En fråga som är en slamkrypare. Jag inser att mina drömmar om att få jaga ripa till fjälls är väldigt osäkra och bokning av rum måste ske i närtid. Jag har just lämnat in en ansökan till polisen om att bygga om min 222 rem till en 221 fireball med motivering att den ska användas till toppjakt och till räv och ripa ovan odlingsgräns. Om jag lämnar in vapnet till smed och han gör om den till en klass tre vad gäller. Får han göra om den innan jag har licensen i handen? Om föregående besvaras med ja kan jag då hämta ut bössan utan beviljad ny licens? Bössan är ju min oavsett fast kalibern är ändrad och licensen ligger till behandling eller måste jag vänta till jag har fått licens beviljad i ny kaliber innan vapnet kan hämtas?
Publicerat Januari 28, 201412 yr En fråga som är en slamkrypare. Jag inser att mina drömmar om att få jaga ripa till fjälls är väldigt osäkra och bokning av rum måste ske i närtid. Jag har just lämnat in en ansökan till polisen om att bygga om min 222 rem till en 221 fireball med motivering att den ska användas till toppjakt och till räv och ripa ovan odlingsgräns. Om jag lämnar in vapnet till smed och han gör om den till en klass tre vad gäller. Får han göra om den innan jag har licensen i handen? Om föregående besvaras med ja kan jag då hämta ut bössan utan beviljad ny licens? Bössan är ju min oavsett fast kalibern är ändrad och licensen ligger till behandling eller måste jag vänta till jag har fått licens beviljad i ny kaliber innan vapnet kan hämtas? Jag är långt ifrån en expert men min omedelbara tanke är väl att du i så fall innehar ett vapen som inte stämmer med din licens och således inte är lagligt för dig att inneha. Samtidigt skulle du kunna få en lånelicens på dylikt vapen utfärdat - men tvivlar på att du kan låna av "dig själv", om du förstår hur jag tänker.
Publicerat Januari 28, 201412 yr såhär ser det ut i örebro nu. "Hej ! Ja dessvärre har vi förmodligen en handläggningstid på ca 2-3 månader för närvarande pga byte av ärendesystem och med de komplikationer som det har medfört. Jag kan se hur ditt ärende ligger till men det är väldigt svårt att bedöma när det kan vara klart. Förhoppningsvis är det närmare två än tre månader. Mvh Vapenavdelningen" så 2-3 månader i örebro
Publicerat Januari 28, 201412 yr Har väntat sedan strax före jul på min 17hmr men inser att den nog inte hinner dyka upp efter att ha pratat med licenshandläggarna. Tre veckor till innan det är dags men det är nog tyvärr kört.
Publicerat Januari 28, 201412 yr En kompis har precis sökt licens och här tar det ca 2 veckor just nu pga systembytet, så vi har väl fortfarande jämförelsevis en snabb handläggning här.
Publicerat Januari 29, 201412 yr En fråga som är en slamkrypare. Jag inser att mina drömmar om att få jaga ripa till fjälls är väldigt osäkra och bokning av rum måste ske i närtid. Jag har just lämnat in en ansökan till polisen om att bygga om min 222 rem till en 221 fireball med motivering att den ska användas till toppjakt och till räv och ripa ovan odlingsgräns. Om jag lämnar in vapnet till smed och han gör om den till en klass tre vad gäller. Får han göra om den innan jag har licensen i handen? Om föregående besvaras med ja kan jag då hämta ut bössan utan beviljad ny licens? Bössan är ju min oavsett fast kalibern är ändrad och licensen ligger till behandling eller måste jag vänta till jag har fått licens beviljad i ny kaliber innan vapnet kan hämtas?Om smeden gör rätt släpper han inte bössan innan du visar rätt licens. Där kommer fördelen med att göra jobbet själv in. Ytterligare ett ställe där lagarna ställer till det då det inte borde spela nån roll.Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat Januari 29, 201412 yr Har väntat sedan strax före jul på min 17hmr men inser att den nog inte hinner dyka upp efter att ha pratat med licenshandläggarna. Tre veckor till innan det är dags men det är nog tyvärr kört. Jag har väntat sen september Sambon skickade in licensansökan igår för att vara någelunda säker på att ha bössan innan augusti
Publicerat Februari 3, 201412 yr Jag fick licensen på en ljuddämpare idag, hade inköps tillstånd inann 5 veckor mellan tillstånd och licens. Västra götaland,väldigt trevlig handläggare.
Publicerat Februari 3, 201412 yr Hur gäller det med inköpstillståndet, får man bruka vapnet innan själva licensen kommer? Annars verkar det rulla på med licenserna nu. Lämnade in en licensansökan förra veckan på måndag, i fredags vart den diarieförd och tilldelad handläggare. Så bör vara färdig snart sa handläggaren jag pratade med. Har 2 licenser och 1 inköpstillstånd som är färdiga men inte utskickade än, registrerades 16 december och var färdiga när jag ringde idag. Grymt glad att jag bor här uppe i norrbotten när det gäller handläggningstider. Är nog tillbaks till 1 veckas väntetid igen nu snart. Skickar in licensansöka på ljuddämpare imorn också /Baner
Publicerat Februari 5, 201412 yr Någon som vet om det börjar lossna i Stockholm än eller är de fortfarande kvar i augusti?
Publicerat Februari 5, 201412 yr Någon som vet om det börjar lossna i Stockholm än eller är de fortfarande kvar i augusti?så vitt jag hört är det augusti ännu............telefonskrivet
Publicerat Februari 5, 201412 yr 9 dagar tog det här för kompisen att få sin licens Klart gk jämfört med på andra håll.
Publicerat Februari 6, 201412 yr Ja och 2 dagar gick ju bort då det var helg, så 7 arbetsdagar är helt okej från inlämnande tills licensen låg i postlådan.
Publicerat Februari 6, 201412 yr Börjar tro att nästa hundsäsong är i fara!? Om inte smeden är jävligt snabb! Vill lära känna grejerna innan skogen. s
Publicerat Februari 6, 201412 yr Har två ansökningar inne, en lämnad 11/12 -13,där har man inte hört nåt. Kul datum förresten! Den andra inlämnad 29/1 -14. Fick idag hem en faktura för inbetalning för det extra pipsetet som lokala polisen var osäker på om man skulle betala extra för eller inte. Så den är betittad iaf,kan ju kanske vara positivt. Men jag har inga höga förhoppningar om att det ska gå snabbt, när jag lämnade in den första höll de på med ansökningar från september Platsen är det så här års "ljuvliga" Skåne.
Publicerat Februari 9, 201412 yr Ansökning inne på en SR20L sedan 14/1, Kronobergs län. Återkommer med resultat.
Publicerat Februari 9, 201412 yr Wendel Trevlig bössa! Jag har precis fått hem min! Härligt! Det är en 308w i vänsterutförande som skall kompletteras med vridmontage från Apel och en Zeiss 3-12x56 som väntar på samkväm. Nog kommer det bli en trevlig bössa.
Publicerat Februari 11, 201412 yr Borde fått min under förra veckan så 15v i Halland. Får min senare men det är mitt fel.