Publicerat Juni 30, 201412 yr Lämnade in den 9:e maj fick idag Västmanland Skickat från min C6903 via Tapatalk
Publicerat Juli 1, 201412 yr Nu har ja äntligen fått min benelli:) tog bara 6 månader och 3 dagar i v-Götaland
Publicerat Juli 2, 201412 yr Tänkte nu ge min bild på det här med licenshanteringen, flera har säkert läst mina inlägg i diverse trådar där jag försvarar handläggarna och mer än en här anser att jag är en total idiot för detta. Men ibland måste man försöka göra det bästa av en dålig situation. Jag tycker att handläggningen är under all kritik och anser att 2-4veckor är en rimlig tid för handläggning, men som det är just nu så finns det 21 polismyndigheter som alla jobbar enligt egna tolkningar av lagen. Detta är en ren katastrof. 21 polismyndigheter skall nu bli en och hur licenshanteringen kommer att bli efter detta är ingen som vet, kanske ligger det kvar som nu, kanske blir det en centrelarisering eller så läggs det över på en annan myndighet. I de flesta polismyndigheterna råder anställnings stopp vilket innebär att om en handläggare säger upp sig eller blir långtidssjukskriven kommer denna tjänst inte ersättas och det kommer då bli ännu längre handläggningstid. Här ger jag några exempel på vad handläggare fått utstå. Handläggare= hl ¤hl ringer upp en man för att få en komplitering på piplängden. Mannen blir milt sagt galen på hur hl vågar ringa om en sådan sak när han väntat i över 2mån på sin licens och här efter följer en utskällning på 20-25min där bland annat google näms mer än en gång. När hl äntligen får prata igen och på nytt frågar efer piplängden svara mannen att han inte vet för smeden skulle korta pipan några cm och gänga den. Med andra ord hade hl begått tjänstefel om hl googlat piplängden och skrivit in denna för då hade det blivit fel. ¤hl har telefontid en man ringer och frågar varför han inte fått sin licens han har ju väntat länge nu. hl börjar förklara hur det ligger till varpå mannen skäller ut hl i ca 45min, när hl vill hänvisa honom till sin chef så han kan framföra sina klagomål där blir svara varför då nu han jag ju skällt på dig och mannen lägger på. Med följande två exempel så kan vi nog alla räkna ut hur hls arbetsinsatts under resterande del av dessa arbetsdagar varit. Det jag vill komma till är att det inte är handläggarnas fel att situationen är som den är. De jobbar på så gott de kan och följer de diriktiv de ha fått (även on dessa kan vara fel). Om vi jägare fortsätter att ringa och skälla på handläggarna kommer vi bita oss i röven, för man tål bara så mycket innan man sjukskriver sig eller säger upp sig och då blir det bara ännu lägre vänte tid. Och som avslutning: En ej korekt ifyld ansökan kan utan problem ta upp till en timme att fixa till, med samtal och slagningar i flera olika system. Inte 10sek som många tror. Det är alltid lätt att sitta på läktaren och tycka när man ingenting vet.
Publicerat Juli 2, 201412 yr PMG: jobbar du som licenshandläggare? Säger inte att du har fel i allt men inte heller att du har rätt i allt. Jag brukar uppmana folk till JO anmälan istället. Då får pappersvändarna högre upp lite o jobba med likaså.
