Publicerat Oktober 3, 201312 yr Jag lämnade in min första ansökan 11 juli och en andra 18 augusti. Fick båda i dag, Stockholm. Det låter ju lite suspekt, bra för dig såklart. Lämnade in min 1/8 så lite märkligt är det ju. Dom kanske fungerar/tänker som en kock, alla rätter skall ut samtidigt
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Var så länge sen man pysslade med detta.. Ang ansökan, måste man bifoga ett dokument som styrker att man har godkänd förvaring av vapnen? Har för mej att jag fick göra det sist.. Man är ju lite rädd att man missat ngt på själva ansökan.. någon som har svart bälte i ämnet? Söker ju licens på ett vapen som står på firma i Götene, inte f-n måste jag väl ha med firmans vapenhandlartillståndsnummer?? Inte fått iväg ansökan ännu, upptäckte att jag måste skicka två till rätt omgående. Bra med alla inlägg ovan om tidsuppgifter för licenserna, ännu bättre om det tydligt framgick vart tiderna gällde vilket län alltså :-) Grejen är att om en sån här tråd hålls uppdaterad och välskött så kanske vi kan bespara tillståndsavdelningen några telefonsamtal och då ge dem mer tid att hantera ansökningar.
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Det låter ju lite suspekt, bra för dig såklart. Lämnade in min 1/8 så lite märkligt är det ju. Dom kanske fungerar/tänker som en kock, alla rätter skall ut samtidigt Alla dina ansökningar sker via ditt personnr. Vilket betyder att, oftast, så hanterar dom alla dina ärenden som ligger öppet på ditt personr på samma gång när du väl får en handläggare. Ingen garanti dock. Detta enligt walter borg när jag köpte hagelpangen. Funkade för mig i alla fall.
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Var så länge sen man pysslade med detta.. Ang ansökan, måste man bifoga ett dokument som styrker att man har godkänd förvaring av vapnen? Har för mej att jag fick göra det sist.. Man är ju lite rädd att man missat ngt på själva ansökan.. någon som har svart bälte i ämnet? Söker ju licens på ett vapen som står på firma i Götene, inte f-n måste jag väl ha med firmans vapenhandlartillståndsnummer?? Inte fått iväg ansökan ännu, upptäckte att jag måste skicka två till rätt omgående. Bra med alla inlägg ovan om tidsuppgifter för licenserna, ännu bättre om det tydligt framgick vart tiderna gällde vilket län alltså :-) Grejen är att om en sån här tråd hålls uppdaterad och välskött så kanske vi kan bespara tillståndsavdelningen några telefonsamtal och då ge dem mer tid att hantera ansökningar. Nej, det behövde inte jag. Specade endast på ansökan vilket typ av skåp jag har. Det räckte för mig.
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Ok.. har för mej att det fanns/finns ngt som heter Särskilda förvaringsföreskrifter som ställer högre krav. Inträder när man har ett större antal eller något, minns fan inte.. Möjligt att det har med detta att göra? Eller så är jag totalt lost i frågan, inte fibblat med licenser på länge. Lite märkligt detta, om handläggningstiderna är så enorma så borde polisen skjuta till mer resurser.. rätt säker på att JO kritiserar dem om det tar för lång tid. Vet en och annan som är utbildade handläggare men som jobbar med annat nu, kommenderas de in så blir det fart.. Hade ju varit smutt..
