Publicerat September 23, 201312 yr Vapenhandläggarna är oskyldiga i detta,jämställ dom med biträdet på statoilmacken eller kassörskan på ica,detta är förankrat mycket högre upp. Innan vi vet var detta landar så skulle jag inte rekommendera någon att sälja eller byta något vapen alls då man riskerar förlora värdefull jaktsäsong,stopp på vapenhandeln innebär givetvis även att vapenhandlarna kommer få det riktigt jobbigt......moment 22 i ett nötskal. Hur många vapenhandlare har råd att ligga ute med pengar i fyra...fem...sex.... månader konsekvent. /Mike
Publicerat September 23, 201312 yr Vapenhandläggarna är oskyldiga i detta,jämställ dom med biträdet på statoilmacken eller kassörskan på ica,detta är förankrat mycket högre upp. Innan vi vet var detta landar så skulle jag inte rekommendera någon att sälja eller byta något vapen alls då man riskerar förlora värdefull jaktsäsong,stopp på vapenhandeln innebär givetvis även att vapenhandlarna kommer få det riktigt jobbigt......moment 22 i ett nötskal. Hur många vapenhandlare har råd att ligga ute med pengar i fyra...fem...sex.... månader konsekvent. /Mike Det är en snedvriden politik myndigheterna för framåt.
Publicerat September 23, 201312 yr Hej. Kan nån förklara för mig varför enbart polisen där man bor kan behandla ens ansökan? Vore det inte vara bättre men en "nationell kö" för alla vapenansökningar? Man har faktiskt bestämt att det av säkerhetsskäl inte ska finnas ett nationellt vapenlicensregister ens. (Men jag tror inte det är så många som länen.) Och sen är det ju traditionen att det är lokala polischefen som beviljar på nåt sätt kvarlevande -- man vill ha kontakt med de föreningar som skriver ut intyg och så.
Publicerat September 23, 201312 yr Hur många övriga arbetsuppgifter har en Vapenhandläggare? Troligtvis en hel del, men jag glömde fråga när jag sist hade chansen, men vad avdelningen gör vet vi: http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Service/Tillstand/Avgifter/ Här i Stockholm är det troligen också så att tiden kan variera beroende på vilken handläggare man har; Dagen i månaden bestämmer vilken handläggare som har hand om alla dina ärenden, vilket är anledningen till att jag tror att varje handläggare hanterar alla slags tillstånd. Men att man i ett civiliserat land inte behöver ha licens för varje enskilt vapen och det fungerar bra i alla fall, det vet vi... Redigerad September 23, 201312 yr med Regnar
Publicerat September 23, 201312 yr jag är inne på vecka 5 på mitt första vapen nu, så det tar allt tid vilken vapen i ordningen det än är Jo, jag vet det. Det jag tänkte på var att när man söker för första vapnet så görs det ju en fullständig kontroll av person, belastningsregister, man ska skicka in handlingar om jägarexamen, vapenskåpet, etc. Att detta tar lite tid kan man ju ha viss förståelse för. Likaså måste femte och sjätte vapnet motiveras, och beviljas, så det tar kanske lite längre tid än ren rutin. Men att ansökan för att fö köpa andra, tredje och fjärde vapnet, som ska beviljas utan nu att man behöver motivera sitt ägande, och efter att alla grundkontroller är gjorda som gjordes vid ansökan för första vapnet, ska ta sådan jävla tid är inget annat än helt barockt.
Publicerat September 23, 201312 yr Troligtvis en hel del, men jag glömde fråga när jag sist hade chansen, men vad avdelningen gör vet vi: Tillstånd för demonstrationer. Tillstånd till att spränga. Tillstånd för andra möten och användning av allmän plats. Tillstånd att bli ordningsvakt. Utöver det är det mer än licenser vad gäller vapen: Vapenpass, handlartillstånd m m Här i Stockholm är det troligen också så att tiden kan variera beroende på vilken handläggare man har; Dagen i månaden bestämmer vilken handläggare som har hand om alla dina ärenden, vilket är anledningen till att jag tror att varje handläggare hanterar alla slags tillstånd. Sen har jag en teori om att de försöker vara effektiva genom att ta flera ärenden som t ex kräver uppkoppling mot nåt visst system (som NVVs) på en gång, och gör de det en gång i veckan blir det en vecka till för några sökande bara där. Men att man i ett civiliserat land inte behöver ha licens för varje enskilt vapen och det fungerar bra i alla fall, det vet vi... Tack! Det rätade ut några frågetecken. Ja, att man inte kan få inköpstillstånd för sex ospecificerade vapen direkt vid första ansökan för första vapnet är ju helt sjukt. Det vore ju bara för vapenhandlaren att genom ett datasystem med särskild vapenhandlar-login att registrera vapnet på köparen när köpare betalt och visat sitt inköpstillstånd. Det skulle vara hur enkelt som helst, och skulle spara mycket resurser för polisen som kunde läggas på annat.