Publicerat Juli 2, 201412 yr PMG: jobbar du som licenshandläggare? Nej Säger inte att du har fel i allt men inte heller att du har rätt i allt. Intressant, vad anser du är fel? Jag brukar uppmana folk till JO anmälan istället. Då får pappersvändarna högre upp lite o jobba med likaså. Rätt väg att gå
Publicerat Juli 2, 201412 yr Okej började misstänka det där ett tag. fel i att google kan användas till mycket. Som jag skrev i den andra tråden så hade det löst 5 av 10 frågor som ställer när dom ringer oss. Sen lite vapenintresse även om man nu inte jagar/skjuter själv bör vara grund hos dom som jobbar inom detta. Eller nä inte intresse men viljan o lära sig. jag har fått förklara mer än 1ggr hur det kommer sig/hur licenserna ska se ut på ett vapen med pipbytessystem då dom inte förstår det. blaser/mauser/brno/sako o några fler har funnits ett tag och säljs i ganska stora mängder. Ingen nyhetsnöt dehär med pipbytessystem. samt andra rent ut sagt duma frågor har man fått likaså. Även uppmaningar till vapenbrott har jag fått höra över tele pga okunskap. så visst. Ringer man o skäller i 25min så är man bara korkad för de slösar allas tid och deras tålamod. Det är bara korkat ur flera synvinklar vilket du redan har förklarat. Men lite egenvilja att förbättras hade ej skadat heller hos en del ur personalstyrkan. sen vill jag inte kasta skit över alla handläggare. Även om det låster så oftast. Våra i halmstad är ganska välunderrättade och kunniga på dom flesta berörda delarna ( alla kan inte allt och inge konstigt med detta! ) så dom ska ha eloge för det! Sen att dom är underbemannade och för mycket jobb är inte deras fel utan ett fel som byggts upp under längre tid. JO anmälningarna börjar bli min rutin nu känner jag! Så nu är romanen klar för denna gång.
Publicerat Juli 2, 201412 yr @ Turbo Hunter Känns som vi ligger rätt nära varandra i våra åsikter. Visst finns det handläggare som absolut inte skulle vara det, men de flesta gör ett otroligt bra jobb med de resurser de har. Sen skulle det varit mycket bättre om man anställt handläggare som hade haft ett vapen intresse, men tyvärr har flera polismyndigheter en helt annan åsikt och hänvisar till jäv situationer.
Publicerat Juli 2, 201412 yr Handläggare med vapenintresse hade nog gjort dom en hel del effektivare och det hade ej skadat. Jäv kan det ju bli vilketsom bara man vill tillräckligt mycket. Dedär är bara en idiotisk regel från en korkad person som önskar en ineffektiv arbetsplats. Vilket denne förvisso lyckades med oxå så han/hon ( möjligen hen? ) bör sitta på sin stol o vara glad nu. jag tror och hoppas ingen normalt funtad person hade beviljat andra vapen än vad lagen säger bara för det en en jaktkompis brors som söker. Tjänstefel och antagligen minst böter/samhällstjänst låter lite hårt för han en man känner vill ha något olagligt :/
Publicerat Juli 2, 201412 yr Jag har just läst nånstans att handläggare med vapen/jaktintresse lätt anses som jäviga och därmed olämpliga som handläggare. Polisen väljer därför hellre andra som sköter handläggningarna. Minns tyvärr inte var jag läst det och hur mycket sanning det ligger i det, men jag ser att fler läst samma sak. Men det känns som en rejäl tankegroda om det är sant. Handläggarna är inte rätt måltavla för licensproblemseländet. Problemet ligger på ett helt annat plan högre upp.
Publicerat Juli 3, 201412 yr Hur många patroner i magasinet på en drilling. En drilling är en kombi med extra pipa. En kombi är en bock med kulpipa. Är mågra av frågorna jag fått. Så dem är duktiga på att snurra till de själva Sen får man alltid skäll för att man söker på vapen 7. Brukar inte avyttra fören nya är på gång. Dumt att vara utan i 4 månader. S.
Publicerat Juli 10, 201412 yr Halleluja! I förrgår låg det ett brev från vår favoritmyndighet i brevlådan. Inlämnad 18/3 och utskriven 7/7. Det går med raketfart i Dalarna nu!
Publicerat Juli 10, 201412 yr Halleluja! I förrgår låg det ett brev från vår favoritmyndighet i brevlådan. Inlämnad 18/3 och utskriven 7/7. Det går med raketfart i Dalarna nu! Grattis, långsammare än Stockholm...
