Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Inget annat än ren jävla skandal att dom slarvar bort en ansökan som ska diarieföras på en gång. Anmäl för tjänstefel:angry: Sånt slarv visar bara återigen att dom inte klarar uppdraget med licenshanteringen. Slarvar dom bort sånt så undrar man ju vad mer som försvinner?

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Tyvärr tror jag att jag kan ha svårt att komma nån vart med en anmälan eftersom jag mailade in ansökan. Det kan ju lätt komma bort antar jag. Sedan sparas inte min mail i en "skickat-mapp" så det kan bli svårt att bevisa att jag ens skickat det, än mindre att de fått mailet.

En annan sak som slog mig är att de behandlar ju ärenden efter när de är Inbetalade och inte när själva ansökan kommer in. Då borde man ju, om man vet med sig att man ska köpa en bössa i vår, kunna betala nu. Sedan letar man bössa i lugn och ro och när man hittar ett vapen april-maj så skickar man in ansökan och får licensen på en månad eller nåt. Det är ju egentligen så jag gjort nu av misstag.

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Fick mailsvar från vapengruppen hos polisen i Stockholm idag. De bekräftade att de för nuvarande hade ca fem månaders väntetid pga. nytt datasystem, personalbrist och ökad tillströmning. De beklagade detta. MEN sedan skrev han att de har en god strategi och resurser och till sommaren räknar de med att ligga på ca sex veckors väntetid. Det får man väl ändå säga att det vara goda nyheter. :)

Publicerat

Fick mailsvar från vapengruppen hos polisen i Stockholm idag. De bekräftade att de för nuvarande hade ca fem månaders väntetid pga. nytt datasystem, personalbrist och ökad tillströmning. De beklagade detta. MEN sedan skrev han att de har en god strategi och resurser och till sommaren räknar de med att ligga på ca sex veckors väntetid. Det får man väl ändå säga att det vara goda nyheter. :)

Ja det låter ju lovande! Jag tror nog att det kanske är lite optimistiskt men det försöker nog iaf att få ner dem kraftigt.

telefonskrivet

Publicerat

8v i Dalarna.....fuak :o

Publicerat

8v i Dalarna.....fuak :o

Nu eller i sommar?

telefonskrivet

Publicerat

Tyckte jag var i god tid när jag lämnade in licensansökan före jul men inser nu att årets ripjakt är i fara. Tänkte åka iväg v7 och v9 men inser när man läser här att det kan skita sig.

Publicerat

Nu eller i sommar?

telefonskrivet

Nu troligtvis. I somras tog det 3 veckor, senhöst/vinter 6 veckor och nu lite datastrul på det.

Publicerat

I Uppsala går det alltid ganska fort.

Problemet är bara att man inte kan lämna in och betala ärendet om man jobbar kontorstider, för receptionen är inte kvällsöppet :(

Därför skickar man in ansökan och betalar via Plusgiro. Har funkat fint sista 60-70 licenserna eller så :thumbsup:

Publicerat

Sambon lämnade in ansökan på sin 222:a i torsdags, får vi se om Uppsala har försämrats.

Publicerat

Jag är inne på tredje veckan så det har helt klart blivit sämre i uppsala! :-(

Publicerat

Jag är inne på tredje veckan så det har helt klart blivit sämre i uppsala! :-(

Det låter inget vidare.
Publicerat

Det låter inget vidare.

ni får flytta hit så låter det som sagovärld :-P

telefonskrivet

Publicerat

Lämnade in en licensansökan idag för en .270win, hoppas att det inte dröjer till sommaren men här i Västra Götaland är inget omöjligt! :sad:

Publicerat

Lämnade in en licensansökan idag för en .270win, hoppas att det inte dröjer till sommaren men här i Västra Götaland är inget omöjligt! :sad:

Se där ja. Det blev den iaf. :thumbsup:

Publicerat

snabbast jag varit med är 3 dagar, segast var dom på min svartkrutsrevolver, tror det va 15 veckor  :sad:

Publicerat

Pratade med en av handläggarna för Värmland idag, tidigare har det tagit typ en vecka och nu trodde hon på ca 4 veckor.

Inte så illa iaf får man väl säga, dom handlade nu sånt som var inlämnat i Okt-Nov.

/p

Publicerat

snabbast jag varit med är 3 dagar, segast var dom på min svartkrutsrevolver, tror det va 15 veckor  :sad:

Inlämnad på tisd. i brevlådan på onsd. men då satt licenstanten i Kalix. :thumbsup:

Fram till årsskiftet -13-14 tog det 3-4 dagar men då skulle den in via Luleå o i retur med posten. Acceptabelt. :smile: 

Publicerat

13v utan besked, börjar ruttna på't!

Publicerat

Detta är inget annat än en redig skandal...

Tyvärr något som vi kommer få se mer av i framtiden, när både kronor och ören ska räknas hem.

Publicerat

Ett halvårs väntetid som de ser ut idag i Stockholm! Men dom har fortf. Inte fått igång de nya systemet...:/ 5000 ansökningar ligger å väntar..

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/01/jo-beslut-om-vapenlicenser-drojer/

Föga förvånande att dom drar över tiden ..:)

E riktigt less på de här nu....

Publicerat

Pratade senast i Tisdags med Luleåhandläggerskan, ca 2 månader räknade hon med innan man kan förvänta sig en licens i brevlådan!

Katastrof för oss, DOCK även för vapenhandlarna, de får ju en jäkla hög med vapen som de inte blir av med pga väntetiden, således kan de inte byta in/köpa in nya vapen för att det helt enkelt inte rymms.

Kaos, katastrof och rent ut sagt skandal! :mad:

Publicerat

Desamma gäller vapenhandlare i övriga delar av landet... Detta gör ju att utbudet minskar också pga av att de redan fyllt deras bunkrar med köpta vapen.... Tror det är många mindre handlare som tyvärr kommer konkursa :/ fan, att ingen på högre ort ser vad som håller på att hända å tar tag i det innan allt rasar samman??

Publicerat

Vapnen försvinner ut i samma takt som ärenden handläggs så handlarna klarar sig i sålänge strömmen ärenden ut från polisen är jämn.

Publicerat

Polisen i Stockholm har handlagt 4 ärenden sedan mitten av december...... Så jämn ström är det väl inte riktigt tal om...

Publicerat

Hörde om ett licens ärende i dag som även kronofogden vart inkallad i!! :geek:

Personen som hade sökt licens fick avslag, han tog det till rätten och fick rätt, men polisen vägrade, han tog det då ännu högre upp och fick rätt men polisen vägrade.

Då ringde han kronkalle för indrivning av licensen, då jävlar gick det bra att utfärda licensen :) Det är kronkalle vi ska ringa :woot:

Med tanke på hur det är med vapen i dag så är jag säker på att jag kommer att få avslag. Får väll ringa kronkalle då da, kommer bli intressant det här! Ska nog skapa en tråd på mitt ärende.