Publicerat Oktober 4, 201312 yr De senaste ansökningarna jag skickat in har jag bifogat grundlig dokumentation; bevis om jägare-examen, förvaring, motivering för innehavet, samt knökmatat ansökningsblankettens fält. Bifogade också kvitto på inbetalningen av handläggningsavgiften samt noterade i fältet "upplysningar" att avgift var betald och vilken bankdag transaktionen fick. Tja alla mina licenspliktiga delar motiverades och presenterades samt behovet för nya licensen. Varför? För att slippa hamna längst ned i högen då man t.ex inte lyckats spåra min betalning på hanteringsavgift eller för att någon uppgift väsentlig för ansökan skulle fattas då mitt ärende handläggs. Bifogade också en hälsning att de skyndsamt skulle kontakta mig om de behövdes ytterligare uppgifter för att handlägga mitt ärende En kompis skickade ungefär samtidigt in en ansökan, hans tog 11 veckor då de först inte hittade betalning, därefter ville få några uppgifter kompletterade. Min ansökan tog 7 veckor då utlovad handläggningstid låg på 9 veckor. Jag säger inte att det är skillnad på folk och folk, men underlättar man arbetet för alla inblandade - särskilt om de är underbemannade eller har bristande system till sitt förfogande så kan det göra skillnad. Fyller man också i blanketter korrekt, hur oväsentlig informationen än kan tänkas vara så följer man de riktlinjer handläggarna har att förhålla sig till. Jag har svårt att tänka mig att människorna på tillståndsenheterna runt om i landet är nöjda med sin situation, för att inte tala om vapenhandlare. Trots detta har jag bara positivt att säga om de möten jag haft med dem. Glada människor, trevligt bemötande! SISU är i högsta grad applicerbart i ett system likt detta. Att då sitta i processen/ systemet och kvalitetssäkra blir snabbt en otacksam uppgift. Systemstödet blir obefintligt, hanteringen långsam och utfallet därefter... /M
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Jag lämnade in min första ansökan 11 juli och en andra 18 augusti. Fick båda i dag, Stockholm. Skumt. Mailade med tillståndsenheten i sthlm idag och då sa de "Vi har tyvärr långa handläggningstider och handlägger just nu ärenden som inkom i juli." Dom kanske tog semester när dom var klara med din? Handlarna måste ju lida av detta också. Var på Gotland i helgen och jagade. Man blev lätt avundsjuk när dom sa att "Lämnar man in den på måndag och har tur kan man ha den i brevlådan på fredag".
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Var på Gotland i helgen och jagade. Man blev lätt avundsjuk när dom sa att "Lämnar man in den på måndag och har tur kan man ha den i brevlådan på fredag". Så var det i Halland för 5-6 år sen. Lämnade in ansökan på måndagen och hade licensen på torsdag samma vecka. Men det är en svunnen tid då übergrymma Inger Rasmusson jobbade med vapenlicenser...
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Skumt. Mailade med tillståndsenheten i sthlm idag och då sa de "Vi har tyvärr långa handläggningstider och handlägger just nu ärenden som inkom i juli." Dom kanske tog semester när dom var klara med din? Handlarna måste ju lida av detta också. Var på Gotland i helgen och jagade. Man blev lätt avundsjuk när dom sa att "Lämnar man in den på måndag och har tur kan man ha den i brevlådan på fredag". Kanske spelar in att det var mina första vapen och att det har stått i tidningarna om att många jägare inte får sina vapen inför älgjakten? Har endast x-at mina sista siffror, samt jobbmailens adress. Annars är det exakt som jag skickade till tillståndsenheten. Jag fick följande svar via mail 2 dagar innan licensen fanns i brevlådan: Från: Bengt Jandorff Skickat: den 2 oktober 2013 10:22 Till: Tillstånd vapen Stockholm Ämne: SV: Mina ansökningar Hej Jimmy, Vi behandlar ditt ärende med förtur, eftersom det är dina första vapen, mao får du licensen om ett par dagar. Med vänlig hälsning Bengt Jandorff Vapengruppen Från: Tillstånd vapen Stockholm Skickat: den 2 oktober 2013 08:19 Till: Bengt Jandorff Ämne: VB: Mina ansökningar Från: Jimmy.Isaksson@xxx.se [mailto:Jimmy.Isaksson@xxx.se] Skickat: den 1 oktober 2013 10:23 Till: Tillstånd vapen Stockholm Ämne: Mina ansökningar Hej, Jag undrar lite hur det går med mina licensansökningar. Jag är nu inne på vecka 12. Har full förståelse för att ni har mycket att göra i och med datastrulet mm. Jag vill endast veta om Älgjakten är helt körd eller inte. Känns lite onödigt att betala 20 000:- i jaktarende om jag ändå inte kan vara med och jaga. Så om ni har tid får ni gärna kika på mitt ärende. Jimmy Isaksson 19801213-XXXX