Publicerat Juli 14, 201412 yr Grattis, långsammare än Stockholm... Har tokholmarna jagat ikapp? Sist jag hade med dem att göra tog det på dagen 6 månader... Får se hur det (ur)artar sig i dalarna nu när en handläggare slutar och de andra två säkert ska ha lite semester... Kanske läge att skicka in ansökan på toppjaktsbössan redan nu.
Publicerat Juli 15, 201412 yr Kollade upp när jag la in min ansökan om kaliberändring. Det var inte i mars utan i januari i år och enligt uppgift ska det ta ca tre månader till innan licensen kommer. 9 månader!!!? Ska det behöva ta 270 dagar för att ändra en 2;a till en 1;a och en klassändring från två till tre? Bössan är ju ändå min redan.
Publicerat Juli 16, 201412 yr Fick mina licenser idag. Lämnade in ansökan 1 juli och fick dem i brevlådan idag 16 juli. Mkt bra med tanke på semesterperioden. Norrköping.
Publicerat Juli 16, 201412 yr Toppjakts bössa nu? Du menar för jakten 2015/2016 hoppas jag Jaktkompisen lämnade in licens på kombi med extra pipset i mars. fick samtal från handläggaren som behövde "kompletterande uppgifter" (Som redan fanns med på ansökan) Han frågade lite på skoj om licensen nu kunde handläggas så han fick bössan till 1 oktober då hundjakten börjar...... På alvar svarade handläggaren: Du ska inte räkna med det, du har ju redan flera vapen som du kan använd :wallbash: :wallbash: Va är det för jävla svar? och 7 månader handläggningstid helt otroligt
Publicerat Juli 17, 201412 yr Fick brev från licensavdelningen i Luleå där man ville ha licensen i original men den lämnade jag in tillsammans med ansökan i Gällivare. Hoppas det löser sig ändå och som det ser ut så hanterar man min ansöka i alla fall just nu. Kanske får en lätt smidig bössa till trädskällarjakten i höst med lite tur.
Publicerat Juli 21, 201412 yr Ringde in för att se hur det går med min licensansökan, åtta veckors väntetid sa de när jag lämnade in ansökan. idag sa de minst 12 veckor får jag räkna med... Hen kollade ändå igenom mina uppgifter och sa att jag har ju vapen sedan tidigare så det går ingen direkt nöd på mig. Nej sa jag det är mina första vapen jag ansöker om... Hon bad mig också komplettera med ett kvitto från vapenskåpet som jag köpt, Det har jag gjort... Tyvärr så har den tappats bort mellan handläggaren och deras första personalinstans som får uppgifterna först. För att hen kunde se att den har kommit fram, men vad som sedan har hänt är ett mysterium. Hen gick kanske igenom uppgifterna lite för snabbt, för efteråt sa hen att jag ansökt om ett hagelvapen och en automatisk klass I studsare...Nej, jag har ansökt om ett HALVauto hagelgevär och en vanlig cylinderstudsare. Det är tryggt med myndighetspersonal tycker jag:) Vad som är mer spännande är att se vad för slags vapen jag får licens för...
Publicerat Juli 21, 201412 yr Fick licensen idag, lämnade in i början av mars. Smeden trodde att bössa ska vara klar vecka 31. så snart kanske.?
Publicerat Juli 24, 201412 yr Lämnade in en ansökan i dag i Borås, de kunde inte svara alls på hur lång handläggningstid det är nu när jag frågade.... Det enda hon sa var du får hålla tummarna och se..... Tack för den....
Publicerat Juli 25, 201412 yr Östergötland visar framfötterna. Lämnade ansökan i måndags och igår kom licensen! Ska väl inte behöva vara krångligare än så.
Publicerat Juli 26, 201412 yr Nu var det ett tag sedan jag sökte licens ( bor i Karlskrona) men de tre gånger jag sökt har det gått på mellan 1-2v. Två gånger köp från butik och en gång privat. Har aldrig varit problem där. Senast var väl 1 1/2år sedan. Micke