Publicerat September 23, 201312 yr Följ gärna tråden/dialogen jag för med SJF. Ju fler vi är som säger ifrån alt kräver av förbundet att dom jobbar mer med frågan, desto större chans är det att något händer. Klistrar in länken, vill bara uppmärksamma er om att den är "låst" för andra att skriva i den utöver mig själv och SJF (forums regler). Går säkert bra om man för en parallell dialog i denna tråd om folk känner sig manade. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/45386-%C3%A4r-det-inte-dags-att-f%C3%B6rbundet-h%C3%B6jer-r%C3%B6sten/#entry737623 mvh
Publicerat September 23, 201312 yr om man köper privat då? in i data systemet? I Kanada klarar man sig bra utan att föra in jaktvapen i nåt register alls. Anledningen till att vapen 2 osv alls tar tid är att det måste verifieras att de är tillåtna (och lämpliga) till det man ansöker för. Men det verkar det ju som om vi har bättre koll på än handläggarna. Det som spökar är bl a att det av misstag getts licens på helautopistoler -- som inte kan återkallas. Därför är det svårare att få licens på 16J luftgevär än 7.62 mm halvautogevär... mycket svårare.
Publicerat September 23, 201312 yr om man köper privat då? in i data systemet?Skicka in ett ägarbytespapper. Lämpligtvis är det då säljaren som ska göra det... -Färdigt. Hur svårt kan det vara? Att som i t.ex Kanada inte ha något register över vad det finns för vapen i cirkulation, och som jag förstått det, ingen kontroll alls vid anskaffandet, som dessutom kan göras på sportavdelningen i den lokala Ica-Maxi, är nog ingenting vi kommer att få se i Sverige. -Tack och lov... Någon form av vapenkontroll ska vi ha. Men vapengarderoben är rakt fjantig. Och att behöva söka licens vapen för vapen med en lång handläggningstid för varje är inte försvarbart. Nej, gör en ordentlig bakgrundskontroll och vandelsprövning vid ansökan om licens för första gången. Bevilja därefter det antal vapen man ansökt om ifall inga hinder finns, och låt därefter tillståndsinnehavaren köpa sina vapen inom ramen för vad som är ansökt och beviljat, -utan att man måste gå igenom hela processen igen. Herregud, man söker ju inte nytt körkortstillstånd varje gång man byter bil! Och inte måste man uppdatera sitt körkort för att få köra Volvo V70 istället för VW Passat heller. -Jo, just det... En Saab 9-3 Viggen får framföras på allmän väg, namnet till trots. Även fast man kan komma att tänka på militära stridsflygplan så är den inte hänvisad till bana med tidsbegränsat körkort. Inte ens om man skulle få för sig att måla den kamouflagefärgad så den påminner om en militärbil.
Publicerat September 23, 201312 yr Det som spökar är bl a att det av misstag getts licens på helautopistoler -- som inte kan återkallas. Därför är det svårare att få licens på 16J luftgevär än 7.62 mm halvautogevär... mycket svårare. Var det när Sundsvall delade ut licenser på Glock 18 fullauto du menar? (Tror det var Glock 18 i alla fall).