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Kanske spelar in att det var mina första vapen och att det har stått i tidningarna om att många jägare inte får sina vapen inför älgjakten? Har endast x-at mina sista siffror, samt jobbmailens adress. Annars är det exakt som jag skickade till tillståndsenheten. Jag fick följande svar via mail 2 dagar innan licensen fanns i brevlådan: Från: Bengt Jandorff Skickat: den 2 oktober 2013 10:22 Till: Tillstånd vapen Stockholm Ämne: SV: Mina ansökningar Hej Jimmy, Vi behandlar ditt ärende med förtur, eftersom det är dina första vapen, mao får du licensen om ett par dagar. Med vänlig hälsning Bengt Jandorff Vapengruppen Från: Tillstånd vapen Stockholm Skickat: den 2 oktober 2013 08:19 Till: Bengt Jandorff Ämne: VB: Mina ansökningar Från: Jimmy.Isaksson@xxx.se [mailto:Jimmy.Isaksson@xxx.se] Skickat: den 1 oktober 2013 10:23 Till: Tillstånd vapen Stockholm Ämne: Mina ansökningar Hej, Jag undrar lite hur det går med mina licensansökningar. Jag är nu inne på vecka 12. Har full förståelse för att ni har mycket att göra i och med datastrulet mm. Jag vill endast veta om Älgjakten är helt körd eller inte. Känns lite onödigt att betala 20 000:- i jaktarende om jag ändå inte kan vara med och jaga. Så om ni har tid får ni gärna kika på mitt ärende. Jimmy Isaksson 19801213-XXXX Grattis till dig. Men när jag väntade på min första bössa och hade vildsvinsjakt på gång så fick jag till svar "att man lämnar inte förtur till någon". Som sagt, kul för dig men det känns ännu mer ostabilt om det ska göras godtyckliga bedömmningar när det gäller förtur. Till saken hör att jag hade en studsare (min första) som jag var tvungen att reklamera pga av konstruktionsfel. Jag är då tvungen att köpa en ny mitt under säsongen och står nu utan studsare mitt under säsongen. Man kanske ska lägga moralen åt sidan och försöka göra som du? Till vilken mailadress skickade du?
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Då har jag två ansökningar inne för vapen/vapendel samt en för skottlossning.. så får vi se när man kan gå in här ...nästa gång och skriva!?
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Grattis till dig. Men när jag väntade på min första bössa och hade vildsvinsjakt på gång så fick jag till svar "att man lämnar inte förtur till någon". Som sagt, kul för dig men det känns ännu mer ostabilt om det ska göras godtyckliga bedömmningar när det gäller förtur. Till saken hör att jag hade en studsare (min första) som jag var tvungen att reklamera pga av konstruktionsfel. Jag är då tvungen att köpa en ny mitt under säsongen och står nu utan studsare mitt under säsongen. Man kanske ska lägga moralen åt sidan och försöka göra som du? Till vilken mailadress skickade du? Ja, jag hade nog tur. Hämtade ut vapnet på Fredagen och var med på min första jakt på Lördagen Jag mailade till deras vanliga adress: tillstand-vapen.stockholm@polisen.se Fick svar dagen efter. Hoppas det löser sig.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Fick svar från tillstånd Vapen, de önskade komplettering med skottlossningstillståndet. Hänvisade dem till våningen över dem som hanterar tillstånd mot ordningslagen :-) Hintade om att jobbet tyckte jag skulle ha förtur men att jag inte tyckte det var så sjysst.. licenserna går ju ut snart pga utgånget skottlossningstillstånd. De har nya ansökningar inne i tid.. tror JO lär ha åsikter om deras handläggningstid gör att jag blir illegal vapeninnehavare här Vi får se, kul med en reaktion iaf!
