Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Tillstånd i Göteborg hinner inte med jaktlicenser då de har fullt upp att jävlas med sportskyttar och avslår så många licenser för enhandsvapen de hinner med.

De har hittat på egna regler och dragit på sig en del JO-anmälningar, anmälan om tjänstefel till RPS, överklagan hit och dit m.m.

Intressant kanske man kan kalla det.

Vart har du fått detta ifrån? nyfiken som man är:)

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Har en kompis som ligger i fejd med tillstånd. Läst hans brevväxling med myndigheterna, jösses vilka crackmongon.

För den som orkar läsa finns en lång tråd på skytteforum.com

http://skytteforum.com/default.aspx?g=posts&t=23926

Publicerat

Glömde skriva att om man läste lite mellan raderna på det den trevliga damen sa, så menade hon att de kunde jobba snabbare och smidigare med ansökningarna. Men problemet ligger högre upp i herakin och hur de beslutat om arbetsgången...

Publicerat

Har en kompis som ligger i fejd med tillstånd. Läst hans brevväxling med myndigheterna, jösses vilka crackmongon.

För den som orkar läsa finns en lång tråd på skytteforum.com

http://skytteforum.com/default.aspx?g=posts&t=23926

:ph34r:

Att det krävs lite av en som person för att man skall få en licens på ett vapen tycker jag är helt ok men att vissa lokala tomtar skall få diktera egna regler är ju helt sjukt! :angry:

Tur att man "bara" är jägare nuförtiden så man slipper bli utsatt för denna inkvisation.

Publicerat

Att det krävs lite av en som person för att man skall få en licens på ett vapen tycker jag är helt ok men att vissa lokala tomtar skall få diktera egna regler är ju helt sjukt!

Tur att man "bara" är jägare nuförtiden så man slipper bli utsatt för denna inkvisation.

Helt galet är det. Självklart är det inte "licenstanterna" som kommit på detta över en fikarast utan det är gissningsvis någon karriärskåt tjänsteman lite högre upp som fått en idé vid något tillfälle.

Stryper man mängden legala vapen kan man ju slå sig för bröstet och säga att nu har jag ensam fixat så det finns färre hemska vapen i Sverige.

Skulle inte förvåna mig om de ger sig på jaktvapen när de dödat målskyttet.

Finns alltid begränsningar man kan införa med löfte att ta bort det så småningom.

Man kan ju dra en liten parallell till omsen som skulle vara tillfällig. Visst, den finns inte längre så det löftet höll de ju. Sen att oms bytte namn till moms är ju annan sak (lite förenklat men ändå..).

De som följer lagen kan alltid straffas. I vårt land har detta fungerat eftersom vi inte är så snabba på att ta till våld så fort något går emot oss.

Jaja, det är aldrig för sent att ge upp och det kan alltid bli värre. :blink:

Publicerat

Hon vill ha dig! :lol:

Man kan nästan misstänka det :D fick min licens i brevlådan idag!!!

Hon höll vad hon lovade, det gick fortare än 4 veckor :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Tillstånd i Göteborg hinner inte med jaktlicenser då de har fullt upp att jävlas med sportskyttar och avslår så många licenser för enhandsvapen de hinner med.

De har hittat på egna regler och dragit på sig en del JO-anmälningar, anmälan om tjänstefel till RPS, överklagan hit och dit m.m.

Intressant kanske man kan kalla det.

Till en bekant så sa de att tiden var lång pga de har för många ärende som ska bli av med sina vapen och att de går före de som ska få nytt.

Därefter så höjde de väntetiden på de tidigare 8 veckorna med 7 veckor :huh:

Visst är det riktigt att brottslingarna ska bli av med vapnen först men de vapnen är väl förhoppningsvis redan intagna i förvar och då är det väl knappast högprio längre , eller?

Publicerat

Verkar vara stora problem i storstäderna. Har lyckligtvis inte haft länge väntetid än en vecka här i norr, ska lämna in en ansökan imorn och förhoppningsvis har man licensen innan 1 aug.

Publicerat

Verkar vara stora problem i storstäderna. Har lyckligtvis inte haft länge väntetid än en vecka här i norr, ska lämna in en ansökan imorn och förhoppningsvis har man licensen innan 1 aug.

Vart brukar du lämna ansökan?

Publicerat

Vart brukar du lämna ansökan?

Boden, har alltid gått snabbt där.