Publicerat September 24, 201312 yr Kommer bara finnas ett sätt för vapenhandeln att överleva och det är att chockhöja priserna på vapen för att kunna kompensera för mycket fördröjd intäkt,detta kommer resultera i att de flesta vapentransaktioner som görs är privata,detta i sin tur genererar vapenhandelns totala kollaps...... /Mike
Publicerat September 27, 201312 yr Idag kom licensen på dämparen! Pratade med licenstanten i måndags o då var det 3 veckor kvar minst, så dom måste jobbat på så i satan! Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat September 27, 201312 yr Idag kom licensen på dämparen! Pratade med licenstanten i måndags o då var det 3 veckor kvar minst, så dom måste jobbat på så i satan! Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Ibland överträffar dom sig själva. Det som stod i S J nr. 10 att det skulle ta 3 veckor för licensen i Norrbotten har jag aldrig hört talats om, mer än MatsN här på forumet som får vänta lite längre på sina licenser. Det tog 1 dygn medan licenstanten satt i Kalix innan hon blev förflyttad till Luleå och nu tar det 3 dygn med polisens postgång.
Publicerat September 27, 201312 yr Lämnade in ansökan idag på en ny bössa, dom sa att efter semestern låg dom på 8 veckor sedan hade det varit lite krångel med personalbyte osv så minst 8-12 veckor skulle det ta här i Västmanland.
Publicerat September 27, 201312 yr Lämnade in ansökan idag på en ny bössa, dom sa att efter semestern låg dom på 8 veckor sedan hade det varit lite krångel med personalbyte osv så minst 8-12 veckor skulle det ta här i Västmanland. Stackare! Det är bedrövligt att det ska ta en sådan tid.
Publicerat September 27, 201312 yr I april lämnade jag licensansökan på en grytrevolver. Har lämnat en komplettering för någon månad sedan, därefter TYSTNAD. Får väl vänta in beskedet sedan blir det en ny JO-anmälan från mig.
Publicerat September 27, 201312 yr En intressant sak i sammanhanget är den kompakta tystnaden, jag trodde i min enfald och villfarelse att man åtminstone fick en ett diarienummer i retur. Men icke. Min erfarenhet av den administrativa sidan av myndigheter är att diariet är kung, alltså måste allt diarieföras mer eller mindre samma dag, men inte här. Eller har mina papper hamnat i ett svart hål? Stockholm för övrigt, 12-14 veckor...
Publicerat September 27, 201312 yr Detta är en populär post. Orkar inte läsa alla inlägg men väntetiden är väl inte så farlig här i V:a Götaland Lämna in en den 17 maj och fick den i tisdags den 24 September. Egentligen är det rekordsnabbt! men nu är bössan hemma. (någon som vill köpa en Browning short track med leupold QR baser så PM:a?) Förra licensen tog över 9 månader innan jag dessutom fick avslag Skulle vara mycket intressant att följa med en arbetsdag för det är ta mej f_n under all kritik. Vilket annat jobb i Sverige som helst skulle man få sparken om det tog över tre månader att skriva ut 2st papper (eller väntar dom på att trädet skall växa färdigt som dom skall använda till pappersmassan?)
Publicerat September 27, 201312 yr Jag måste i alla fall ge Sundsvallspolisen en eloge! 13 arbetsdagar tog det innan jag hade licensen på mitt femte vapen hemma i brevlådan.
Publicerat September 27, 201312 yr En stor del av problemet är att tillståndsenheten har hand om allsköns tillstånd... Gatufest, löpartävling, sprängning och säkert allsvenska derbyn också... Så om de bara handlade vapenärenden så vore väntetiden för jävlig, men nu är det bara tragiskt. Och dessutom tar man betalt för tjänsten, som därmed borde vara självfinansierande med 250 kr/ ärende gör det extra irriterande. "Utredningen nedlagd, ej spaningsresultat..."
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Detta fick jag som svar på mailen från tillståndsgruppen idag. 8 veckors väntetid innan dom ens tar hand om licensansökan Suck säger jag bara. Hej Som vi ser har din ansökan kommit till oss den 27/8. Så med en beräkning på ca 8 veckor så kommer den kanske behandlas i november . Mvh Med vänlig hälsning Förvaltningsavdelningen Tillståndsgruppens expedition 010-56 50444 , 010-56 54039
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Pratade med tillståndsenheten igår... dom höll på med ansökningar inkommet den 20/6..................... zzzzz
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Jag lämnade in min första ansökan 11 juli och en andra 18 augusti. Fick båda i dag, Stockholm.