Publicerat Oktober 24, 201312 yr Imorrn ska jag lämna in ansökan på en pumphagel, får se om jag hinner få den till midsommar.. Västra Götaland. Sent from my HTC One S using Tapatalk
Publicerat Oktober 24, 201312 yr I april lämnade jag licensansökan på en grytrevolver. Har lämnat en komplettering för någon månad sedan, därefter TYSTNAD. Får väl vänta in beskedet sedan blir det en ny JO-anmälan från mig. Licensen kom härom veckan. Jag fick livstidslicens men min granne fick bara 5-års licens på sin när han förlängde den i vintras. Båda är 1-skottare. April -> oktober, läge för JO-anmälan trots allt.
Publicerat Oktober 24, 201312 yr Detta är en populär post. Nåt helt otroligt har hänt i Jönköping. Min bror fick sin licens på endast 4 arbetsdagar!! I luckan sa polisen att han får räkna med 8 veckor. Hans 3e vapen skall tilläggas.
Publicerat Oktober 24, 201312 yr Nåt helt otroligt har hänt i Jönköping. Min bror fick sin licens på endast 4 arbetsdagar!! I luckan sa polisen att han får räkna med 8 veckor. Hans 3e vapen skall tilläggas. efter alla fina dödshot har dom väll lärt sig att rappa på lite
Publicerat Oktober 24, 201312 yr Vet fan inte om jag haft lite tur här men.. Fick mail från tillstånd idag, eller de svarade på ett jag skickade dem. Sökte dels på en halvautomat och dels på dämpare klass 4. Mailade dem och meddelade att skottlossningstillståndet var klart och att jag skulle skicka det som idag. Fick svar.. De hade kollat tillståndet och det var ok, licenserna utskrivna! Detta måste innebära att de fixat min halvautomat med förutom dämparlicensen Jag har inte begärt ngn förtur, tveksam till om jag är berättigad men dämparen var tidsbegränsad så det var lite viktigt för dem att hantera denna.. vet inte om detta räckte? Rimligen borde detta innebär att Walleman även fått licens på Comforten för om de inte skrivit av den så hade jag aldrig fått licens på Winchesterautomaten.. man kan ju alltid hoppas Isf så är detta en jämförelsevis väldigt kort handläggningstid, vet inte när jag skickad in men säg 2 veckor kanske? Rätt nöjd om det nu stämmer
Publicerat Oktober 25, 201312 yr Då verkar det som att licenshanteringen varierar över landet från fyra till uppåt 150 dagar... Kanske inte bara JO som ska tillskrivas, det kan ju även betraktas som att man diskriminerar en viss etnisk grupp (oss skåningar t ex). Hippen, är det därför du är uppe mitt i natten, sitter och väntar vid brevlådan eller?
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Fick licensen till 222:an idag Tog bara 8 veckor i Västra götaland. Inskjutning i helgen sedan blir det nytt kikarsikte efter jul och kanske någon smidig dämpare //Niklas
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Då har jag två ansökningar inne för vapen/vapendel samt en för skottlossning.. så får vi se när man kan gå in här ...nästa gång och skriva!? Fick licenserna i fredags Tror de tog mina ansökningar före normalkön då dämparlicensen var tidsbegränsad och de riskerade jobb med att ta in eländet och förvara eller något Grymt tacksam iaf!
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Fick licenserna i fredags Tror de tog mina ansökningar före normalkön då dämparlicensen var tidsbegränsad och de riskerade jobb med att ta in eländet och förvara eller något Grymt tacksam iaf! Och det har du mage att skriva lämnade in i Juli och inte ett ljud
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Jag ska lämna in ansökan i veckan. Mitten av januari borde jag ha licensen till....