Publicerat

Boden, har alltid gått snabbt där.

Jo har hört att dom är bra att ha å göra med

Publicerat

Nån som har nån aning om hur långa väntetiderna är runt om i kalmar län ?

Vet att 5 veckor inte är så lång tid men skulle bara höra om nån vet nått :blush:

Publicerat

12 arbetsdagar tog det!

:D

Publicerat

12 arbetsdagar tog det!

:D

Publicerat

Ska lämna in ansökan på ljuddämpare idag.

Det blir intressant att se hur lång tid det tar innan licensen dyker upp. Enligt den otroligt trevliga tillståndsdamen jag pratade med ligger det på över två månader nu. I måndags handlades ärenden inkomna i början på juni :blink:

Vi pratade ganska länge och jag frågade om det inte kändes lite frustrerande att ligga efter så mycket hela tiden varpå hon svarade att handläggarna får ta emot mycket skit. "Dom som gormar hamnar längst ner, ha ha ha... Nädå, så går det inte till..."

Jag kan tänka mig att det visst går till så varför jag var så len i truten som bara jag kan vara :lol:

//Fitz

Publicerat

Ska lämna in ansökan på ljuddämpare idag.

Det blir intressant att se hur lång tid det tar innan licensen dyker upp. Enligt den otroligt trevliga tillståndsdamen jag pratade med ligger det på över två månader nu. I måndags handlades ärenden inkomna i början på juni :blink:

Vi pratade ganska länge och jag frågade om det inte kändes lite frustrerande att ligga efter så mycket hela tiden varpå hon svarade att handläggarna får ta emot mycket skit. "Dom som gormar hamnar längst ner, ha ha ha... Nädå, så går det inte till..."

Jag kan tänka mig att det visst går till så varför jag var så len i truten som bara jag kan vara :lol:

//Fitz

Vi får väl se vem av oss som är lenast i munnen, jag fick min licens till dämparen på 4 dagar & då var jag tvungen att lämna in den i fel distrikt! :D

Publicerat

Vi får väl se vem av oss som är lenast i munnen, jag fick min licens till dämparen på 4 dagar & då var jag tvungen att lämna in den i fel distrikt! :D

Om jag förstår det hela rätt så bor du inte i Stockholm och bara det (förutom GBG med omnäjd) borde ju underlätta livet en hel del.

Jag tror du vinner :lol:

//F

Publicerat

Om jag förstår det hela rätt så bor du inte i Stockholm och bara det (förutom GBG med omnäjd) borde ju underlätta livet en hel del.

Jag tror du vinner :lol:

//F

Du har rätt i att jag inte bor i Stockholm, du får flytta norr ut så går det fortare med licenserna!!! :D

Publicerat

Lämnade in ansökan måndag 25/7 vid lunch och hade licensen i brevlådan idag vid lunch. Alltså 4 dygn, mycket bra!

Publicerat

Igår höll licenshandläggarna i sthlm på med ansökningar inlämnade 7-8 juni... YNKLIGT!!!

Jag har ju alltid hört att man måste lämna in ansökan i den regionen där man är folkbokförd... men vissa av er verkar ju kunna lämna in på annan ort... hur funkar det där?

Publicerat

Igår höll licenshandläggarna i sthlm på med ansökningar inlämnade 7-8 juni... YNKLIGT!!!

Jag har ju alltid hört att man måste lämna in ansökan i den regionen där man är folkbokförd... men vissa av er verkar ju kunna lämna in på annan ort... hur funkar det där?

Har man tur kan det funka, ring och hör med licenshandläggaren där du tänkt att lämna in licensen. Det måste dock vara inom samma län.

Publicerat

6 veckors väntan för att få besked om att man måste komplettera, nu går jag och sätter mig i duschen och gråter å äter kakor.....

Publicerat

6 veckors väntan för att få besked om att man måste komplettera, nu går jag och sätter mig i duschen och gråter å äter kakor.....

Har nu väntat 4 veckor... och jag misstänker det är semestern som spökat... Så det är väl ytterligare 3-4 veckors väntetid :wacko:

Publicerat

Tur man har en mor som jobbar med licenser så man har dom dagen efter ansökan :D

Publicerat

Fick licensen idag på min nya kombi. Lämna in ansökan 13 juli, helt okej väntetid med tanke på semester period. Ärendet handlagt av Uddevalla polisen i Västra Götaland.